Gå til innhold

Ny kåring på Tek.no: Hvem leverer den beste spill-PC-en til under ti tusen kroner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Digital Impuls og Multicom har valgt en Intel Core i3-8350K, noe som er en meget interessant prosessor. Utrolig nok er dette den raskeste prosessoren bland Intel-riggene her. Den er på par med f.eks Intel Core i7 3770k. Digital Impuls har også 6GB versjonen av 1060. Jeg ville valgt denne med tanke på oppgradering senere. Du får ikke noe fancy kabinett men du får en ganske villig PC med oppgraderingsmuligheter.

 

Om du er kun ute etter ytelse, eller ikke er noen fan av Intel er Komplett sin PC med AMD og 1060 6GB et bra kjøp.

 

Edit: Jeg ville holdt meg langt unna de store PC-firmaene med masseproduserte PC-er. De har ofte så makaber kvalitet på komponentene at de detter fra hverandre. Har hatt et par ferdigbygde PC-er fra HP og de kutter svingen der det svir mest. Plassen i disse kabinettene er ofte også veldig trange,

Endret av Milarwen
Lenke til kommentar

 

Jo, du er i din fulle rett til å bytte ut deler også i en ferdig-PC. Reklamasjonsretten har du også i behold.

 

Den er grei, men hvis du bytter GPU, PC'en får svart skjerm og du sender inn hele saken og det viser seg at GPU'en er gåen så må man betale for sjekken. Så hvis man bytter noen deler så bør man kunne feilsøke (litt av) systemet selv alikevel.

Dersom jeg bytter GPU og dataen går i svart vil jeg anta at det er feil med GPUen, bytte tilbake og sjekke om den virke for å så sende inn enten GPU eller hele maskinen alt etter som hva jeg finner. Jeg hadde gjort det samme enten jeg hadde kjøpt den ferdig bygd eller om jeg hadde bygd den selv. Eneste forskjellen er at om den går i svart når du har bygd den selv er det mange flere komponenter å forholde seg til og mer feilsøking som må til. Altså blir du nødt til å feilsøke selv eller eventuelt betale for sjekk av alle fungerende komponenter.

 

Det å bygge selv bør forbeholdes de som vet hva de driver med og liker å pusle med sånt. Selv kjøpte jeg nylig PC fra Komplett og etter å ha brukt Prisguiden til å se over hva jeg kunne ha spart på å bygge den selv ville jeg ha brukt 1000 kroner mer på bygge den selv, dette er ikke medberegnet ekstra kostnader på grunn av frakt fra å velge komponenter fra billigste nettbutikk, videre må vi tenke over at tiden vi bruker er verdt noe. Jeg er strålende fornøyd med mitt kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal si tidene forandrer seg. Her får man ferdig oppsett med GTX1070 under 10k. Som vi alle vet er sjeldent CPU og RAM noen særlig flaskehals. så dette er veldig god deal om du ikke har spesielle behov.

 

Jeg ville derimot aldri kjøpt noe slikt grunnet flere ting som støy, varme og dårlig tilpassa mine behov. Men for Ola Dunk er jo dette helt topp sikkert.

Lenke til kommentar

Dette oppsummerer vel hva man skal se etter om en skal kjøpe en gaming pc i denne klassen:

cpu: AMD Ryzen 5 1600X, gpu: GTX 1060, 6GB, RAM: 2x4 GB, lagring: 256 SSD + HDD, strømforsyning: 500W. På Komplett har en også mulighet til å endre komponenter, det er en fordel å endre RAM til 2x8 GB.

Evn så kan en se etter en maskin med Intel Coffee Lake prosessor i3-8350K eller bedre.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har alltid bygd pc sjøl, men når man kan få GTX 1060, 6GB, 256 SSD + HDD osv fra Komplett så er det nesten billigere en å sette det samme sjøl legger man på litt ekstra ram og en 2 Tb SSHD Firecuda så blir det kanskje 12000 kr og da tror jeg at jeg hadde kjøpe en fra komplett!

