Gå til innhold

Altinn fornyer seg med helt nytt utseende. Dette er de mest synlige endringene på 14 år


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Søk har også fått en fremtredende rolle, og skal i mange tilfeller kunne erstatte det gamle paradigmet med navigasjonsknapper og menyer.

Beklager, folkens, men dette er helt forskjellige funksjonaliteter som ikke kan erstatte hverandre. Spesielt kan man ikke erstatte knapper og menyer med søk, fordi søk har null "discoverability". Mao søk fungerer bare når man allerede kjenner systemet. For å kjenne det, må man enten ha opplæring, eller lære det vha systemets "discoverability" - dvs knapper.

 

Hvorfor ble Windows 95 med WIMP så populært? Høy discoverability, som følge av menyer og knapper, som viser hva man kan velge. I motsetning til terminal-baserte programmer, der man må huske kommandoene og tastatursnarveiene.

 

Tenk deg å gå på en restaurant, men istedenfor å få utdelt en meny, får du et søkefelt, og må søke etter rettene for å oppdage dem!

 

Og mange kan ikke noe med det offentliges systemer. Det er gresk for dem. Så tenk deg nå at restauranten ligger i Hellas, og man må søke på gresk.

 

Hvordan klarte denne UX-designeren å bestå eksamen?

Endret av Emancipate
  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Søk har også fått en fremtredende rolle, og skal i mange tilfeller kunne erstatte det gamle paradigmet med navigasjonsknapper og menyer.

Beklager, folkens, men dette er helt forskjellige funksjonaliteter som ikke kan erstatte hverandre. Spesielt kan man ikke erstatte knapper og menyer med søk, fordi søk har null "discoverability". Mao søk fungerer bare når man allerede kjenner systemet. For å kjenne det, må man enten ha opplæring, eller lære det vha systemets "discoverability" - dvs knapper.

 

Hvorfor ble Windows 95 med WIMP så populært? Høy discoverability, som følge av menyer og knapper, som viser hva man kan velge. I motsetning til terminal-baserte programmer, der man må huske kommandoene og tastatursnarveiene.

 

Tenk deg å gå på en restaurant, men istedenfor å få utdelt en meny, får du et søkefelt, og må søke etter rettene for å oppdage dem!

 

Og mange kan ikke noe med det offentliges systemer. Det er gresk for dem. Så tenk deg nå at restauranten ligger i Hellas, og man må søke på gresk.

 

Hvordan klarte denne UX-designeren å bestå eksamen?

 

Jeg er kun inne på Altinn 2-3 ganger i året, men da vanligvis ifm skatteoppgjøret for å se på og levere inn dette, så tenkte ikke så mye på dette, men du har nok et poeng her.

Usikker på hvordan "de proffe" vil like dette? Hvorfor ikke begge deler?

 

Men det _jeg_ reagerte mest på, var at designet ser ut til å være veldig optimalisert for små skjermer, typisk pad e.l. 

Jeg måtte hele tiden scrolle, og alle feltene var unaturlig store, og at det er en enorm sløsing med plass.

Halve "start-skjermbildet"  var jo menyen og søkefeltet...

 

Skulle tro de aller fleste brukerne sitter på en PC, eller i det minste har et tastatur når de er inne på Altinn.

 

Det nye designet var fint, men slitsomt å navigere seg i....

 

Selv om det gamle designet, kanskje var litt "gammeldags", synes jeg dette var mye enklere å navigere i.

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk deg å gå på en restaurant, men istedenfor å få utdelt en meny, får du et søkefelt, og må søke etter rettene for å oppdage dem!

 

 

Du vet kanskje at du har lyst på biff, så du skriver inn "biff". Boom, alle biffrettene. Så er du allergisk mot løk, så du legger til "-løk". Boom, 3 retter forsvant fra listen.

 

Så vil du velge dessert, så du skriver "dessert". Osv.

 

Å måtte sitte og bla seg gjennom en meny på flere sider er helt unødvendig når man kan filtrere ut og få akkurat det man vil ha. Man trenger ikke inngående kjennskap til hverken restauranten eller kokkekunst for å klare å søke frem litt mat.

 

Tilsvarende med Altinn, man søker etter det man er der inne for å fikse. Man logger seg da aldri inn på Altinn og tenker "hmm, hva kan man finne på her da?"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du vet kanskje at du har lyst på biff, så du skriver inn "biff". Boom, alle biffrettene. Så er du allergisk mot løk, så du legger til "-løk". Boom, 3 retter forsvant fra listen.

