Gå til innhold

Fraværsgrensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kunne med fordel hatt litt mindre fravær i norsktimene..

 

Litt mer seriøst: Spesielt på yrkesfag er fraværsgrensen gunstig. Yrkesfag skal forberede elevene på lærlingplasser, og hvordan tror du det går hvis du ikke møter opp som lærling?

 

Når det er sagt, så skulle jeg gjerne sett en noe mer fleksibel fraværsgrense, men en grense er bedre enn ingen grense.

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg synes det er for lite fokus på resursbruken som følger av fraværsgrensen.

Det fører til langt mer arbeid for fastlegene, og kø for pasientene.

Man kan godt overføre ansvaret til helsesøster, men da trenger skolene bedre helsesøsterbemanning.

Skal fraværsgrensen oppretthodles, må det mer resurser til leger eller helsesøster.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jeg kunne aldri støttet fraværsgrensen fullt ut. Hadde den vært i kraft da jeg gikk på VGS, ville ikke jeg fått vitnemål. Forstår godt at fraværsgrensen ble innført, men da må vi også kunne stille krav til skolen som en sterkere fasilitør for et godt læringsmiljø. Det hjelper fint lite om en sliten elev karrer seg til en skoletime når den kun består av surr, drama og krangling.

Lenke til kommentar

Sutrete elever klarer jeg ikke å ha sympati for. De aner ikke hvor slapt og behagelig de har det. Dessverre har skolen gjort at de mangler arbeidsmoral og er lite attraktive i arbeidslivet. Mange klarer overgangen til "slaveriet" likevel, men skolen har gjort overgangen til det voksne livet unødvendig brutal. Lykke til, du har mange fortredelser i vente!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det dummeste med fraværsgrensen er at H/Frp kaller den en suksess fordi fraværet har gått ned.

 

Jeg driter i hvor ofte elevene er på skolen, bare de lærer det de skal. Dersom fraværsgrensen medfører at flere ender opp med bestått og snittet karakterene stiger, så kan det kalles en suksess.

 

En syk/umotivert elev kan for påvirke andre til å yte dårligere. Dersom det i en forelesning alltid er to-tre stk som bråker, ler, roper kommentarer etc. så vil det redusere utbytte for alle i forelesningen.

 

(Ps. Jeg håper selvfølgelig at tilstedeværelse også betyr at de lærer mer, men jeg er sannelig ikke sikker)

Lenke til kommentar

Fraværsgrensen er lite gunstig for folk med nedsatte immunforsvar(kroniske sykdommer). Flere elever går syke på skolen, smitter lettere de som har nedsatt immunforsvar, og ender opp med å bli dårligere over en lengre periode. Ikke gunstig for alle, bra for de som skulker regelmessig.

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fraværsgrensen er lite gunstig for folk med nedsatte immunforsvar(kroniske sykdommer). Flere elever går syke på skolen, smitter lettere de som har nedsatt immunforsvar, og ender opp med å bli dårligere over en lengre periode. Ikke gunstig for alle, bra for de som skulker regelmessig.

 

Folk med kroniske sykdommer kan skaffe seg en legeerklæring for kronisk sykdom og så være borte så mye de vil.

 

De som ellers er syke kan skaffe seg en legeerklæring dersom de kommer over 10% fravær. Det er få som er reelt syke i mer enn 10% av skoletiden.

 

Det eneste legitime problemet med fraværsgrensen er at legene må bruke noe mer tid på å skrive legeerklæringer.

 

Det burde være pinlig at den eneste skolesaken som engasjerer skoleungdom er ønsket om å ikke møte opp.

Endret av Reg2000
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det er få som er reelt syke i mer enn 10% av skoletiden.

Hvor mange ganger må det gjentas at det er ikke snakk om 10 % av skoletiden, men 10 % av enkeltfag? Dvs. at man kan miste karakteren i visse fag ved å være borte i to dager (hvis jeg husker rett).

 

 

Antagelig like mange ganger som folk påstår at fraværsgrensen er et problem for kronisk syke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Fraværsgrensen er lite gunstig for folk med nedsatte immunforsvar(kroniske sykdommer). Flere elever går syke på skolen, smitter lettere de som har nedsatt immunforsvar, og ender opp med å bli dårligere over en lengre periode. Ikke gunstig for alle, bra for de som skulker regelmessig.

 

Folk med kroniske sykdommer kan skaffe seg en legeerklæring for kronisk sykdom og så være borte så mye de vil.

 

De som ellers er syke kan skaffe seg en legeerklæring dersom de kommer over 10% fravær. Det er få som er reelt syke i mer enn 10% av skoletiden.

 

Det eneste legitime problemet med fraværsgrensen er at legene må bruke noe mer tid på å skrive legeerklæringer.

 

Det burde være pinlig at den eneste skolesaken som engasjerer skoleungdom er ønsket om å ikke møte opp.

