Gå til innhold

TEST: AMD Radeon RX Vega 64


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Malvado, Er du klar over at 4dB forskjell er mer enn dobbelt så høyt lydnivå? :-)

Vi burde nok slutte med desibel og begynne med lydtrykk oppgitt i antall pascal, mannen på gata skjønner jo ikke hva en logaritmisk skala er uansett  :lol: 

Da kan man si at Vega 64 støyer 2.8 Pa under last, GTX 1080 kommer på 0.63 Pa, mens RX 570 Gaming X bare lager 0.089 Pa

Da blir det lett å forstå! Spesielt om støynivået i rommet er på 0.0063 Pa  :wee: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Malvado, Er du klar over at 4dB forskjell er mer enn dobbelt så høyt lydnivå? :-)

Selvsagt er jeg klar over hva som er støy, men les gjerne de andre testene og sammenligne med hva diskusjon har skrevet.

Oppfattningen av hvor mye korte støyer hos andre under reelt bruk avviker fra det Tek opplever og sånn sett vil jeg si at karakterenfratrekket er diskutabelt, spesielt når vi ser at et toppkort som 1080 ti støyer en god del under normal bruk og langt mer om du overklokker det, 50 til 52 desibel ( eller alt over 50) er støyende.

 

De målingene som er gjort på omtrent 20cm avstand viser en db på omtrent 45-49

 

Uansett dette er desibel skalaen som man bør tenke litt på : http://www.jimprice.com/prosound/db.htm

 

50 - 60 db : Light Traffic, average home.

60 - 70 db : Air Conditioning unit, Conversation speech.

Endret av Malvado
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Malvado, Er du klar over at 4dB forskjell er mer enn dobbelt så høyt lydnivå? :-)

Selvsagt er jeg klar over hva som er støy, men les gjerne de andre testene og sammenligne med hva diskusjon har skrevet.

Oppfattningen av hvor mye korte støyer hos andre under reelt bruk avviker fra det Tek opplever og sånn sett vil jeg si at karakterenfratrekket er diskutabelt, spesielt når vi ser at et toppkort som 1080 ti støyer en god del under normal bruk og langt mer om du overklokker det, 50 til 52 desibel ( eller alt over 50) er støyende.

 

De målingene som er gjort på omtrent 20cm avstand viser en db på omtrent 45-49

 

Uansett dette er desibel skalaen som man bør tenke litt på : http://www.jimprice.com/prosound/db.htm

 

50 - 60 db : Light Traffic, average home.

60 - 70 db : Air Conditioning unit, Conversation speech.

 

 

 

Her er sitat fra linken din: 

 

"We praised AMD’s cooling solution in our Vega Frontier Edition review. However, a pleasant breeze turns into a raging tornado this time around due to power consumption that's way too high.

 

The version of AMD’s cooling solution used on Radeon RX Vega 64 is significantly different from the one we found on Vega Frontier Edition. It’s too aggressive, too hot, and, of course, too loud. Designing a thermal solution to be "good enough" never works out well for thermals or noise."

 

Mener du disse opplevd støyen som mer eller mindre sjenerende enn hw.no?

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Malvado, Er du klar over at 4dB forskjell er mer enn dobbelt så høyt lydnivå? :-)

Selvsagt er jeg klar over hva som er støy, men les gjerne de andre testene og sammenligne med hva diskusjon har skrevet.

Oppfattningen av hvor mye korte støyer hos andre under reelt bruk avviker fra det Tek opplever og sånn sett vil jeg si at karakterenfratrekket er diskutabelt, spesielt når vi ser at et toppkort som 1080 ti støyer en god del under normal bruk og langt mer om du overklokker det, 50 til 52 desibel ( eller alt over 50) er støyende.

 

De målingene som er gjort på omtrent 20cm avstand viser en db på omtrent 45-49

 

Uansett dette er desibel skalaen som man bør tenke litt på : http://www.jimprice.com/prosound/db.htm

 

50 - 60 db : Light Traffic, average home.

60 - 70 db : Air Conditioning unit, Conversation speech.

 

 

Du sier det avviker, men jeg finner ingen god dekning for det, lenkene du poster viser omtrent det samme.

 

Og jeg aner ikke hvem denne jimprice er, men 50-60 dB innendørs i snitt er milevis over hva det er i det "gjennomsnittlige hjem", det er antakelig bare en liten håndfull boliger i norge som har slike nivå, og det er type "rønne rett ved motorveien".

 

En AC som bråker 60-70 dB inne er også eksepsjonelt høyt.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok

Norsk side om db da: http://www.miljostatus.no/tema/stoy/lyd-og-stoy/desibelskalaen/

 

Igjen, jeg har på ingen måte sagt at det er greit med støy og nivået til Vega er for høyt, men det er andre eksempler på kort som støyer hvor man ikke har trukket like mye.

