Gå til innhold

TEST: Altibox-dekoder 2017 – Huawei Q22


Anbefalte innlegg

I den nye Altibox-løsningen (som vi diskuterer her) kan man hoppe med ett minutt om gangen. I den gamle kunne man hoppe et vilkårlig antall minutter (først angi minuttene og så trykke på hopp/skip), men i den nye er det så langt jeg vet låst til ett minutt.

 

Akkurat det er forsåvidt greit nok, for det går kjapt å trykke flere ganger på den knappen (og det fungerer like bra også i opptak), men man trenger jo likevel ofte å spole noe. Er jo ikke alltid hele minutter treffer godt nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Håper Altibox åpner opp for tilkobling av egen ekstern HDD til dekoderen.

Slik at man kan ta opp på egen HDD uten noen kvalitetsreduksjon. Enkelte ganger er høy kvalitet på bilde en viktig del av opplevelsen.

Det skjer ALDRI. Synn men sant. De er livredde for piratkopiering.

Tja, hvorfor skal Altibox være mer engstelig for det enn konkurrentene, som tilbyr å koble til vanlig ekstern HDD på sine basisdekodere.

Lenke til kommentar

I den nye Altibox-løsningen (som vi diskuterer her) kan man hoppe med ett minutt om gangen. I den gamle kunne man hoppe et vilkårlig antall minutter (først angi minuttene og så trykke på hopp/skip), men i den nye er det så langt jeg vet låst til ett minutt.

 

Akkurat det er forsåvidt greit nok, for det går kjapt å trykke flere ganger på den knappen (og det fungerer like bra også i opptak), men man trenger jo likevel ofte å spole noe. Er jo ikke alltid hele minutter treffer godt nok.

Tak for svar. Jeg har merket meg at de fleste reklamepauser er ca syv minutter. Tre trykk frem og to tilbake hos CD. Spoling over 4-8x er egentlig ubrukelig hos CD (kabel) også så det er derfor jeg foretrekker å hoppe. Da kommer jeg alltid innenfor noen sekunder før eller etter reklamepausen og slipper følge med på når sendingen begynner igjen. Så for meg er det som regel godt nok å kunne hoppe. Fint om jeg kan stille intervallene selv, men likevel godt nok.

 

Merker du noe til den lavere bitraten når du ser på opptakene eller er det først og fremst ved spoling du irriterer deg? Og kanskje enda viktigere, tror du at du hadde merket noe om du ikke var klar over at det er lavere bitrate? ;-)

Lenke til kommentar

Spoling fungerer jo bra på originalsendingene (altså før transkoding), så da er det irriterende at det blir nærmest ubrukelig i opptak/arkiv.

 

Når det gjelder spørsmålet om jeg hadde merket den lavere bitraten uten å vite om det, så er svaret helt klart. Jeg begynte jo å grave i dette nettopp fordi jeg irriterte meg over redusert bildekvalitet, før jeg visste hva som var årsaken. Som nevnt tidligere, det er jo ikke slik at det er tydelig hele tiden, det avhenger veldig mye av selve innholdet, og om dette er komprimerbart uten for mye tap eller ei. Dette gjelder jo fra scene til scene, så i det ene øyeblikket ser det bra ut, i det neste ser det mindre bra ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da kom skuffelsen over Vikenfiber/Altibox. Jeg er ny kunde nå fra 1. oktober. I dag kom dekoder, og jeg fikk den gamle dekoderen og ikke den nye Huawei...

Altså tømmer tømmer dem lageret for gamle dekodere selv til nye kunder signet på ny TV løsning.

Jeg får se om det går å få til en løsning.

Det burde være unødvendig å bruke tid på slikt...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det høres merkelig ut. De skal jo uansett fase ut den gamle løsningen etterhvert. Du har kanskje skrevet kontrakt med den gamle løsningen, og må aktivt velge å gå for den nye løsningen for å få den?

