Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
3Maldini skrev (12 minutter siden):

Det blir også litt merkelig å svare på kritikk av sivile lidelser med «andre regimer er verre». At Iran begår brutale overgrep mot egen befolkning gjør ikke situasjonen i Gaza mindre alvorlig. Flere ting kan være forkastelige samtidig. 

Selvfølgelig, men jeg svarte på påstanden "Folkemordet lever i beste velgående." før du blandet deg inn. 

Hvis det virkelig var slik at Israel begikk et folkemord så har de jo tydeligvis mye å lære av regimet i Iran som drepte 30.000-40.000 sivile på 2 dager, mens det tok Israel minst 1 år og da hadde de tatt en god del legitime mål også i det tallet.

Eller "Iran". Regimet til Iran. Iran er så mye mer enn det ikke-legitime regimet sitt.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3Maldini skrev (13 minutter siden):

Det blir også litt merkelig å svare på kritikk av sivile lidelser med «andre regimer er verre». At Iran begår brutale overgrep mot egen befolkning gjør ikke situasjonen i Gaza mindre alvorlig. Flere ting kan være forkastelige samtidig. 

Ikke bare det. De tallene han presenterer er ikke noe annet enn propaganda, og har ikke rot i virkeligheten. Det blir som Trumps fantasitall. Whatabout?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

[...]In the present Convention, genocide means any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such:

  1. Killing members of the group;
  2. Causing serious bodily or mental harm to members of the group;
  3. Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part;
  4. Imposing measures intended to prevent births within the group;
  5. Forcibly transferring children of the group to another group.
On 5/8/2026 at 6:16 PM, DukeNukem3d said:

Og hvorfor vokser den palestinske befolkningen til tross for dette angivelige folkemordet som har pågått i minst 3 år? Er Israel fullstendig ubrukelige til å gjennomføre dette folkemordet? Hvorfor går det så sakte sammenlignet med andre folkemord? 

Folkemord-definisjonen krever ikke at hele befolkningen er utryddet, men at en substansiell andel av gruppen er ødelagt (som presenterer en utfordring når det kommer til å definere hva en substansiell andel utgjør), denne andelen kan bestå av et generelt utvalgt av befolkningen, eller prominente lederskikkelser.
Er en substansiell andel 71,667 døde? (Et tall som det Israelske millitæret har akseptert), dette antallet er visstnok mennesker som er drept som et direkte resultat av Israels angrep (siden oktober 2023), og inkluderer ikke folk begravet under ruiner, eller dødsfall som følge av sult, og utgjør antagelig et beskjedent estimat.

[...]the UN estimates that, by Feb 29, 2024, 35% of buildings in the Gaza Strip had been destroyed, so the number of bodies still buried in the rubble is likely substantial, with estimates of more than 10 000.

Rapporten melder om 171,000 skadde, 9,1 millioner på flukt, og at 90% av sivil infrastruktur er ødelagt (siden oktober 2023)

Er det tilstrekkelig mental og/eller bodily harm for å oppfylle FN's definisjon av folkemord?

Eller bør man legge til seksuell vold, tortur, og systematisk kjønnet vold?
(Sistnevnte rapport tar også for seg hvordan dette (i tilegg til ødeleggelsen av en fruktbarhetsklinikk) kan kvalifisere til folkemord gjennom å forhindre fødsler).
Eller er det hvordan matsikkerheten på Gaza er godt under et nivå som er mulig å overleve på, som vil være avgjørende?

For å svare mer direkte på spørsmålet ditt, så er det fullt mulig at dette kvalifiserer som et folkemord, selv om det går sakte, hvor målrettet og effektivt man ødelegger en befolkning er selvsagt relevant, men det at det skjer over en lengre tid er ikke i seg selv diskvalifiserende for hvorvidt det utgjør et folkemord (du finner flere eksempler på slow genocide). Den indiske befolkningen vokste i 1943 til tross for hungersnøden i Bengal, Uyghur-befolkningen øker til tross for et mulig folkemord. 

Selv om det kanskje er nærliggende å se for seg at folk vil avstå fra å få barn under slike forhold, er ikke det nødvendigvis tilfellet, uten at det dermed bør tas til inntekt for at folkene ikke lider, eller motbevis for et folkemord.

On 5/8/2026 at 7:07 PM, DukeNukem3d said:

Noe folkemord er det ihvertfall ikke. 

Det er en del begrep dere kaster rundt dere med som viser seg å være falsk gang på gang. Og som dere bare bruker i denne konflikten. Det iranske regimet sitt angrep på egen befolkning er mye nærmere et folkemord.

Jeg er ikke så sikker, det er mulig handlingene kvalifiserer til folkemord.
FN's spesialkomité for nettop det spørsmålet kom frem til at handlingene kvalifiserer til folkemord:

[...]Our findings conclude that Israel’s methods of war align with the characteristics of genocide. 

FN's commission of inquiry kom til samme konklusjon:

[...]Israel has committed genocide against Palestinians in the Gaza Strip, the UN Independent International Commission of Inquiry on the Occupied Palestinian Territory, including East Jerusalem, and Israel said in a new report today.

Verdens største samling akademikere på temaet folkemord..