Man er ikke nødvendigvis kjent med offentlige termer på samme måten. Tenk deg at du er på restaurant i India. Min erfaring er med søkefelt er også at de er håpløst dårlige. Det går an å implementere gode søkefelt, men jeg ser det ekstremt skjeldent.

 

Tilsvarende med Altinn, man søker etter det man er der inne for å fikse. Man logger seg da aldri inn på Altinn og tenker "hmm, hva kan man finne på her da?"

Jo. Eksempel: Man skal starte bedrift. Før kunne man bla seg igjennom mange veiledninger i forhold til dette. De var velstrukturert og i en rekkefølge. Når man nå søker på starte bedrift, kommer det bare tilfeldig tøv opp.

 

Nå ser jeg at de faktisk har de lagt en link til dette på forsiden, så det er tydelig at de har sett det samme problemet.

 

Men det _jeg_ reagerte mest på, var at designet ser ut til å være veldig optimalisert for små skjermer, typisk pad e.l.

Ja. Utrolig frekt at de kaller dette responsivt design. Dette er design for små skjermer, og bare små skjermer. Det finnes ikke responsivt. Endret av Emancipate
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Ansiktsløft: Altinn tar også farvel med maler. I stedet utvikles det egne komponenter til konkrete bruksområder. "

 

Og konsulentene ler hele veien til banken. Her har de jo designet inn sin egen lønnslipp.

 

Er også enig med andre her; er for mye luft i menyene. Stor skrift og så mye tomrom som det er her er helt undøvendig på en nettside som i stor grad skal brukes med skjerm og tastatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Utrolig frekt at de kaller dette responsivt design. Dette er design for små skjermer, og bare små skjermer. Det finnes ikke responsivt.

 

Det er desverre en trend som går igjen på mange nye sider.  Er nok ikke lenge til at man fjerner støtten for å skrive inn noe med tastatur og at tall i selvangivelsen deretter må justeres ved å swipe den ene eller andre veien, for tastatur er jo veldig gammeldags.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Søk har også fått en fremtredende rolle, og skal i mange tilfeller kunne erstatte det gamle paradigmet med navigasjonsknapper og menyer.

Beklager, folkens, men dette er helt forskjellige funksjonaliteter som ikke kan erstatte hverandre. Spesielt kan man ikke erstatte knapper og menyer med søk, fordi søk har null "discoverability". Mao søk fungerer bare når man allerede kjenner systemet. For å kjenne det, må man enten ha opplæring, eller lære det vha systemets "discoverability" - dvs knapper.

 

Hvorfor ble Windows 95 med WIMP så populært? Høy discoverability, som følge av menyer og knapper, som viser hva man kan velge. I motsetning til terminal-baserte programmer, der man må huske kommandoene og tastatursnarveiene.

 

Tenk deg å gå på en restaurant, men istedenfor å få utdelt en meny, får du et søkefelt, og må søke etter rettene for å oppdage dem!

 

Og mange kan ikke noe med det offentliges systemer. Det er gresk for dem. Så tenk deg nå at restauranten ligger i Hellas, og man må søke på gresk.

 

Hvordan klarte denne UX-designeren å bestå eksamen?

Nemlig. Opplever det daglig med folk som aldri har hørt om søkefunksjonen i Windows (eksempel).

Avhengig av kundenes kognitive respons forteller jeg om muligheten, men om kunden ikke veit at Word skrives med W, så er jo kunden nærmest fortapt.

 

Det høres ut som om noen med 20/20-syn forsøker å vise stumfilm til blinde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men det _jeg_ reagerte mest på, var at designet ser ut til å være veldig optimalisert for små skjermer, typisk pad e.l.

Ja. Utrolig frekt at de kaller dette responsivt design. Dette er design for små skjermer, og bare små skjermer. Det finnes ikke responsivt.

 

Anbefaler å åpne denne siden på en 1080p / 1200p monitor / PC-skjerm: https://material.io/guidelines/material-design/introduction.html

Det er en hel bransje som har bestemt seg for å gjøre bruk av Internett til en kjipere opplevelse for folk som bruker større skjermer.

