Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økonomisk fordeling


Anbefalte innlegg

Sorry helt håpløs tittel.

 

Jeg har altså vært sammen med en fyr i halvannet år  Vi er begge studenter, men fordi jeg har hatt fast jobb med helt grei inntekt har jeg tatt litt ekstra av utgifter (mat, transport, etc) med det utgangspunkt at det er sånn man gjør i et forhold. Han har jobbet veldig lite ved siden av studiene og gitt inntrykk av å ha helt ordinær studentøkonomi, derav min fleksibilitet. Så viser det seg at han egentlig har en veldig høy formue, typ veldig-mangegangen hva jeg tjener på et år. Jeg burde kanskje ha blitt glad for det, men aller mest føler jeg meg utnyttet. Jeg har tross alt jobbet en god del ekstravakter for å kunne ta meg råd til å være fleksibel på det. Og problemet er vel egentlig det at jeg ikke vet hvordan jeg skal formidle det uten å være sur og bitter. Det er jo ikke de reelle kronene som er problemet, men at jeg i min naivitet har vært ekstra ålreit på en del ting. Og det er litt bittert og sikkert ikke noe han forstår helt av seg selv, fordi det som for meg er en høy ekstrautgift, er en helt ubetydelig dråpe i havet for ham.

 

Tips til hvordan jeg kan formidle min skuffelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I prinsipp er han jo enten sleip og/eller en løgner. Som personen over her sier, du har beskrevet det hele bra. Du har egentlig svart på en måte også.

 

Forholdet bør jo iallefall vurderes. Det henger jo litt i hvor åpen han har vært om ting og eventuelt om hva han visste i forhold til belastningen det var for din del.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg tenker det er eget valg. Om du ikke hadde gjort det hadde dere levd ett kjipere liv, begge to. 

 

Har selv vært i samme situasjon bare kjønnsrollene var snudd. Hun hadde en god del penger hun hadde arvet, jeg har god jobb. Jeg betalte så og si alt ved ferier og annen kos. Hun bidro det hun kunne ift vanlige ting som strøm, hverdagsmat osv. Alt "luksus" var det jeg som sto for. 

Lenke til kommentar

Sorry helt håpløs tittel.

 

Jeg har altså vært sammen med en fyr i halvannet år  Vi er begge studenter, men fordi jeg har hatt fast jobb med helt grei inntekt har jeg tatt litt ekstra av utgifter (mat, transport, etc) med det utgangspunkt at det er sånn man gjør i et forhold. Han har jobbet veldig lite ved siden av studiene og gitt inntrykk av å ha helt ordinær studentøkonomi, derav min fleksibilitet. Så viser det seg at han egentlig har en veldig høy formue, typ veldig-mangegangen hva jeg tjener på et år. Jeg burde kanskje ha blitt glad for det, men aller mest føler jeg meg utnyttet. Jeg har tross alt jobbet en god del ekstravakter for å kunne ta meg råd til å være fleksibel på det. Og problemet er vel egentlig det at jeg ikke vet hvordan jeg skal formidle det uten å være sur og bitter. Det er jo ikke de reelle kronene som er problemet, men at jeg i min naivitet har vært ekstra ålreit på en del ting. Og det er litt bittert og sikkert ikke noe han forstår helt av seg selv, fordi det som for meg er en høy ekstrautgift, er en helt ubetydelig dråpe i havet for ham.

 

Tips til hvordan jeg kan formidle min skuffelse?

 

Jeg ser ikke helt hva ens formue skal ha å si, og så står der heller ikke noget om likviditetsgraden av denne formuen; står de på konto, investert i fond/aksjer, låst i BSU, pensjon eller bolig osv..

 

Det eneste eksempel jeg kjenner til hvor formue var veldig ulikt, gjorde det ingen forskjell på det daglige, men da de kjøpte bolig sammen, bidro den ene med langt større andel i egenkapital mot at den andre betalte en større andel av lånet indtil de hadde betalt likt.  I det daglige forbruket derimot hadde ikke det noe å si. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sorry helt håpløs tittel.

 

Jeg har altså vært sammen med en fyr i halvannet år  Vi er begge studenter, men fordi jeg har hatt fast jobb med helt grei inntekt har jeg tatt litt ekstra av utgifter (mat, transport, etc) med det utgangspunkt at det er sånn man gjør i et forhold. Han har jobbet veldig lite ved siden av studiene og gitt inntrykk av å ha helt ordinær studentøkonomi, derav min fleksibilitet. Så viser det seg at han egentlig har en veldig høy formue, typ veldig-mangegangen hva jeg tjener på et år. Jeg burde kanskje ha blitt glad for det, men aller mest føler jeg meg utnyttet. Jeg har tross alt jobbet en god del ekstravakter for å kunne ta meg råd til å være fleksibel på det. Og problemet er vel egentlig det at jeg ikke vet hvordan jeg skal formidle det uten å være sur og bitter. Det er jo ikke de reelle kronene som er problemet, men at jeg i min naivitet har vært ekstra ålreit på en del ting. Og det er litt bittert og sikkert ikke noe han forstår helt av seg selv, fordi det som for meg er en høy ekstrautgift, er en helt ubetydelig dråpe i havet for ham.

