Gå til innhold

Betale ned lån eller investere i aksjer?


jonathan---

Anbefalte innlegg

Jeg eier tre utleieleiligheter sammen med samboeren min som til sammen er verdt ca. 4,2 og vi har et lån på disse to på 1,8. Vi går ca. 12 000 kr i pluss etter skatt, renter og andre utgifter.

 

Ville du betale ned lånet eller investere i aksjer?

Eller selge alt og investere i noe annet?
Lånet er i dag avdragsfritt (2,3% rente)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde solgt alt og kjøpt Bitcoins for 2,4 mill. Neida. Personlig hadde jeg betalt ned så mye som mulig på lånet, gitt at dere har en oppspart buffer allerede i tilfelle utleieproblemer (enten med leietakere eller det å faktisk få leid ut).

 

Edit: Det er vel 12 000 kr per måned dere går i pluss håper jeg?

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

Spørsmålet er som med alt anna eit spørsmål om kor stor økonomisk risiko du er villig til å ta.

 

Boliger er fortsatt eit trygt investeringsobjekt, til tross for ein nedgåande boligpris. Det skal i alle fall mykje til for at boligprisen blir lavare enn det dere betalte for leiligheitene.

 

Aksjer kan gi langt betre utbytte, men kan også medføre langt større risiko.

Lenke til kommentar

Det hele kommer an på hvor stor risiko du ønsker å ta .

Nedbetaling av lån = Lånerenten i avkastning -2,3% 

Investeringer i indeksfond = Avkastning estimert 10% (over lenger tid - siden 1984 er snittavk. estimert til å være 10% i året)

Enkeltaksjer = ??  Kan få høy avkastning/kan få tap. 

 

Personlig ville jeg nok ha spart noe i fond (25%? Jeg er litt forsiktig av natur, du må selv vurdere hvor mye du tåler å satse og fremdeles sove godt om natta) og resten nedbetalt på lånene (men jeg har flexilån, slik at jeg kan ta ut likviditeten når jeg ønsker).  Da har du muligheten til å  investere i flere utleieenheter om et godt tilbud dukker opp. Dette er tydeligvis noe du/dere har vært flinke til å få avkastning på, så hvorfor ikke fortsette? 

Lenke til kommentar

Det hele kommer an på hvor stor risiko du ønsker å ta .

 

Nedbetaling av lån = Lånerenten i avkastning -2,3% 

Investeringer i indeksfond = Avkastning estimert 10% (over lenger tid - siden 1984 er snittavk. estimert til å være 10% i året)

Enkeltaksjer = ??  Kan få høy avkastning/kan få tap. 

 

Personlig ville jeg nok ha spart noe i fond (25%? Jeg er litt forsiktig av natur, du må selv vurdere hvor mye du tåler å satse og fremdeles sove godt om natta) og resten nedbetalt på lånene (men jeg har flexilån, slik at jeg kan ta ut likviditeten når jeg ønsker).  Da har du muligheten til å  investere i flere utleieenheter om et godt tilbud dukker opp. Dette er tydeligvis noe du/dere har vært flinke til å få avkastning på, så hvorfor ikke fortsette? 

 

Er det realistisk? Se feks her:

 

https://www.dn.no/nyheter/finans/2016/02/11/1315/Oslo-Brs/avkastning-siden-19-juli-2007-000-prosent

 

Selv om man kjøpte på bunn var avkastningen kun rett over 10% årlig, og det er med maks treff. (8 år med rentes rente er 115% økning)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortsette å kjøpe boliger og leie ut, sånn at alt sammen til slutt går av seg selv, så dere er økonomisk uavhengige. Aksjer har dere liten til ingen kontroll over (annet enn å sette inn og ta ut penger, og velge hvilken aksje dere skal kjøpe)I, men utleie har dere kontroll over og erfaring med.

 

Investering handler om å minimere risiko, og man kan ikke minimere risiko med mindre man har kontroll. Mer kontroll betyr mindre risiko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det hele kommer an på hvor stor risiko du ønsker å ta .

 

Nedbetaling av lån = Lånerenten i avkastning -2,3% 

Investeringer i indeksfond = Avkastning estimert 10% (over lenger tid - siden 1984 er snittavk. estimert til å være 10% i året)

Enkeltaksjer = ??  Kan få høy avkastning/kan få tap. 

