Gå til innhold

Tesla Model 3 har fått offisiell rekkevidde


Anbefalte innlegg

Polls fra elbil forum... OK...

 

Hva slags BMW kom du fra egentlig? Vi hadde en brukt BMW 5 serie av nyere model inne på jobben for ikke lenge siden, og for å si det slik, jeg hadde tatt den BMW'en over en Tesla any day. Det går ikke ann å sammenligne interiørmessig engang.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Polls fra elbil forum... OK...

 

Hva slags BMW kom du fra egentlig? Vi hadde en brukt BMW 5 serie av nyere model inne på jobben for ikke lenge siden, og for å si det slik, jeg hadde tatt den BMW'en over en Tesla any day. Det går ikke ann å sammenligne interiørmessig engang.

Ja, hvor skulle en ellers sjekke hvor mange som kommer fra x bilmerke til elbil mener du?

 

Jeg gikk over fra en nyere 5 serie. Og ja, interiør er hakket bedre hos tyskerne, men for meg stopper det der. Og igjen er jeg fornøyd med interiøret i Tesla, slev om Tyskerne og gjerne andre er bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja 2014 er lenge siden gitt.. :)

 

En Tesla er ikke akkurat en godt sammenskrudd tysker eller japse, værtfall ikke interiørmessig.

 

Jeg hadde en 2014 Tesla og har nå en noen uker gammel Tesla. Forskjellene er store.

Kanskje er det nettopp det som skiller Tesla fra øvrige bilprodusenter. De oppdateres hyppig på software, men de oppdateres også hyppig på inventar. Eksempelvis har man endret seter flere ganger siden første Tesla rullet ut.

Det kan sikkert være et godt stykke opp til Tysk premiumnivå, men for min egen del så kunne jeg ikke tenke meg å kjøre rundt i en tysk bil.

Men fortsett å kjøp tysk du. Dinosaurer flest har dødd ut. De tyske vil nok leve en stund til, men før eller siden blir du nødt til å skifte til el uansett.

Lenke til kommentar

 

Ja 2014 er lenge siden gitt.. :)

 

En Tesla er ikke akkurat en godt sammenskrudd tysker eller japse, værtfall ikke interiørmessig.

Jeg hadde en 2014 Tesla og har nå en noen uker gammel Tesla. Forskjellene er store.

Kanskje er det nettopp det som skiller Tesla fra øvrige bilprodusenter. De oppdateres hyppig på software, men de oppdateres også hyppig på inventar. Eksempelvis har man endret seter flere ganger siden første Tesla rullet ut.

Det kan sikkert være et godt stykke opp til Tysk premiumnivå, men for min egen del så kunne jeg ikke tenke meg å kjøre rundt i en tysk bil.

Men fortsett å kjøp tysk du. Dinosaurer flest har dødd ut. De tyske vil nok leve en stund til, men før eller siden blir du nødt til å skifte til el uansett.

 

 

Kjører ikke Tysk bil jeg, hvor har du det fra?

 

VW konsernet skal kun komme med EL biler fra 2025, så ja, det blir nok helt sikkert en EL bil på meg også i fremtiden.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

Hva med ladetider?

1. Normall-lading, tid, effektbehov

2. Hurtiglading, tid, effektbehov

3. Slitasje-faktor på batteri, ved hurtiglading.

Disse 3 faktorene er SENTRALE, dersom ikke sammenligning av EL-biler skal ende opp som ei sammenligning av EPLER & BANANER!

(med forbrukeren som den uopplyste, i bananrepublikken. Men pengene våre, vil dem ha ...)

Har TEK.no noen som helst av disse opplysningene?

Bryr man seg om forbrukernes informansjonsbehov, seriøst, så har man dem, og oppgir!

Så lenge spesifikasjoner på disse punktene ikke er standardisert internasjonalt, og oppgitt på et standard, lettfattelig og 100% sammenlignbar format, på disse så sentrale egenskaper ved en EL-bil, så er det IKKE seriøst, fullgodt informasjonsarbeid som bedrives.

 

Skulle likt å sett disse tallene for alle de eksisterende el-bilene, men tviler sterkt på om de finnes i offisiell utgave. Så hvorfor du forlanger disse tallene fremsatt for TM3 hadde vært greit å vite.