I mine øyne er Smedsrud ikke impartial i testene sine.

 

Hvilke andre kort mener du ikke er blitt trukket like mye for støy?

 

Tenker du på 1080Ti FE siden du linket til dette tidligere? Dette kortet var det stilleste kortet i sin klasse når det ble testet, det fantes ingen tilsvarende kort med bedre / lavere lydnivå.

Fremdeles nå så er lydnivået halvparten av Vega64 og ytelsen betraktelig bedre.

 

Jeg tror du har rodd litt langt ut til sjøs :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok

Norsk side om db da: http://www.miljostatus.no/tema/stoy/lyd-og-stoy/desibelskalaen/

 

Igjen, jeg har på ingen måte sagt at det er greit med støy og nivået til Vega er for høyt, men det er andre eksempler på kort som støyer hvor man ikke har trukket like mye.

I mine øyne er Smedsrud ikke impartial i testene sine.

 

Nå er ikke støy eneste problemet med Vega heller, det har latterlig høy TDP i forhold til ytelse, og prisen er skamhøy når man tenker på ytelsen og hvor på etterskudd dette produktet er. 

 

Sett bort i fra støy, hva er det egentlig du mener med at Vega fikk for mye trekk av tek? Jeg synes 5.5 er ganske høyt når man tenker på den høye prisen og hvor lite konkurransedyktig dette skjermkortet er. Man skal strengt tatt være blodfan for å investere i et Vega 64 kort, eller for benchmark for de som liker det.

 

Du unngår alltid å svare når jeg spør; Hva er det Vega tilbyr for gamere som man ikke alt kan få fra nVidia. Og hvorfor mener du Vega 64 fortjener bedre omtale, ser faktisk ikke hva det er som er så mye mer fantastisk med Vega enn andre skjermkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ok

Norsk side om db da: http://www.miljostatus.no/tema/stoy/lyd-og-stoy/desibelskalaen/

 

Igjen, jeg har på ingen måte sagt at det er greit med støy og nivået til Vega er for høyt, men det er andre eksempler på kort som støyer hvor man ikke har trukket like mye.

I mine øyne er Smedsrud ikke impartial i testene sine.

 

Nå er ikke støy eneste problemet med Vega heller, det har latterlig høy TDP i forhold til ytelse, og prisen er skamhøy når man tenker på ytelsen og hvor på etterskudd dette produktet er. 

 

Sett bort i fra støy, hva er det egentlig du mener med at Vega fikk for mye trekk av tek? Jeg synes 5.5 er ganske høyt når man tenker på den høye prisen og hvor lite konkurransedyktig dette skjermkortet er. Man skal strengt tatt være blodfan for å investere i et Vega 64 kort, eller for benchmark for de som liker det.

 

Du unngår alltid å svare når jeg spør; Hva er det Vega tilbyr for gamere som man ikke alt kan få fra nVidia. Og hvorfor mener du Vega 64 fortjener bedre omtale, ser faktisk ikke hva det er som er så mye mer fantastisk med Vega enn andre skjermkort.

 

 

Problemene til Vega :

 

1 : Ytelse..

2 : Watt.

3 : Støy.

4 : Pris (med mindre Amd virkelig fortsetter å selge Vega 56 for 399 og Vega 64 for 499 uten noe ekstra ).

 

Fordelene med Vega :

 

1 : En god del nyvinninger.

2 : Forbedring i forhold til max tap i fps i noen spill.

3 : Måten minne nå kan brukes på kortet og systemet.

 

Nå har jeg påpekt flere ganger at jeg absolutt ikke har ville gitt dette kortet toppkarakter, for å kalle det et "spillekort" blir trolig å ta i litt for mye, om Vega 56 greier å få til både pris / ytelse så er det absolutt et akseptabelt kort, spesielt om man også driver med mining, men igjen som andre har påpekt er det sent ute i forhold til konkurrentene sine og ved lansering er det få spill som kan vise noe nytte av nyvinningene. Man ser derimot at trenden med DX12 og vulkan fortsetter og Amd sine kort har mye å hente der.

 

Det er mange store nettsider som har gjort langt grundigere undersøkelser enn Smedsrud og jeg må si at etter å ha lest såpass mange nå fra toms, anandtech , guru3d , Techpowerup bare for å nevne noen så føler jeg at anmeldelsen er en farse og viser virkelig behovet for å oppgradere både testbenken og ikke minst hvordan man går fram for å gi karakter på et produkt.

