Gå til innhold

Hvordan bevare privatlivet i et overvåkningssamfunn?


Anbefalte innlegg

Hvilken diskusjon er det jeg skal ha startet?

 

Jeg svarte på et innlegg om teknologisk overvåking - at Jesus, totalt ulogisk, marsjerte raskt inn i diskusjonen skal en ha rimelig spesiell oppfatning for å skylde på meg.

Ærlig talt, du trenger vel ikke å være så sur?

 

Det var tross alt du som sa religiøse ikke trenger å bry seg om overvåkning. Alle må bry seg med overvåkning. Dessverre er det slik at kun de færreste bryr seg. Idag har de ikke bare overvåkningsapparatet i hånda, men de er beredt på å installere det i huset også.

 

I tillegg bruker det jo totalitære operativsystem som Microsoft og OSX på PC'ene sine, system som bestemmer/begrenser hva du kan gjøre med din maskinvare, heller enn system som gir deg makten til å bruke maskinvaren som/til (det) DU vil.

 

Skal du virkelig drive å krangle med andre som har samme synet som deg på saken bare fordi de har et annet syn på andre ting? Mener du at totalitær overvåknings som innføres i samfunnet idag ikke har noe som helst med ondskap og tyranni å gjøre? Da har jammen de onde tyrannene vunnet hvis du absolutt skal krangle med folk som har samme syn som deg om overåkningssamfunnet de har implementert og fortsetter å implementere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvilken diskusjon er det jeg skal ha startet?

 

Jeg svarte på et innlegg om teknologisk overvåking - at Jesus, totalt ulogisk, marsjerte raskt inn i diskusjonen skal en ha rimelig spesiell oppfatning for å skylde på meg.

Ærlig talt, du trenger vel ikke å være så sur?

 

Det var tross alt du som sa religiøse ikke trenger å bry seg om overvåkning. Alle må bry seg med overvåkning. Dessverre er det slik at kun de færreste bryr seg. Idag har de ikke bare overvåkningsapparatet i hånda, men de er beredt på å installere det i huset også.

 

I tillegg bruker det jo totalitære operativsystem som Microsoft og OSX på PC'ene sine, system som bestemmer/begrenser hva du kan gjøre med din maskinvare, heller enn system som gir deg makten til å bruke maskinvaren som/til (det) DU vil.

 

Skal du virkelig drive å krangle med andre som har samme synet som deg på saken bare fordi de har et annet syn på andre ting? Mener du at totalitær overvåknings som innføres i samfunnet idag ikke har noe som helst med ondskap og tyranni å gjøre? Da har jammen de onde tyrannene vunnet hvis du absolutt skal krangle med folk som har samme syn som deg om overåkningssamfunnet de har implementert og fortsetter å implementere.

 

 

Jeg er overhodet ikke sur - jeg ber kun om begrunnelse for påstandene du kaster om deg med. Det gjør jeg gjerne med et smil, om det hjelper :)

 

I den grad du oppfatter mine innlegg som sure, så beror det nok mer på din egen forutinntatthet.

 

Jeg har heller ikke sagt religiøse ikke trenger bry seg om overvåking - kun at dersom en skal gi Jesus som et fasit-svar så bør en innse at overvåkingsfunksjonen er rimelig fremtredende i religion (og her trenger vi ikke begrense det til den kristne religionen).

 

Selv om en tror på Jesus, så må en innse at kristendommen (som de fleste, om ikke alle, andre religioner) har blitt sterkt brukt av myndighetene som en regulerende faktor for befolkningen. Uansett hvor troende en er så vil jeg håpe man forstår at det ikke faktisk var Jesus som sto bak avlatsordningen som ga en masse penger i kassen basert på at en klarte å overbevise mange om at alt de gjorde var overvåket av en usynlig kraft og at de kunne kjøpe seg fri fra det som ble observert.

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg blir stadig mer bekymret for at vi har fått et overvåkningssamfunn hvor privatlivet er i ferd med å forsvinne helt.

 

Hadde man for bare noen år siden nevnt at etteretningstjenestene verden over loggfører all internett og mobilbruk hadde man blitt stemplet som gal, men så avslørte Edward Snowden at dette faktisk stemte...