 

Har en mistanke om årsak, men skal ikke spekulere. Derfor spør jeg.

 

Eller klarer du å fremsette de?

Lenke til kommentar

Ok, ok. Har absolutt INGEN agenda mot Tesla, hører vel heller til de som nesegrust beundrer hva Tesla har fått til! Merker meg at f.eks Bjørn Nylands måleresultater på holdbarhet, dette er fenomenalt gode tall. Og ja, til andre her: Har forståelse for utvikling av teknologi (20 år i IT-bransjen lærte meg litt ja ...). Disse standardene vi ønsker som forbrukere, for å ha noen merkesteiner, knagger, å orientere etter, disse standardene kommer ofte halsende BAK utviklingen, kommer for seint. Les innlegget mer som et hjertesukk der!

 

Slik det ser ut for Model 3, så kan den meget vel komme til å bli stående i bilhistorien som symbolet på da EL-bilen TOK OVER. Så det så ... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, ok. Har absolutt INGEN agenda mot Tesla, hører vel heller til de som nesegrust beundrer hva Tesla har fått til! Merker meg at f.eks Bjørn Nylands måleresultater på holdbarhet, dette er fenomenalt gode tall. Og ja, til andre her: Har forståelse for utvikling av teknologi (20 år i IT-bransjen lærte meg litt ja ...). Disse standardene vi ønsker som forbrukere, for å ha noen merkesteiner, knagger, å orientere etter, disse standardene kommer ofte halsende BAK utviklingen, kommer for seint. Les innlegget mer som et hjertesukk der!

 

Slik det ser ut for Model 3, så kan den meget vel komme til å bli stående i bilhistorien som symbolet på da EL-bilen TOK OVER. Så det så ... :)

 

Var godt å høre, for det er dessverre nok av de som skal spy edder og galle mot Tesla, selv om oppgulpet er tilbakevist mer enn nok ganger. Din frustrasjonsutblåsning ble nok tolket i denne retningen, men prøvde å være noe mer moderat i kommentaren enn jeg følte den egentlig fortjente. ;-)

 

Skulle gjerne sett slike tall for alle disse el-bilene, men skjønner at selv produsentene sliter med å levere disse, før de har fått mere erfaring selv. Selv for fossilbiler er dette tall som vanskelig lar seg fremskaffe, om produsentene i det hele tatt ønsker å få de frem.

 

Og slitasjen kan være langt større på biler som ikke er gått så langt, som tilsvarende bil som er gått virkelig langt, akkurat som på fossilbiler. Miljøet de opererer i, og hvorvidt de er behandlet med silkehansker eller gått for lut og kaldt vann kan også utgjøre stor forskjell. Hva kreves for å holde batterier/fossilmotorer i tipp topp form, og ikke minst for fossilmotorer, hva er kostnaden man minimum må regne med (olje, filter, tuning og justering).

 

På batterier kan det være vanskelig å si hva som skaper mest slitasje, selv om man har lært seg endel ting. Bl.a. viser det seg at varmt klima kan faktisk være værre enn kaldt norsk vær, Regner med det også betyr mye om man starter fra kald bil og kjører motor og batteri hardt fra første sekund, fremfor å forvarme bilen og ta det noe mer med ro de første meterne. Og er hurtiglading egentlig så skadelig, eller er det værre å la batteriet gå nært utladet før man lader, selv om det saktelades.

Lenke til kommentar

På batterier kan det være vanskelig å si hva som skaper mest slitasje, selv om man har lært seg endel ting. Bl.a. viser det seg at varmt klima kan faktisk være værre enn kaldt norsk vær, Regner med det også betyr mye om man starter fra kald bil og kjører motor og batteri hardt fra første sekund, fremfor å forvarme bilen og ta det noe mer med ro de første meterne. Og er hurtiglading egentlig så skadelig, eller er det værre å la batteriet gå nært utladet før man lader, selv om det saktelades.

 

Vanlige bilbatterier tåler kulde godt så lenge de er ladet opp, varme derimot like de ikke. Derfor du ser batterikasser/bekledning rundt batterier i mottorom så de skal beskyttes mot varme.