 

Nei , beklager, jeg greier rett og slett ikke å svelge anmeldelsene til Smedsrud lenger og vil nå offentlig holde det jeg har sagt tidligere at jeg trekker meg fra å gi tilbakemeldinger her, om dere ønsker å plassere meg i en gruppe med mennesker med kun tre bokstaver så gjør gjerne det, men jeg personlig er mer opphengt i at når tester gjøres så bør vi kunne vite hvor mye ethvert problem som har blitt avdekket trekker fra poengsummen til det som testes.

Lenke til kommentar

 

 

Ok

Norsk side om db da: http://www.miljostatus.no/tema/stoy/lyd-og-stoy/desibelskalaen/

 

Igjen, jeg har på ingen måte sagt at det er greit med støy og nivået til Vega er for høyt, men det er andre eksempler på kort som støyer hvor man ikke har trukket like mye.

I mine øyne er Smedsrud ikke impartial i testene sine.

 

Nå er ikke støy eneste problemet med Vega heller, det har latterlig høy TDP i forhold til ytelse, og prisen er skamhøy når man tenker på ytelsen og hvor på etterskudd dette produktet er. 

 

Sett bort i fra støy, hva er det egentlig du mener med at Vega fikk for mye trekk av tek? Jeg synes 5.5 er ganske høyt når man tenker på den høye prisen og hvor lite konkurransedyktig dette skjermkortet er. Man skal strengt tatt være blodfan for å investere i et Vega 64 kort, eller for benchmark for de som liker det.

 

Du unngår alltid å svare når jeg spør; Hva er det Vega tilbyr for gamere som man ikke alt kan få fra nVidia. Og hvorfor mener du Vega 64 fortjener bedre omtale, ser faktisk ikke hva det er som er så mye mer fantastisk med Vega enn andre skjermkort.

 

 

Problemene til Vega :

 

1 : Ytelse..

2 : Watt.

3 : Støy.

4 : Pris (med mindre Amd virkelig fortsetter å selge Vega 56 for 399 og Vega 64 for 499 uten noe ekstra ).

 

Fordelene med Vega :

 

1 : En god del nyvinninger.

2 : Forbedring i forhold til max tap i fps i noen spill.

3 : Måten minne nå kan brukes på kortet og systemet.

 

Nå har jeg påpekt flere ganger at jeg absolutt ikke har ville gitt dette kortet toppkarakter, for å kalle det et "spillekort" blir trolig å ta i litt for mye, om Vega 56 greier å få til både pris / ytelse så er det absolutt et akseptabelt kort, spesielt om man også driver med mining, men igjen som andre har påpekt er det sent ute i forhold til konkurrentene sine og ved lansering er det få spill som kan vise noe nytte av nyvinningene. Man ser derimot at trenden med DX12 og vulkan fortsetter og Amd sine kort har mye å hente der.

 

Det er mange store nettsider som har gjort langt grundigere undersøkelser enn Smedsrud og jeg må si at etter å ha lest såpass mange nå fra toms, anandtech , guru3d , Techpowerup bare for å nevne noen så føler jeg at anmeldelsen er en farse og viser virkelig behovet for å oppgradere både testbenken og ikke minst hvordan man går fram for å gi karakter på et produkt.

 

Nei , beklager, jeg greier rett og slett ikke å svelge anmeldelsene til Smedsrud lenger og vil nå offentlig holde det jeg har sagt tidligere at jeg trekker meg fra å gi tilbakemeldinger her, om dere ønsker å plassere meg i en gruppe med mennesker med kun tre bokstaver så gjør gjerne det, men jeg personlig er mer opphengt i at når tester gjøres så bør vi kunne vite hvor mye ethvert problem som har blitt avdekket trekker fra poengsummen til det som testes.

 

 

AMD kommer ikke til å selge Vega 56 til 399 USD og Vega 64 for 499, Smedsrud bekreftet tidligere at tek.no hadde forhørt seg med komplett om prisene, og det var kun et midlertidig lanseringstilbud. 

 

1) Hvilke nyvinninger? Hører at du støtt og stadig maser om disse nyvinningene som du mener rettferdiggjør Vega, men du har ennå ikke kommet med noe konkret om hva denne nyvinningen er og hva det har å si for produktet. Vennligst opplys meg.

 

2) Max fps er jo lavere på Vega enn hos 1080 ti, så hvordan kan dette være en så stor fordel. Alle testene du viser til, Anandtech, guru3d og toms bekrefter resultatet som er at 1080 ti betraktelig høyere fps enn Vega. Så hva mener du med forbedret max fps, og forbedret i forhold til hva? 

 

3) HBM2 er dyrt, og nVidia har klart å oppnå tilsvarende ytelse med GDDRX, så her må du forklare hva du mener med at minnet er så mye bedre på Vega. 