 

I tillegg har vi all loggføringen som gjøres av private selskaper som Facebook og Google, enn så lenge sier de at dette gjøres for å selge personinfo til reklamebransjen, men hvordan vet vi at denne informasjonen ikke blir misbrukt?

 

Finnes også mange tilfeller hvor folk har skrevet ting på nettet som blir oppfattet som kontroversielt, også har de fått en storm av trusselbrev, eller i verste fall fått politiet på døra. Jeg er frykter vi kommer til å se mer av dette i fremtiden, eller at folk ikke tør å delta i debatter fordi de ikke orker disse konsekvensene.

 

Og hvis du skal reise til USA kan du bli beordret til å la grensepolitet se igjennom innholdet på laptoppen eller telefonen din, med andre ord dine private data er ikke lengre dine.

 

Jeg har selvsagt ingenting å skjule, men er av prinsipp opptatt av personvern og retten til å være anonym på nettet

 

Så hvordan kan vi best tilpasse oss denne nye virkeligheten?

 

Finnes det f.eks alternative sosiale medier og søkemotorer som faktisk bryr seg om personvernet?

 

 

Har også hørt om VPN'er, men vet ikke helt hvordan de fungerer. Dette har blitt omtalt som en "quick fix" på personvernproblemet, men er det virkelig så enkelt?

 

Og finnes de gode programmer som kan kryptere innholdet på pc'en og telefonen, som så gjør at det er HELT UMULIG å bryte seg inn?

 

Hilsen paranoide Duppelupp :)

 

 

Privatliv er ikke noe problem, men det velger du vekk når du bruker elektroniske ting :-)

 

Skal du være anonym bør du kjøpe datamaskinen kontant slik at mac-adressen ikke kan spores til deg.

Så kan du bruke en linux-distro laget for å være anonym, men logg på gratis wifi rundtom på steder uten overvåkningskamera.

Unike passord kan søkes opp omtrent som et brukernavn.

 

Men datamaskinen kan gjerne ha en form for innebygget spionvare, for alt jeg vet er det innebygget simkort og mobilt nettverk i prosessoren. Komponentene er blitt så mikroskopiske og avanserte at det ikke ville forundret meg, men dette er ren synsing fra min side. En liten brikke eller rom med nok plass til et rootkit burde ikke være vanskelig å skjule en plass inni maskinen.

Lenke til kommentar

(som de fleste, om ikke alle, andre religioner) har blitt sterkt brukt av myndighetene som en regulerende faktor for befolkningen.

Ja, det kan vi godt fastlå i samråd. Religion har blitt misbrukt som tyranni, men det er jo ikke det de spesifikke religionene egentlig handler om.

 

Det handler mer om å bygge et idealsamfunn, noe vi ser motsetning til i dagens samfunn, som er et ondskapens samfunn, og en fortsettelse av tyranniet, dog uten religion i den moderne verden. Et nytt tyranni, med blant annet overvåkningssamfunn. Utfra religion kan man forme seg idèer om hva som er rett og galt, f.eks at mennesker skal overvåke andre på den måte som skjer idag. Det er ikke slikt et samfunn skal fungere. Det trenger man ei heller religion for å kunne konkludere med, selv gammel filosofi kan klargjøre dette.

 

Hovedpoenget er at vi må ta den riktige retningen heller enn den retningen som er gal. Overvåkningssamfunnet er den gale retningen, det tror jeg vi begge er enige om. Det er mye som går i gal retning i dagens samfunn.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Privatliv er ikke noe problem, men det velger du vekk når du bruker elektroniske ting :-)

Det dumme her er at det ikke behøver å være slik. Hvorfor skal alternativene enten være teknologi-overåkning-tyranni eller ingen teknologi-ingen overvåkning?

 

Jeg mener det er fordi vi lever i et fascistisk system hvor ikke folket bestemmer utviklingen, men bedrifter og politikken dikterer utviklingen.

 

Skal du være anonym bør du kjøpe datamaskinen kontant slik at mac-adressen ikke kan spores til deg.

Så kan du bruke en linux-distro laget for å være anonym, men logg på gratis wifi rundtom på steder uten overvåkningskamera.