 

(hva er poenget (utover "declutter") med å gjemme menyvalg i en hamburgermeny på en svær PC-monitor? http://flytoget.no/ https://www.nsb.no/ , ekstra klikk og unødvendig animasjon i mine øyne)

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler å åpne denne siden på en 1080p / 1200p monitor / PC-skjerm: https://material.io/guidelines/material-design/introduction.html

Håpløst når en hel bransje bestemmer seg for å gjøre bruk av Internett til en kjipere opplevelse for folk som bruker større skjermer.

Da har du vel i det minste menyen på venstre side? På min skjerm er det plass til menyen, men den vises likevel ikke...

Edit: Hadde vært plass, hvis de ikke hadde valgt en enorm font.

 

(hva er poenget (utover "declutter") med å gjemme menyvalg i en hamburgermeny på en svær PC-monitor? http://flytoget.no/ https://www.nsb.no/ , ekstra klikk og unødvendig animasjon i mine øyne)

Jeg har lurt på det samme. En enkel måte å stikke seg unna designjobben på. Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(hva er poenget (utover "declutter") med å gjemme menyvalg i en hamburgermeny på en svær PC-monitor? http://flytoget.no/ https://www.nsb.no/ , ekstra klikk og unødvendig animasjon i mine øyne)

Menyene i hamburgermenyen til høyre gir deg ingen mer informasjon enn det som finnes på siden. F.eks. finner du lenke til kundeservice helt nederst på siden, og lenke til kjøp av billetter er veldig godt synlig. Skal du peke på noe var det at man kunne fjerne hele hamburgermenyen.

 

Å overlesse en side med informasjon er ikke god design, uansett tilgjengelig skjermareal. Å sitte foran en 32" skjerm forbedrer ikke hjernens evne til å behandle informasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Menyene i hamburgermenyen til høyre gir deg ingen mer informasjon enn det som finnes på siden. F.eks. finner du lenke til kundeservice helt nederst på siden, og lenke til kjøp av billetter er veldig godt synlig. Skal du peke på noe var det at man kunne fjerne hele hamburgermenyen.

Å overlesse en side med informasjon er ikke god design, uansett tilgjengelig skjermareal. Å sitte foran en 32" skjerm forbedrer ikke hjernens evne til å behandle informasjon.

 

 

 

Dette er et viktig poeng. Med de store skjermene og høye oppløsningene man har i dag gir det ikke lenger noen mening å skulle "fylle ut" hele siden. Før i verden, på små skjermer og lave oppløsninger kjørte man browseren i fullskjerm (og det var ikke så fryktelig langt unna sånn det er på mobilskjermer i dag). Jeg personlig har i hvert fall ikke kjørt en browser i fullskjerm på årevis, og dermed passer den moderne designtankegangen veldig bra.

Lenke til kommentar

 

Tenk deg å gå på en restaurant, men istedenfor å få utdelt en meny, får du et søkefelt, og må søke etter rettene for å oppdage dem!

 /quote]

 

Hvem var det som vant igjen?

Google (søk) eller Yahoo (meny)?

 

For en tjeneste som Altinn er det ikke gitt at du vet hvilken meny/undermeny/skjemanummer/navn du skal fylle ut.

Men du vet ofte _hva_ du vil oppnå. Et godt søkefelt gir deg mye enklere tilgang til det du trenger, enn å måtte vite hvilken meny du skal inn i.

Dét sagt - jeg vet ingenting om hvor bra søket i nye Altinn er. Men å generelt avvise søk som god UI er litt spesielt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dét sagt - jeg vet ingenting om hvor bra søket i nye Altinn er

La meg si det sånn: Hvis du søker på starte bedrift, så kommer "starte og drive bedrifts dagen" øverst. Hvis du søker på starte bedrift -dagen, hva tror du kommer øverst? "starte og drive bedrifts dagen" såklart. Flere treff får man også.

 

Edit: En god søkefunksjon er selvfølgelig obligatorisk.

* Finner alle ord (AND), ikke minst ett (OR).

* Minus for å utelukke resultater med et ord.

* Anførselstegn for å søke etter en frase.

* Filter for å filtrere mellom nyhetssaker, skjemaer, tjenester og veiledningssider.

* Nedprioritere gamle nyheter i resultatene, men ikke gamle skjemaer, tjenester og veiledningssider.

* Prioritere basert på popularitet - selvfølgelig ekskludert treffene som kommer fra selve søkefunksjonen.

* Stavekorreksjon og synonymordbok, som kan slås av vha anførselstegn.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Søk har også fått en fremtredende rolle, og skal i mange tilfeller kunne erstatte det gamle paradigmet med navigasjonsknapper og menyer.

