Gå til innhold

14 åring arrestert for å danse på gaten i Saudi-Arabia


johanf

Anbefalte innlegg

Det er ikke ulovlig å danse offentlig i Sverige, det skal jeg love deg.

 

...lagen kan leda till att en krogägare som saknar danstillstånd straffas om gästerna spontant reser sig och dansar till musiken.

Men trots att det snart gått ett år så är offentlig dans fortfarande förbjudet i Sverige för alla utan tillstånd.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4416&artikel=6639131

https://sv.wikipedia.org/wiki/Danstillst%C3%A5nd

 

Det er fremdeles forbudt med offentlig dans i Sverige, så du aner tydeligvis ikke hva du snakker om.

Man blir nok ikke arrestert for å danse gatelangs, men eiere av restauranter og lignende som tillater dansing i sine lokaler uten spesiell tillatelse, både kan og vil straffes.

 

Ingen mennesker noe sted på jorden skal belage seg på at andre mennesker forbyr dem å danse. Mennesker over hele jorden må belage seg på at andre mennesker danser. Selvsagt skal man ikke følge saudi-arabiske lover, saudi-arabiske lover er søppel.

Tanken har ikke slått deg, at du er like mye søppel selv?

Man bør respektere andre lands lover, og deres suverenitet til å avgjøre slikt selv.

 

I de fleste muslimske land er faktisk dansing offentlig enten ulovlig, eller sett på som særdeles dårlig folkeskikk, og de er i sin fulle rett til å mene det, uten at du skal tro du er bedre enn dem av den grunn.

 

Du viser faktisk at du er langt verre, når du mener at Saudi-Arabia er søppel, fordi deres religion ikke nødvendigvis tillater dansing.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Så vi skal bry oss om et svensk danseforbud, men ikke om arrestasjonen i Saudi-Arabia? At det er dårlig folkeskikk kan så være, sikkert kulturrelativistisk mulig å forstå det... Men å tolerere at folk blir arrestert på grunn av dansing, da syns jeg du blir litt vel kulturrelativistisk.

"De er i sin fulle rett til å mene det", at dansing er dårlig folkeskikk, sier du. Javel. De er åpenbart i sin fulle rett til å fengsle folk for det også. Og det er bare trist og rimelig føcka. 

Lenke til kommentar

Tanken har ikke slått deg, at du er like mye søppel selv?

Man bør respektere andre lands lover, og deres suverenitet til å avgjøre slikt selv.

 

I de fleste muslimske land er faktisk dansing offentlig enten ulovlig, eller sett på som særdeles dårlig folkeskikk, og de er i sin fulle rett til å mene det, uten at du skal tro du er bedre enn dem av den grunn.

 

Du viser faktisk at du er langt verre, når du mener at Saudi-Arabia er søppel, fordi deres religion ikke nødvendigvis tillater dansing.

Nei, jeg er ikke like mye søppel selv.

 

Man bør ikke respektere saudi-arabias lover. Man har en plikt til å fordømme de lovene!

 

Har jeg sagt at andre mennesker ikke skal få mene hva de vil? De kan mene hva pokker de vil. Men forby det kan de ikke.

 

At jeg mener dårlig politikk er søppel viser at jeg er langt bedre. Min moral er objektivt bedre enn søppelregimet i Saudi-Arabia. Mer deg ordet objektivt, helt uavhengig av subjektiv synsvinkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så vi skal bry oss om et svensk danseforbud, men ikke om arrestasjonen i Saudi-Arabia? 

 

Den gikk jammen rett over hodet på deg!

 

Du trenger ikke bry deg om et svensk danseforbud, poenget mitt var at det ikke er en uvanlig eller grusom lov som kun gjelder i Saudi-Arabia, men faktisk er ganske vanlig.

 

At jeg mener dårlig politikk er søppel viser at jeg er langt bedre. 