Lenke til kommentar

Dette oppsummerer vel hva man skal se etter om en skal kjøpe en gaming pc i denne klassen:

cpu: AMD Ryzen 5 1600X, gpu: GTX 1060, 6GB, RAM: 2x4 GB, lagring: 256 SSD + HDD, strømforsyning: 500W. På Komplett har en også mulighet til å endre komponenter, det er en fordel å endre RAM til 2x8 GB.

 

16GB RAM er vel for de fleste temmelig overflødig per dags dato. Og RAM er jo fryktelig enkelt å ekspandere senere og per dags dato så er jo minneprisene ganske så dårlige (altså høye). Og DigitalFoundry har jo vist at både Kaby Lake, Coffee Lake og Ryzen skalerer ganske så bra med minnefrekvenser, spesielt Ryzen så det er vil vel fort være mer relevant å gå for 8GB 3200MHz RAM fremfor 16GB 2400MHz som et eksempel. Fra 3200MHz og oppover så blir pris iforhold til skalering i ytelse litt ubalansert.

 

 

 

Har alltid bygd pc sjøl, men når man kan få GTX 1060, 6GB, 256 SSD + HDD osv fra Komplett så er det nesten billigere en å sette det samme sjøl legger man på litt ekstra ram og en 2 Tb SSHD Firecuda så blir det kanskje 12000 kr og da tror jeg at jeg hadde kjøpe en fra komplett!

 

 

Ja det er noen solide muligheter hos Komplett. Hadde en kollega som skulle bygge stasjonær i julegave med et budsjett på rundt 10-13'000kr og forsøke å plukke komponenter separat og det ble stort sett dyrere sammenlignet med et par av alternativene til PC-byggeren med så og si identiske komponenter.

 

Komplett har noen varelinjer innenfor CPU og SSD osv som ikke selges separat som har temmelig gode priser. Endte opp med Intel Core i5-8600K med Noctua NH-U9S, 8GB 3200MHz RAM, Corsair TX750 strømforsyning, Samsung PM961 256GB NVMe SSD, 1TB Barracuda HDD og GTX 1060 til 11'500kr. 

 

Legger jeg akkurat de samme produktene i handlekurven så blir det 13'000kr og da må man jo også sette det sammen selv og du må eventuelt styre med garanti på individuelle komponenter fremfor å kunne sende inn hele kassa og la sånt havne på Komplett sine skuldre.

 

Eneste minuset med dette oppsettet er at det er GTX 1060 3GB og ikke 6GB, men på 1080P gaming så spiller ikke det så fryktelig stor rolle og han var ganske klar på at det er veldig enkelt å bytte både skjermkort og RAM i etterkant så ville heller legge mer i CPU osv fremfor skjermkortet per dags dato da det enkelt kan byttes med ny generasjon i fremtiden.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

På Elkjøp får man:

Acer GX281 med GTX1070 8GB, ryzen 5 1400, 256GB + 1TB HDD og 8GB RAM for 9995,-

 

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ACDGE0DEQ032/acer-aspire-gx-281-stasjonar-gaming-pc

 

Ett av kravene da vi ba om tilbud var at prisen må være tilgjengelig i noen uker fremover. Denne er kun tilgjengelig til under 10000 kroner ut denne uka.

 

Stein Jarle Olsen

Testansvarlig Tek.no

Gir ikke helt mening og da alikevell ha med en maskin som faktisk koster over 10 000kr allerede nå, mens nevnte maskin fortsatt ligger til under 10 000kr.

Lenke til kommentar

 

Jo, du er i din fulle rett til å bytte ut deler også i en ferdig-PC. Reklamasjonsretten har du også i behold.

 

Den er grei, men hvis du bytter GPU, PC'en får svart skjerm og du sender inn hele saken og det viser seg at GPU'en er gåen så må man betale for sjekken. Så hvis man bytter noen deler så bør man kunne feilsøke (litt av) systemet selv alikevel.

Om man skal sende inn en PC på reklamasjon så bytter man jo så klart tilbake til originalt oppsett før man leverer den inn. Det er jo en no-brainer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...