Gå til innhold

TEST: Altibox-dekoder 2017 – Huawei Q22


Anbefalte innlegg

Lydproblemet med NRK-appen er kjent, men om man bare setter dekoderen til 100% volum, og så heller styrer volumet på TVen (eller forsterker om man har det), så skal problemet være minimalt/borte. Jeg har aldri opplevd problemet, men jeg bruker aldri dekoderen til å styre lyden, den står alltid på 100%.

 

Dette hjelper ikke. Jeg har alltid hatt dekodervolum fast på 80%, og stiller bare volumet på tven. Men har gjentatt ganger hatt lydproblemer med NRK-appen. Men det er ikke konsvekvent, hender bare av og til, kanskje annenhver gang jeg prøver å spille av innhold fra NRK. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NRK "appen" i dekoderen er verdiløs, noe er galt med den ubrukelige kvaliteten som kommer fra den.

NRK Super "appen" er ustabil og virker av og til ikke i det hele tatt.

 

Programarkiv krasjer av og til.

Problemet med NRK appene burde dem klare å fikse, når det virker hos Get og Canal digital. Så det er veldig dårlig.

Lenke til kommentar

Med Viasat Ultra HD som viser 4K nå så har jeg sett litt. Men går jeg inn på Bilde innstillinger på dekoderen står det 1080p prøver jeg noen av 4K innstillingene så er det vare 24 bilder i sekundet som funker. 30,50 og 60 så TVen bare i svart i 30 sekunder før jeg kommer inn igjen i menyen. Er dårlig deal å se feks. Fotball i 24 bilder i sekundet da alt liksom lugger. Så må kjøre 1080p med den nye fancy boksen. Dårlig deal. Har forøvrig en LG B6 OLED

hei! Bruker du kabelen som fulgte med boxen ?

Lenke til kommentar

NRK "appen" i dekoderen er verdiløs, noe er galt med den ubrukelige kvaliteten som kommer fra den.

NRK Super "appen" er ustabil og virker av og til ikke i det hele tatt.

 

Programarkiv krasjer av og til.

Problemet med NRK appene burde dem klare å fikse, når det virker hos Get og Canal digital. Så det er veldig dårlig.

Det jobbes aktivt med å løse disse NRK problemene, har dessverre ikke noen eta ennå.

Lenke til kommentar

 

Det høres merkelig ut. De skal jo uansett fase ut den gamle løsningen etterhvert. Du har kanskje skrevet kontrakt med den gamle løsningen, og må aktivt velge å gå for den nye løsningen for å få den?

Vet ikke hvor mange ganger jeg presiserte nye TV løsning når kontrakt ble signert. Pratet også med selger om dette med om HBO ble inkludert som hos Get, det skulle det være osv...

Nå fikk jeg etter litt om og men bli flyttet over på ny plattform (som jo var poenget fra min side), jeg skal sende Arrisen i retur og få Huaweien.

 

Da jeg følger litt med et annet sted, så sier en som jobber innen Altibox at de jobber med å finne balanse på kvalitet og datamengder på TV kanaler i opptak. Da noen har vist til synlig redusert kvalitet på opptak i nettskyen.

 

Vi jobber aktivt med dette og kommer til å oppgradere løsningen med forbedret kvalitet på pvr/cu + vod, samt enable 5.1 lyd igjen på vårparten

Lenke til kommentar

 

Med Viasat Ultra HD som viser 4K nå så har jeg sett litt. Men går jeg inn på Bilde innstillinger på dekoderen står det 1080p prøver jeg noen av 4K innstillingene så er det vare 24 bilder i sekundet som funker. 30,50 og 60 så TVen bare i svart i 30 sekunder før jeg kommer inn igjen i menyen. Er dårlig deal å se feks. Fotball i 24 bilder i sekundet da alt liksom lugger. Så må kjøre 1080p med den nye fancy boksen. Dårlig deal. Har forøvrig en LG B6 OLED

hei! Bruker du kabelen som fulgte med boxen ?

 

Ja det gjør jeg, men endre HDMI Deep Colour på utgangen i TV innstilling så ga den 4K @60hz ut

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så Atletico Madrid mot Real Madrid på viasat 4k kanalen. Med LG c6 65" og passive 3D briller var det en helt rå opplevelse. Satt nesten inntil Tven. Blir ny kamp på den kanalen i kveld. Skulle ønske de kunne hatt samme kommentator (norske) som på viasat normale sportskanalen og ikke han engelske. Kan velge svensk og, men ikke norsk. Og vil tro de inkluderer kanalen i selve viasat sport pakken, så man ikke må bruke enda et poeng.