 

Nei, det viser at du er intolerant ovenfor andre kulturer, andre land, og de lovene de selv bestemmer, ettersom du ser ut til å tro at alt du er uenig i er "søppel", og bør fordømmes.

Lenke til kommentar

 

Vil tippe politiet var mest nysgjerrig på evt. "mentale utfordringer" eller den type ting, selv om opptrinnet fremstår uskyldig.

 

 

 

Du må gjerne utdype hva "mentale utfordringer" er for noe i denne sammenheng, og hvorfor politiet av alle offentlige instanser skulle være de rette til å undersøke det. 

 

Geir :)

 

 

Det foreligger ingen "mentale utfordringer" i saken, vi vet det, men det er jo gjerne den slags formuleringer myndighet -og ekspertveldet omgir seg med, eks. "visse utfordringer" , "problematikk" osv. overfor ungdom de ikke skjønner seg på.

 

Det hele var harmløst for oss, men de er vel ikke vant til slike opptrinn i Saudi Arabia, derfor ville de undersøke nærmere hva det dreide seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

 

(...) poenget mitt var at det ikke er en uvanlig eller grusom lov som kun gjelder i Saudi-Arabia, men faktisk er ganske vanlig.

 

At det "er vanlig" er et vanvittig tynt argument for at vi skal tolerere det. Vi snakker faktisk om frihetsberøvelse her. For all del, jeg støtter sentimentet ditt om at vi ikke skal avfeie hele landet deres som søppel, men det er urovekkende at du ikke ser det gale i innskrenkning av frihet. Det er galt når folk fengsles for slikt som dansing, hva slags klær de bruker, eller om en kvinne sykler eller kjører bil alene.

 

Skal du fortsette å argumentere for at Saudi-Arabia ikke er søppel, burde du heller trekke fram de mange ting ved landet som åpenbart er godt, og heller innrømme at de har et vanvittig stort forbedringspotensiale. Fremfor å tviholde på at noen lover er OK bare fordi noen har laget dem. What the fuck

Lenke til kommentar

At det "er vanlig" er et vanvittig tynt argument for at vi skal tolerere det. Vi snakker faktisk om frihetsberøvelse her. For all del, jeg støtter sentimentet ditt om at vi ikke skal avfeie hele landet deres som søppel, men det er urovekkende at du ikke ser det gale i innskrenkning av frihet. Det er galt når folk fengsles for slikt som dansing, hva slags klær de bruker, eller om en kvinne sykler eller kjører bil alene.

 

Det er "galt" i henhold til din og min verdensoppfatning.

Jeg har aldri hevdet at jeg er enig med lovene i Saudi-Arabia, eller at jeg mener det er et foregangsland for noe som helst.

 

Det jeg hevder, er at man må respektere at andre land har suverenitet, og kan selv avgjøre hvilke lover de velger å innføre.

Dersom Saudi-Arabia ønsker å forby dans på offentlig sted, så kan ikke jeg helt se problemet med det, det er en helt vanlig lov som finnes i mange andre land også.

 

At enkelte land har lover som gjenspeiler deres religion, er helt naturlig. I Norge kan man straffes for å klippe plenen på en Søndag.

 

Det kan jo være Saudi-Arabia synes vi nordmenn er noen skikkelige svin, som har egne lover for lapper, og i noen kommuner finnes politivedtekter som forbyr kappløp, forballspilling og annet.

Det er ikke så veldig mange år siden vi hadde egne lover for tatere, sigøynere og andre, samt lover som tillot sterilisering av uønskede individer.

 

For å ikke snakke om Forskriften for hold av svin, den stikker nok dypt for en muslim, ikke minst på grunn av egne bestemmelser for purker og råner, noe som er diskriminerende.

 

Det finnes nok av tåpelige lover, selv i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det viser at du er intolerant ovenfor andre kulturer, andre land, og de lovene de selv bestemmer, ettersom du ser ut til å tro at alt du er uenig i er "søppel", og bør fordømmes.

