Gå til innhold

På iPhone X-jakt i utlandet – lønner det seg?


Anbefalte innlegg

fra usa er det også kjangs for en ekstra utgift.

telefoner kjøpt i usa har ofte en stygg vane for å være låst til operatør, og de tar nok svært godt betalt for å låse opp en ny telefon hvis man er uheldig og får en som er låst.

(iphone kan man få ulåst fra apple sine sider, vet ikke med butikkene).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SERIØST ? Det e forskjell på å kjøpe seg 1 stk telefon til seg selv.... men kjøper du fler, til andre... da får du bare skylde deg selv og rett og rimelig du får bot... å kjøpe en til seg selv,til eget bruk blir noe annet, ikke slik du handla der ass..... å ha flere uåpna mobiler i kofferten blir en helt annen sak en å kjøpe seg en ny til privat bruk selv

FEIL! Det er like ulovlig å ta med 1 som 3 iPhone hjem. Er verdien over 6000,- skal du betale moms. Så enkelt er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Tilbake på norsk jord er du dermed lovpålagt å momse telefonen inn til utsalgspris + salgsskatt, ettersom verdien av iPhone X overskrider de 6000 kronene som du kan handle avgiftsfritt for ved opphold i utlandet."

 

Spar meg, ingen ville betalt for det. Ikke engang lederen for tolletaten om han skulle kjøpt ny mobil i USA. Mobilen har man i lommen. 9873 blir 9873 kr inn til norge, og det er skamdyrt nok i seg selv.

Lenke til kommentar

fra usa er det også kjangs for en ekstra utgift.

telefoner kjøpt i usa har ofte en stygg vane for å være låst til operatør, og de tar nok svært godt betalt for å låse opp en ny telefon hvis man er uheldig og får en som er låst.

(iphone kan man få ulåst fra apple sine sider, vet ikke med butikkene).

Går du i en hvilken som helst Apple store i USA og spør om ek telefon som ikke er bundet til en operatør, så får du det uten problemer. Det selger de også på apple.com.

 

Det som er litt merkelig, er at du får ikke det samme valget (ingen operatør) på iPhone X, men du får det på iPhone 7 og iPhone 8. Det KAN tyde på at iPhone X vil selges utelukkende gjennom operatør i USA, i hvertfall helt i starten.

Lenke til kommentar

 

TULL OG TØYS ! Kjøper du denne i USA er den billigere enn oppgitt her, DESSUTEN er både norsk moms og salgsskatt bare tøv, dette betaler du ikke en krone for. Du kjøper telefonen der borte, setter SIM-kortet ditt i og vipps..... Skal man derimot kjøpe og bestille denne fra USA og få den tilsendt, kommer disse avgiftene. Dem står da ikke klare og spør alle og enhver på grensen om man har kjøpt telefon i landet man kommer ifra...... Mye å spare å kjøpe i USA.....og støtte får man uansett, like mye om man har kjøpt den i USA eller her hjemme....Apple er behjelpelig like mye !

Den som skulle kjøpe seg en mobil i f.eks, hvem er det som går rett bort til tollen i Norge, som man må spørre seg frem til, og sier ..jeg skal betale moms ett for den...bare idioter gjør slikt....Norge er Norge og et drittland slik...skal tjene penger og ta fra oss det dem kan... Og det kommer fra en 100% nordmann selv!... Kjøp og bruk med god samvittighet.. Å kjøpe seg en telefon skal da være lov uten at Norge skal leke politi og ta penger

 

 

 

Kom tilbake når du har fått forståelsen av skatter og avgifter og hvorfor vi har dem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hysterisk at vi har folk i 2017 som fremdeles går inn på artikler om iPhone for å bemerke at de ikke har minnekort, og at hele mobilen derfor er ubrukelig. Dere har ikke tenkt at det faktisk er jævlig mange som gir blanke F i SD? Jeg har hatt iPhone i 10 år og kunne ikke brydd meg mindre. Spesielt ikke med alle cloudtjenester. Sånn tror jeg det er for 99%. Apple lager altså mobiler som _med vilje_ ikke har støtte fro minnekort. Selv om det var plass til det, og selv om det ikke kostet noe ekstra å implementere det ville ikke Apple hatt det med. Det er det bare enkelte androidfans eller PC-nerder som ikke forstår. Apple vet godt hva kundene vil ha, og ikke ha. Særlig hva gjelder noe aå banalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

 

 

TULL OG TØYS ! Kjøper du denne i USA er den billigere enn oppgitt her, DESSUTEN er både norsk moms og salgsskatt bare tøv, dette betaler du ikke en krone for. Du kjøper telefonen der borte, setter SIM-kortet ditt i og vipps..... Skal man derimot kjøpe og bestille denne fra USA og få den tilsendt, kommer disse avgiftene. Dem står da ikke klare og spør alle og enhver på grensen om man har kjøpt telefon i landet man kommer ifra...... Mye å spare å kjøpe i USA.....og støtte får man uansett, like mye om man har kjøpt den i USA eller her hjemme....Apple er behjelpelig like mye !

