Gå til innhold

KOMMENTAR: Dette var teit, Sony


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Praktisk talt ingen kvinner jeg kjenner, spiller fps eller rpg.

- Jeg har prøvd Sims (3)

- Dattera mi spiller sims 3, og Minecraft

- Dama mi spiller Candy crush, og bare det.

Ærlig talt ser jeg ikke poenget med å problematisere slike "vitser," jeg reagerte overhodet ikke på ordlyden, og har heller ingen fordommer mot kvinner som velger å spille hva som helst. Men alle punktene jeg nevner, er fakta som fint eksisterer side om side. Det er ikke enten eller, men MITT erfaringsgrunnlag er likevel det samme som i "vitsen," at så godt som ingen kvinner jeg kjenner, er interessert i, eller spiller spill av en viss størrelse, som krever innlevelse og "dedikasjon" over tid (hvis man ser bort i fra at Candy crush gjør akkurat dette for å levle opp.)

 

Jeg forstår overhodet ikke argumentet med at det er kvinnefiendtlig/undertrykkende å vitse om kvinner som ikke spiller, når vi gutter/nerder som har spilt et helt liv i enkelte perioder har måttet låse oss inn på gutterommet, som om vi hadde en "skitten" hobby.

 

Så fordi din personlige erfaring ikke samsvarer med andres, erfaringer hvor kvinner/jenter lyver om hvilket kjønn de er i multiplayer-spill for å slippe hets og slibrige kommentarer, erfaringer hvor kvinner/jenter i stillinger innenfor spill-bransjen oppleves å bli stilt spørsmål som "do you even game?" som ikke stilles til deres mannlige kolleger, erfaringer hvor kvinner/jenter blir uglesett grunnet at de umulig kan være like flink som guttene/menn i spill, så er problemet en "ikke-sak"?

 

Er det ikke bedre å tenke at nettopp FORDI du selv ikke har disse erfaringene, så kan det være lurt å være ekstra oppmerksom når noen nevner at det er problematisk at enkelte stereotypier fortsatt eksisterer?

 

 

 

Kun hvis du velger å tro at statistikken sier at 70% av alle kvinner som spiller spiller Sims, hvilket statistikken IKKE sier. Det er forskjell på det å si at "majoriteten av de som spiller Sims er kvinner", og nærmest si "kvinner starter utelukkende å spille grunnet spill hvor man kan fokusere på familiære forhold".

 

Å si at en reklametekst er uheldig, skivebom eller trangsynt er forøvrig ikke det samme som å "bli støtt på andres vegne", heller ikke det å påpeke at det ligger negative stereotypier til grunn for at noen reagerer. At jeg for eksempel synes at teksten til Sony er banal, betyr ikke at jeg blir støtt. Hvis jeg forsøker å forklare hvorfor teksten er banal, betyr det heller ikke at jeg er støtt, det betyr kun at jeg kan se hvorfor teksten kan fyre oppunder stereotypier som vitterlig fortsatt er tilstede i spill-miljøet. 

 

Men noen vil sikkert påstå at vi ikke har utfordringer i spill-miljøene per dags dato når det kommer til behandlingen eller omtalen av jenter, jøder eller homofile?

 

Endret av Snurreleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det morsomme er, slik det pleier å være i slike saker, at de som er uenige med artikkelen og forfekter at "litt må man da tåle", er ti ganger mer trigget og krenket enn forfatteren.

Det er fordi slike artikler signaliserer til de unge at de er greit og gå i offer rollen og bli krenka for den minste ting.

Samfunnet i dag har mista helt fotfestet, og den minste ting blir blåst ut av proposjoner.

Noen må jo sette en stopper for dette før alle får munnkurv og går rundt i en fremtidig verden helt steril der absolutt alt er forbudt.

 

 

Den minste ting blir blåst ut av proposjoner, joda du tenker da påstander av typen "samfunnet har mistet fotfestet" og "vi må sette en stopper før alt er forbudt"? Det er hva jeg kaller å blåse ting ut av proposjoner.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvem er andrehåndskrenket, da?

 

Seriøst?

 

"Å vitse om at alt jenter spiller er familie-spill er ikke bare å bygge opp under en gammel stereotypi, men hjelper samtidig med å undergrave årevis med kjemping mot slike ideer.

 

Det handler også om å ha et snev av sidesyn. Fordommen om at kvinner bare spiller én type spill – og at man snakker om det på en nedlatende måte – spiller inn i et større mønster som omhandler kvinnefiendtlighet."

 

Altså, hallo i luken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvem er andrehåndskrenket, da?

Seriøst?

 

"Å vitse om at alt jenter spiller er familie-spill er ikke bare å bygge opp under en gammel stereotypi, men hjelper samtidig med å undergrave årevis med kjemping mot slike ideer.

 

Det handler også om å ha et snev av sidesyn. Fordommen om at kvinner bare spiller én type spill – og at man snakker om det på en nedlatende måte – spiller inn i et større mønster som omhandler kvinnefiendtlighet."

 

Altså, hallo i luken.

 

 

Om kanskje å trekke det litt langt, så er det ikke et uttrykk for å være krenket, og det er et relevant bakteppe at det har vært problemer med hvordan man behandler kvinner innen gaming. Det er nettopp dette bakteppet som gjør at en slik vits er noe man godt kan mene man gjør klokt i å være ekstra forsiktig med akkurat her.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Man er ikke automatisk krenket bare fordi man reagerer på noe og kritiserer det.