Vet ikke hvor mange ganger jeg presiserte nye TV løsning når kontrakt ble signert. Pratet også med selger om dette med om HBO ble inkludert som hos Get, det skulle det være osv...

Nå fikk jeg etter litt om og men bli flyttet over på ny plattform (som jo var poenget fra min side), jeg skal sende Arrisen i retur og få Huaweien.

 

Da jeg følger litt med et annet sted, så sier en som jobber innen Altibox at de jobber med å finne balanse på kvalitet og datamengder på TV kanaler i opptak. Da noen har vist til synlig redusert kvalitet på opptak i nettskyen.

Lenke til kommentar

Vil tro en del her inne har fått testet ut dekoderen over noen uker nå, hvordan er inntrykket? Har canal digital i dag, ble egentlig enig med dem om tolv nye mnd binding til 195kr mnd med familiepakken og dekoder i 2 rom. Veldig bra deal. Men nettet må vi ha fra altibox, og det kommer på 575kr mnd I snitt (1mnd gratis) over ett år for 80/80 hastighet. Totalt da 770kr mnd.

 

Ringte i dag viken / altibox for å få en bedre nett deal, endte opp med tilbud på 758kr i mnd med to av de nye dekoderne og 300/300 hastighet.. Om vi kun vil ha nett får vi ikke bedre tilbud enn vi har nå. Alt tilsier vel at vi bør gå for altibox tv og nett, men vil gjerne høre noen erfaringer fra andre her som kanskje har hatt cd parabol før og nå altibox..

 

Selv gleder jeg meg veldig og får dekoderene på fredag. Eneste ulempen er at leieboer bruker nick Jr kanalen en del, men 4 barnekanaler og egen nrk super app + sikkert mye annet barneprogram I arkivet bør jeg kunne overtale med.

Endret av VinceK
Lenke til kommentar

Jeg synes Altibox har gjort mye riktig, men som nevnt mange ganger så irriterer det meg at de transkoder til en bitrate som gjør opptak synlig dårligere, og spoling betydelig dårligere.

 

Utover det synes jeg det er bra, og selv med disse irritasjonsmomentene så ville jeg ikke byttet tilbake.

 

Det er forresten en annen feil som det er greit å være klar over. I dekoderen kan man sette opp en tidsbuffer før og etter opptak, slik at man er sikker på å få med seg hele programmet. Så lenge man programmerer opptak via dekoderen så hensyntas denne bufferen, men hvis man bruker Altibox-appen på telefon/nettbrett og programmerer opptak derfra, så ignoreres denne bufferen. Det fører til at om man f.eks tar opp på NRK, så er det lett å miste slutten på et program, siden de ikke har en naturlig buffer i form av reklame.

 

Jeg forventer at dette blir fikset (burde være en ufattelig smal sak), men inntil videre er det altså best å sette opptak via dekoderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

 

Kan jeg sette hjemmesentralen i Bridgemode (passiv wifi)?

Nei. Den nye tv-løsningen krever at hjemmesentralen er på nett. Tv-løsningen kombinerer IPTV-signaler og internettrafikk, noe som ikke er mulig dersom hjemmesentralen står i bridgemode. Vil du bruke din egen ruter for å få bedre trådløst nett må denne settes opp som et rent aksesspunkt. Sjekk produsentens bruksanvisning for å se hvordan dette gjøres på din ruter. Benytter du Altibox WiFi Pluss vil denne bli konfigurert automatisk når du kobler den til en Altibox hjemmesentral.

 

Det var da som F*

Det vil jo også si at man mister båndbredde når noen ser på tv.

I dag har man jo f.eks 100/100 dedikert til internett.

Med den nye løsningen så deler man 100/100 til internett og tv (eller 300/300 evt 500/500).

Om man da også mister muligheten til å bruke egen skikkelig router, så vil jeg ikke over på den nye løsningen før de har en løsning klar for oss som gjerne vil ha litt mer kontroll på nettlinja vår...