 

Dette er jo ikke noe nytt, så jeg vil tro dette gjelder for batterier i elbiler også.

Lenke til kommentar

De fleste store bilskonsern er seriøse, inntrykket mitt er att Tesla har sitt å slite med når det kommer til "kvalitet" og finish, og har nok et stykke opp til Japansk og Tysk standard.

 

Mitt inntrykk er at Tesla er svært seriøse og ambisiøse.

 

At de har et stykke igjen til tysk og japansk kvalitet er jeg enig i.

 

Men er med tanke på det de har klart å bygge opp på kort tid så er jeg imponert.

 

Kåret til årets bil. Største luksusmerke i USA. Kvaliteten er også foran Volvo i følge Consumer Report. Definitivt ikke i toppsjiktet, men med en bedring.

Lenke til kommentar

 

 

Ja 2014 er lenge siden gitt.. :)

 

En Tesla er ikke akkurat en godt sammenskrudd tysker eller japse, værtfall ikke interiørmessig.

Jeg hadde en 2014 Tesla og har nå en noen uker gammel Tesla. Forskjellene er store.

Kanskje er det nettopp det som skiller Tesla fra øvrige bilprodusenter. De oppdateres hyppig på software, men de oppdateres også hyppig på inventar. Eksempelvis har man endret seter flere ganger siden første Tesla rullet ut.

Det kan sikkert være et godt stykke opp til Tysk premiumnivå, men for min egen del så kunne jeg ikke tenke meg å kjøre rundt i en tysk bil.

Men fortsett å kjøp tysk du. Dinosaurer flest har dødd ut. De tyske vil nok leve en stund til, men før eller siden blir du nødt til å skifte til el uansett.

 

 

Kjører ikke Tysk bil jeg, hvor har du det fra?

 

VW konsernet skal kun komme med EL biler fra 2025, så ja, det blir nok helt sikkert en EL bil på meg også i fremtiden.

Du kjører ikke tysk bil, men kan bare kjøpe VW? Da ble alt så mye klarere...

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja 2014 er lenge siden gitt.. :)

 

En Tesla er ikke akkurat en godt sammenskrudd tysker eller japse, værtfall ikke interiørmessig.

Jeg hadde en 2014 Tesla og har nå en noen uker gammel Tesla. Forskjellene er store.

Kanskje er det nettopp det som skiller Tesla fra øvrige bilprodusenter. De oppdateres hyppig på software, men de oppdateres også hyppig på inventar. Eksempelvis har man endret seter flere ganger siden første Tesla rullet ut.

Det kan sikkert være et godt stykke opp til Tysk premiumnivå, men for min egen del så kunne jeg ikke tenke meg å kjøre rundt i en tysk bil.

Men fortsett å kjøp tysk du. Dinosaurer flest har dødd ut. De tyske vil nok leve en stund til, men før eller siden blir du nødt til å skifte til el uansett.

 

 

Kjører ikke Tysk bil jeg, hvor har du det fra?

 

VW konsernet skal kun komme med EL biler fra 2025, så ja, det blir nok helt sikkert en EL bil på meg også i fremtiden.

Du kjører ikke tysk bil, men kan bare kjøpe VW? Da ble alt så mye klarere...

 

 

Nei, nå misforstår du.. VW var et ekspempel. Du skjønner det, VW er verdens nest største bilprodusent, så når de sier kun EL fra 2025, så vil jeg tro andre kommer etter, eller gjør det samme. og sjansen for at jeg kjører en EL bil i framtida er vel stor.

 

Å det trenger ikke være en VW. Faktisk har jeg aldri eid en.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Det jeg elsker mest med Model 3 er att den ikke har alle dem 200-knappene du finner i nyere biler. Du har kun en skjerm. Digger det. Blir nok Tesla Model 3 på megselv etterhvert i 2019 når dem er tilgjengelig.

 

Batterikapasitet etter tid har ingenting å si.