Beklager, folkens, men dette er helt forskjellige funksjonaliteter som ikke kan erstatte hverandre. Spesielt kan man ikke erstatte knapper og menyer med søk, fordi søk har null "discoverability". Mao søk fungerer bare når man allerede kjenner systemet. For å kjenne det, må man enten ha opplæring, eller lære det vha systemets "discoverability" - dvs knapper.

 

Hvorfor ble Windows 95 med WIMP så populært? Høy discoverability, som følge av menyer og knapper, som viser hva man kan velge. I motsetning til terminal-baserte programmer, der man må huske kommandoene og tastatursnarveiene.

 

Tenk deg å gå på en restaurant, men istedenfor å få utdelt en meny, får du et søkefelt, og må søke etter rettene for å oppdage dem!

 

Og mange kan ikke noe med det offentliges systemer. Det er gresk for dem. Så tenk deg nå at restauranten ligger i Hellas, og man må søke på gresk.

 

Hvordan klarte denne UX-designeren å bestå eksamen?

Hvis menyen på restauranten består av 1500 retter, så er ikke navigasjon veien å gå.

Lenke til kommentar

 

 

Søk har også fått en fremtredende rolle, og skal i mange tilfeller kunne erstatte det gamle paradigmet med navigasjonsknapper og menyer.

Beklager, folkens, men dette er helt forskjellige funksjonaliteter som ikke kan erstatte hverandre. Spesielt kan man ikke erstatte knapper og menyer med søk, fordi søk har null "discoverability". Mao søk fungerer bare når man allerede kjenner systemet. For å kjenne det, må man enten ha opplæring, eller lære det vha systemets "discoverability" - dvs knapper.

 

Hvorfor ble Windows 95 med WIMP så populært? Høy discoverability, som følge av menyer og knapper, som viser hva man kan velge. I motsetning til terminal-baserte programmer, der man må huske kommandoene og tastatursnarveiene.

 

Tenk deg å gå på en restaurant, men istedenfor å få utdelt en meny, får du et søkefelt, og må søke etter rettene for å oppdage dem!

 

Og mange kan ikke noe med det offentliges systemer. Det er gresk for dem. Så tenk deg nå at restauranten ligger i Hellas, og man må søke på gresk.

 

Hvordan klarte denne UX-designeren å bestå eksamen?

Hvis menyen på restauranten består av 1500 retter, så er ikke navigasjon veien å gå.

 

Hvordan skal du så finne ut av hva du har lyst på?  Hvorfor er det bedre å søke på 'mat' og måtte browse igjennem en kjempe mengde ustrukturert informasjon, enn å navigere seg igjennom en tre-struktur for å lett komme frem til et resultat?

Lenke til kommentar

Tenk deg å gå på en restaurant, men istedenfor å få utdelt en meny, får du et søkefelt, og må søke etter rettene for å oppdage dem!

 

Du vet kanskje at du har lyst på biff, så du skriver inn "biff". Boom, alle biffrettene. Så er du allergisk mot løk, så du legger til "-løk". Boom, 3 retter forsvant fra listen.

 

Så vil du velge dessert, så du skriver "dessert". Osv.

 

Å måtte sitte og bla seg gjennom en meny på flere sider er helt unødvendig når man kan filtrere ut og få akkurat det man vil ha. Man trenger ikke inngående kjennskap til hverken restauranten eller kokkekunst for å klare å søke frem litt mat.

 

Tilsvarende med Altinn, man søker etter det man er der inne for å fikse. Man logger seg da aldri inn på Altinn og tenker "hmm, hva kan man finne på her da?"

 

Hvorfor må man velge mellom løsningene? Det er ikke enten det ene eller det andre. Mange steder så er det en liste og et søkefelt, noe som for meg hvertfall er det beste. Uansett så pleier man å få opp en liste når man søker så hvorfor kan man ikke få opp lister uten å måtte skrive noe? Det er heller ikke alltid man finner det man søker etter da et søkesystem ikke nødvendigvis forstår hva man mener.

 

Angående resturanteksempelet så er det en ting som heter å utforske. Å kunne titte seg gjennom en liste og oppdage noe nytt uten å måtte bruke et søkeord er for meg en selvfølge og en del av opplevelsen.

Lenke til kommentar

 

 

Søk har også fått en fremtredende rolle, og skal i mange tilfeller kunne erstatte det gamle paradigmet med navigasjonsknapper og menyer.