 

Nei, det er jeg enig i, men når man tar en ikke-sak og gjør det til en sak på andres vegne er man (annenhånds-)krenket. Det er denne ekstreme trangen til å måtte uttrykke seg om hvem som kan bli krenket og hvorfor de kan bli krenket som er så irriterende.

 

Å nei, de skiller mellom kjønn i en vits på Facebook. Tenk om noen skulle føle seg støtt av dette. Hvem er Sony til å skille mellom kjønn? Hva med liquid genders? Tenk om det finnes menn som ikke tør å spille The Sims lenger nå. Eller hva med kvinnene som blir satt i bås som The Sims-spillere? Hvorfor skal kvinnene som ikke spiller The Sims tåle så vel å bli forbundet med en stereotypi om at de spiller The Sims?

 

Tenk om et whiskey-merke skulle laget en Facebook-post med en whiskey med teksten:

 

"Hva med denne whiskeyen til mannen din til jul?"

 

Ganske dramatisk. Hva om det er kvinnen i forholdet som har lyst på whiskey til jul? Er det bare menn som liker whiskey? Hvem bestemmer egentlig hvem som er mannen og kvinnen i forholdet? Er det definert av fysisk kjønn eller psykisk kjønn? Vanskelig. Og vanskeligere skal det bli om dette fortsetter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, dama mi syns det var litt festlig faktisk, og hun spiller lite candy crush, men er veldig glad i Diablo 2, LoL og Borderlands. At man skal være så hårsår da, DET er merkelig for meg. Jeg vet at vi lever i en snart feminazistisk stat, men ett sted går vel ullgensern? Når sant skal sies, så var ett av de første spillene hun spilte ordentlig the Sims på pc, men å ta så sinnsykt på vei for en vits? Hva skjer med blondine vitsene nå? Blir du anmeldt for hets, og stemplet som Anti-feminist/Mannsjåvinist? SKJERP DERE!

Lenke til kommentar

Vel, dama mi syns det var litt festlig faktisk, og hun spiller lite candy crush, men er veldig glad i Diablo 2, LoL og Borderlands. At man skal være så hårsår da, DET er merkelig for meg. Jeg vet at vi lever i en snart feminazistisk stat, men ett sted går vel ullgensern? Når sant skal sies, så var ett av de første spillene hun spilte ordentlig the Sims på pc, men å ta så sinnsykt på vei for en vits? Hva skjer med blondine vitsene nå? Blir du anmeldt for hets, og stemplet som Anti-feminist/Mannsjåvinist? SKJERP DERE!

 

Og i tillegg, hva om det ER en dame som har skrevet denne vitsen? Skal vi ta utgangspunkt at alle som spiller spill er hetero?

Lenke til kommentar

Vel, dama mi syns det var litt festlig faktisk, og hun spiller lite candy crush, men er veldig glad i Diablo 2, LoL og Borderlands. At man skal være så hårsår da, DET er merkelig for meg. Jeg vet at vi lever i en snart feminazistisk stat, men ett sted går vel ullgensern? Når sant skal sies, så var ett av de første spillene hun spilte ordentlig the Sims på pc, men å ta så sinnsykt på vei for en vits? Hva skjer med blondine vitsene nå? Blir du anmeldt for hets, og stemplet som Anti-feminist/Mannsjåvinist? SKJERP DERE!

 

Hvem er det egentlig som tar "sinnsykt på vei" her? Folk som skriver med caps og utropstegn og maser om feminazistisk stat er ihvertfall høyt opp på den skalaen i denne saken.

 

AtW

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Troll?

 

Herregud for ett sammensurium og dårlig forsøk på å konstruere ett problem.

 

Ja, jenter spiller. Mange jenter liker og å spille SIMS, noe de har gjort siden de kom ut for første gang i 2000. Det er og en MYE større sannsynlighet for at dama di spiller SIMS enn at hun sitter og smasher knapper og spiller GTA på PS4

 

På trass skal jeg finne denne posten og gi den en like...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Vel, dama mi syns det var litt festlig faktisk, og hun spiller lite candy crush, men er veldig glad i Diablo 2, LoL og Borderlands. At man skal være så hårsår da, DET er merkelig for meg. Jeg vet at vi lever i en snart feminazistisk stat, men ett sted går vel ullgensern? Når sant skal sies, så var ett av de første spillene hun spilte ordentlig the Sims på pc, men å ta så sinnsykt på vei for en vits? Hva skjer med blondine vitsene nå? Blir du anmeldt for hets, og stemplet som Anti-feminist/Mannsjåvinist? SKJERP DERE!

 

Hvem er det egentlig som tar "sinnsykt på vei" her? Folk som skriver med caps og utropstegn og maser om feminazistisk stat er ihvertfall høyt opp på den skalaen i denne saken.

 

AtW

ifølge DEG kanskje. Er i min natur å reagere på ting, og hvis det er ett problem for deg, er det ingen som tvinger deg å være inne på siden her, lese eller svare på det jeg har skrevet, er det vel? Slutt å skap flere problemer nå da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...