Gå til innhold

Den lille svenske elbilen er forhåndsbestilt av over 900


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper den kan registreres med 45 km/t begrensning. Det hadde vært noe for 16-åringer i stedet for de sure totakterne som ofte brukes nå. Regner med mange foreldre hadde lagt litt ekstra i potten for å gjøre kjøringen tryggere for tenåringen. Og ikke minst at tenåringen skaffer seg sommerjobber og skraper sammen til en sånn, fremfor å sitte i regnværet og skru på en sur moped. Håper videre det går an å få kjøpe bort 45 km/t-begrensningen mot bevis på betalte avgifter og omregistrering.

 

189 000 kr for dyreste variant med 300 km rekkevidde synes jeg er ganske bra. Billigste variant med 150 km rekkevidde vil sikkert koste godt under 150 000 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir trangt i døren når både eksisterende og nye skal inn i dette segmentet. Kina og Japan har fra før meget erfaring med småbiler.

Plattformen vil og kunne nyttes til bevegelseshemmede, innomhus, og ein deil amfibier eksisterer i denne størrelse.

 

Som flåtebil skulle man tro det er lite aktuelt å kunne ta betaling fra bare to, når styre og sikkerhetssystemer i prinsippet vil koste det samme.

Men er jo moro å se noe med samme tempo og innsats som fra 1963-67 med rommfart. Om innfasingen starter for allvår i 2025 blir det bråstopp på dagen i personbilsegment grunnet bruktbiltilbudet.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Hvorfor må disse små elbilene alltid være så stygge?

Fordi smaken er som baken?

 

Og ellers må bilen tilpasses dimensjonene til den menneskelig kroppen - uansett hvor liten bilen blir må ett eller flere mennesker greie å komme seg ut og inn. Det legger noen begrensninger på formen og resulterer i en form som du åpenbar synes er stygg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er riktig tanke å gå ned i størrelse på elbiler. Men dersom prisen på en 1-2seter er den samme som en 4seter kan det vel være vanskelig å få gjennomslag. Ingen kjøper moped til 150000nok

Folk har forskjellig behov. Det bør være et bredt utvalg så alle finner noe som passer for dem. Per i dag finnes det veldig mange små 4-5 setere, men få av andre klasser. Flott at det kommer moderne 2-seters alternativer. Nybilprisen (189 000) for fullutstyrt toppvariant er kanskje litt høy for å være 2-seter, men den skal også komme i lavere spesifiserte billigere utgaver. En annen ting er at introprisen strategisk settes litt høyt. Hvis den selger dårligere enn forventet vil prisene falle. Akkurat som det etter min mening er ganske dumt å betale 300 000 for en splitter ny toppspesifisert Leaf, så finnes det lavere spesifiserte nye til under 200 000 og brukte til under 100 000.

 

Ellers så er det ikke sånn at folk kjøper bil etter antall kroner per sete. De finner en bil som passer for sitt bruk. Noen gidder ikke betale 1000 kr ekstra for to seter ekstra fordi de vet de ikke kommer til å trenge de.

 

Noen kjøper moped selv om det finnes både lette og tyngre motorsykler. Markedet for mopedbiler finnes selv om det finnes biler. Markedet eksisterer vel hovedsaklig på grunn av 16 års aldersgrense. Sånn vil det også være for mopedbiler. Klart, folk vil selvsagt sette opp alternativene mot hverandre og finne noe som passer for dem. Fossil-moped, el-moped, fossil-mopedbil, el-mopedbil etc.

 

Tilbake til størrelse. Biler må ha kollisjonssoner, hjul, styresystem, drivsystem, tak, dører etc uavhengig av antall seter. Matematisk sett kan man tenke seg en bil med 0 seter, 1, 2, .... 100 seter. Små biler har mye bil per sete. Kanskje unødvendig mye. De større bilene blir sjeldnere fylt og gir derfor mindre mening. Ser vi på bilmarkedet så er 4-7 seter det mest vanlige og sikkert det mest optimale for majoriteten av bileiere. Det er nok derfor flest velger biler i de størrelsene. Men det er klart det går noen 2-setere og 9-setere også. Det er smalere nisjer og dukker vel opp med elmotor før eller siden.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig tanke å gå ned i størrelse på elbiler. Men dersom prisen på en 1-2seter er den samme som en 4seter kan det vel være vanskelig å få gjennomslag. Ingen kjøper moped til 150000nok

 

Det er ikke så lett å bare gå ned på størrelsen. For man må fremdeles ha et ganske stor batteri pakke for å få bra rekkevidde. For det meste av energien i en elbil brukes til å overkomme luftmotstanden på motor og landeveien. Og når man krymper en bil så gjør man det stort sett bare i lengden. Så frontarealet og dermed også luftmotstanden blir ikke noe særlig redusert.