 

Personlig ville jeg nok ha spart noe i fond (25%? Jeg er litt forsiktig av natur, du må selv vurdere hvor mye du tåler å satse og fremdeles sove godt om natta) og resten nedbetalt på lånene (men jeg har flexilån, slik at jeg kan ta ut likviditeten når jeg ønsker).  Da har du muligheten til å  investere i flere utleieenheter om et godt tilbud dukker opp. Dette er tydeligvis noe du/dere har vært flinke til å få avkastning på, så hvorfor ikke fortsette? 

 

Er det realistisk? Se feks her:

 

https://www.dn.no/nyheter/finans/2016/02/11/1315/Oslo-Brs/avkastning-siden-19-juli-2007-000-prosent

 

Selv om man kjøpte på bunn var avkastningen kun rett over 10% årlig, og det er med maks treff. (8 år med rentes rente er 115% økning)

 

AtW

 

 

Jeg lat til grunn uttalelser fra noen meglere, samt oslo børs - har ikke finregnet på det selv

https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Om-Oslo-Boers/Nyheter-fra-Oslo-Boers/Boersaaret-2015-Hovedindeksen-trosset-oljeprisen 

 

"Hovedindeksen endte året på 610,26 poeng. De siste 20 årene har Hovedindeksen til sammen steget 510 prosent og hatt en årlig gjennomsnittsavkastning på 9,5 prosent." 

 

Var ikke uten grunn jeg sa langsiktig. Men helt klart at en presisering er på sin plass at store svingninger kan medføre tap dersom en må selge til et gitt tidspunkt.

Lenke til kommentar

Fortsette å kjøpe boliger og leie ut, sånn at alt sammen til slutt går av seg selv, så dere er økonomisk uavhengige. Aksjer har dere liten til ingen kontroll over (annet enn å sette inn og ta ut penger, og velge hvilken aksje dere skal kjøpe)I, men utleie har dere kontroll over og erfaring med.

 

Investering handler om å minimere risiko, og man kan ikke minimere risiko med mindre man har kontroll. Mer kontroll betyr mindre risiko.

Ja, kjøp boliger. Uansett pris!!!

 

Anonymous poster hash: d99d5...3c2

Lenke til kommentar

Aksjer har dere liten til ingen kontroll over (annet enn å sette inn og ta ut penger, og velge hvilken aksje dere skal kjøpe)I, men utleie har dere kontroll over og erfaring med.

 

Investering handler om å minimere risiko, og man kan ikke minimere risiko med mindre man har kontroll. Mer kontroll betyr mindre risiko.

Investering handler ikke om å minimere risiko, det handler om å oppnå størst gevinst for den risikoen man er villig til å ta. Du minimere risiko ved å putte pengene i banken, men folk flest ønsker nok høyere avkastning enn det og godtar risikoen.

 

Forøvrig på bærtur ang. kontroll og aksjer.

Lenke til kommentar

Fortsette å kjøpe boliger og leie ut, sånn at alt sammen til slutt går av seg selv, så dere er økonomisk uavhengige. Aksjer har dere liten til ingen kontroll over (annet enn å sette inn og ta ut penger, og velge hvilken aksje dere skal kjøpe)I, men utleie har dere kontroll over og erfaring med.

 

Investering handler om å minimere risiko, og man kan ikke minimere risiko med mindre man har kontroll. Mer kontroll betyr mindre risiko.

Pisspreik, som vanlig. Du har akkurat like mye kontroll over aksjemarkedet som leiemarkedet. Det hjelper ikke at du har kontroll med leiligheten din om den synker i verdi og du ikke får leid den ut.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortsette å kjøpe boliger og leie ut, sånn at alt sammen til slutt går av seg selv, så dere er økonomisk uavhengige. Aksjer har dere liten til ingen kontroll over (annet enn å sette inn og ta ut penger, og velge hvilken aksje dere skal kjøpe)I, men utleie har dere kontroll over og erfaring med.

 

Investering handler om å minimere risiko, og man kan ikke minimere risiko med mindre man har kontroll. Mer kontroll betyr mindre risiko.

 

 

Som andre har påpekt; du uttaler deg om noe du åpenbart ikke har snevet av peiling på. Forhåpentligvis har spørsmålsstiller og andre avslørt dette.

 

For å oppsummere: 

Å fokusere all investering i en investeringsklasse (eiendom), i ett marked (Norge), innbærer ikke å minimere risiko. Du øker den.

En annen ting (som andre allerede har påpekt); investering handler selvsagt ikke om å minimere risiko (da hadde du puttet pengene i banken).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...