 

Tips til hvordan jeg kan formidle min skuffelse?

Hva er penger til for? Når begge gir 100%, og særlig når én part (du) jobber i tillegg .. da tenker jeg at det må være en bra ting å bruke litt av den formuen på, så man kan leve -litt- romslig (ikke super-luksus), spise god mat, og få tid til å roe ned huet litt av og til, så man kan være sikker på å klare eksamener og finne en bra jobb over tid.

 

Til hans forsvar, så kan det hende han har vært usikker på å si det til deg i frykt for hvordan du skal reagere. At du kanskje skal gi opp studier og begynne å kreve å leve på den formuen. Det kan hende at han ville vente til dere virkelig hadde funnet tonen/blitt godt "integrert", før han sa det til deg. Det kan også hende han har planer om hva han skal bruke penga på, men ser an hvordan du reagerer før han sier det til deg.

 

Det beste du kan gjøre nå, er å spørre hva slags ambisjoner eller planer han har med den formuen, uten å virke negativ eller gravende. Det er -hans- penger, for nå. Husk at penger kun skal være en "means to an end", ikke noe man sløser bort på tull. Så mye penger kan avansére dere langt frem i livet. Jobb skal være en personlig utviklings-greie også, ikke bare en kamp om penger.

 

Bare spør på en positiv og saklig måte hva han har tenkt å bruke dem til. Jeg tenker at dét må være rimelig å kunne vite, som en livspartner. Du må bare ikke dømme han. Den formuen kan være en last for han også, han vil ikke bli dømt for å ha den formuen, den skal ikke bli en "curse" for han.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå sier du ikke så mye, men om han har «gamle penger» er ikke det noe man bruker på forbruk. Det er penger man bruker på måter som gjør at de «holder seg», så om du er noe å spare på, så vil nok disse komme godt med når dere skal kjøpe hus/etablere virksomhet/etc.

For noe tullprat. Spiller ingen trille om det er gamle eller nye penger, penger er penger og hans penger er ikke mer verdt enn hennes bare fordi han arvet det eller noe sånt. Folk er så jævla egoistiske, de skal ha alt og enda mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner han veldig godt jeg. Finnes mange gold diggers der ute og jeg hadde holdt klokelig kjeft om formuen min til jeg var sikker på at forholdet var etableringsverdig. Men rettferdighet skal det være, så hvis du har forsørget han i mange år bør du ihvertfall få igjen litt i form av halve leiligheten eller lignende. Høres ut som dere trenger en god gammeldags samtale der du legger frem dine tanker/ bekymringer på en saklig, ikke-belærende måte. Da finner du fort ut hva slags person han er og om i det hele tatt du synes forholdet er etableringsverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Folk er så jævla egoistiske, de skal ha alt og enda mer. 

 

Jaha, hvem er mer egoistisk, den som vil sette litt til side av egne penger eller den som vil bruke av andres oppsparte midler? 

 

Den som har penger men lar den andre parten betale for mer i den tro at de ikke har nok penger er nok den egoistiske i denne situasjonen. Hvor du fikk pengene og hvor du har dem betyr nada, du har dem, da er det jævla egoistisk å la partneren din ta igjen det ekstra du nekter å spytte inn selv. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Finnes plenty av disse stereotypiske "BI-Gutta" som har foreldre eller besteforeldre som har gitt de penger, men som de sitter å gnikker på slik Gollum gjorde med ringen sin

 

Hvis han har gitt utrykk på at han har lite å rutte på og du dermed må ha gitt mer av dine egne tjente penger så hadde jeg tatt 2 steg bakover og løpt fort som fy ( Sett at det i senere lys blir kjent at han sitter på mye penger.. Altså hemmeligholdt det/Ikke sagt noe )

 

Slike mennesker er oppdratt av egoistiske mennesker.. Er bare å innse det.. du blir som regel bare rik av å tenke på deg selv og ditt eget. Og man trenger ikke tro det endres senere..det gjør det sjelden

 

Har min egen erfaring + haugevis av andre sine situasjoner å sammenligne med..og alle er like

 

En av partene holder tilbake hvor mye man sitter på for å ikke risikere å måtte bruke "disse" arvede pengene

 

Selvfølgelig er det smart å spare! men det skal ikke gå på bekostning av andre sin økonomi 

 

Jeg har vært på begges sider av en slik situasjon

 

 

Sålenge han/hun ikke er villig til å "steppe" inn for å dele deres felles utgifter så er det stort rødt flagg viftende foran deg. Økonomi blir som oftest et kranglemoment senere i livet med slike mennesker

 

Ønsker derimot en av partene å betale MER for å feks leve litt bedre så for all del..gjør det, men det burde ikke sette den andre parten i gjeld for ditt eller datt

 

Som mange damer i denne situasjonen vil føle med tiden som kommer

 

Har man mer penger å rutte med en partner så er det veldig lett å manipulere motparten og få de til å føle seg litt mindre slik at men ser sterkere ut selv. ( Når man da betaler mer altså :) )

 

 

Jeg betalte gledelig for mine partnere når jeg gikk skole, men ubevisst og bevisst satt jeg de i situasjoner der man føler seg lett ukomfortabel.