 

Kan si deg med erfaring at det er ikke så enkelt som du tror. Du kan ikke være borte så mye du vil, du får skrevet av 10 dager fravær etter den tredje dagen du er syk på rad(om jeg husker rett). En annen ting er at du får nedsatt vurdering av lærere, gjerne går glipp av prøver som er nødvendig osv. Det går jo selvfølgelig også utover personen sitt liv utenfor skolen.

 

Så er spørsmålet om det er verdt det for å få vekk skulkere, for meg nei, for andre sannsynligvis ja. 

Endret av .berZerk
Lenke til kommentar

Det var fraværsgrense for 20 år siden også, og jeg mistet karakter i et semester Engelsk. Jeg skjerpet meg, og fikk karakter i standpunkt. Big fucking woop. Ingen avisoverskrifter den gang.

Det vesentlige i fraværsgrensa er ikke fraværsgrensa. Men sykdomsforbudet. Det er forbudt å være syk. Man kan visstnok være syk "hvis man har sykemelding". Men har man ikke vondt av å gå til legen for å få sykemelding, har man ikke vondt av å gå på skolen...  Å være syk på ekte, sånn at man trenger å være hjemme, ikke farte rundt for å få sykemelding, har blitt forbudt. Dette er både prinsippielt og praktisk problematisk.

 

Som du sier, det har alltid vært en grense, men det har vært for mye rom for skjønn, noe som gjorde det mulig at grensa ikke ble praktisert hardt nok.

 

Det er bra at det har blitt mindre rom for skjønn, men jeg vet av erfaring at det fungerer bra med å kreve egenmelding på skjema. Man trenger ikke å kreve melding fra lege for at fraværet skal gå ned - dette er et faktum. Da er man streng med de late, og ryddig og rettferdig med de syke.

 

 

 

Folk med kroniske sykdommer kan skaffe seg en legeerklæring for kronisk sykdom og så være borte så mye de vil.
Dette er helt irrelevant for problemet med at syke elever smitter andre, både på skolen og på legekontoret. Man kan ikke godta å gjøre folk syke. Spesielt på et legekontor kan det sitte folk som i verste fall dør av en infeksjon.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vesentlige i fraværsgrensa er ikke fraværsgrensa. Men sykdomsforbudet. Det er forbudt å være syk. Man kan visstnok være syk "hvis man har sykemelding". Men har man ikke vondt av å gå til legen for å få sykemelding, har man ikke vondt av å gå på skolen...

 

Det er ikke slik det fungerer, hvis du er så syk at du ikke kan gå til legen så holder det å ringe legen, og du kan gå f.eks. neste dag. Men dette skjer sjeldent.

 

Det er forresten ikke det samme å gå på skolen og gå til legen. F.eks. sist gang jeg gikk til legen så kunne jeg ikke under noen omstendigheter gå til jobb, men jeg var veldig takknemlig at en lege så på problemet eller så hadde jeg blitt bekymret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det var fraværsgrense for 20 år siden også, og jeg mistet karakter i et semester Engelsk. Jeg skjerpet meg, og fikk karakter i standpunkt. Big fucking woop. Ingen avisoverskrifter den gang.

Det vesentlige i fraværsgrensa er ikke fraværsgrensa. Men sykdomsforbudet. Det er forbudt å være syk. Man kan visstnok være syk "hvis man har sykemelding". Men har man ikke vondt av å gå til legen for å få sykemelding, har man ikke vondt av å gå på skolen...  Å være syk på ekte, sånn at man trenger å være hjemme, ikke farte rundt for å få sykemelding, har blitt forbudt. Dette er både prinsippielt og praktisk problematisk.

 

Som du sier, det har alltid vært en grense, men det har vært for mye rom for skjønn, noe som gjorde det mulig at grensa ikke ble praktisert hardt nok.

 

Det er bra at det har blitt mindre rom for skjønn, men jeg vet av erfaring at det fungerer bra med å kreve egenmelding på skjema. Man trenger ikke å kreve melding fra lege for at fraværet skal gå ned - dette er et faktum. Da er man streng med de late, og ryddig og rettferdig med de syke.

 

 

 

Folk med kroniske sykdommer kan skaffe seg en legeerklæring for kronisk sykdom og så være borte så mye de vil.
Dette er helt irrelevant for problemet med at syke elever smitter andre, både på skolen og på legekontoret. Man kan ikke godta å gjøre folk syke. Spesielt på et legekontor kan det sitte folk som i verste fall dør av en infeksjon.

 

Ring legen, forklar problemet, og gå til legen når du blir friskere for å hente sykemeldingen. Dette er nøyaktig slik det har fungert så lenge jeg har vært i live.

I tillegg har du som regel foreldre i nærheten når du går på skole - det blir fort upraktisk i arbeidslivet.

Endret av Shruggie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Fraværsgrensen er lite gunstig for folk med nedsatte immunforsvar(kroniske sykdommer). Flere elever går syke på skolen, smitter lettere de som har nedsatt immunforsvar, og ender opp med å bli dårligere over en lengre periode. Ikke gunstig for alle, bra for de som skulker regelmessig.

 

Folk med kroniske sykdommer kan skaffe seg en legeerklæring for kronisk sykdom og så være borte så mye de vil.

