Gå til innhold

944 «el-overfølsomme» har fått fritak fra smarte strømmålere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En elektriker fortalte meg at de nye målerne sender inn oppsamlede data om strømforbruket per time, én gang hver 14. dag - det er vanskelig å se at det er noen strålebelastning av noen som helst betydning.

 

Hvis noen var så sensitive til radiosendinger, kunne de ikke beveget seg et øyeblikk i nærheten av noen med en mobiltelefon, derfor burde det å ha mobiltelefon, i seg selv vært diskvalifiserende for å få fritak.

 

Så det er dessverre en ekstremt stor noceboeffekt hos en del og drøy misinformasjon fra "Folkets strålevern" ute og går.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Visste du at tannlegen forlater rommet når de tar røntgen? :)

…visste du at man faktisk tåler ti ganger så mye stråling som den gemene hop så snart du har tatt et offisielt sanksjonert strålevernkurs? Ikke? Da kan i hvert fall jeg ta den AMS strålinga med ro.

 

 

En annen sak er sitatet: "Hvis hele Norge kommer hjem fra jobb og plugger inn elbilen på ladning og går og setter på middagen på induksjonskokeplata da vil vi trenge å forsterke nettet, sier hun."

 

Ja, men så forsterk det nettet da! Det er tjenesten jeg etterspør, ikke nok en 'adferdskorrigerende' avgift i form av AMS. Send regning - den skal jeg fint være med på å betale, i motsetning til regninga for utrulling av AMS.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En elektriker fortalte meg at de nye målerne sender inn oppsamlede data om strømforbruket per time, én gang hver 14. dag - det er vanskelig å se at det er noen strålebelastning av noen som helst betydning.

 

Hvis noen var så sensitive til radiosendinger, kunne de ikke beveget seg et øyeblikk i nærheten av noen med en mobiltelefon, derfor burde det å ha mobiltelefon, i seg selv vært diskvalifiserende for å få fritak.

 

Så det er dessverre en ekstremt stor noceboeffekt hos en del og drøy misinformasjon fra "Folkets strålevern" ute og går.

 

Da har ikke elektrikeren fått med seg at de er koblet opp i et mesh-nettverk, som snakker seg i mellom, 70-90 ganger i minuttet!!
Lenke til kommentar

"Når man da først har konstatert at det er strålingen som er problemet opplever de da å ikke tåle ting som de tidligere ikke har hatt problemer med.

 

– Det er som man tipper over en grense, sier hun."

 

 

Så de sier selv at det altså ikke er strålingen, men den enkeltes visshet om at strålingen er farlig, som er utløsende for plager.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kommer vel an på hva slags måler og selskap...

Hos oss flimret lyset hver gang måleren sendte (ca en gang i timen), dette med hele elopplegget i huset helt nytt. Endte med at everket byttet alle dimmerne vi hadde til noen andre å flimringen ga seg.

Det som fortsatt er der er en "summing" i nesten samtlige elapparater når måleren sender, man kan jo spørre seg hvor sunt det er for apparatene i lengden.

Lenke til kommentar

For å være litt alvorlig igjen: Jeg har fått med meg at det sitter en radiosender i måleren, og at denne kommuniserer med strømleverandør via mobilnettet. Hvor mange sekunder eller minutter per dag sender den egentlig?

 

Det kan nok variere litt mellom nettselvskapene, men ser at adger enegi samler inn data fire ganger for dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Visste du at tannlegen forlater rommet når de tar røntgen? :)

…visste du at man faktisk tåler ti ganger så mye stråling som den gemene hop så snart du har tatt et offisielt sanksjonert strålevernkurs? Ikke? Jeg kan i hvert fall jeg ta den AMS strålinga med ro.

 

 

En annen sak er sitatet: "Hvis hele Norge kommer hjem fra jobb og plugger inn elbilen på ladning og går og setter på middagen på induksjonskokeplata da vil vi trenge å forsterke nettet, sier hun."

 

Ja, men så forsterk det nettet da! Det er tjenesten jeg etterspør, ikke nok en 'adferdskorrigerende' avgift i form av AMS. Send regning - den skal jeg fint være med på å betale, i motsetning til regninga for utrulling av AMS.

På sikt er det faktisk billigere å installere AMS enn å være nødt til å forsterke nettet. Flere nettselskap har allerede spart flere titalls millioner på informasjonen man får, før man egentlig tar i bruk data, og før systemet skal være på plass.

 

Regningen for utbygging av nett og /eller installason av AMS faktureres uansett over nettleien, så da er det vel positivt at denne regningen blir lavere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, men så forsterk det nettet da! Det er tjenesten jeg etterspør, ikke nok en 'adferdskorrigerende' avgift i form av AMS. Send regning - den skal jeg fint være med på å betale, i motsetning til regninga for utrulling av AMS.

Regningen for utbygging av nett og /eller installason av AMS faktureres uansett over nettleien, så da er det vel positivt at denne regningen blir lavere?

 

Ehhh, nei?

 

Regninga blir bare lavere fordi jeg ikke får gjøre som jeg vil, når jeg vil. Billigst blir den om jeg klipper ledninga helt.

 

Som påpekt tidligere her på forumet, så flytter bare kraftverkene kostnadene ned til forbruker direkte, som nå må vurdere kjøpe Powerwall for utjevning av forbruk. Den boksen er langt dyrere som spleiselaget forsterket nett. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Her var det jamen mange kommentarer fra folk som ikke visste så altfor mye om elektromagnetiske felt.

Jeg har en relevant utdanning (sivil ingeniør, elektronikk) og jeg anser meg som normalt oppegående og lesekyndig. Hvordan er det med deg? Linked-in sida di tyder ikke på at du har tung bakgrunn innen fysikk eller biologi? "Social Media", "Public Relations", "Public Speaking"?

Normalt ville jeg ha kalt dette for dårlig hersketeknikk, men når det gjelder Folkets strålevern er det helt på sin plass.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, men så forsterk det nettet da! Det er tjenesten jeg etterspør, ikke nok en 'adferdskorrigerende' avgift i form av AMS. Send regning - den skal jeg fint være med på å betale, i motsetning til regninga for utrulling av AMS.

Regningen for utbygging av nett og /eller installason av AMS faktureres uansett over nettleien, så da er det vel positivt at denne regningen blir lavere?

 

 

Ehhh, nei?

 

Regninga blir bare lavere fordi jeg ikke får gjøre som jeg vil, når jeg vil. Billigst blir den om jeg klipper ledninga helt.

 

Som påpekt tidligere her på forumet, så flytter bare kraftverkene kostnadene ned til forbruker direkte, som nå må vurdere kjøpe Powerwall for utjevning av forbruk. Den boksen er langt dyrere som spleiselaget forsterket nett.

 

Jeg forstår ikke helt argumentasjonen?

 

Hvis kostnadene til infrastruktur er mye forbundet med peak last, mens mye av nytteverdien er knyttet til laster som fint kan midles over timer eller døgn, er det ikke rasjonelt med systemer som premierer nettopp utsmøring av last ("rushtidsavgift")?

 

Varmekabler på badet kan fint surre og gå om natta, og skrus av mellom 06.00 og 09.00 uten at det går ut over komforten min. Det vil imidlertid koste noen kroner å innføre slik styring, noe jeg er lite motivert for inntil jeg blir kompensert på strømregningen.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...