Alt jeg er uenig i er søppel og fordømmes? Hvor har du det fra?

 

Du vil ikke fordømme at noen mennesker pisker et annet menneske for å ha sagt sin mening?

Du vil ikke fordømme at noen voksne mennesker som elsker andre voksne mennesker skal drepes?

 

Moralen din har fått seg en alvorlig skade.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg hevder, er at man må respektere at andre land har suverenitet, og kan selv avgjøre hvilke lover de velger å innføre.

Dersom Saudi-Arabia ønsker å forby dans på offentlig sted, så kan ikke jeg helt se problemet med det, det er en helt vanlig lov som finnes i mange andre land også.

Selvsagt skal man ikke respektere Saudi-Arabias lover! Det siste man skal respektere er muslimske wahabisme lover. Slaveri var en helt vanlig lov, du ser kanskje ikke noe problem med det heller?

Hva annet kan du respektere, dersom noen mennesker dreper andre mennesker fordi de har en annen hudfarge og kaller det lov, vil du respektere det? Finnes det noe du ikke kan respektere selv om det er en lov i en suveren stat?

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du vil ikke fordømme at noen mennesker pisker et annet menneske for å ha sagt sin mening?

Du vil ikke fordømme at noen voksne mennesker som elsker andre voksne mennesker skal drepes?

 

Moralen din har fått seg en alvorlig skade.

 

Nå var det vel snakk om dansing på offentlig sted, som ikke førte til videre straff. Det var ikke snakk om hverken drap eller pisking.

 

 

Selvsagt skal man ikke respektere Saudi-Arabias lover! Det siste man skal respektere er muslimske wahabisme lover. 

 

Og igjen, deri ligger problemet. Saudi-Arabia er en suveren stat, og er i sin fulle rett til å vedta en hvilken som helst lov.

At man ikke er enig i straffer som pisking eller dødsstraff er forsåvidt greit nok, jeg har aldri hevdet at jeg støtter slike straffer, men det har ingenting med å ikke respektere andre lands lover, eller deres rett til å vedta slike lover.

 

Det jeg skriver, selv om du ikke forstår det, er at både landets innbyggere og gjester i landet må respektere lovene, samt at man må respektere et lands suverene rett til å vedta sine egne lover.

 

At du mener alle Saudi-Arabias lover er søppel, og at man ikke bør respektere muslimske wahabisme lover får du selv stå for.

Personlig mener jeg landet selv må få bestemme slikt, ikke at du og jeg i lille Norge skal legge oss borti hvilke lover Saudi-Arabia velger å innføre.

Lenke til kommentar

Nå var det vel snakk om dansing på offentlig sted, som ikke førte til videre straff. Det var ikke snakk om hverken drap eller pisking.

I Saudi-Arabia er det snakk om både drap og pisking jo! En blogger er jo dømt til pisking og mange andre blir dømt til halshugging. Alt ifølge saudi-arabisk lov. Er dette noe vi "bør" respektere?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og igjen, deri ligger problemet. Saudi-Arabia er en suveren stat, og er i sin fulle rett til å vedta en hvilken som helst lov.

At man ikke er enig i straffer som pisking eller dødsstraff er forsåvidt greit nok, jeg har aldri hevdet at jeg støtter slike straffer, men det har ingenting med å ikke respektere andre lands lover, eller deres rett til å vedta slike lover.

 

Det jeg skriver, selv om du ikke forstår det, er at både landets innbyggere og gjester i landet må respektere lovene, samt at man må respektere et lands suverene rett til å vedta sine egne lover.

 

At du mener alle Saudi-Arabias lover er søppel, og at man ikke bør respektere muslimske wahabisme lover får du selv stå for.

Personlig mener jeg landet selv må få bestemme slikt, ikke at du og jeg i lille Norge skal legge oss borti hvilke lover Saudi-Arabia velger å innføre.

