Gå til innhold

Alle lytter når hun snakker: - Smarttelefonen er død om ti år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vi kommer til å bruke synet og stemmen i stedet for å fikle med en dings vi har i hånda.

Flott. Kollektivtransport en fornøyelse med alle kommandoropende medpassasjerer. Autonome biler bør komme fort, siden alle bebrillede sjåfører vil bli livsfarlige i trafikken når de skummer over dagens nyheter på vei til jobb.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

"the kindle device allows people to carry around books of information in the palm of their hand" :p

 

Wow - stopp pressene - en hel bok, på ett brett...

 

 

Kindle ble lansert i 2007, så det potensialet var vel ikke så vanskelig å gjette...

 

WiMax hva faen er det og hvordan er mobilt bredbånd bare et journalistisk hjelpemiddel?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

"the kindle device allows people to carry around books of information in the palm of their hand" :p

 

Wow - stopp pressene - en hel bok, på ett brett...

 

 

Kindle ble lansert i 2007, så det potensialet var vel ikke så vanskelig å gjette...

 

WiMax hva faen er det og hvordan er mobilt bredbånd bare et journalistisk hjelpemiddel? 

 

Tidligere hadde man mikrofilm. Er kanskje litt i bruk enda?

 

WiMax hva faen er det, ja..

Er jo en dataoverføringstandard det også. Men, man har vel hørt svært lite om den her på berget, siden man har 4G, WiFi og sånn. Er det ikke en fattigmannsbredbånd dette WiMax?

Endret av G
Lenke til kommentar

"the kindle device allows people to carry around books of information in the palm of their hand" :p

 

Wow - stopp pressene - en hel bok, på ett brett...

Tja, jeg vet ikke hvor mye man skal legge i en oppramsing av teknologi som allerede hadde begynt å spre seg, men samtidig så er tingene der ting som enten vokste og tok ting videre, eller hadde tilsvarende konkurrenter som gjorde det i stedet.

 

Artikkelen ser ut til å være av typen "dette er trender som kommer til å bety noe for journalister", og på det tidspunktet fikk du ikke noen 6-7 tommers smarttelefon som kunne brukes i stedet for eboklesere, og enda mindre nettbrett, så de trendene kunne ikke omtales. Dessverre gikk utviklingen på eboklesere veldig sakte, slik at produktene kun er relevante for saktelesning.

 

Jeg vil si artikkelen ga relativt riktig informasjon, men mest fordi det var relativt sikre oppramsinger av allerede trendene teknologi.

 

WiMax var en US only teknologi for trådløs internett som alternativ til 3G og 4G i sin tid. Det hun sier var at mobilt internett gjør at man kan skrive artikler også mens man er utenfor kontoret. Det er 100% riktig.  

 

--- 

 

Jeg har forøvrig også spådd at smarttelefonen som den er nå vil transformeres, men uansett hvordan det blir, vil man ønske å ha med seg en eller annen form for skjerm man kan lese og kommunisere på. Den vil bare ikke være enhetssentrisk, app-sentrisk som i dag, men levere alle de tjenestene du abonnerer på, inklusive lyd- og bildebasert kommunikasjon, dersom du ikke er i nærheten av en annen enhet du foretrekker. Tjenestene vil følge deg og ikke enheten, enheten er en mulighet til å få tilgang til dem. 

 

Om denne tilgangen er smartbriller med retinaprojektering og induktiv lyd, så gjerne for meg. RayBans plz. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig også spådd at smarttelefonen som den er nå vil transformeres, men uansett hvordan det blir, vil man ønske å ha med seg en eller annen form for skjerm man kan lese og kommunisere på. Den vil bare ikke være enhetssentrisk, app-sentrisk som i dag, men levere alle de tjenestene du abonnerer på, inklusive lyd- og bildebasert kommunikasjon, dersom du ikke er i nærheten av en annen enhet du foretrekker. Tjenestene vil følge deg og ikke enheten, enheten er en mulighet til å få tilgang til dem. 

 

Om denne tilgangen er smartbriller med retinaprojektering og induktiv lyd, så gjerne for meg. RayBans plz.

 

Jeg er rimelig sikker på at det vil være bruk for et mylder av software en lang stund fremover.....

Lenke til kommentar

Alle lytter til henne før de skal sove tenker jeg?

 

Finnes ikke noe mer håpløst enn stemmestyring. Wearables og greier kommer sikkert mer og mer, men tipper de kommer til å ha ræva grensesnitt i ganske lang tid som alt annet.

 

 

 

Web mener at siden vi lever i nuet, oppfatter vi heller ikke hvor fort den teknologiske utviklingen faktisk skjer. 

