Gå til innhold

Hvordan bevare privatlivet i et overvåkningssamfunn?


Anbefalte innlegg

Jeg blir stadig mer bekymret for at vi har fått et overvåkningssamfunn hvor privatlivet er i ferd med å forsvinne helt.

 

Hadde man for bare noen år siden nevnt at etteretningstjenestene verden over loggfører all internett og mobilbruk hadde man blitt stemplet som gal, men så avslørte Edward Snowden at dette faktisk stemte...

 

I tillegg har vi all loggføringen som gjøres av private selskaper som Facebook og Google, enn så lenge sier de at dette gjøres for å selge personinfo til reklamebransjen, men hvordan vet vi at denne informasjonen ikke blir misbrukt?

 

Finnes også mange tilfeller hvor folk har skrevet ting på nettet som blir oppfattet som kontroversielt, også har de fått en storm av trusselbrev, eller i verste fall fått politiet på døra. Jeg er frykter vi kommer til å se mer av dette i fremtiden, eller at folk ikke tør å delta i debatter fordi de ikke orker disse konsekvensene.

 

Og hvis du skal reise til USA kan du bli beordret til å la grensepolitet se igjennom innholdet på laptoppen eller telefonen din, med andre ord dine private data er ikke lengre dine.

 

Jeg har selvsagt ingenting å skjule, men er av prinsipp opptatt av personvern og retten til å være anonym på nettet

 

Så hvordan kan vi best tilpasse oss denne nye virkeligheten?

 

Finnes det f.eks alternative sosiale medier og søkemotorer som faktisk bryr seg om personvernet?

 

 

Har også hørt om VPN'er, men vet ikke helt hvordan de fungerer. Dette har blitt omtalt som en "quick fix" på personvernproblemet, men er det virkelig så enkelt?

 

Og finnes de gode programmer som kan kryptere innholdet på pc'en og telefonen, som så gjør at det er HELT UMULIG å bryte seg inn?

 

Hilsen paranoide Duppelupp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du gjør på nett blir loggført av Google, av din PC og av din internettleverandør. Det hjelper ikke å finne alternative søkemotorer eller alternative sosiale medier.

 

Skal du holde deg skjult må du ha en VPN, sånn at internettleverandøren ikke kan loggføre deg. Du må være frakoblet Google fordi ellers vil de loggføre deg. Og du må ikke la nettleseren lagre hvor du går, fordi selv om du sletter historikken, så er det mulig å finne den igjen.

 

Eventuelt, så får man bare leve med overvåkingen, og holde seg unna mistenksomme sider.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvis du ikke registrerer en device med en google konto, så kan du bruke den men husk å ikke bruke google-søkemotoren eller youtube eller noe som google kontrollerer da.

 

Du trenger ikke registrere et nettbrett f.eks. men telefon blir vanskeligere å holde anonym, da den er registrert med SIM kort og sånn. Faktisk ganske umulig å holde anonym hvis du ikke skal bruke den som bare nettsurfing device og ikke setter inn noen SIM.

 

Ellers kan du jo finne ut hvorfor det er kjekt å gå rundt med en pose interne nettverkskort for laptop og et skrujern... ;)

Lenke til kommentar

Tror desverre løpet er kjørt.

 

Hverken politkere eller 'folk flest' makter å se hva som skjer og aktørene som tjener på dette har for lengst lært seg hvordan de skal øke overvåkingen uten at det blir noe stort fokus på hva de gjør.

 

Blant 'folk flest' har en bøttevis av nyttige idioter som ikke makter å skjønne at "har du ikke noe å skjule, så har du ikke noe å frykte" er et totalt irrelevant og tåpelig argument.

 

Politikere har samme problem som de har i alle saker - de har max en 4-års horisont på alt de gjør og har ikke hverken tid, interesse eller evner til å faktisk sette seg inn i hva slike saker handler om. At en av de få saker både AP og H støttet helhjertet opp om i de senere år var DLD sier desverre svært mye.

