Gå til innhold

TEST: AMD Radeon RX Vega 64


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ja, det er helt klart. Men om du var gamer, og oppgraderte til 1070/1080 i fjor, syns du Vega 56/64 er gode argumenter for et sidesteg? Skal være bra AMD-fanboy for å gjøre det. Så argumentet er "ser ikke forskjell", mens poenget mitt er at mange har hatt denne ytelsen leeeeenge allerede

Har et 580 , 980 og et eldre 280, ingen av kortene ( 2 er i bruk) vil bli byttet ut per dags dato da ytelsen ikke er innenfor det jeg ønsker meg i forhold til effektforbruk og støynivå.

 

Om Sapphire eksempelvis kommer med et sabla bra kort som både kjøler og støyer lite kan jeg kanskje vurdere et Vega 56, men utover det velger jeg trolig å vente. Må innrømme at de store kravene har jeg ikke pga spillene jeg spiller.

 

Når det gjelder hvem dette kortet er for så er det nok for nye kjøpere som ikke har et 1070 / 80 / ti fra før av og som ønsker et mer moderne kort ( feature set) )enn det Nvidia har å by på til en rimelig pris. Men da må de også forholde seg med noe lavere ytelse enn toppkortene til Nvidia om de velger et 56 selv om det vinner lett mot 1070.

Husk at Nvidia også har 3.parts kort da. Men uansett, Vega 56 er klart valget her siden det legger seg så nære 1070 og slår det på prise og pga strømforbruk alene så er Vega 64 taperen her. Det er for dyrt og bruker vanvittig med strøm i 2017. Altså, det drar mer enn Titan XP. Så det er liten tvil om hvem som har den beste arkitekturen, sett størrelse på brikke, antatt Tflops og strømforbruk. Vega 64 er et vanskelig kort å selge. Syns jeg

Lenke til kommentar

Hehe, hva koster 1080 og vega 64. Som kan og er så og si er likt i ytelse. Min motstand mot vega 64 er watt. Det koster å folde :)

Jeg er i mot test programmene på grunn av at de visere ikke det som skjer på skjermen.

Merker du 10 fps mere på en gpu/cpu på skjemen din :)

Man merker kanskje ikke 10 fps til 20 fps i alle spill, eller fra 20 fps til 30 fps. Men fra 10 fpr til 30 fps er differansen derimot større, så hver fps teller. I tillegg kan kun 10 sneve fps mer være avgjørende for å opprettholde refresh rate i enkelte spill.

 

Og etter ditt fps argument, hvor fps ikke teller (og kun er en urettferdig benchmark mot AMD) så er det vel det ett fett om man kjøper et GTX 1070, Vega 56, GTX 1080, Vega 64 eller GTX 1080 ti ettersom den største forskjellen her er fps.

 

Vega 64 er ikke like godt som GTX 1080 ti i ytelse fordi man ikke ønsker å forholde seg til fps. Vega har lavere gjennomsnitts fps enn minimum fps hos GTX 1080 ti. Bare fordi du personlig ikke ser forskjell betyr ikke det at Vega 64 yter like godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida. se på vega 64 vs 1080, eller gå opp til 1080ti og vega 64. Teste programmene viser at 1080ti er raskere. Men ser du det på skjermen i spill?

Til det jeg bruker 1080 kortene mine vil jeg se forskjell mellom 1080/1080Ti. Jepp mye mere watt også.

Poenget er at test programmene øker salget, mens på skjermen er det ikke mye forskjell som du ser. :)

Lenke til kommentar

Neida. se på vega 64 vs 1080, eller gå opp til 1080ti og vega 64. Teste programmene viser at 1080ti er raskere. Men ser du det på skjermen i spill?

Til det jeg bruker 1080 kortene mine vil jeg se forskjell mellom 1080/1080Ti. Jepp mye mere watt også.

Poenget er at test programmene øker salget, mens på skjermen er det ikke mye forskjell som du ser. :)

 

 

Ja, jeg ser forskjellen i spill.

Lenke til kommentar

 

Husk at Nvidia også har 3.parts kort da. Men uansett, Vega 56 er klart valget her siden det legger seg så nære 1070 og slår det på prise og pga strømforbruk alene så er Vega 64 taperen her. Det er for dyrt og bruker vanvittig med strøm i 2017. Altså, det drar mer enn Titan XP. Så det er liten tvil om hvem som har den beste arkitekturen, sett størrelse på brikke, antatt Tflops og strømforbruk. Vega 64 er et vanskelig kort å selge. Syns jeg

 

 

Vega byr på en del nyvinninger, men som vanlig er problemet til Amd at de ikke greier å vise dette fram på en ordentlig måte.