 

For reduserer man en bil i bredden så blir det enten trangt i sete hvis man fremdeles skal sitte 2 ved siden av hverandre. Eller hvis man reduserer det til 1 sete i bredden så blir stabiliteten dårlig og bilen kan lettere tippe over. Og reduserer man en bil i høyden vil jo høyere personer skalle i taket. Derfor er småbiler for det meste bare redusert i lengden.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor må disse små elbilene alltid være så stygge?

 

Så alle kan se at de ikke har råd til en skikkelig bil...

En enkel løysing på en konkret oppgave er årsaken til at mange kjøper henger, og ikke en varebil. Gjerne en henger under 1000 kg (eller hva det nå var) så man slepp årsavgift.

Få bryr seg med hengerens utsenede.

 

Å ha en GT bil eller så til annet en A til B kjøyring er ikke uvanlig, man må se litt praktisk på det å ikke sutre for meget. Tror bredden vil øke, vi skimter jo drivlinemoduler og dobling av batterikapasitet mm alle rede.

https://youtu.be/WUcIrVWRxx4

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
... og skiller seg fra de fleste andre kjøretøy ved å være en såkalt «drive-by-wire»-bil.

 

Det vil si at det ikke er mekanisk kobling mellom ratt og pedaler og hjul og bremser.

Er det fortsatt vanlig med fysisk kobling mellom rattet og hjulene?

 

For ikke å snakke om håndbrekkpedalen på enkelte biler, jeg trodde den var drive-by-wire. Eller stop-by-wire, hva skal man kalle det.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Håper den kan registreres med 45 km/t begrensning. Det hadde vært noe for 16-åringer i stedet for de sure totakterne som ofte brukes nå. Regner med mange foreldre hadde lagt litt ekstra i potten for å gjøre kjøringen tryggere for tenåringen. Og ikke minst at tenåringen skaffer seg sommerjobber og skraper sammen til en sånn, fremfor å sitte i regnværet og skru på en sur moped. Håper videre det går an å få kjøpe bort 45 km/t-begrensningen mot bevis på betalte avgifter og omregistrering.

 

189 000 kr for dyreste variant med 300 km rekkevidde synes jeg er ganske bra. Billigste variant med 150 km rekkevidde vil sikkert koste godt under 150 000 kr.

 

Synes dessverre at denne er alt for dyr. Til 200K vil det være langt bedre alternativer å velge mellom, og til 50K lavere pris får man lett en grei brukt Nissan Leaf, som jeg ville sett på som et bedre valg.

 

Hadde man hatt 150000,- til kjøretøy + lappen, så hadde de alle valgt lett MC og eventuelt lagt litt unna til å oppgradere til (mellom)tung MC ved fylte 18.

 

De fleste som skaffer seg moped gjør det fordi det koster langt mindre med lappen til den, og de kan få seg brukt moped til 5-10K. Det er riktignok mulig å skaffe seg ATVer som er begrenset hastighet og effekt på og andre mopedbiler, men de blir gjerne alt for dyre for de fleste.

 

Og så hjelper det heller ikke på at de oppfattes som totalt ukule, selv om noen selvsagt har råd og velger det som kanskje er mer praktisk, men jo mere penger de har tilgang til, dess dyrere og flottere moped blir det.

 

Hadde mopedbiler sett mere ut som en buggy, men med mulighet for å ha et isolert tak på for vinterbruk, så tror jeg de hadde fungert veldig flott til å dytte endel brukere over til 4-hjuling. Men tror og prisen må nærmere 50K enn 150K før de er aktuelle.

 

Ser man til f.eks. USA der 16-åringer kan kjøre bil, og der bilene ikke koster så vanvittig mye, så velger de fleste en god gammel bruktbil om de har råd. Eller kjøper tilnærmet et vrak og prøver å få det kjørbart.

 

Selv har jeg A på lappen min, og jeg ser gjerne at datteren min får interessen, men jeg ville helt klart vært mer villig til å legge i litt til en bruktbil enn en lett MC om det hadde vært lovlig for henne å kjøre.

 

Og hadde det eksistert mulighet, så hadde jeg selvsagt foretrukket et elektrisk kjøretøy over fossildrevet. Når hun blir 18 så er vel dagens brukte Leaf blitt såbillig som bruktbil,at det nok er oppnåelig. Og blir jeg litt rikere, så kanskje en litt nyere Leaf med 40 kWh vil være valget.Det er litt over 7 år frem i tid, så vi får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...