Beklager, folkens, men dette er helt forskjellige funksjonaliteter som ikke kan erstatte hverandre. Spesielt kan man ikke erstatte knapper og menyer med søk, fordi søk har null "discoverability". Mao søk fungerer bare når man allerede kjenner systemet. For å kjenne det, må man enten ha opplæring, eller lære det vha systemets "discoverability" - dvs knapper.

 

Hvorfor ble Windows 95 med WIMP så populært? Høy discoverability, som følge av menyer og knapper, som viser hva man kan velge. I motsetning til terminal-baserte programmer, der man må huske kommandoene og tastatursnarveiene.

 

Tenk deg å gå på en restaurant, men istedenfor å få utdelt en meny, får du et søkefelt, og må søke etter rettene for å oppdage dem!

 

Og mange kan ikke noe med det offentliges systemer. Det er gresk for dem. Så tenk deg nå at restauranten ligger i Hellas, og man må søke på gresk.

 

Hvordan klarte denne UX-designeren å bestå eksamen?

 

Jeg er kun inne på Altinn 2-3 ganger i året, men da vanligvis ifm skatteoppgjøret for å se på og levere inn dette, så tenkte ikke så mye på dette, men du har nok et poeng her.

Usikker på hvordan "de proffe" vil like dette? Hvorfor ikke begge deler?

 

Men det _jeg_ reagerte mest på, var at designet ser ut til å være veldig optimalisert for små skjermer, typisk pad e.l. 

Jeg måtte hele tiden scrolle, og alle feltene var unaturlig store, og at det er en enorm sløsing med plass.

Halve "start-skjermbildet"  var jo menyen og søkefeltet...

 

Skulle tro de aller fleste brukerne sitter på en PC, eller i det minste har et tastatur når de er inne på Altinn.

 

Det nye designet var fint, men slitsomt å navigere seg i....

 

Selv om det gamle designet, kanskje var litt "gammeldags", synes jeg dette var mye enklere å navigere i.

Jeg er litt enig...

 

Det virker som om de ha gått all in på såkalt "responsivt design" her. Altså, adaptive nettsider, hvor brukergrensensnittet tilpasser seg ulike skjermstørrelser på en dynamisk måte.

 

NRK sine nettsider er et eksempel på et tilfelle hvor dette (etter min mening) er gjort på riktig måte. Det ser korrekt designet ut på stor skjerm. Og det ser korrekt designet ut på liten skjerm (man kan se effekten på en desktopmaskin ved å endre bredden på nettleseren mens man har nettsiden oppe).

 

Altinn mener jeg kanskje har bommet litt. De har gjort nettsiden brukbar fra mobile enheter (som sikkert var hovedmålet med endringen, tipper jeg). Men de har kanskje slått babyen litt ut med badevannet når det gjelder desktop-opplevelsen, virker det som... Inntrykket av desktop-versjonen av designet er litt at det nå bare er en slags "oppskalert utgave" av den mobile versjonen av siden, bare med et par ekstra "bells and whistles".

 

Det er litt typisk, tror jeg. Man får litt tunnellsyn på oppgaven, som er å gjøre nettsiden mobilt tilgjengelig, og så glemmer man desktop-biten (for "den var jo allerede OK fra før").

 

Nordea virker som om de har begått litt av den samme tabben i sine nylige nettside-oppdateringer...

 

Ikke for det. Jeg var inne på Altinn nå i sted, fra en desktopmaskin. Jeg kan bekrefte at jeg fikk gjort det jeg skulle. Men, jeg tenkte omtrent det som jeg skrev ovenfor, nemlig at de kanskje hadde brukt noen kalorier for lite på det med desktop-opplevelsen. Det er kanskje litt spesielt dumt på Altinn, vil jeg si. Dummere enn dersom de f.eks. hadde gjort det på NRK sine nettsider. NRK blir jo tross alt kanskje aksessert minst 50% fra mobile enheter. Altinn er derimot en litt "tyngre portal", på et vis........... Det er få som rapporterer skatten sin eller momsen sin fra mobile enheter. Sikkert under 5% av brukerne, per i dag i alle fall, vil jeg tro. Man kan derfor stille i alle fall litt spørsmålstegn ved prioriteringen akkurat her, og ved måten som man har vektet den mobile og stasjonære brukeropplevelsen respektivt.

 

Bestått, vil jeg vel si det er likevel, men...

Endret av BjartmarO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...