Gå til innhold

944 «el-overfølsomme» har fått fritak fra smarte strømmålere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hos Hafslund Nett bekrefter de at de også ser omtrent 1 promille godkjente fritakssøknader.

Jeg vil ikke ha dingsen i hus, nøyaktigheten vil koste meg penger. For meg er det økonomiske tapet en lidelse, er det grunn god nok ?

 

– Alle våre medlemmer ønsker fritak fra den ytterligere belastningen det er med den elektromagnetiske strålingen fra disse AMS-målerene, sier hun.

Ja, ja. Masse folk driver jo å tror på Gud og denslags eventyr også, dette er jo ikke værre.

Lenke til kommentar

For de som føler for en uendelig krangel om hvordan og hvor ofte disse målerene snakker kan jeg informere om at det finnes et titalls forskjellige smartmålere bare her i landet, og de er igjen ulike de som selges på verdensbasis. Noen bruker mesh-nett, andre bruker 3G, og andre leverandører har planer om å bruke kundens trådløsnett, der de selv leverer både strøm og internett, slik en del av leverandørene gjør. Det er ingen fasit her, så slutt å si "Du tar feil, for jeg har hørt at...."

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Du kan ikke bruke verken logikk eller vitenskap eller noe annet på folk med el-allergi. De klamrer seg til allergien til siste stund, og har ikke noe ønske om å bli bra.

Lenke til kommentar

"forbrukerne skal styres mot å fordele strømbruken mer utover"

Men hvordan kan jeg styre forbruket uten å vite hva strømprisen er til enhver tid? Hvis dette skal ha noen mening burde det fulgt med trådløse display man kunne hengt opp rundtomkring i huset som viser kwt-prisen akkurat da.

Men dette er nok egentlig tåkeprat, er vel helt enkelt snakk om å skru opp prisen i de perioder det brukes mest strøm = rik i en fei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor skal alle klage over de nye strømmålerne? Hvilken skade gjør de egentlig?

 

Har selv hatt dette lenge, og synes det fungerer kjempebra. Slipper å sende inn månedlig avlesning.

I tillegg kan jeg logge på nett og sjekke strømforbruket time for time eller dag for dag.

Er interessant å se grafene som viser strømforbruket i løpet av en dag. Det er altså mulig å se når det har vært aktivitet i huset.

Da er dette også et hjelpemiddel for å finne ut hva man kan redusere og spare strøm på!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hvis du hadde fått et måleinstrument i hånda, kunne du lært mye. Da ville du forstått mer.

 

 

Kan du vennligst utdype?

Jeg har faktisk utdanning innenfor fagfeltet, og har jobbet med og rundt stråling i 10 år.

Har derfor vært borti mange måleinstrumenter,

 

Hva er det jeg kunne lært og forstått???

 

 

Jeg tror kanskje det er en feiloppfattelse der. Hvis man har et måleinstrument i hånden lærer man ikke, man føler. Hånden er full av nerveceller som oppfatter både berøring og eventuell temperatur av måleinstrumentet, og den utrente vil da oppleve det man tenker der og da som mer ekte enn det man tidligere (eventuelt) har lært. Et måleapparat vil kanskje også gjøre utfall, og da vil disse utfallene oppleves som svært ekte, men dette er igjen følelsesbasert. For de som tror på el-overfølsomhet, vil de også føle frykt og reelt ubehag når måleapparatet gjør et utslag. En slik øvelse vil altså gjøre at man overreagerer fordi man aktiverer følelsene og fokuserer dem rundt måleapparatet. 

 

Læringen bør helst skje i forkant av en slik øvelse i følelsesbasert situasjon, slik at man der og da forstår mer om hva eventuelle utslag betyr, og i alle fall kan røre innom logikk underveis. 

Endret av tommyb
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg også er blant dem som har flirt litt av el-overfølsomme, men jeg kom nettopp til å tenke på en ting:

Jeg har tinnitus. En litt vekslende pipe- og suselyd i begge ører. Forteller jeg folk om det, sier de "uff, det må være kjipt", eller "ja, det har jeg også". Uansett - alle tror på dette, ingen har påstått at det er noe vi finner på for å få oppmerksomhet eller for å slippe å jobbe i støyende omgivelser, i hvert fall sier de det ikke høyt. Diagnosen står i legejournalen min, jeg har fått en dyr dings av Nav til å hjelpe meg å sove om natten. Men det er per dags dato ingen objektiv måte å påvise tinnitus, jeg kunne like gjerne ha diktet det opp! De har ikke klart å måle el-overfølsomhet, men det samme kan jaggu meg sies om øresus. Det skal sies at tinnitusforskningen har kommet et lite stykke på vei, men det hadde aldri skjedd, eller i hvert fall gått mye saktere, hvis lidelsen ble møtt med samme skepsis og fiendtlighet som el-overfølsomhet. Men her sitter vi altså og sier at siden vitenskapen per i dag ikke har klart å påvise el-overfølsomhet, kan det umulig forekomme. Det er en logisk feilslutning. Det er selvfølgelig vanskelig å vite akkurat hva vi skal gjøre med de som opplever dette, men litt mer ydmykhet er faktisk på sin plass. Slik det er blitt gjort i denne saken. Disse målerne er kanskje fine, men er de så viktige at de skal kunne tvinges på folk som er redde for dem, selv om det bare er tull? Nei.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"forbrukerne skal styres mot å fordele strømbruken mer utover"

Men hvordan kan jeg styre forbruket uten å vite hva strømprisen er til enhver tid? Hvis dette skal ha noen mening burde det fulgt med trådløse display man kunne hengt opp rundtomkring i huset som viser kwt-prisen akkurat da.