 

 

Går det ikke fremdeles å bare sette disse VLAN ID-ene på egen router, slik at TV-trafikken tar den riktige veien på nettverket ditt? Altså at Altibox-modemet/routeren blir hengende bak din router, men hvor routeren din serverer tagget VLAN-trafikk videre til Altibox-modemet?

Den nye løsningen bruker ikke VLAN tagging lenger. Er IGMP Proxy nå mener jeg.

 

 

De to tingene (IGMP og VLAN) har jo absolutt ingenting med hverandre å gjøre. Det Altibox har gjort er å alltid la hjemmesentralen (forutsatt at man har en av de nyere sentralene, og ikke de steingamle) være en router (som NATer), og så kjører de IGMP proxy for å gi dekoderne tilgang til multicast-strømmene (som fremdeles ligger i et eget VLAN på fibersiden).

 

Dette endrer seg ikke om man setter hjemmesentralen i bridge mode, men da får man eksklusiv tilgang til internett-VLANet på en av portene (som en utagget accessport) på hjemmesentralen. For de andre portene (som da kun er til TV) er hjemmesentralen fremdeles en router og DHCP-server, men gir kun tilgang til TV-VLANet.

 

De nye dekoderne trenger også tilgang til internett, og derfor er de avhengige av at hjemmesentalen ikke er i bridge mode, siden hjemmesentralen da har mulighet til å route trafikken fra dekoderne både til TV-VLANet og internett-VLANet. Rent teknisk kunne Altibox ha fikset dette ganske greit helt fra starten, men antakelig var det en eller annen arrogant løk i en direktørstol som tenkte at kundene er sauer som ikke har andre behov enn det vedkommende selv mente de burde ha.

 

Det lar seg gjøre å fikse dette selv også, men det krever litt mer oppsett og kunnskap, og man må ha utstyr som takler det.

 

Har et spørsmål til deg. 

 

Jeg har koblet fiberen fra veggen direkte inn i switchen min med en SC fiber modul. Før jeg bestilte den nye dekoderen tok jeg TV vlanet (101) og joina en port på switchen min til 101 untagged, koblet dekoderen min inn i den porten, og alt funka feilfritt. 

 

Nå som altiboks har tatt i bruk IGMP proxy for å få tilgang til IPTV, lurer jeg på om man kan konfigurere IGMP proxy i switchen min, på samme måte som de gjør i deres egen hjemmesentral?

Lenke til kommentar

Vil tro en del her inne har fått testet ut dekoderen over noen uker nå, hvordan er inntrykket? Har canal digital i dag, ble egentlig enig med dem om tolv nye mnd binding til 195kr mnd med familiepakken og dekoder i 2 rom. Veldig bra deal. Men nettet må vi ha fra altibox, og det kommer på 575kr mnd I snitt (1mnd gratis) over ett år for 80/80 hastighet. Totalt da 770kr mnd.

Ringte i dag viken / altibox for å få en bedre nett deal, endte opp med tilbud på 758kr i mnd med to av de nye dekoderne og 300/300 hastighet.. Om vi kun vil ha nett får vi ikke bedre tilbud enn vi har nå. Alt tilsier vel at vi bør gå for altibox tv og nett, men vil gjerne høre noen erfaringer fra andre her som kanskje har hatt cd parabol før og nå altibox..

Selv gleder jeg meg veldig og får dekoderene på fredag. Eneste ulempen er at leieboer bruker nick Jr kanalen en del, men 4 barnekanaler og egen nrk super app + sikkert mye annet barneprogram I arkivet bør jeg kunne overtale med.

Du har virkelig fått gode avtaler fra begge leverandørene. Det at Altibox nå tar opp alt og du kan se ting når du vil i ettertid, er veldig kjekt. Dette er ikke alltid 100% stabilt i drift. Hvis ikke den funksjonen er viktig, så er valget vanskelig. Vi savner mer bredde i kanalutvalget til Altibox, der er dem dårlige kontra CD og Get.

NRK super app og NRK app er likt i dekoderen hos CD og Altibox.