Jaja, men som du også sier KAN det være og muligens (eks. firmware). Det er ikke dette som er hovedproblemet, det er tankene bak samfunnet som er problemet. Hvorfor skjer denne utviklingen som den skjer? Hvorfor må man gå til enorme tiltak for å unngå X eller Y? Hvorfor kan man ikke velge sunne og gode produkter? Hvorfor skal alt være ondt og med baktanker?

 

Det er jo noe alvorlig galt med samfunnet vårt. Det er det vi må ta tak i. Ellers er jeg redd vi ender i et uendelig tyranni hvor det ikke finnes noe utvei. Det er vår generasjon som må kjempe for frihet og demokrati ellers vil vi miste begge permanent.

Lenke til kommentar

 

Privatliv er ikke noe problem, men det velger du vekk når du bruker elektroniske ting :-)

Det dumme her er at det ikke behøver å være slik. Hvorfor skal alternativene enten være teknologi-overåkning-tyranni eller ingen teknologi-ingen overvåkning?

 

Jeg mener det er fordi vi lever i et fascistisk system hvor ikke folket bestemmer utviklingen, men bedrifter og politikken dikterer utviklingen.

 

Skal du være anonym bør du kjøpe datamaskinen kontant slik at mac-adressen ikke kan spores til deg.

Så kan du bruke en linux-distro laget for å være anonym, men logg på gratis wifi rundtom på steder uten overvåkningskamera.

Jaja, men som du også sier KAN det være og muligens (eks. firmware). Det er ikke dette som er hovedproblemet, det er tankene bak samfunnet som er problemet. Hvorfor skjer denne utviklingen som den skjer? Hvorfor må man gå til enorme tiltak for å unngå X eller Y? Hvorfor kan man ikke velge sunne og gode produkter? Hvorfor skal alt være ondt og med baktanker?

 

Det er jo noe alvorlig galt med samfunnet vårt. Det er det vi må ta tak i. Ellers er jeg redd vi ender i et uendelig tyranni hvor det ikke finnes noe utvei. Det er vår generasjon som må kjempe for frihet og demokrati ellers vil vi miste begge permanent.

 

 

 

Det skjer fordi teknologien tillater det og mennesker blir styrt av teknologiske fremskritt.

 

Du er inne på mye, jeg tror enkelte internasjonale bedrifter som Google har fått så mye makt at nasjoner ikke kan stå imot.

 

Det er ikke sikkert vi har landegrenser i fremtiden, det kan være statene bryter sammen og korporasjoner overtar.

 

Skal du se veldig dystert på det så ender det med at 1 selskap kjøper opp alle andre og får monopol på absolutt alle varer som handles.

De som eier det selskapet vil da eie hele verden, og de trenger kanskje ikke avfyre en eneste kule.

 

Vanskelig å forestille seg nå og det er ikke mulig å spå fremtiden men det er ikke gitt at dagens modell skal vare i evigheten :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg er overbevist om at den neste skvisen er bare en flaskehals for overlevelse som det har vært flere ganger tidligere, og de som tror for mye på gud og bibelen kommer til å bli utryddet. Jeg prøver lykken hos de andre.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Får prøve å få tråden inn på rett spor igjen da...

Skal man være sikker/anonym på nett idag må vel følgende gjøres:

 

-Bruke VPN som ikke logger (https://torrentfreak.com/vpn-services-anonymous-review-2017-170304/)

-Nettleser med tillegg som blokkerer alt av trackere (f.eks. https://www.eff.org/privacybadger)

-Bruke en datamaskin som nullstiller seg hver gang man starter den oppe (slik at historikk osv aldri blir lagret)

-Bruke HTTPS-everywhere (https://www.eff.org/https-everywhere) slik at alle websider man besøker er kryptert

-Ikke lagre ett eneste passord på nett (ikke engang inni en kryptert fil)

-Slå av cookies

-Ikke bruke uvanlige oppsett ift skjermoppløsning eller programtillegg til nettleseren (jepp, man kan spores om man har et oppsett utenom det vanlige, en nettlesers "fingeravtrykk"). Forskere klarer dog likevel å spore over 99% av brukerne på tvers av nettlesere, pga infoen nettleserne gir om selve maskinen...

 

Noe jeg har glemt da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Får prøve å få tråden inn på rett spor igjen da...