Men dette er nok egentlig tåkeprat, er vel helt enkelt snakk om å skru opp prisen i de perioder det brukes mest strøm = rik i en fei.

Jeg vet ikke hvordan dette er tenkt i praksis.

 

Men folk (mange) greier å kjøpe bensin og diesel på ukedager hvor den er betydelig billigere.

 

Da har jeg tiltro til at omlag like mange greier å redusere strømforbruket på tidspunkt hvor strømmen er dyr (enten de gjør det hel-manuelt, ved å sette opp mekanisk timer, eller ved å bruke en cloud-tilkoblet termostat ).

 

Hvis det gjør at vi (samfunnet og strøm-kundene) kan utsette oppgradering av strøm-nettet med 10 år så kan man antagelig betale mange strøm-målere for den differansen.

 

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke verken logikk eller vitenskap eller noe annet på folk med el-allergi. De klamrer seg til allergien til siste stund, og har ikke noe ønske om å bli bra.

Hvor mange andre med allergi er avhengig av målere for å se hvor syk man er tro :hmm:

Ser jo aldri de med pollen-allergi måle mengen pollen i lufta med ett eller annet apparat..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med å fortelle dem at senderen er slått av, mens den i realiteten fungerer som normalt? Det gir samme effekt. En liten hvit løgn for alles beste.

 

Det er dette som i praksis gjøres med de som får unntak. AMS måler må uansett installeres i alle hjem pga. NVE krav. De som har psykosen "el-overfølsom" får brev om at "ny måler med avslått sender er installert" så humrer elektrikeren godt når han forlater huset.

Lenke til kommentar

Ser ikke nødvendigheten med å absolutt tvinge folk til å ha disse målerne. God service ville være å tilby en alternativ løsning mot en merkostnad til disse folka, men jeg tipper kostnaden blir ganske høy for å lage en egen løsning som kun noen få er interessert i, så kanskje ikke "plagene" blir så store likevel dersom de får se regningen?

Lenke til kommentar

De fleste strømmålere sender data over GSM-900 nettverket, dvs. samme som mobiltelefoner gjør. En smartmåler har en senderstyrke på maks 0,5W, mens en mobiltelefon kan fort ha opptil 2W senderstyrke. Kilde: http://www.nrpa.no/publikasjon/straaleverninfo-09-2017-smarte-stroemmaalere.pdf

 

Mitt syn da er at de som er "el-følsomme" og vil ha fritak må da bevise at de hverken har mobiltelefon eller Wi-Fi router i huset sitt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg også er blant dem som har flirt litt av el-overfølsomme, men jeg kom nettopp til å tenke på en ting:

Jeg har tinnitus. En litt vekslende pipe- og suselyd i begge ører. Forteller jeg folk om det, sier de "uff, det må være kjipt", eller "ja, det har jeg også". Uansett - alle tror på dette, ingen har påstått at det er noe vi finner på for å få oppmerksomhet eller for å slippe å jobbe i støyende omgivelser, i hvert fall sier de det ikke høyt. Diagnosen står i legejournalen min, jeg har fått en dyr dings av Nav til å hjelpe meg å sove om natten. Men det er per dags dato ingen objektiv måte å påvise tinnitus, jeg kunne like gjerne ha diktet det opp! De har ikke klart å måle el-overfølsomhet, men det samme kan jaggu meg sies om øresus. Det skal sies at tinnitusforskningen har kommet et lite stykke på vei, men det hadde aldri skjedd, eller i hvert fall gått mye saktere, hvis lidelsen ble møtt med samme skepsis og fiendtlighet som el-overfølsomhet. Men her sitter vi altså og sier at siden vitenskapen per i dag ikke har klart å påvise el-overfølsomhet, kan det umulig forekomme. Det er en logisk feilslutning. Det er selvfølgelig vanskelig å vite akkurat hva vi skal gjøre med de som opplever dette, men litt mer ydmykhet er faktisk på sin plass. Slik det er blitt gjort i denne saken. Disse målerne er kanskje fine, men er de så viktige at de skal kunne tvinges på folk som er redde for dem, selv om det bare er tull? Nei.

Ingen har til nå, så vidt jeg vet, klart å påvise at de merker noe som helst i en blind-test der de ikke vet om det er strålinger eller ikke.

De burde med høy presisjon kunne si når de blir utsatt for stråling og ikke om det hadde en fysisk merkbar effekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ingen har til nå, så vidt jeg vet, klart å påvise at de merker noe som helst i en blind-test der de ikke vet om det er strålinger eller ikke.

De burde med høy presisjon kunne si når de blir utsatt for stråling og ikke om det hadde en fysisk merkbar effekt.

 

Men da begår vi den samme logiske feilslutningen - "hvis det er noe her, det forholde seg på en forutsigbar måte til noe vi allerede vet om og kan måle". Med andre ord: "Vi kan alt og vet alt".

 

 

 

Men her sitter vi altså og sier at siden vitenskapen per i dag ikke har klart å påvise el-overfølsomhet, kan det umulig forekomme. Det er en logisk feilslutning. Det er selvfølgelig vanskelig å vite akkurat hva vi skal gjøre med de som opplever dette, men litt mer ydmykhet er faktisk på sin plass.

Vi skal være ydmyke ovenfor andres lidelser. Vi skal aldri være ydmyke ovenfor legfolk og PR-rådgiveres forsøk på å skrive lærebøker i fysikk.

 

-k

 

Det sa jeg da heller ikke at vi skulle være.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...