 

 

Så - for å summere opp:

 

 

 

p9tejeD.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har selvsagt ingenting å skjule, men er av prinsipp opptatt av personvern og retten til å være anonym på nettet

 

Du behøver ikke å TRENGE personvern. Det burde være en selvfølgelighet.

 

"if you have nothing to hide you have nothing to fear"

 

Skjønner ikke hvorfor folk unnskylder myndighetene på dette og sier at "de ikke har noe å skjule så overvåking er greit". Da sier jeg som Snowden:

 

"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Og finnes de gode programmer som kan kryptere innholdet på pc'en og telefonen, som så gjør at det er HELT UMULIG å bryte seg inn?

Beste du kan gjøre er å kjøpe en Apple telefon.

Men for oss som ikke har Apple, finnes det f.eks en app som krypterer telefonen slik at ingen kan komme seg inn? (og da mener jeg INGEN), eller som sletter hele minnet hvis man taster feil passord.

Lenke til kommentar

 

Beste du kan gjøre er å kjøpe en Apple telefon. 

 

*Snip*

 

 

Myndighetene i USA har allerede fingeravtrykk på alle som kommer inn i landet... tviler på at de har behov for å hente det fra en iPhone  :roll:

 

 

 

Og finnes de gode programmer som kan kryptere innholdet på pc'en og telefonen, som så gjør at det er HELT UMULIG å bryte seg inn?

Beste du kan gjøre er å kjøpe en Apple telefon.

Men for oss som ikke har Apple, finnes det f.eks en app som krypterer telefonen slik at ingen kan komme seg inn? (og da mener jeg INGEN), eller som sletter hele minnet hvis man taster feil passord.

 

 

Det finnes ingen app som gjør dette da det må være integrert i operativsystemet. Samsung har noe som kalles KNOX, men det krypterer vel "bare" lagringsplassen såvidt jeg vet. Problemet er ofte at disse løsningene har eller blir tvunget til å legge inn en bakdør, slik at de er sikre nok for vanlig bruk,  men ikke for en eventuell politistat. I tillegg har de også mange andre issus som gjør at de aldri vil være helt sikre. 

 

En iPhone har en unik krypteringsnøkkel som er gravert inn i hver telefon, og åpner man telefonen for å finne denne blir telefonen ødelagt. Alt er kryptert - til og med mellom informasjon som sendes mellom komponentene i telefonen. Apple har gjort det umulig for seg selv og andre å ta noe som helst informasjon ut av telefonen sålenge man ikke har hovedpassordet. Og dette var årsaken til at FBI tok de til retten, de ønsker en bakdør. 

Lenke til kommentar

 

jeg tolker mao. det sånn at den dagen du får et valg av antikrist om å ta et merke på hånda eller panna (666) for å kjøpe eller selge som jeg antar all denne overvåkingen og kontrollen vil kuliminere i, så vil du gjøre det. Jaja, det er ditt frie valg. Jeg ville aldri gjort det - jeg velger JESUS.

 

 

Kristne er de siste som bør snakke negativt om overvåking. Hele kristendommen er basert på at gud/Jesus ser alt en gjør og dømmer en basert på det. 

 

Overvåking er ikke djevelens verk - det er guds.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men for oss som ikke har Apple, finnes det f.eks en app som krypterer telefonen slik at ingen kan komme seg inn? (og da mener jeg INGEN), eller som sletter hele minnet hvis man taster feil passord.

:rofl:

 

Det er jo ikke du som eier telefonen din, det er telefonen din som eier deg. Har du ikke fått med deg det? Telefonen din er selvsagt ikke noe du kan kontrollere, den er skapt for å kontrollere deg. Den gir ikke deg makt, den gir leverandøren av telefonen makt over deg.

 

Alle som har Apple eller Android telefoner bør umiddelbart kaste disse i sjøen. Så bør de dra hjem og kaste fjernsynet ut av vinduet. Ærlig talt. Jeg vet jo at ingen kommer til å gjøre det, men det er hva de burde gjøre.

