Gå til innhold

GUIDE: DAB i bil, del 2 Bytt fra FM til app, ikke DAB


Anbefalte innlegg

 

 

 

Jeg er sikker på at om man hadde behold FM i 5-10 år til hadde overgangen til nettradio skjedd naturlig uten ekstra kostnad for forbrukerne. 

 

Litt av problemet med å beholde FM er at utstyret i senderne uansett var så gamle at det måtte byttes.  Da var valget mellom å bytte til nye FM sendere (til x antall kroner) eller å bytte over til DAB+.

Jeg er sikkert at det var rimeligere å oppgradere FM nettet enn det var å bygge et helt nytt DAB nett, som kommer til å bli skrotet om noen år allikevel, når alle stort sett hører på lyd fra internett.

 

FM brukes over alt i hele verden, så det er ikke en utdøende teknologi - enda. F.eks. blir nå Apple muligens tvunget til å slå på FM mottak i sine mobiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Jeg er sikker på at om man hadde behold FM i 5-10 år til hadde overgangen til nettradio skjedd naturlig uten ekstra kostnad for forbrukerne. 

 

Litt av problemet med å beholde FM er at utstyret i senderne uansett var så gamle at det måtte byttes.  Da var valget mellom å bytte til nye FM sendere (til x antall kroner) eller å bytte over til DAB+.

Jeg er sikkert at det var rimeligere å oppgradere FM nettet enn det var å bygge et helt nytt DAB nett, som kommer til å bli skrotet om noen år allikevel, når alle stort sett hører på lyd fra internett.

 

FM brukes over alt i hele verden, så det er ikke en utdøende teknologi - enda. F.eks. blir nå Apple muligens tvunget til å slå på FM mottak i sine mobiler.

Så 80 år gamle FM er ikke en utdøende teknologi (analog, plasskrevende, utsatt for støy osv.) men DAB som det er sendinger på i mer enn 40 land (digital, støyfri, mindre plasskrevende, tilleggstjenester osv.) er utdøende?

Slående logikk!

Du skal forresten ikke se helt bort fra at de som regnet på kostnader for fortsatt drift av FM hadde en anelse bedre grunnlag for å være sikker enn du:-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Telia har nå gratis streaming av musikk på de fleste streamingtjenestene, så for min del går det i Spotify i bilen på maks lydkvalitet. DAB kan brenne.

Lurer på hva DAB forkjemperne sier om noen år når det nermest ikke er noen som bruker dab blir det bare dabbet ned?

Det fleste som bruker dab er positive og ser helt klart fordelene over fortidens sus, skurr og begredelige kanalutvalg på fm.

Kommentarfelt er ingen god indikator på hva folk flest mener. Stort sett blir disse infisert av aktivister som blir dirigert rundt fra diverse reaksjonære fb-grupper.

Har du belegg for den siste påstanden eller kaster du den bare ut? Dette kan du neppe ha noe som helst slags dokumentasjon på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det beste er jo å kutte ut NRK, uansett hvilken løsning man går for når det gjelder radio ;)

Lyttertallene er jo allerede betydelig lavere hos statskanalen, mens lokalradio på FM blomstrer :)

 

Regner forresten med at det meldes om ekstremt salg av dab radioer nå som selveste tigerstaden har mistet FM. Altså, at 1/10 investerer i et nytt avleggs apparat :D

Lenke til kommentar

 

 

 

Fri streaming kommer aldri, men håper det kommer abb. med større kapasitet, men med lavere hastighet

Har stort sett ikke bruk for 4G hastighet

Finnes jo allerede....
Gar 2gb fra Telenor inkludert fri streaming, så det finnes.

For de mellom 18-28 år og det inkluderer ikke nettradio
Jaha?

 

http://www.dinside.no/mobil/nordmenn-kan-fa-gratis-radiostromming-fra-mobilen/66633825

 

https://telia.no/music-freedom

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fri streaming kommer aldri, men håper det kommer abb. med større kapasitet, men med lavere hastighet

Har stort sett ikke bruk for 4G hastighet

Finnes jo allerede....
Gar 2gb fra Telenor inkludert fri streaming, så det finnes.
For de mellom 18-28 år og det inkluderer ikke nettradio
Jaha?