 

Det kunne nok gått ennå raskere om utviklere hadde fått jobbe litt tregere.

Lenke til kommentar

 

Jeg er rimelig sikker på at det vil være bruk for et mylder av software en lang stund fremover.....

 

 

Fra produsentenes perspektiv: Hva kan man selge som en app, som man ikke kan selge som en tjeneste? 

 

Hvis man sammenligner Android med Google Home eller Alexa, er det stor forskjell på hvordan man leverer innhold, og på Google Home har Google strengere kontroll med hvem som får tjene penger på plattformen.

Det betyr ikke at man ikke får ha apper, men at fokus på tjenester øker.  

 

Edit: feil forvrengte fremstillingen. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er rimelig sikker på at det vil være bruk for et mylder av software en lang stund fremover.....

 

 

Fra produsentenes perspektiv: Hva kan man selge som en app, som man ikke kan selge som en tjeneste? 

 

Hvis man sammenligner Android med Google Home eller Alexa, er det stor forskjell på hvordan man leverer innhold, og på Google Home har Google strengere kontroll med hvem som får tjene penger på plattformen.

Det betyr ikke at man ikke får ha apper, men at fokus på tjenester øker.  

 

Edit: feil forvrengte fremstillingen. 

Gi meg en pause fra "som en tjeneste". Ett av de mest irriterende buzz-wordene nå om dagen, synes jeg...

 

Alt skal være "som en tjeneste". Folk bruker det som om et slags banner for å fortelle omverdenen at de selv følger med i tiden.

 

Det næreste og grelleste eksempel for mitt vedkommende var da så og si alle avdelingene på jobben døpte seg om til "som en tjeneste" for to-tre år siden... Network as a service. Storage as a service. Platform as a Service. Etc.

 

Det eneste som slapp fri, så langt jeg kunne se, var vel kanskje ledelsen. Management as a service så jeg ikke. Mulig det stoppet når de merket at forkortelsen kom til å bli MAS eller MaaS...

Endret av BjartmarO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Alt skal være "som en tjeneste". Folk bruker det som om et slags banner for å fortelle omverdenen at de selv følger med i tiden.

Markedsavdelinger er kjekke saker. En samling moteløver med redusert kunnskap skal belære de uvitende om tingenes fortreffelighet. Da blir det gjerne mye glatt sveis og påtatt glising i samband med hurtigsnakk og utstrakt bruk av "buzz words".

Det er jo gjerne denna sausen av presentasjonselite som har ansvaret for produktnavn.

 

Innimellom savner en tiden da internett var en utprega universitetsgreie og epost var så langt det rakk for de fleste andre.

Lenke til kommentar

Her er min spådom: To ord som du bruker daglig, kommer til å forsvinne helt fra språket vårt innen dine barnebarn har vokst opp: Dekning og Lading.

Innen da vil det være full dekning overalt til alle tider og helt gratis. Ingenting vil trenge lading lengre. Alt er ladet en gang for alle - fra fabrikken.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er rimelig sikker på at det vil være bruk for et mylder av software en lang stund fremover.....

 

 

Fra produsentenes perspektiv: Hva kan man selge som en app, som man ikke kan selge som en tjeneste? 

 

 

Gi meg en pause fra "som en tjeneste". Ett av de mest irriterende buzz-wordene nå om dagen, synes jeg...

 

Alt skal være "som en tjeneste". Folk bruker det som om et slags banner for å fortelle omverdenen at de selv følger med i tiden.

 

 

Det er ikke nødvendigvis en markedsføringsfordel heller. Jeg vil at smarthuset mitt, etterhvert som jeg får et, fungerer raskt og problemfritt selv om internettleverandøren har problemer. Men tjenester er gjerne abonnement, og svært mye mer lønnsomt enn engangssalg.

Lenke til kommentar

hehehehe... det med at briller og linser blir det neste bemerket jeg for flere år siden, helst siden jeg så en AR brille test på nett for første gang. Det vi kommer til å gå med er en dataenhet (batteri drevet) som sørger for inn og ut data, kommunikasjon, grafikk og databehandling, mens alt av interface er koblet til et par AR briller som har sensor alla Leap Motion, og som er kontrollert av stemme og handbevegelser.

 

Tenk heads-up display mobil vist via et par briller. Men en slik løsning kan brukes til så veldig veldig mye mere enn bare en mobil. Den kan brukes til spill, produksjon, design, navigasjon.. Kort sagt en slik løsning vil på sikt ta over for alt av pc, pads og bærbare..

 

Flere forfattere har også beskrevet slike systemer, men da ofte som en eller annen form for AI headband interface løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...