 

Skal man være sikker/anonym på nett idag må vel følgende gjøres:

 

-Bruke VPN som ikke logger (https://torrentfreak.com/vpn-services-anonymous-review-2017-170304/)

-Nettleser med tillegg som blokkerer alt av trackere (f.eks. https://www.eff.org/privacybadger)

-Bruke en datamaskin som nullstiller seg hver gang man starter den oppe (slik at historikk osv aldri blir lagret)

-Bruke HTTPS-everywhere (https://www.eff.org/https-everywhere) slik at alle websider man besøker er kryptert

-Ikke lagre ett eneste passord på nett (ikke engang inni en kryptert fil)

-Slå av cookies

-Ikke bruke uvanlige oppsett ift skjermoppløsning eller programtillegg til nettleseren (jepp, man kan spores om man har et oppsett utenom det vanlige, en nettlesers "fingeravtrykk"). Forskere klarer dog likevel å spore over 99% av brukerne på tvers av nettlesere, pga infoen nettleserne gir om selve maskinen...

 

Noe jeg har glemt da?

MAC spoofing ;)

Lenke til kommentar

Får prøve å få tråden inn på rett spor igjen da...

 

Skal man være sikker/anonym på nett idag må vel følgende gjøres:

 

-Bruke VPN som ikke logger (https://torrentfreak.com/vpn-services-anonymous-review-2017-170304/)

-Nettleser med tillegg som blokkerer alt av trackere (f.eks. https://www.eff.org/privacybadger)

-Bruke en datamaskin som nullstiller seg hver gang man starter den oppe (slik at historikk osv aldri blir lagret)

-Bruke HTTPS-everywhere (https://www.eff.org/https-everywhere) slik at alle websider man besøker er kryptert

-Ikke lagre ett eneste passord på nett (ikke engang inni en kryptert fil)

-Slå av cookies

-Ikke bruke uvanlige oppsett ift skjermoppløsning eller programtillegg til nettleseren (jepp, man kan spores om man har et oppsett utenom det vanlige, en nettlesers "fingeravtrykk"). Forskere klarer dog likevel å spore over 99% av brukerne på tvers av nettlesere, pga infoen nettleserne gir om selve maskinen...

 

Noe jeg har glemt da?

Det der er ikke anonymitet. Jeg gjør alle de tiltak, utenon VPN, og jeg er ikke anonym på nett. Jeg kan spores.

 

Det må andre tiltak til for å være anonym på nett, selv om de tiltakene du nevner hjelper å ikke legge igjen hele privatlivet ditt på nettet.

 

Har du internett, kan du spores. Så enkelt er det. Med mindre du har registrert nettlinjen under falskt navn og har en addresse kun for å surfe på internett, som også er registrert under falskt navn. For å unngå at din internettbruk kan spores til ditt navn og din addresse må du unngå å bruke internett som kan spores til deg. Ergo, alle fastlinjer er utelukket.

 

Et alternativ er å få noen du ikke kjenner til å kjøpe et kontantkort for deg og registrere det for deg mot betaling, eller eventuelt kjøpe noens kontantkort. En annen løsning at internett over sattelitt med samme betingelser.

 

Foruten alle disse premissene er alle andre tiltak kun anonymisering i diverse grader. VPN i seg selv er en farlig sikkerhet, fordi VPN leverandøren selv kan overvåke alt du driver med. Men VPN tilbyr en viss grad av av anonymisering, men mindre enn f.eks TOR nettverk eller proxy-proxy-proxy.

 

Alle disse 3 titakene har ulemper. Det spørs uansett hvem du ønsker å være anonym i forhold til. Vil du være anonym i forhold til NYE Gestapo (CIA, NSA etc) må du bruke internett som beskrevet noen paragrafer over. Hvis du ikke bryr deg om det og kun vil være anonym generelt, men ikke totalt finnes det mange løsninger. Vil du kun ikke være identifisert for alle og legge igjen haugevis av spor, finnes det greie løsninger for dette som kun er små endringer i måten du bruker internett på.