 

http://www.dinside.no/mobil/nordmenn-kan-fa-gratis-radiostromming-fra-mobilen/66633825

 

https://telia.no/music-freedom

 

Onecall er utgått på dato og gjaldt bare Nordland

Telia har Spotify, Tidal og Beat, ikke nettradio

Lenke til kommentar

Onecall er utgått på dato og gjaldt bare Nordland

Telia har Spotify, Tidal og Beat, ikke nettradio

Korrekt, OneCall biten var i utgangspunktet en test, og vi kan jo anta hvordan det gikk.

Telia biten var ett svar på hovedkriteriene din mot Telenor sitt abo. Kan de gjøre det med Spotify osv... Kan de fint gjøre det med radio også.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Så man bør altså øke datakvoten for en hundrings eller to i måneden istedenfor å ta en engangsutgift på 1500?

Er denne saken sponset av Telenor og Telia? ;)

Iflg. denne kalkulatoren går det med 1 GB data pr. mnd om man lytter til radio via mobilen i 22 min. hver dag.: https://www.online.no/dekning/stream-nettradio-dab.jsp

 

Jeg vil tro de fleste lytter mer til radio enn det. Jeg kjøpte nylig en DAB-adapter til under kr 900,- og monterte selv, og da har jeg gratis DAB i mange år framover.

Endret av Hanne9867
Lenke til kommentar

DAB er en flopp, går jo ikke an å høre på dette med noe som engang likner på et seriøst anlegg, med en bitrate på 64 kb sek. NRK p1 sender i 96kb sek... provoserende, hvem hører på det fjaset der...? Molboland

 

Var det mange som valgte FM når de trengte en høykvalitets kilde? Det er mye å kritisere med dab, denne kritikken av kvalitet må jeg innrømme jeg synes er av det mindre treffende slaget.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det aller smarteste hadde vært å investere pengene som ble brukt til DAB-master og distribusjonsutstyr til å styrke mobilnettet istedenfor slik at web-radio på farten ble uten avbrudd.

 

Fortsatt er det altfor mange soner som er helt døde for mobildata - ca 4 områder på min daglige jobbpendling med tog på sentrale Østland som mangle dekning.

 

Men se der er det ingen konsesjonskrav til at f.eks. Telenor eller Telia må bygge ut noesomhelst.  Mye bedre reklameverdi at Utvik i Bortvik kommune bortenfor Langtvekkfjellene og Snøkleddfjellene endelig har fått mobildekning enn at Bondivann, Høn, Vakås osv kunne fått en anstendig mobildata-dekning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

DAB er en flopp, går jo ikke an å høre på dette med noe som engang likner på et seriøst anlegg, med en bitrate på 64 kb sek. NRK p1 sender i 96kb sek... provoserende, hvem hører på det fjaset der...? Molboland

 

Var det mange som valgte FM når de trengte en høykvalitets kilde? Det er mye å kritisere med dab, denne kritikken av kvalitet må jeg innrømme jeg synes er av det mindre treffende slaget.

 

AtW

 

 

Kan ikke annet enn å si meg helt enig.  DAB+ fungerer bra i bil, kontor, kjøkken og i praksis all form for enkel (hverdagslig) radiolytting.   FM stereo, som strupet alt over 15 khz og ofte var utsatt for lyd-prosessering, var ingen høykvalitetsbærer.  Skal du ha radio med "HD-lyd" må en streame direkte over Internett.  Men pass da på og velg en HQ/HD kilde fordi velger du å streame f.eks. P4 eller NRK direkte med standardvalgene så får du mest sannsynlig samme strøm som en får via DAB/DAB+ sendingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FM stereo, som strupet alt over 15 khz og ofte var utsatt for lyd-prosessering, var ingen høykvalitetsbærer. 

 

Dette var nytt for meg. Har du noen kilde? Lenge siden jeg benyttet meg i noen særlig grad av FM selv, men trodde det var tilnærmet CD-kvalitet når man hadde perfekt dekning.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...