CD har litt mer valg i hvordan man vil ta opp program. Altibox som nå kopierer fra Get og CD kunne gjerne kopiert mere av det som er bra.

Vi får se hva vi gjør etter ett år. CD parabol har vært veldig bra.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Nå som altiboks har tatt i bruk IGMP proxy for å få tilgang til IPTV, lurer jeg på om man kan konfigurere IGMP proxy i switchen min, på samme måte som de gjør i deres egen hjemmesentral?

IGMP er ikke en lag2 protokoll, så IGMP proxy må kjøre på lag3 (på en ruter).

 

På en lag2 enhet så kan man kjøre IGMP snooping, men dette er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Du har virkelig fått gode avtaler fra begge leverandørene. Det at Altibox nå tar opp alt og du kan se ting når du vil i ettertid, er veldig kjekt. Dette er ikke alltid 100% stabilt i drift. Hvis ikke den funksjonen er viktig, så er valget vanskelig. Vi savner mer bredde i kanalutvalget til Altibox, der er dem dårlige kontra CD og Get.

NRK super app og NRK app er likt i dekoderen hos CD og Altibox.

CD har litt mer valg i hvordan man vil ta opp program. Altibox som nå kopierer fra Get og CD kunne gjerne kopiert mere av det som er bra.

Vi får se hva vi gjør etter ett år. CD parabol har vært veldig bra.

Ja, ble så gode tilbud at vi endte opp med begge deler. Har faktisk Get app i tillegg fra leiligheten min som leies ut. Ser lite på lineær tv, så litt rart hehe.. Uansett, 792kr totalt for CD og altibox med 300mbit. Leietakeren bruker en av de gamle canal digital dekoderene da de likte barnetilbudet bedre der og jeg ikke orka å stresse med å legge kabler hit og dit fra hjemmesentralen.. Med de 50 poengene har vi brukt 40 på viasat sport, har Eurosport kanalene på cd dekoderen. Så er veldig fornøyd.. Må ikke så mye til for å imponere da vi hittil har brukt den billigste dekoderen fra CD uten noen funksjoner.

 

Har en på hver hdmi, switcher frem og tilbake for å se forskjell på bildet, veldig veldig vanskelig.. Føler det er bittelitt mindre støy på Altibox, men kan godt være noe jeg lurer meg til å tro for å få enda bedre samvittighet. Begge med meget god bildekvalitet..

 

Blitt veldig glad i start forfra funksjonen, brukes ofte. Trenger nesten ikke opptak, da nesten alt er tilgjengelig etterpå.. Enig med de som sier oppløsningen er dårligere når man ser sine egne opptak. Og epgen er treg samt liker cd sin hvor du kan lese litt om episoden uten å måtte trykke ekstra ganger. prøvde med en fotballkamp for å ha på nettbrettet på farta, for å spare data. Tok 43 minutter å laste ned offline. Hadde da 150mbps målt hastighet på nettbrettet, sendingen var på 1:45 t. Må ha vært en enorm fil, eller er det bare veldig treg server? Tar jo 2-3 min å lagre en viaplay eller Netflix film offline. Kanskje vanskelig å gjøre at man kan laste offline i en mindre versjon. Men 40 min blir i overkant. Får heller ikke sett gjenstående tid, hastighet på nedlasting.

Endret av VinceK
Lenke til kommentar

 

Nå som altiboks har tatt i bruk IGMP proxy for å få tilgang til IPTV, lurer jeg på om man kan konfigurere IGMP proxy i switchen min, på samme måte som de gjør i deres egen hjemmesentral?

IGMP er ikke en lag2 protokoll, så IGMP proxy må kjøre på lag3 (på en ruter).

 

På en lag2 enhet så kan man kjøre IGMP snooping, men dette er noe helt annet.