 

740en min brukte ca 0,65L/mila når den var ny ifølge Volvo. Nå ligger den på 1,65L på mila. Rekkevidden på en tank har altså sunket med 60% ca etter 850 000km. Så spør du meg så er 4% etter 150k km med hurtiglading ingenting

Endret av Noxz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

EL-bil er nu mest begrenset til å brukes som by bil pågrunn rekkevidde angst. Jeg ville ikke ha lagt ut på en bil trur over Finnmark vidda i 30-40 minus i en el-bil. I følge NAF så har bare el-biler 1/3 av rekke vidden da.

Dette er noe av det dummeste jeg har lest, elbiler kommer med rekkevidde på over 500km nå. Så en kan fint kjøre utenfor sentrum. Og hvor opplyser naf om dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med ladetider?

1. Normall-lading, tid, effektbehov

2. Hurtiglading, tid, effektbehov

3. Slitasje-faktor på batteri, ved hurtiglading.

Disse 3 faktorene er SENTRALE, dersom ikke sammenligning av EL-biler skal ende opp som ei sammenligning av EPLER & BANANER!

(med forbrukeren som den uopplyste, i bananrepublikken. Men pengene våre, vil dem ha ...)

Har TEK.no noen som helst av disse opplysningene?

Bryr man seg om forbrukernes informansjonsbehov, seriøst, så har man dem, og oppgir!

Så lenge spesifikasjoner på disse punktene ikke er standardisert internasjonalt, og oppgitt på et standard, lettfattelig og 100% sammenlignbar format, på disse så sentrale egenskaper ved en EL-bil, så er det IKKE seriøst, fullgodt informasjonsarbeid som bedrives.

 

Strengt tatt så var vel dette en artikkel om offisiell rekkevidde. Andre opplysninger som ladetider, slitasje og forbruk, som du etterlyser med en "krass" tone til TEK.no, kan garantert innhentes hos Tesla, når denne bilen blir tilgjengelig.

 

At TEK.no publiserer èn ting ang. denne bilen, så er de ikke pålagt å innhente all teknisk informasjon vedr. denne bilen også. TEK.no selger ikke denne bilen, dette blir en sak mellom kjøper og selger.

 

Er du så interessert, så ring Tesla og spør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla leder oss inn i den nye alderen innen transport. Litt dyrt for meg enda så nøyer meg med en hybrid så lenge, har bare 1 bil så en elbil med mindre enn 500-600km og mulighet for hurtiglading er uaktuelt. Det fine er at den har elmodus så bruker bilen stort sett som elbil i hverdagen med småkjøring. Og ja Zoe ser bare alt for teit ut :p

 

Alle de andre bil produsentene ser til Tesla i disse dager, er ikke mange år siden ingen hadde hørt om dem :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tesla leder oss inn i den nye alderen innen transport. Litt dyrt for meg enda så nøyer meg med en hybrid så lenge, har bare 1 bil så en elbil med mindre enn 500-600km og mulighet for hurtiglading er uaktuelt. Det fine er at den har elmodus så bruker bilen stort sett som elbil i hverdagen med småkjøring. Og ja Zoe ser bare alt for teit ut :p

 

Alle de andre bil produsentene ser til Tesla i disse dager, er ikke mange år siden ingen hadde hørt om dem :p

Min GTE har et drivstofforbruk omreknet i kroner på ca. 8 kroner på mila.  Det er omtrent det samme som min Honda Jass (Fit).

Jeg tror ikke en 3 tonn Tesla bruker noe mindre. I hvert fall ikke om man skal regne seg man skal regne seg noe for alt plynderet med å lade udyret. Jeg har det i hvert fall  f- så morsomt når  jeg lar mine 210hk spille opp mens jeg ser Teslaeiere kjøre taxi

Lenke til kommentar

Mulig bilene er alright men et børsnotert selskap som år etter år, kvartal etter kvartal går med dundrende underskudd kommer ikke til å overleve.

https://www.nrk.no/urix/musk-ned-pa-jorden_-kjempeunderskudd-for-tesla-1.13904970

 

Aksjene svinger også så det holder.

https://www.fin24.com/Companies/ICT/tesla-plunges-again-as-questions-swirl-around-fatal-accident-20180329

 

 

Det er nok smartere å handle biler fra «tyskere» , japanske og koreanske bilfabrikanter. Enten de er hel elektriske , hybrider eller fossile.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...