Den som skulle kjøpe seg en mobil i f.eks, hvem er det som går rett bort til tollen i Norge, som man må spørre seg frem til, og sier ..jeg skal betale moms ett for den...bare idioter gjør slikt....Norge er Norge og et drittland slik...skal tjene penger og ta fra oss det dem kan... Og det kommer fra en 100% nordmann selv!... Kjøp og bruk med god samvittighet.. Å kjøpe seg en telefon skal da være lov uten at Norge skal leke politi og ta penger

 

 

 

Kom tilbake når du har fått forståelsen av skatter og avgifter og hvorfor vi har dem. 

 

 

Du kan jo starte med å forklare hvorfor vi har arbeidsgiveravgift. Er det for at ingen bedrifter skal kunne ha nok ansatte? Eller er det for at bedriftene skal benytte mer midlertidig arbeidskraft?

 

Sånn jeg ser det er mange av avgiftene i Norge ganske så unødvendige, og er kun til for at staten skal kunne få budsjettet sitt til å gå opp slik at de kan innvilge seg selv høyere lønn.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

 

 

 

TULL OG TØYS ! Kjøper du denne i USA er den billigere enn oppgitt her, DESSUTEN er både norsk moms og salgsskatt bare tøv, dette betaler du ikke en krone for. Du kjøper telefonen der borte, setter SIM-kortet ditt i og vipps..... Skal man derimot kjøpe og bestille denne fra USA og få den tilsendt, kommer disse avgiftene. Dem står da ikke klare og spør alle og enhver på grensen om man har kjøpt telefon i landet man kommer ifra...... Mye å spare å kjøpe i USA.....og støtte får man uansett, like mye om man har kjøpt den i USA eller her hjemme....Apple er behjelpelig like mye !

Den som skulle kjøpe seg en mobil i f.eks, hvem er det som går rett bort til tollen i Norge, som man må spørre seg frem til, og sier ..jeg skal betale moms ett for den...bare idioter gjør slikt....Norge er Norge og et drittland slik...skal tjene penger og ta fra oss det dem kan... Og det kommer fra en 100% nordmann selv!... Kjøp og bruk med god samvittighet.. Å kjøpe seg en telefon skal da være lov uten at Norge skal leke politi og ta penger

 

 

 

Kom tilbake når du har fått forståelsen av skatter og avgifter og hvorfor vi har dem. 

 

 

Du kan jo starte med å forklare hvorfor vi har arbeidsgiveravgift. Er det for at ingen bedrifter skal kunne ha nok ansatte? Eller er det for at bedriftene skal benytte mer midlertidig arbeidskraft?

 

Sånn jeg ser det er mange av avgiftene i Norge ganske så unødvendige, og er kun til for at staten skal kunne få budsjettet sitt til å gå opp slik at de kan innvilge seg selv høyere lønn.

 

 

 

Jeg skal ikke påstå at jeg er enig i alle skatter og avgifter, men en hel del av dem er rett og slett bare helt nødvendige for at AS Norge skal gå rundt. Hvilke får bli en helt annen diskusjon.

 

Forfatter av innlegget jeg kommenterte virket tilsynelatende svært lite interessert i å bidra til felleskapet overhodet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du kan jo starte med å forklare hvorfor vi har arbeidsgiveravgift. Er det for at ingen bedrifter skal kunne ha nok ansatte? Eller er det for at bedriftene skal benytte mer midlertidig arbeidskraft?

 

 

Tror du virkelig at midlertidig arbeidskraft ikke har arbeidsgiveravgift? Skattene er en viktig del av sikkerhetsnettet som bedriftene nyter godt av. Det gjør at folk kan satse også på usikre firmaer uten at de trenger å tilby hinsides lønninger for å få noen til å ta sjansen. Det gjør også at en slipper å betale dobbelt så mye for helse. Det er nemlig ikke behov for et fordyrende mellomledd som skal ha sin avkastning og enorme utgifter til annonsering.

Lenke til kommentar

TULL OG TØYS ! Kjøper du denne i USA er den billigere enn oppgitt her, DESSUTEN er både norsk moms og salgsskatt bare tøv, dette betaler du ikke en krone for. Du kjøper telefonen der borte, setter SIM-kortet ditt i og vipps..... Skal man derimot kjøpe og bestille denne fra USA og få den tilsendt, kommer disse avgiftene. Dem står da ikke klare og spør alle og enhver på grensen om man har kjøpt telefon i landet man kommer ifra...... Mye å spare å kjøpe i USA.....og støtte får man uansett, like mye om man har kjøpt den i USA eller her hjemme....Apple er behjelpelig like mye !

 

Ja en kan jo rane en bank også, da sparer en mye penger på kjøpet da! 

Lenke til kommentar

Kan ikke forstå at noen er villige til å betale så mye for en lommePC du kan ringe med. Er jo fullstendig galskap. Og ja, det gjelder ikke bare iPhone, men også andre toppmodeller som Samsung S8 og Note 8.