 

Ang opptak håper jeg det blir en mulighet for å lagre en lavere oppløsnings versjon på telefon / nettbrett. Nå er jo en to timers film eller kamp 4+ gb, tar en evighet å laste ned. Netflix feks har 4-5 hundre mb per time når man lagrer offline.

 

Har også et problem med lyden. Noen kanaler må jeg bruke selve kontrollen til lydbaren, mens andre justeres lyden når jeg bruker volumknappene på altibox kontrollen.

Lenke til kommentar

Fikk et bra tilbud på nye Altibox i dag. Men det er et par ting som holder meg litt tilbake.

1. Android appen, har den fått Chromecast støtte nå?

2. Har Google Wifi, så trenger bridge mode, eller gjør jeg det? Fungerer det å kjøre dobbel NAT?

Android appen har hatt støtte for Chromecast lenge i TV overalt løsningen . Og router kan settes i bridge Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

 

Fikk et bra tilbud på nye Altibox i dag. Men det er et par ting som holder meg litt tilbake.

1. Android appen, har den fått Chromecast støtte nå?

2. Har Google Wifi, så trenger bridge mode, eller gjør jeg det? Fungerer det å kjøre dobbel NAT?

Android appen har hatt støtte for Chromecast lenge i TV overalt løsningen . Og router kan settes i bridge

 

Jeg snakker om den nye Altibox løsningen. Der manglet disse to tingene jeg nevner i alle fall for en måneds tid siden.

Lenke til kommentar

 

 

 

Bluetooth (og bare Bluetooth) betyr at jeg må bruke to fjernkontroller det da? Det blir ett skritt frem og ett tilbake for min del som har en 100% velfungerende løsning med Logitech Harmony som styrer rubbel og bit.

Jeg savner en teknisk beskrivelse av signalet som blir foret inn i TVen min. Netflix og alt annet (4K eller ei) ser jo ihjelkomprimert ut i forhold til Blu-ray eller UHD Blu-ray... Vi er i 2017 og båndet er bredt... Så alle bortforklaringer om signalkvalitet blir mottatt med en sur/skuffet mine...

Nå har vel harmony BT iallefall harmony hub, den kan jo styre Playstation og Wii iallefall, ellers så styrer Altibox fjernkontrollen også tv, men mulig det er via HDMI

 

Nå er det slik at jeg fikk beskjed på chaten til lyse at den nye dekoderen ikke støttet IR. Dette viser seg å være feil. Den støtter både bluetooth og IR, så da kan vi med Logitech Harmony slappe av.

 

Uvisst om Q22 ligger i Harmony databasen da. Hvis noen har sjekket dette så hadde det vært fint med en post i tråden her!

 

DrE

 

 

https://support.myharmony.com/en-us/compatibility

 

Knotter du inn Huawei og Q22 så får du følgende:

 

"All Harmony products can control this device"

 

Ergo bør ikke dette være noe problem.

 

Har akkurat kjøpt Harmony Elite, med HUB, samt også NY TV-løsning fra Altibox.. Den funker HELT fint mot Huawei Q22.... En legger til Device Huawei Q22, i Harmony, og den kommer opp med alle knapper riktig, mot Altibox. Til og med Meny og Guide, på Logitech'en, passer ferdig inn mot Q22'en, så ALT er bare en drøm...

Lenke til kommentar

EDIT: Ser nå at posten over meg svarer på mine spørsmål  :)

 

Etter å ha snakket med flere personer på brukerstøtte chat er jeg like forvirret når det gjelder fjernkontroll til Q22.

 

Jeg har Logitech Harmony Ultimate og dekoderen står nå i teknisk rom. Jeg ønsker ikke å bruke Bluetooth fjernkontrollen som følger med Q22. Hva gjør jeg?

 

Noen sier IR ikke funker. Noen sier IR funker. Noen sier du må ha en USB-IR adapter i Q22 (som ikke altibox leverer selv). Hva stemmer, og hvor får jeg eventuelt tak i USB-IR adapter som passer til Q22?

 

(Q22 er bestilt nå, etter at det ble klart at den funker med hjemmesentral i bridge mode)

 

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...