 

F.eks:

- Ikke bruk produkter eller tjenester fra de store selskapene (iphone, android, gmail, hotmail, google etc)

- Ikke bruk totalitære operativsystem (ios, android, OSX, windows)

- Ikke bruk totalitære nettlesere (safari, IE, Edge, Chrome osv)

- Bruk "sikre" nettlesere og anonymiseringstjenester (de Retleto har nevnt m.fl) i disse nettleserne

- Bruk en falsk MAC addresse på nettverkskortet og/eller bytt ut nettverkskortet med jevne mellomrom

- Bruk en variant av frie operativsystem, GNU/Linux, BSD eller liknende og funksjoner i disse som gir anonymitet

- Tilpass sikkerheten i ditt operativsystem selv til å passe den graden av anonymitet du ønsker (f.eks en PC til nettbruk, en PC til andre ting, eller en distro til nettbruk, en distro til annet, eventuelt en bruker til internett, en annen til annet)

- Krypter partisjoner i henhold til sikkerhetsnivået du ønsker i forrige punkt (sikre PC'en mot ransaking eller "evil maid")

-Angående nettleser "identifikasjon" kan du bruke en nettleser som gir falsk info, eller selv endre koden til nettleseren til å gi falsk informasjon. "user agent", "browser identification".

-Så kommer metoden du surfer på nettet inn, f.eks kan du surfe sikrere ved å bruke TOR nettverk eller Proxy eller liknende, med visse forutsetninger. Men private ting bør du ikke logge inn på via slike, med mindre du eier proxyene.

-I tillegg kan du overvåkes via vaner som legger igjen avtrykk at "her er jeg"

-Unngå tjenester på nett som Facebook som lager en overvåkningslogg av alt du driver med så lenge du ikke har blokkert Facebook sine skript på ANDRE sider.

-Angående skript, blokker alle script med mindre du trenger disse (blokker alle skript fra selskaper som google og facebook etc)

-Bruk en annen nettleser for google maps for eksempel, om du må sjekke disse, eller bruk alternativer (wego.here.com)

-Må du absolutt bruke google som søkemotor så gjør det heller med https://www.startpage.com og bruk anonymiseringsfunksjonene på den siden (innstillinger)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Det er bare folk som gjør ulovlige ting (men ikke har blitt tatt før og vil fortsette sånn) som gjør alt det der.

 

Men man behøver jo ikke ha gjort noe ulovlig for å bli dømt i Norge heller da... Rette baker for smed osv...

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Det der er ikke anonymitet. Jeg gjør alle de tiltak, utenon VPN, og jeg er ikke anonym på nett. Jeg kan spores.

 

Virkelig, du bruker en maskin som nullstilles for hver oppstart, slått av cookies, lagrer ikke passord osv, men du bruker ikke VPN?

 

Stupid is what stupid does, I suppose?

 

Regel nummer 1, numero unos, første bud, lenge før man begynner med andre slike tiltak, er jo å benytte en VPN, det er første linje med forsvar for at IP adressen ikke kan spores, alt annet er totalt bortkastet uten VPN.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det der er ikke anonymitet. Jeg gjør alle de tiltak, utenon VPN, og jeg er ikke anonym på nett. Jeg kan spores.

 

Virkelig, du bruker en maskin som nullstilles for hver oppstart, slått av cookies, lagrer ikke passord osv, men du bruker ikke VPN?

 

Stupid is what stupid does, I suppose?

 

Regel nummer 1, numero unos, første bud, lenge før man begynner med andre slike tiltak, er jo å benytte en VPN, det er første linje med forsvar for at IP adressen ikke kan spores, alt annet er totalt bortkastet uten VPN.

 

Nei, men som sagt, det er den grad av anonymitet du ønsker som styrer tiltakene. VPN har både fordeler og ulemper. En av ulempene er at VPN leverandøren kan overvåke det du driver med. Jeg finner ikke fordelene med VPN store nok i forhold til ulempene, og bruker heller ikke VPN til den graden av anonymitet jeg ønsker.

 

Vil jeg surfe anonymt kan jeg heller bruke TOR.

 

Selvfølgelig er ikke de andre tiltak unødvendig uten VPN. Det er tiltakt for å ikke legge igjen masse privat informasjon på nettet og ikke ha dårlig sikkerhet lokalt eller på nett. Der er ikke unødvendig.