 

feks: Skal jeg betale middagen OG kino igjen? ( vel vitende om at hun jobber det hun kan på siden av studiene og har ikke mer penger ) osv osv.  

Dette var et eksempel.. men du forstår tankegangen

 

Man må rett å slett være heldig med å treffe noen som er genuint snill når det kommer til det å ha mye penger på konto

 

Jeg har truffet så mange millionærer gjennom årene, Og jeg kan telle på en hånd hvor mange av de som er uselviske og ikke har bragt opp partnere som eiendeler

 

Jeg har gått gjennom alt fra personlig konkurs til å se millioner renne inn på konto og levd over evne,

 

Som oftest blir disse personene aldri ordentlig "voksne" når de får livet servert foran dem

 

 



Anonymous poster hash: 90df4...e42
Lenke til kommentar
1) Det kan hende forutsetningen for disse pengene han har fått er at de ikke skal brukes til forbruk, men til f. eks. bolig - de er "untouchable" for ham. 

2) Det kan hende han er ikke vil bruke arv/gaver på forbruk. Kanskje han er tilfreds med en grandiosa på lørdagskvelden så lenge han klarer seg med studielånet, og ikke må bruke av formuen. Hvis du vil spandere en pizza fra Peppes, så sier han ja til det, men kunne aldri tenkt seg å gjøre det selv. Man kan ha lyst til å dra på byen med vennene sine, uten å ha lyst til å betale for det, og dermed la være - selv om man har råd. 

3) Det kan også naturligvis hende at han utnytter deg for å leve bedre & billigere - men det trenger ikke være sånn selv om det virker slik. 

Lenke til kommentar

Man bruker ikke formue til daglig forbruk. Det er sånt man bruker løpende inntekt til. Så utgiftsfordelingen i hverdagen dikteres selvsagt av inntekten til partene.

 

Den dagen det blir snakk om å kjøpe bolig sammen er det derimot rimelig at den med mest formue trår til litt ekstra.

 

Merkelige holdninger til penger og økonomi her i tråden.

Lenke til kommentar

 

Nå sier du ikke så mye, men om han har «gamle penger» er ikke det noe man bruker på forbruk. Det er penger man bruker på måter som gjør at de «holder seg», så om du er noe å spare på, så vil nok disse komme godt med når dere skal kjøpe hus/etablere virksomhet/etc.

For noe tullprat. Spiller ingen trille om det er gamle eller nye penger, penger er penger og hans penger er ikke mer verdt enn hennes bare fordi han arvet det eller noe sånt. Folk er så jævla egoistiske, de skal ha alt og enda mer. 

 

 

Det er faktisk ikke så rett frem. En sparekonto er ikke en forbrukskonto, og betingelsene kan være at beløpet skal stå urørt i en avtalt tid.

 

Det sagt, så har han sannsynligvis penger til forbruk uansett. Det er enkelt å skjønne at TS føler seg utnyttet, men som hun selv sier, er det ikke sikkert at dette har vært intensjonen fra hans side, ganske enkelt fordi han ikke nødvendigvis har tenkt over det. TS bør imidlertid merke seg at typens fraværende omtanke og oppmerksomhet er en dårlig egenskap.

 

Jeg kan imidlertid forstå ham godt dersom han med hensikt har unnlatt å reklamere med sin formue. Og om han har så mye penger at hva TS har bidratt med til sammenligning fremstår som en ubetydelig sum, så er det heller ikke grunnlag for å påstå noen form for utnyttelse. Jeg kan forstå at TS føler det slik, men om beløpet ikke spiller noen rolle for ham, har han ingen incentiver til å utnytte TS for å tilegne seg småkronene.

 

TS, gjør det som er naturlig for deg. Men vær oppmerksom på at dersom han intensjonelt har unnlatt å fortelle om formuen, kan det være for å unngå golddiggere. Avhengig av hvor våken eller varsom han er, kan det da fremstå som om du prøver å manipulere ham med skyldfølelse dersom du kaster "utnytte"-merkelappen på ham. I så fall risikerer du også å miste ham. Fortell gjerne når du synes du blir behandlet dårlig. Men du bør ha et bevisst forhold til hvordan du ordlegger deg.

Lenke til kommentar

Husk at de pengene kan være det som er igjen av en mor eller far. Ville du spist opp arven din? Å kjøpe første familiehjem for de pengene kan oppleves som at mor eller far fortsatt er med, og vil være en viktig emosjonell tilknytning. Uavhengig av hva Facebook sier, er ikke pizza det.

 

Respekter at det er forskjell på sparepenger av betydelig beløp. De kommer fra et sted, og har for mange en større verdi enn den økonomiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...