Gå til innhold

14 åring arrestert for å danse på gaten i Saudi-Arabia


johanf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at det er normal folkeskikk å oppføre seg og følge de reglene som er i det landet man kommer til, på samme måte som de besøkende vi har i norge oppfører seg... /sarkasme

 

Poenget var vel at når man blir arrestert for den minste filleting i et land med så primitive lover og regler, skjønner jeg ikke at noen tar sjansen på å reise dit engang.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Primitiv eller avansert, filleting eller alvorlig sak – alt er avhengig av øynene som ser. Saudiaraberne ser sikkert på Norge som Sodoma og Gomorra – en syndens pøl som ikke er anbefalt turistmål for anstendige mennesker. Og omvendt – få nordmenn besøker Saudi-Arabia sammenlignet med andre arabiske land.

Lenke til kommentar

Gjester plikter faktisk å oppføre seg i samsvar med gjeldende normer i landet og på stedet de besøker. Om de insisterer på å gjøre som DE SELV vil, kan de heller holde seg hjemme. Helt normal folkeskikk, det.

 

 

Nå var ikke gutten noen gjest, men en innfødt saudi-araber, så vidt jeg har forstått. (Danmarks Radio sier i hvert fall så.) Han var hjemme. Og jeg synes det er strålende at noen utfordrer samfunnsmoralen av og til, så lenge det skjer på fredelig vis. Når samfunnet reagerer med politi mot ikkevoldelig moralsk utgliding så er det noe galt.

 

Geir :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

jeg synes det er strålende at noen utfordrer samfunnsmoralen av og til, så lenge det skjer på fredelig vis. Når samfunnet reagerer med politi mot ikkevoldelig moralsk utgliding så er det noe galt.

Javel, da er vi uenige. Jeg synes ikke at hverken du eller jeg har noen rett til uoppfordret å mene noe om hvilke samfunnsforhold de burde ha i Arabia, det er en sak ene og alene for araberne. En skal ha respekt for andre og deres valg, og ikke innbille seg at eget syn og skikker er det perfekte som hele verden burde rette seg etter. Kulturimperialisme burde være forlatt, ser vi virkelig ikke de katastrofale følgene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

jeg synes det er strålende at noen utfordrer samfunnsmoralen av og til, så lenge det skjer på fredelig vis. Når samfunnet reagerer med politi mot ikkevoldelig moralsk utgliding så er det noe galt.

Javel, da er vi uenige. Jeg synes ikke at hverken du eller jeg har noen rett til uoppfordret å mene noe om hvilke samfunnsforhold de burde ha i Arabia, det er en sak ene og alene for araberne.

 

Det er enstemmig blandt araberne?

En skal ha respekt for andre og deres valg, og ikke innbille seg at eget syn og skikker er det perfekte som hele verden burde rette seg etter.

Har makthaverne i SA, 'respekt for andre og deres valg'? Innbiller makthaverne i SA 'seg at eget syn og skikker er det perfekte som hele verden burde rette seg etter'?

Kulturimperialisme burde være forlatt, ser vi virkelig ikke de katastrofale følgene?

Mht makthaverne i SA?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

jeg synes det er strålende at noen utfordrer samfunnsmoralen av og til, så lenge det skjer på fredelig vis. Når samfunnet reagerer med politi mot ikkevoldelig moralsk utgliding så er det noe galt.

Javel, da er vi uenige. Jeg synes ikke at hverken du eller jeg har noen rett til uoppfordret å mene noe om hvilke samfunnsforhold de burde ha i Arabia, det er en sak ene og alene for araberne. En skal ha respekt for andre og deres valg, og ikke innbille seg at eget syn og skikker er det perfekte som hele verden burde rette seg etter. Kulturimperialisme burde være forlatt, ser vi virkelig ikke de katastrofale følgene? 

 

Så i din verden er en mening aggressiv...? Wow...Tenk å bli arrestert for uoppfordrede meninger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javel, da er vi uenige. Jeg synes ikke at hverken du eller jeg har noen rett til uoppfordret å mene noe om hvilke samfunnsforhold de burde ha i Arabia, det er en sak ene og alene for araberne. 

 

Nå var han altså araber. Men ja, vi er uenige. Jeg synes absolutt folk skal ha rett til å mene hva de vil om hva de vil. Og å ytre seg deretter, på fredelig vis. (Hva er mer fredelig enn en 14-åring som danser?)

 

En skal ha respekt for andre og deres valg, og ikke innbille seg at eget syn og skikker er det perfekte som hele verden burde rette seg etter. 

 

Ja, man skal ha respekt for andre og deres valg, for eksempel når de velger å danse i gatene. Problemet med Saudi-Arabia er jo nettopp at folket der ikke får ta sine egne valg, staten bruker sin absolutte makt til å diktere samfunnsmoralen. Og arrestere og piske dem som våger å kritisere eller utfordre den. Det betyr ikke at norske syn og skikker er perfekte. Jeg er uenig i mange av dem også, Men jeg blir ikke pisket for det, jeg blir idiotforklart fra tid til annen, men ikke pisket.

 

Kulturimperialisme burde være forlatt, ser vi virkelig ikke de katastrofale følgene? 

 

Jo da, jeg ser absolutt følgene, og er enig igjen. Det er derfor jeg stadig siterer Asle Toje: "En generasjon ledere fikk for vane å gripe inn i land de ikke styrer på vegne av folk de ikke representerer for å gi dem ting de ikke har bedt om. Midlene var økonomisk makt (les, bistand) og millitærmakt. For de på mottakersiden har resultatet ofte ikke stått i forhold til prisen."