 

Man får telefoner med god ytelse, godt kamera og høy byggekvalitet for under 4000 kr. Det er vel ingen som gir mer mobil for pengene enn f.eks. Huawei. Til og med iPhone kan være rimelig dersom man ikke absolutt må ha den nyeste. iPhone 6 koster nå under 4000 kr med 32 gb. iPhone SE under 3000 med samme minnestørrelse. Begge to er kraftige telefoner, mer enn kraftig nok til 90 % av brukerne.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Kan ikke forstå at noen er villige til å betale så mye for en lommePC du kan ringe med. Er jo fullstendig galskap. Og ja, det gjelder ikke bare iPhone, men også andre toppmodeller som Samsung S8 og Note 8.

 

Man får telefoner med god ytelse, godt kamera og høy byggekvalitet for under 4000 kr. Det er vel ingen som gir mer mobil for pengene enn f.eks. Huawei. Til og med iPhone kan være rimelig dersom man ikke absolutt må ha den nyeste. iPhone 6 koster nå under 4000 kr med 32 gb. iPhone SE under 3000 med samme minnestørrelse. Begge to er kraftige telefoner, mer enn kraftig nok til 90 % av brukerne.

 

"Problemet" er vel heller at mange nordmenn liker ny teknologi. Når de i tillegg tjener godt, og har bankkonti som blir fullere og fullere betyr det ikke om en telefon koster 5.000 eller 10.000. At man kan få en gammel iPhone med liten skjerm til 4.000, eller en Android tror ikke de færreste som liker iPhone tenker mye på.

Lenke til kommentar

"Problemet" er vel heller at mange nordmenn liker ny teknologi. Når de i tillegg tjener godt, og har bankkonti som blir fullere og fullere betyr det ikke om en telefon koster 5.000 eller 10.000. At man kan få en gammel iPhone med liten skjerm til 4.000, eller en Android tror ikke de færreste som liker iPhone tenker mye på.

 

Nordmenn er blant de mest belånte personene i hele europa, ergo i teorien også blant de fattigste, til tross for høy lønn. De færreste har bankkontoer som blir fullere og fullere, men heller gjeld som blir høyere og høyere. Men så lenge renten er lav, fortsetter man å låne og å utsette betalinger i større og større grad. Dette er selvfølgelig dumt. Det viser seg jo at en betydelig prosentandel ikke engang har økonomi til å kunne takle selv en liten renteøkning. Skulle renten øke med et par prosent, vil store deler av den norske befolkningen komme i økonomisk uføre, som igjen vil føre til lavere kjøpekraft, som igjen vil føre til konkurser og arbeidsledighet (som igjen fører til flere i økonomisk uføre).

 

Så med mindre du er en av de heldige uten lån og annen gjeld, så betyr det noe om telefonen koster 5000 eller 10000. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nordmenn er blant de mest belånte personene i hele europa, ergo i teorien også blant de fattigste, til tross for høy lønn. 

 

 

Tja en sannhet med modifikasjoner, I Norge er det normalt å "eie" egen bolig. Eller rettere sagt at banken eier boligen som vi betaler på, vi har derfor høy belåningsgrad. Dette er mindre normalt uten for Norge. Men ett annet aspekt er at vi også da "eier" en ting av verdi, sålenge boligmarkedet ikke krasjer såklart. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Diskusjonen er jo ganske fåfengt. Noen bruker mye penger på bil, andre på hjemmet, andre igjen på tekniske duppeditter.

Jeg kjøper gjerne i Utlandet hvis jeg føler jeg kan spare mye penger på det. Ofte er ting billigere i Norge enn i utlandet, men iPhone er ikke sånn. Man kan spare gode penger på å kjøpe i utlandet og gå på grønt på flyplassen. Det har jeg null problemer med.

 

Man får ikke reklamasjonsrett og sp videre, men jeg har aldri opplevd en iPhone som har hatt problemer. Så jeg tar sjansen igjen hvis jeg føler det er riktig.

 

Når det er sagt har jeg satt meg et mål om ikke å bruke mer enn 5.000 kr på mobiltelefon. Så jeg satser ofte på bruktmarkedet. Det må jeg nok også hvis jeg vil ha en av de nye iPhone modellene. For de er for dyre for meg i butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nordmenn er blant de mest belånte personene i hele europa, ergo i teorien også blant de fattigste, til tross for høy lønn. 

 

 

Tja en sannhet med modifikasjoner, I Norge er det normalt å "eie" egen bolig. Eller rettere sagt at banken eier boligen som vi betaler på, vi har derfor høy belåningsgrad. Dette er mindre normalt uten for Norge. Men ett annet aspekt er at vi også da "eier" en ting av verdi, sålenge boligmarkedet ikke krasjer såklart. 

 

 

Du eier ikke boligen din før den er betalt ned. Og i dag er det så vanlig å flytte "hele tiden" at lånet stadig utvides.

 

Som en vis mann engang sa; har du 50 kr er du rikere enn 95 % av befolkningen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...