Så om et land lager en lov om å tillate slaveri eller drepe alle barn som er født med krøllete hår så er det noe du respekterer?

 

Er det en ting vi i Norge skal legge oss borti så er det nettopp dette. Ingen land noe sted i verden har rett til å forby dans, ytringsfrihet og religionsfrihet. Og ingen mennesker bør respektere slike lover noe sted. Verden blir et bedre sted (objektivt sett) om land ikke lager slike lover. Det vil si at ved å lage slike lover så gjør man verden til et dårligere sted.

 

Det er hva jeg kaller søppellover. Aldri skal slikt respekteres.

 

Det er "galt" i henhold til din og min verdensoppfatning.

Det vi snakker om her er galt uavhengig av verdensoppfatning. Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen land noe sted i verden har rett til å forby dans, ytringsfrihet og religionsfrihet. Og ingen mennesker bør respektere slike lover noe sted. 

 

Selvfølgelig har de rett til det. Ethvert land har rett til å forby akkurat det de ønsker, så fremt de ikke har gått inn i internasjonale avtaler eller ratifisert diverse deklarasjoner og lignende som spesifikt hindrer de fra å innføre visse lover.

 

Din sammenligning mellom et forbud mot dans på offentlig sted og ytringsfrihet samt religionsfrihet er helt tåpelig.

 

Et forbud mot dans på offentlig sted er mer sammenlignbart med et forbud mot å drikke alkohol på offentlig sted, bære kniv på offentlig sted, synge på offentlig sted eller være iført niqab eller hettegenser på offentlig sted og lignende. Lover som faktisk eksisterer i Norge.

 

I Norge har kommunene politivedtekter som kan forby de merkeligste ting, slik at jeg antar at du også fordømmer Moss kommune for inhumane lover, og snarest arrangerer en protest utenfor ordførerens bopel.

 

http://www.tv2.no/a/7064448/

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Har naboen min rett til å drepe barna sine? Hvis han sier at det er lov i hans hjem?

 

Jeg forstår at dette er fånyttes, enkelte forstår rett og slett ikke det de leser, uansett hvor liten teskjeen er.

 

Jeg diskuterer en artikkel om en ung gutt som ble innbrakt av politiet fordi han danset på offentlig sted, noe som var ulovlig i landet det hendte i.

 

Du ser ut til å diskutere dødsstraff, islam og en rekke andre oppkonstruerte ting, som i min verden ikke har noe som helst med saken å gjøre.

 

Hvordan i helvete får du det til å bli relevant hva naboen din bestemmer seg for å gjøre, han er vel ingen suveren stat?

 

Du har fått det for deg at et forbud mot dans er som å kappe hendene av invalide gravide kvinner, slakte grønne enhjørninger eller hogge hodet av vantro, fordi du kategorisk fordømmer staten Saudi-Arabia, dets innbyggere, religion, og alt de ellers måtte stå for, og lar det renne totalt over på et helt uskyldig forbud.

 

Lykke til videre !

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan i helvete får du det til å bli relevant hva naboen din bestemmer seg for å gjøre, han er vel ingen suveren stat?

Hvor i helvete får du det til at en suveren stat kan drepe sine barn, mens den vanlige mann i gata ikke kan? Er suverent stat frikort for moralsk jævelskap? Har naboen drept familien sin? Fy det må straffes. Har et land drept sine uskyldige innbyggere, ja det må vi respektere!?!

Du har fått det for deg at et forbud mot dans er som å kappe hendene av invalide gravide kvinner, slakte grønne enhjørninger eller hogge hodet av vantro, fordi du kategorisk fordømmer staten Saudi-Arabia, dets innbyggere, religion, og alt de ellers måtte stå for, og lar det renne totalt over på et helt uskyldig forbud.

Forbud for dans nei. Men saudi-arabia er kapping av hender, hogge hode av landtroende og vanntroende. Å forby dansing er ikke uskyldig. Å forby dansing er objektivt galt. Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...