 

Men det er altså det kulturimperialisme dreier seg om: Bruk av økonomisk og militær makt for å endre andre nasjoner og deres kultur utenfra. Paradoksalt nok nettopp det Saudi-Arabia selv driver med. (Bruk av økonomisk makt.)

 

Det er ikke kulturimperialisme om en arabisk gutt danser i gatene, ei heller om en norsk anarkist heier på ham.

 

Å endre samfunnsforholdene i Saudi-Arabia, se det bør være arabernes egen sak. Men de som vil det fortjener vår moralske støtte.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjester plikter faktisk å oppføre seg i samsvar med gjeldende normer i landet og på stedet de besøker. Om de insisterer på å gjøre som DE SELV vil, kan de heller holde seg hjemme. Helt normal folkeskikk, det.

 

BULLSHIT!

Kan ikke vise folkeskikk i et drittsted som det der. Det er DE som skal ta imot besøkende på en bedre måte.

Men det er jo verdens styggeste land, med verdens verste styreform, med verdens verste folk. Håper de aldri får noe besøk igjen.

 

At du engang kan forsvare å fengsle en 14-åring for ingenting er ubegripelig. LYKKE TIL

Endret av DJ FROSK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At du engang kan forsvare å fengsle en 14-åring for ingenting er ubegripelig. LYKKE TIL

 

 

 

Jeg tar alltid denne typen oppslag i media, fra denne verdensdelen, med en viss skepsis mht. sannhetsgehalt. Derfor prøver jeg noen ganger å undersøke nærmere, selv om det er et "ork"

 

Han ble innkalt til politistasjon sammen med sin far, som lovet å holde kustus på poden og følge gjengs folkeskikk. Deretter ble han dimmitert uten videre påfølger.

 

http://www.alriyadh.com/1618791

 

Han har altså hverken vært fengslet eller tiltalt for noe lovbrudd.

 

Vil tippe politiet var mest nysgjerrig på evt. "mentale utfordringer" eller den type ting, selv om opptrinnet fremstår uskyldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tar alltid denne typen oppslag i media, fra denne verdensdelen, med en viss skepsis mht. sannhetsgehalt. Derfor prøver jeg noen ganger å undersøke nærmere, selv om det er et "ork"

 

Og det skal du ha ros for. :)

 

Vil tippe politiet var mest nysgjerrig på evt. "mentale utfordringer" eller den type ting, selv om opptrinnet fremstår uskyldig.

 

 

 

Du må gjerne utdype hva "mentale utfordringer" er for noe i denne sammenheng, og hvorfor politiet av alle offentlige instanser skulle være de rette til å undersøke det. 

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At du engang kan forsvare å fengsle en 14-åring for ingenting er ubegripelig. LYKKE TIL

 

Det er jo ikke "ingenting", han danser og hindrer trafikken, to ting som er ulovlig i Saudi-Arabia.

 

Hva du personlig synes om lovene i landet, er totalt irrelevant, det er nå en gang slik lovene er, og både innbyggere og gjester må belage seg på å følge de lovene som finnes.

 

Visste du at det også er ulovlig å danse offentlig i land som Japan og Sverige, samt mange steder i USA.

Frem til 1995 var all dans på helligdager forbudt også i Norge.

Lenke til kommentar

 

jeg synes det er strålende at noen utfordrer samfunnsmoralen av og til, så lenge det skjer på fredelig vis. Når samfunnet reagerer med politi mot ikkevoldelig moralsk utgliding så er det noe galt.

Javel, da er vi uenige. Jeg synes ikke at hverken du eller jeg har noen rett til uoppfordret å mene noe om hvilke samfunnsforhold de burde ha i Arabia, det er en sak ene og alene for araberne. En skal ha respekt for andre og deres valg, og ikke innbille seg at eget syn og skikker er det perfekte som hele verden burde rette seg etter. Kulturimperialisme burde være forlatt, ser vi virkelig ikke de katastrofale følgene?

 

Feil, ikke bare har vi rett til å mene noe om det, vi har en fordømt plikt til å mene noe om det også!

 

"Du skal ikke tåle så inderlig vel..." bryr du deg ikke noe om altså.

 

Saudi-Arabia, den politikken de har der og de som styrer landet skal man ha null respekt for. Mitt syn og skikker er objektivt bedre enn det søppelet de har. Merk mine ord, objektivt!

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke vise folkeskikk i et drittsted som det der. Det er DE som skal ta imot besøkende på en bedre måte.

Men det er jo verdens styggeste land, med verdens verste styreform, med verdens verste folk. Håper de aldri får noe besøk igjen.

Jeg er enig i at Saudi-Arabia er søppel med elendig styreform. Men folket i slike land kan ofte være overraskende bedre enn de som styrer. Det gjelder hvertfall mange andre steder.
Lenke til kommentar

Hva du personlig synes om lovene i landet, er totalt irrelevant, det er nå en gang slik lovene er, og både innbyggere og gjester må belage seg på å følge de lovene som finnes.

 

Visste du at det også er ulovlig å danse offentlig i land som Japan og Sverige, samt mange steder i USA.

Frem til 1995 var all dans på helligdager forbudt også i Norge.

Det er ikke ulovlig å danse offentlig i Sverige, det skal jeg love deg.

 

Visste du at å forby dans er objektivt dårligere enn å ikke forby det? Det er en grunn til at det ikke er forbudt lenger for å si det sånn. Norge er et bedre land i 2017 enn det var i 1995.

 

Ingen mennesker noe sted på jorden skal belage seg på at andre mennesker forbyr dem å danse. Mennesker over hele jorden må belage seg på at andre mennesker danser. Selvsagt skal man ikke følge saudi-arabiske lover, saudi-arabiske lover er søppel.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...