Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Uoriginal" jekk til hjulskift


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe en lite hydraulisk jekk til hjulskift på en Fiat Doblo da den som følger med er så ufattelig treig å sveive opp og ned. Men på den originale jekken er det ett nedfelt spor som passer rund "flensen" på bilen. Hvordan løser man da dette ved bruk av annen jekk? Ønsker ikke å bøye denne flensen. Muligens kan man bare lage en trekloss med ett spor i? Finnes det kanskje andre punkter man kan jekke på eller adaptere man kan sette på jekken?

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiat Doblo, (...) den som følger med er så ufattelig treig å sveive opp og ned. 

Har du prøvd å bruke batteridrill på originaljekken? Det går ganske fort og du bruker originale jekkepunkter. Ellers er det vel bare å kjøpe en hydraulisk garasjejekk og finne egnede plasser bak forhjulene og foran bakhjulene.

Lenke til kommentar

 

Fiat Doblo, (...) den som følger med er så ufattelig treig å sveive opp og ned. 

Har du prøvd å bruke batteridrill på originaljekken? Det går ganske fort og du bruker originale jekkepunkter. Ellers er det vel bare å kjøpe en hydraulisk garasjejekk og finne egnede plasser bak forhjulene og foran bakhjulene.

 

 

I så fall må jeg vel finne en fiks løsning for å koble drillen på jekken. Ser egentlig ingen enkel måte å gjøre dette på.

Lenke til kommentar

Om sveiven festes med en krok så kan det være så enkelt som å file noen flate sider på en stor krokskrue, eventuelt satse på at drillen klarer å holde den uten at du filer.

 

Hadde enda jekken hatt vanlig sveiv med krok. Jekken har noe som ligner mer på en stang som betjenes litt som en skralle, man må nesten se den for å skjønne hvor ubrukelig hele opplegget er. 

Lenke til kommentar

Spurte forhandler i mitt tilfelle når det gjaldt garasjejekker, og fikk beskjed at jeg kunne bruke de vanlige paddene i gummi som selges til garasjejekkene mot jekkpunktene under kanalen - var såpass forsterket her. Var i utgangspunktet litt "skeptisk", men har gått bra nå (skiftet 3-4 ganger på denne bilen med garasjejekken). Alternativet kunne jeg jekke på understellet, men i praksis litt usikker helt hvor de mente det skulle gjøres på min bil.

 

Jekken som følger med en del biler i dag er vel oppgitt til å bare brukes til "nødsituasjoner". Synes i hvert fall jekken som fulgte med bilen jeg har nå var håpløs til "sesongskiftebruk". Med den brukte jeg sikkert 3-4 ganger lengre tid på å bytte dekk enn med garasjejekken.

Endret av c.m.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jekker som følger med moderne biler skal bare brukes til nød ja.

Dem er laget så svak at dem lett kollapser med for mye bruk.

 

Tenker derfor der er en særdeles dårlig idé å begynne med drill på en slik jekk. Ganske mye moment i dagens batteridriller, kan lett ende opp med å bøye hele driten. 

Lenke til kommentar

 

Jekker som følger med moderne biler skal bare brukes til nød ja.

Dem er laget så svak at dem lett kollapser med for mye bruk.

Tenker derfor der er en særdeles dårlig idé å begynne med drill på en slik jekk. Ganske mye moment i dagens batteridriller, kan lett ende opp med å bøye hele driten.

Det som ofte skjer er at gjengene gir etter på saksejekker. Materialet som er brukt er for mykt.

 

Ikke bruk drill på slike jekker.

Lenke til kommentar

Opp skal det jo uansett, drill eller muskelkraft. Hvis jekken ikke tåler vekten av bilen så spiller det vel liten rolle om man bruker muskelkraft eller batteridrill for å løfte den?

Med håndkraft kan man være så heldig å kjenne att det begynner å bli utrygt. En drill priser på og ødelegger alt.

 

Vil og bli en del mere friksjon og varme ved å bruke en drill som ikke nødvendigvis er bra.

 

Man kan selvfølgelig bruke momentsperre og ta det rolig, men er det ikke beregnet for drill så ikke bruk det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...