 

Jeg har en ruter som støtter IGMP proxy. Må jeg grave rundt etter ip adresser osv som altibox tar i bruk til å sende ut igmp pakkene fra? I såfall er det dette igmp snooping brukes til? Kan jeg da få konfigurert dette på ruteren min med å fylle inn noen felt i configfilen på ruteren min?  Jeg antar at altibox ikke vil gi meg veiledning på dette siden jeg er privat kunde og bruker eget utstyr...

Endret av trympet
Lenke til kommentar

Sjekk den store altibox tråden på freak forum, står oppskrift der.

 

 

 

Nå som altiboks har tatt i bruk IGMP proxy for å få tilgang til IPTV, lurer jeg på om man kan konfigurere IGMP proxy i switchen min, på samme måte som de gjør i deres egen hjemmesentral?


IGMP er ikke en lag2 protokoll, så IGMP proxy må kjøre på lag3 (på en ruter).

På en lag2 enhet så kan man kjøre IGMP snooping, men dette er noe helt annet.

 

Jeg har en ruter som støtter IGMP proxy. Må jeg grave rundt etter ip adresser osv som altibox tar i bruk til å sende ut igmp pakkene fra? I såfall er det dette igmp snooping brukes til? Kan jeg da få konfigurert dette på ruteren min med å fylle inn noen felt i configfilen på ruteren min?  Jeg antar at altibox ikke vil gi meg veiledning på dette siden jeg er privat kunde og bruker eget utstyr...

 

 

 

Sjekk den store altibox tråden på freak forum, oppskriften står der.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Med Viasat Ultra HD som viser 4K nå så har jeg sett litt. Men går jeg inn på Bilde innstillinger på dekoderen står det 1080p prøver jeg noen av 4K innstillingene så er det vare 24 bilder i sekundet som funker. 30,50 og 60 så TVen bare i svart i 30 sekunder før jeg kommer inn igjen i menyen. Er dårlig deal å se feks. Fotball i 24 bilder i sekundet da alt liksom lugger. Så må kjøre 1080p med den nye fancy boksen. Dårlig deal. Har forøvrig en LG B6 OLED

Lenke til kommentar

Ønsker å dele litt erfaringer rundt de ekstra "appene" som Altibox har lagt til i menyen for å se på innhold. Og kanskje høre om andre har samme erfaring?

 

  • NRK-appen gjennom Altibox er helt ubrukerlig. Ofte når jeg starter program så mangler lyden. I tillegg er kvaliteten elendig, med tydelig dårlig bilde som er langt fra HD-kvalitet. Andre ganger så henger appen seg og jeg blir kastet tilbake til hovedmenyen. Spoling er også helt håpløst, da tiden pluselig spoler 10 min frem bare jeg såvidt er borti spoleknappen. Er jeg litt treg på avtrekkeren har den plutselig spolt gjennpom hele programmet i løpet av noen sekunder... Her er NRK-appen til min Samsung smart-tv flere hestehoder foran, og virker dønn stabil. Skjerpings til Altibox.

 

  • HBO-appen er derimot en fornøyelse å bruke! HBO har lenge irritert meg med deres grusomme brukergrensesnitt, både på nett og i apper. Det har til tider vært så dårlig at jeg har unngått å bruke HBO. Men endelig får jeg presentert innholdet oversiktilig og enkelt, og jeg finner raskt frem til seriene jeg følger. Så i dette tilfellet har Altibox gjort alt riktig. Bruker HBO nå mye mer enn før, men bare via tv-dekoderen. Venter i spenning til det også blir gjort tilgjengelig på pc-plattformen.
Lenke til kommentar

Lydproblemet med NRK-appen er kjent, men om man bare setter dekoderen til 100% volum, og så heller styrer volumet på TVen (eller forsterker om man har det), så skal problemet være minimalt/borte. Jeg har aldri opplevd problemet, men jeg bruker aldri dekoderen til å styre lyden, den står alltid på 100%.

 

Har ikke hatt heng eller elendig bildekvalitet i appen, men problemet med spoling kan jeg bekrefte. Den spoler allid superkjapt, og er helt håpløst å bruke.

 

HBO-appen har jeg ikke brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...