Lenke til kommentar

VPN har både fordeler og ulemper. En av ulempene er at VPN leverandøren kan overvåke det du driver med. Jeg finner ikke fordelene med VPN store nok i forhold til ulempene, og bruker heller ikke VPN til den graden av anonymitet jeg ønsker.

 

Vent nå litt, VPN-leverandøren kan overvåke det du driver med, noe som strengt tatt vil uthule hele forretnings-modellen deres dersom de gjør det.

Ingen andre kan overvåke det du driver med når du benytter VPN, det vil si, de kan ikke følge IP adressen eller spore deg på den måten.

 

Det er såre enkelt å bruke, du merker ikke at det er der en gang, bortsett fra at du kanskje treffer på noen flere captcha enn vanlig.

 

Likevel mener du at ulempene er større fordelene?

Det kan nesten ikke gjentas nok ganger. VPN er første regel for noe som helst anonymitet på nett, alt annet er bortkastet dersom du ikke også benytter en VPN.

 

Alle burde bruke VPN, uansett hva de driver med på nett.

 

Vil jeg surfe anonymt kan jeg heller bruke TOR.

 

Dersom du tror TOR er anonymt, så har du totalt misforstått, du bør fremdeles bruke VPN.

 

Selvfølgelig er ikke de andre tiltak unødvendig uten VPN. Det er tiltakt for å ikke legge igjen masse privat informasjon på nettet og ikke ha dårlig sikkerhet lokalt eller på nett. Der er ikke unødvendig.

 

Jo, noen av disse andre tiltakene er totalt unødvendige dersom du ikke benytter VPN, ettersom du fremdeles er triviell å spore opp og følge med på, når du benytter en IP adresse som er registrert i ditt navn.

 

Med VPN er du en av tusenvis av brukere som benytter samme IP, du er nærmest umulig å spore opp den veien.

Om du sletter cookies, starter med en "ren" maskin hver dag osv. så kommer du ikke særlig langt når IP adressen din sendes til hver eneste tjeneste du besøker på nett. 

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Om FBI ønsker å ta deg, så er det trolig ingenting du kan gjøre for å beskytte deg, men dette er ikke spesielt relevant for nordmenn.

 

Men la oss si du ønsker å lekke noe informasjon som vil skade Støre, men det er hemmeligstemplet. Her er 3 mulige valg

1. Du beskytter deg ikke

2. Du beskytter deg med VPN, bruker en trygg browser og lagrer ikke infoen lokalt.

3. Du gjør alle stegene til zeebra.

 

For valg 1 vil de finne ut at det er deg fra internettleverandøren, de finner filen på PC-en din og arresterer deg.

 

For valg 2 må de ransake flere hjem, de vil også finne ingenting på PC-en din. Det kan være at de vet du gjorde det, men det vil bli vanskelig for dem å bevise at du gjorde det.

 

For valg 3 vil de finne IP-adressen din, men den er ikke tilknyttet deg. Men siden du er den eneste av deres mistenkte som har ingen internett så vet de med en gang at det er deg. De ransaker hjemmet, finner et svært mistenkelig satelittinternett. Du havner i rettssak og prøver å kjempe imot dem, fordi de har ikke ordentlige bevis. Du blir dømt og havner i fengsel.

 

Skal du beskytte deg så er det ikke nødvendig å bli usynlig, Det viktigste er at du beskytter ip-adressen din, du lar ikke Google registrere alt du gjør og du lagrer ikke alt du gjør lokalt.

Lenke til kommentar

For valg 2 må de ransake flere hjem, de vil også finne ingenting på PC-en din. Det kan være at de vet du gjorde det, men det vil bli vanskelig for dem å bevise at du gjorde det.

 

For valg 2 må de først få VPN-leverandøren til å oppgi alle som har benyttet IP-adressen i det aktuelle tidspunktet før de kan ransake noe som helst.

Ettersom alle gode VPN-leverandører ikke logger slikt, så finnes det ingen mulighet for å vite hvem som benyttet den IP-adressen på det aktuelle tidspunktet, eller noe som helst tidspunkt.

 

Er man kriminell, å skal gjøre noe virkelig ulovlig på nett, så kobler man seg selvfølgelig enten på et eller annet åpent trådløst nett, eller "låner" nettet til noen andre uten deres viten.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...