Gå til innhold

GUIDE: DAB i bil, del 2 Bytt fra FM til app, ikke DAB


Anbefalte innlegg

 

FM stereo, som strupet alt over 15 khz og ofte var utsatt for lyd-prosessering, var ingen høykvalitetsbærer. 

 

Dette var nytt for meg. Har du noen kilde? Lenge siden jeg benyttet meg i noen særlig grad av FM selv, men trodde det var tilnærmet CD-kvalitet når man hadde perfekt dekning.

 

 

 

Når både FM og AM ble utviklet fantes det ikke stereosignaler, bare mono.  Det betydde at det var nødvendig å utvikle metoder for å sende stereolyd over noe som var designet for mono.

 

For FM ble dette løst slik.

 

  • Lyd og synk/data sendes ut på en basefrekevens og en benytter FM modulasjon (f.eks. 88.5 MHz).
  • Frekvensområdet 50 Hz til 15 kHz benyttes til baseband (hovedlyden) i L+R format (dvs mono)
  • På 19 kHz er det definert en pilottone.  Denne indikerer at det er et stereosignal
  • På andre harmonika (19 x 2 = 38 kHz) sendes en underkanal med L-R signal.  Dette er forskjellen mellom kanalene og benyttes for å lage et stereosignal.
  • Området mellom 15 kHz til 23 kHz er et beskyttelsesområde (guard band).  Formålet er å beskytte pilottonen mot påvirkning og støy fra selve hovedlydsignalet (monolyden)

Kan også nevne at 3 x pilottone (19 kHz x 3 = 57 kHz) ble benyttet for RDS i FM båndet.

 

Eldre mono FM-sendinger kunne derfor, uten problem, sende lyd opp til >20 kHz.  Men om de gjorde det var en annen sak fordi elektronikken var nok ikke så god da.   Men når de begynte med FM-stereo så kuttet senderen all lyd over 15 kHz med et filter.  Deretter ble hovedlyd + pilot + stereosignal (+ RDS når det kom) flettet sammen og sendt ut som et FM modulert signal.  Men lyden som ble sendt ut dekket bare frekvensområdet fra 50 Hz til 15 kHz.  

 

 

Mer utfyllende info finnes her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Pilot_signal

https://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting

 

En veldig teknisk beskrivelse, med skisser, kan leses her: 

https://www.silabs.com/Marcom%20Documents/Resources/FMTutorial.pdf 

(les fra side 7, avsnitt Stereo FM - Multiplex Signal)

Endret av Øystein H
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det lenge siden jeg leste dette, men signalet ut til FM-senderne var heller overført ikke analogt. Etter der jeg husker, ble det overført som 256kbps mp2, og konverterert til analogt signal ute i senderne. Mener å huske lydfiler man eksporterte ut av Digas også hadde 256kbps mp2-format. Jeg vil imidlertid anta AAC+ ble brukt etterhvert, da DAB+ begynte med det formatet.

Noen som sitter med mer info om dette?

Lenke til kommentar

Uansett, iom. at dette er en tråd om radio i bil, så er det så mye annen støy rundt deg i bilen at hele spørsmålet om lydkvalitet blir litt søkt. Ja, det går fint an å høre forskjell på bitrate 96, 128 og 192 kbps under normale lytteforhold, men bakgrunnsstøyen i bilen gjør dette mye vanskeligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...