 

En fordel er at Vega har flere GFLOPS enn Pascal, men dette komme dessverre ikke gaming til gode, så det begrenser markedet.

 

Du sier du har vanskelig for å svelge testen fra tek, jeg tror det går ut på at du forventet for mye av Vega og at det i ettertid er "kjipt" å svelge at det ikke sto til forventningene. Det er ingenting galt med tek sine tester, og på ingen av de tre punktene du kom med ser jeg noen kjempe fordel til Vega. Blir mer en subjektiv mening, og den må du få lov å ha, men det betyr ikke at testene er urettferdige eller unyanserte. Produktet som ble testet her var Vega 64 (ikke Vega 54), og når Vega 64 liquid nesten har oppimot 1080 ti pris, men redusert ytelse og med merkbart høyere TDP og støy så er det ikke et konkurransedyktig eller godt produkt. 

 

Du får selvsagt ha din mening, men blir litt lei av sterke meninger når man ikke legger fakta bordet. 

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ok

Norsk side om db da: http://www.miljostatus.no/tema/stoy/lyd-og-stoy/desibelskalaen/

 

Igjen, jeg har på ingen måte sagt at det er greit med støy og nivået til Vega er for høyt, men det er andre eksempler på kort som støyer hvor man ikke har trukket like mye.

I mine øyne er Smedsrud ikke impartial i testene sine.

 

Nå er ikke støy eneste problemet med Vega heller, det har latterlig høy TDP i forhold til ytelse, og prisen er skamhøy når man tenker på ytelsen og hvor på etterskudd dette produktet er. 

 

Sett bort i fra støy, hva er det egentlig du mener med at Vega fikk for mye trekk av tek? Jeg synes 5.5 er ganske høyt når man tenker på den høye prisen og hvor lite konkurransedyktig dette skjermkortet er. Man skal strengt tatt være blodfan for å investere i et Vega 64 kort, eller for benchmark for de som liker det.

 

Du unngår alltid å svare når jeg spør; Hva er det Vega tilbyr for gamere som man ikke alt kan få fra nVidia. Og hvorfor mener du Vega 64 fortjener bedre omtale, ser faktisk ikke hva det er som er så mye mer fantastisk med Vega enn andre skjermkort.

 

 

Problemene til Vega :

 

1 : Ytelse..

2 : Watt.

3 : Støy.

4 : Pris (med mindre Amd virkelig fortsetter å selge Vega 56 for 399 og Vega 64 for 499 uten noe ekstra ).

 

Fordelene med Vega :

 

1 : En god del nyvinninger.

2 : Forbedring i forhold til max tap i fps i noen spill.

3 : Måten minne nå kan brukes på kortet og systemet.

 

Nå har jeg påpekt flere ganger at jeg absolutt ikke har ville gitt dette kortet toppkarakter, for å kalle det et "spillekort" blir trolig å ta i litt for mye, om Vega 56 greier å få til både pris / ytelse så er det absolutt et akseptabelt kort, spesielt om man også driver med mining, men igjen som andre har påpekt er det sent ute i forhold til konkurrentene sine og ved lansering er det få spill som kan vise noe nytte av nyvinningene. Man ser derimot at trenden med DX12 og vulkan fortsetter og Amd sine kort har mye å hente der.

 

Det er mange store nettsider som har gjort langt grundigere undersøkelser enn Smedsrud og jeg må si at etter å ha lest såpass mange nå fra toms, anandtech , guru3d , Techpowerup bare for å nevne noen så føler jeg at anmeldelsen er en farse og viser virkelig behovet for å oppgradere både testbenken og ikke minst hvordan man går fram for å gi karakter på et produkt.

 

Nei , beklager, jeg greier rett og slett ikke å svelge anmeldelsene til Smedsrud lenger og vil nå offentlig holde det jeg har sagt tidligere at jeg trekker meg fra å gi tilbakemeldinger her, om dere ønsker å plassere meg i en gruppe med mennesker med kun tre bokstaver så gjør gjerne det, men jeg personlig er mer opphengt i at når tester gjøres så bør vi kunne vite hvor mye ethvert problem som har blitt avdekket trekker fra poengsummen til det som testes.

 

 

Forbedring i minimum-fps i noen spill er en ulempe.

 

1080 har forbedring i min-fps i mange spill, det er en fordel :-)

Lenke til kommentar

Sånn som AMD holder på med skjermkortene sine gjør det veldig enkelt for meg å velge G-sync og nVidia. Jeg har ikke lyst til å låse meg til AMDs Freesync, fordi det er null garanti for at de har noen gode skjermkort neste gang jeg skal oppgradere.

Det her er et godt poeng, dette burde flere være obs på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...