Tar man en titt på de syntetiske testene så er det svært få, om noen, som trekker poengsum fordi kortet har "peaks" hvor fps faller brått, tar man som sagt en titt på spill når man spiller kan dette komme enda bedre fram.

 

En venn av meg lurte på hvilket Nvidia kort jeg hadde da han syntes at pcen min fungerte så bra, problemet var å fortelle ham at akkurat den pcen hadde et R9 280 kort ( det er en stund siden ) og at innstillingene var finjustert i akkurat det spillet for at det skulle gi en best mulig opplevelse... Men det er jo så dårlig og gammelt var liksom responsen hans til jeg viste ham hvordan han selv kunne enkelt finjustere litt på spill som lagget på hans 1080 kort for å få samme opplevelse uten at han trengte å fjerne for mye "kule grafiske detaljer".

Og det er vel egentlig det jeg vil frem til, syntetiske tester er helt greie for å samle-teste skjermkort, men jeg tror ikke at de er flinke nok til å kunne gi oss en god oversikt over hvordan kortene virkelig yter når man spiller og belaster dem og personlig mener jeg at den subjektive og nøytrale testen er viktig nettopp for å få en bedre forståelse for hvor godt kortene fungerer.

 

En annen ting er at juksing eller fiksing for syntetiske tester er jo ikke noe nytt og vi vet jo at både Amd og Nvidia har finpusset på driverne sine for å passe på akkurat dette...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig som du tror, Kjetil. Jeg greier å se forskjell fra 1ms TN til 4ms IPS feks, og vi er flere i den båten. Ikke vanskelig å se forskjell mellom 100fps og 144fps heller, merker fort at det dropper. Særlig i veldig raske skytespill så merkes ting bedre enn folk tror

 

 

Malvado, det du sier her er også ekstremt subjektivt, og nesten umulig å "teste". Jeg Drar ned innstillinger jeg også for å sikre 144fps, for jeg syns det er verdt det fremfor eyecandy

 

EDIT: og nei, til og med i 1440p så er det ikke sikkert st man sikrer 144fps med 1080Ti SLI i alle spill. Frostbite er bra, men ikke alle spill er lagd like

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vega 56 er et greit kort. Det har helt sikkert sin målgruppe, selv om det kommer i overkant sent på markedet.Passer jo svært bra for 1440p og gir et flott alternativ til 1070 for alle som har en skjerm med freesync, eller planlegger å kjøpe en. Gsync et dessverre overpriset i forhold til freesync. Synd at nvidia aldri kommer til å støtte freesync ?

Lenke til kommentar

Kan nå virke som at $499 kun var en "begrenset lanseringspris", og at riktig pris egentlig er $599

 

Kilden er OverclockersUK, en av de store butikkene for entusiaster i Storbritannia, så ser på de som seriøse.

 

http://wccftech.com/amds-rx-vega-64s-499-price-tag-was-a-launch-only-introductory-offer/

 

Now the good and bad news, the good news is AMD are rebating early launch sales to allow us to hit £449.99 on the stand alone [RX Vega 64] black card which has no games. This is a launch only price which AMD at present are saying will be withdrawn in the near future, when if it happens is unknown, but remember do not be shocked if the price jumps nearly £100 in a few days.

https://forums.overclockers.co.uk/threads/vega-is-finally-here-its-in-stock-along-with-some-epic-bundles-freesync-deals.18789696/
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårligste lanseringsstrategi noensinne? Da vi fikk prisene på Vega skjønte jeg ganske lite av prisen til Komplett i går, men de var jo selvsagt en av de "utvalgte" forhandlerne som fikk spesialpris dag 1. Vega FE til 5999,- er helt nisse, samme med Vega 56 til 4999,-

 

Anmeldere brukte jo også denne lanseringsprisen i sin anmeldelse av produktene og derav i karaktergivingen. Samtlige anmeldelser bør vel redigeres nå som kortene egentlig koster 1000kr/$100 mer. Går ikke an å holde på sånn

Endret av DuraN
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...