 

De som ellers er syke kan skaffe seg en legeerklæring dersom de kommer over 10% fravær. Det er få som er reelt syke i mer enn 10% av skoletiden.

 

Det eneste legitime problemet med fraværsgrensen er at legene må bruke noe mer tid på å skrive legeerklæringer.

 

Det burde være pinlig at den eneste skolesaken som engasjerer skoleungdom er ønsket om å ikke møte opp.

 

Kan si deg med erfaring at det er ikke så enkelt som du tror. Du kan ikke være borte så mye du vil, du får skrevet av 10 dager fravær etter den tredje dagen du er syk på rad(om jeg husker rett). En annen ting er at du får nedsatt vurdering av lærere, gjerne går glipp av prøver som er nødvendig osv. Det går jo selvfølgelig også utover personen sitt liv utenfor skolen.

 

Så er spørsmålet om det er verdt det for å få vekk skulkere, for meg nei, for andre sannsynligvis ja. 

 

 

Jo det er så enkelt. De som har kronisk sykdom kan omtrent gjøre hva de vil.

Hvis du ikke møter opp på prøver, men har legeerklæring på kronisk sykdom skal skolen tilby ekstra prøver o.l for å få deg gjennom. Da kan du i praksis være borte opptil ca 99% av tiden og alikevel få godkjent fag sålenge du får gjennomført noen prøver. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Fraværsgrensen er lite gunstig for folk med nedsatte immunforsvar(kroniske sykdommer). Flere elever går syke på skolen, smitter lettere de som har nedsatt immunforsvar, og ender opp med å bli dårligere over en lengre periode. Ikke gunstig for alle, bra for de som skulker regelmessig.

 

Folk med kroniske sykdommer kan skaffe seg en legeerklæring for kronisk sykdom og så være borte så mye de vil.

 

De som ellers er syke kan skaffe seg en legeerklæring dersom de kommer over 10% fravær. Det er få som er reelt syke i mer enn 10% av skoletiden.

 

Det eneste legitime problemet med fraværsgrensen er at legene må bruke noe mer tid på å skrive legeerklæringer.

 

Det burde være pinlig at den eneste skolesaken som engasjerer skoleungdom er ønsket om å ikke møte opp.

 

Kan si deg med erfaring at det er ikke så enkelt som du tror. Du kan ikke være borte så mye du vil, du får skrevet av 10 dager fravær etter den tredje dagen du er syk på rad(om jeg husker rett). En annen ting er at du får nedsatt vurdering av lærere, gjerne går glipp av prøver som er nødvendig osv. Det går jo selvfølgelig også utover personen sitt liv utenfor skolen.

 

Så er spørsmålet om det er verdt det for å få vekk skulkere, for meg nei, for andre sannsynligvis ja. 

 

 

Jo det er så enkelt. De som har kronisk sykdom kan omtrent gjøre hva de vil.

Hvis du ikke møter opp på prøver, men har legeerklæring på kronisk sykdom skal skolen tilby ekstra prøver o.l for å få deg gjennom. Da kan du i praksis være borte opptil ca 99% av tiden og alikevel få godkjent fag sålenge du får gjennomført noen prøver. 

 

Du er morsom du. Gidder ikke å bruke mer tid på en person som lever i fantasien. Gikk selv ut av videregående med IV i et fag pga fravær med to kroniske sykdommer, fordi jeg manglet en prøve som jeg ikke fikk lov til å gjenoppta. Fraværet skrives ned som helt andre mennesker, og vurderingsgrunnlaget er også helt likt. Den eneste "bonusen" du har er 10 dager fravær du kan skrive av hvis du kommer med god nok dokumentasjon.

Lenke til kommentar

[...]

Du er morsom du. Gidder ikke å bruke mer tid på en person som lever i fantasien. Gikk selv ut av videregående med IV i et fag pga fravær med to kroniske sykdommer, fordi jeg manglet en prøve som jeg ikke fikk lov til å gjenoppta. Fraværet skrives ned som helt andre mennesker, og vurderingsgrunnlaget er også helt likt. Den eneste "bonusen" du har er 10 dager fravær du kan skrive av hvis du kommer med god nok dokumentasjon.

Her blander du litt diverse om fravær som ikke helt stemmer.

Fravær på vitnemålet er en ting, det består av de dager du har vært borte. Men med fratrekk fra inntil 10 dager for sykdom etter spesielle regler (langvarig sammenhengende sykefravær eller kronisk sykdom, internasjonale idrettskonkurranser og politisk arbeid og litt mer)

Fravær som gjør at du mister retten til karakter: dette er "10%-regelen", og udokumentert fravær teller her og du kan ikke få karakter selv om du har vært på alle prøver og læreren vet vilken karakter du presterer til

Fravær som gjør at du ikke har vurderingsgrunnlag, om du ikke har vært på "mange nok" prøver og andre vurderingssituasjoner kan det hende læreren ikke har fått innsikt nok i hva du kan til å sette en karakter. Har du fått varsel i rimelig tid og slikt kan du deretter få IV

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...