Gå til innhold

TEST: Altibox-dekoder 2017 – Huawei Q22


Anbefalte innlegg

Har nettopp oppgradert til denne da lyse fiber åpnet opp for at enkelt kunder i BRL kan få denne tjenesten. Til en god pris.

 

Altibox Fiberbredbånd 80/80 (Mbps)

Nye Altibox TV*

Opptakstjeneste

50 poeng som kan brukes på valgfritt innhold

 

Totalpris per måned: kr 549,-

Engangspris for etablering: kr 0,-

Slapp også og bytte hjemmesentral da jeg har typen CPL 3. De har oppgradert softwaren på denne slik at den kan brukes på nye altibox.

 

Nye Altibox TV er rett og slett fantastisk! Nå må bare filmkjøp komme snart fra den gamle løsningen. Så blir det enda bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp oppgradert til denne da lyse fiber åpnet opp for at enkelt kunder i BRL kan få denne tjenesten. Til en god pris.

 

Altibox Fiberbredbånd 80/80 (Mbps)

Nye Altibox TV*

Opptakstjeneste

50 poeng som kan brukes på valgfritt innhold

 

Totalpris per måned: kr 549,-

Engangspris for etablering: kr 0,-

Slapp også og bytte hjemmesentral da jeg har typen CPL 3. De har oppgradert softwaren på denne slik at den kan brukes på nye altibox.

 

Nye Altibox TV er rett og slett fantastisk! Nå må bare filmkjøp komme snart fra den gamle løsningen. Så blir det enda bedre.

 

What, ikke 300/300??

Lenke til kommentar

@Marius Olsen: Er du helt sikker på at det er CPL3 du har? Dette er jo den eldste hjemmesentralen til Altibox, og den er jo i praksis bare en VLAN-switch (pluss evt telefon), ikke en router. Rent teknisk antar jeg at Altibox kan realisere den nye TV-løsningen også for disse, men da får de mer jobb på serversiden, og det har de tidligere sagt at de ikke skulle.

 

Den er også kun 100 Mbit på fibersiden, så det forklarer i så fall at du kun får 80/80 hastighet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dere som bruker bridge mode og den nye TV-løsningen, kan dere fortelle meg hva slags IP dekoderen da får (dette vises i innstillingsmenyen på dekoderen)? Får den fremdeles en 192.168.10.x-adresse, eller får den en helt annen adresse?

 

Tror de fremdeles får ipadresse fra hjemmesentralen.

Lenke til kommentar

Vil det si at dekoderen må være direkte tilkoblet hjemmesentralen? Har CanalDigital modem og Google Wifi (kablet backbone) i dag, og dekoder koblet til en node. Trodde jeg kunne kjøre samme oppsett med Altibox, bare bytte sentralen med modemet, men det går ikke? Greit å vite før montøren kommer.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke trenger bridge mode, så kan dekoderen kobles til hvilken som helst port på hjemmesentralen (eller til en node, som du beskriver). Ulempen er at så lenge det kablede nettet ditt ikke har switcher med IGMP snooping, så vil du "plage" alle dingser på nettet ditt med uønsket TV-trafikk.

 

Hvis du trenger bridge mode (altså at du ikke vil at hjemmesentralen skal være router), så må dekoderen kobles direkte til hjemmesentralen (eller via f.eks VLAN-switcher, slik at du kan trunke TV-trafikk og annen trafikk på en og samme kabel).

Lenke til kommentar

Hvis du ikke trenger bridge mode, så kan dekoderen kobles til hvilken som helst port på hjemmesentralen (eller til en node, som du beskriver). Ulempen er at så lenge det kablede nettet ditt ikke har switcher med IGMP snooping, så vil du "plage" alle dingser på nettet ditt med uønsket TV-trafikk.

 

Hvis du trenger bridge mode (altså at du ikke vil at hjemmesentralen skal være router), så må dekoderen kobles direkte til hjemmesentralen (eller via f.eks VLAN-switcher, slik at du kan trunke TV-trafikk og annen trafikk på en og samme kabel).

Trenger bridge mode for å få Google Wifi til å funke som mesh. Så da må jeg altså trekke en ny kabel til TV'en pga dekoder ikke kan gå via GW boksen :( Trodde det var litt av poenget med bridge mode...

Lenke til kommentar

Poenget er at med bridge mode aktivert så er "TV-nettet" og internett adskilt i hjemmesentralen, og en dekoder får derfor ikke tak i "TV-nettet" uten å være tilkoblet en av de dedikerte TV-portene.

 

Du kan løse dette med to VLAN-switcher (billigste er vel TP-Link SG105E til 300,- pr stk), en ved hjemmesentral og en ved dekoder. Du må da opprette et egen VLAN for TV-trafikken, men du slipper å dra ekstra kabel (må ha et par ekstra patchekabler, dog) mellom hjemmesentral og dekoder.

 

Men hvorfor må du egentlig ha bridge mode for å få Google Wifi til å fungere som mesh?

Lenke til kommentar

Greit, GW fungerer kanskje uten at sentralen settes bridge mode, men da får jeg vel to nett (og dobbel NAT). 

Jeg trodde fordelen med den nye hjemmesentralen var at det ikke lenger var dedikerte tv-porter, men at alt gikk på samme nett. Og da trodde jeg det gikk greit å koble dekoderen på GW nettet når sentralen settes i bridge mode. Men da har jeg kanskje misforstått?

 

Problemet mitt er at stua er et stykke unna inntaket/teknisk rom. Det er i dag lagt kun én kabel til stua. Har slitt med dårlig wifi her tidligere, men det problemet er borte etter at jeg fikk Google Wifi og en node på denne kabelen. Hvis jeg ikke kan koble dekoderen via GW noden, må jeg bruke denne kabelen kun til dekoderen, og GW noden da være litt ute av range for å få god kontakt med primær noden (= tregt wifi i stua).

 

Beklager hvis noen synes dette blir litt off-topic.

Lenke til kommentar

Om GW kan settes opp som et rent mesh-nettverk, så kan jeg ikke skjønne hvorfor det skulle gi deg dobbel NAT. Du får kun dobbel NAT om både GW og hjemmesentral opererer som routere, og det trenger du jo ikke om du ikke har spesielle behov.

 

I bridge mode er det ikke samme nett for TV og internett fra Altibox sin hjemmesentral, det forklarte jeg jo et par innlegg lenger opp. Les nøye det jeg har skrevet. Og igjen, om du legger ut noen hundrelapper for to VLAN-switcher og noen nettverks/patchekabler, så kan du bruke bridge mode og GW som du gjør i dag. Uten å trekke ekstra kabel til stua.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for hjelp. Til info så må faktisk en av Google WiFi nodene settes opp som router for at mesh skal fungere. Så jeg investerte kanskje i feil løsning der...

 

selv om google wifi trenger router funksjonaliteten er det ikke sikker du trenger å aktivere nat. Men dersom du ikke har nat så må hjemmesentralen få vite om subnettet som du bruker bak gWifi og sende denne trafikken til interfacet mellom gWifi og hjemmesentral.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...