 

Å tro at du på noen som helst måte kan få kontroll over en telefon du ikke har kontroll over, og som det teknisk sett er umulig å få kontroll over, er naivt. Med mindre du klarer å installere et fritt og åpent system(GNU/Linux eller BSD etc) på den telefonen vil du aldri kunne unngå at den kontrollerer deg. Og selv om du installerer et fritt system er det ingen garanti for at ikke leverandøren har lagt inn overåkningsfunksjoner i firmware og selve maskinvaren. Da må du også unngå Apple maskinvare, og finne en leverandør som er mindre sannsynlig å bukke under til overvåkningssamfunnet, selv om det er lite sannsynlig at du kan finne det. Eneste alternativet jeg kjenner til er Jolla telefonen, den kommer uten malware innebygget, men jeg kan heller ikke garantere 100% for det. Dessuten har all innsats Jolla har gjort blitt stoppet av mobilbransjen og overvåkningssamfunnet.

 

De samme som tok ned Nokia og ødela selskapet fordi de ikke ville spille etter NSA sine regler.

Lenke til kommentar

Kristne er de siste som bør snakke negativt om overvåking. Hele kristendommen er basert på at gud/Jesus ser alt en gjør og dømmer en basert på det. 

 

Overvåking er ikke djevelens verk - det er guds.

 

Det er forskjell på menneskeskapt overvåkning og guddommelig overvåkning. Menneskeskapt overvåkning kommer fra Satan selv.

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å bytte ut min android telefon da Google har vist seg å være ekstremt overvåkningskåte og intolerant for visse politiske ytringer.

 

Hva er det beste alternativet som respekterer personvern og ytringsfrihet?

 

Ingen, alle alternativer blir stoppet av nye Gestapo (NSA, CIA etc).

Lenke til kommentar

 

At en diktator sier "gjør alt jeg sier så blir du ikke fordømt" er altså ikke i seg selv positivt. Om sitatet hadde prediket "ingen fordømmelse" så er det bra. At det prediker "ingen fordømmelse så lenge du gjør som jeg sier" gjør ikke din sak særlig sterk.

 

Dette er religionsversjonen av "har du ingenting å skjule, har du ingenting å frykte". Den bommer totalt på hele poenget.

Å være god er ikke et diktat. Det er et valg.

 

Mener du onde ikke skal fordømmes? Mener du onde skal belønnes?

 

 

Jeg har ingen anelse om hva du forsøker å argumentere for/imot med dine innlegg i denne tråden.

 

For å forenkle ting: er det slik at du er kristen og forsøker å forsvare guds rett til å definere hva som er godt/ondt og dermed hva man skal velge og hva som skal fordømmes?

 

Om ikke, så bør du kanskje lese tråden igjen. Om så - god bedring.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

jeg tolker mao. det sånn at den dagen du får et valg av antikrist om å ta et merke på hånda eller panna (666) for å kjøpe eller selge som jeg antar det vil kuliminere i på et eller annet tidspunkt, så vil du gjøre det. Jaja, det er ditt frie valg. Jeg ville aldri gjort det - jeg velger JESUS. Og det er det det handler om. Det er et VALG.

Slik som utviklingen er nå er det nok ikke langt frem i tid at folk vil ta det merket. Men de som ikke bryr seg om overvåkning vil nok ikke bry seg med slikt, ei heller annen unødvendig teknologi. De tilber jo slikt.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ingen anelse om hva du forsøker å argumentere for/imot med dine innlegg i denne tråden.

 

For å forenkle ting: er det slik at du er kristen og forsøker å forsvare guds rett til å definere hva som er godt/ondt og dermed hva man skal velge og hva som skal fordømmes?

 

Om ikke, så bør du kanskje lese tråden igjen. Om så - god bedring.

Uffda, ble du såret nå, du som startet den diskusjonen? Så skal du forsøke å være ekkel uten at det biter på meg, det biter kun på deg selv.

 

Velsigne deg og alt det beste.

 

 

Hvilken diskusjon er det jeg skal ha startet?

 

Jeg svarte på et innlegg om teknologisk overvåking - at Jesus, totalt ulogisk, marsjerte raskt inn i diskusjonen fra en annen debattant skal en ha rimelig spesiell oppfatning og fargede briller på for å skylde på meg.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...