[...]Recognising that, since the horrific Hamas-led attack of 7 October 2023, which itself constitutes international crimes, the government of Israel has engaged in systematic and widespread crimes against humanity, war crimes and genocide, including indiscriminate and deliberate attacks against the civilians and civilian infrastructure (hospitals, homes, commercial buildings, etc.) of Gaza, which, according to official UN estimates, at the date of this resolution, has killed more than 59,000 adults and children in Gaza.

I tilegg til Amnesty, leger uten grenser, B'Tselem, Physicians for Human Rights, den internajsonale føderasjonen for menneskerettgheter, stater, med fler.
Fra B'Tselem:

[...]In examination of Israel’s policy in the Gaza Strip and its horrific outcomes, together with statements by senior Israeli politicians and military commanders about the goals of the attack, leads to the unequivocal conclusion that Israel is taking coordinated, deliberate action to destroy Palestinian society in the Gaza Strip. In other words: Israel is committing genocide against the Palestinians in the Gaza Strip. 

Utover at du tror stort folketall, eller noe med Iran har noe å gjøre med det mulige folkemordet på Gaza, hva er det du baserer deg på når du konkluderer med at noe folkemord er det ihverfall ikke?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
3 minutes ago, Atib Azzad said:

Er en substansiell andel 71,667 døde? 

De døde i en krig som Palestina selv startet. Svært mange var militante. Mange mistet livet grunnet misbruk av Hamas. Sivile som dør grunnet bruk av sivile skjold er Hamas sitt eget ansvar. Jeg vil si nei til spørsmålet du stiller i ditt lange klipp og lim prosjekt. Man kan være kritisk til krigføring uten å utvanne viktige begrep. Er 1.3 millioner russiske døde/skadde i Ukraina en "substansiell andel"? Sikkert. Folkemord? Nei, det var Putin sitt valg.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
3 minutes ago, HasuUser said:

De døde i en krig som Palestina selv startet. Svært mange var militante. Mange mistet livet grunnet misbruk av Hamas. Sivile som dør grunnet bruk av sivile skjold er Hamas sitt eget ansvar. Jeg vil si nei til spørsmålet du stiller i ditt lange klipp og lim prosjekt. Man kan være kritisk til krigføring uten å utvanne viktige begrep. Er 1.3 millioner russiske døde/skadde i Ukraina en "substansiell andel"? Sikkert. Folkemord? Nei, det var Putin sitt valg.

Hvorfor gjentar du dette med klipp & lim som om det var noe diskvalifiserende, dersom jeg bare skulle påstått ting og gjort meg selv til en autoritet uten noe mer legitimitet enn at jeg fant det for godt, ville vi bare presentert hverandres synspunkt og vært uenige, det er derfor jeg klipper inn hva som faktisk er definisjonene man måler et folkemord utifra, og hvorfor Israels krig mot Gaza ifølge legitime og annerkjente eksperter kvalifiserer.
Alle kan ha en mening de mener er riktig, men hvis vi skal diskutere dette med folkemord, er det helt meningsløst dersom vi bare skal ta utgangspunkt i egen ignoranse.

Defleksjonene du foreslår er ikke engang relatert til noe av det jeg nettop klippet & limet, folkemordsdefinisjonen påvirkes ikke av momentene du trekker frem.
Og sjokk at du mener begrepet utvannes fordi det ikke stemmer overrens med dine antagelser om hva det innebærer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

First on CNN: New report details ‘systematic’ rape and sexual violence during Hamas’ Oct 7 attack on Israel
https://edition.cnn.com/2026/05/12/middleeast/report-sexual-violence-hamas-oct-7-attacks-intl

Hamas militants and their allies raped, assaulted and sexually tortured their victims during and after the October 7, 2023 terror attack on southern Israel “to maximize pain and suffering,” a landmark new report has concluded.

Shared first with CNN, the report presents the most comprehensive body of evidence yet of sexual and gender-based violence against women, men and children, which it describes as “systematic, widespread, and integral to” the assault.

“The most important finding is the fact that the sexual violence on October 7 and against hostages in captivity has been a calculated strategy by Hamas,” lead author and human rights expert Cochav Elkayam-Levy told CNN.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

First on CNN: New report details ‘systematic’ rape and sexual violence during Hamas’ Oct 7 attack on Israel
https://edition.cnn.com/2026/05/12/middleeast/report-sexual-violence-hamas-oct-7-attacks-intl

Hamas militants and their allies raped, assaulted and sexually tortured their victims during and after the October 7, 2023 terror attack on southern Israel “to maximize pain and suffering,” a landmark new report has concluded.

Shared first with CNN, the report presents the most comprehensive body of evidence yet of sexual and gender-based violence against women, men and children, which it describes as “systematic, widespread, and integral to” the assault.

“The most important finding is the fact that the sexual violence on October 7 and against hostages in captivity has been a calculated strategy by Hamas,” lead author and human rights expert Cochav Elkayam-Levy told CNN.

7.oktober nok en gang. CNN=israelsk propaganda. Hva kan det komme av at de ikke nevner noe om hva palestinske fanger blir utsatt for? 

  • Liker 1
Skrevet
Fazam skrev (Akkurat nå):

7.oktober nok en gang. CNN=israelsk propaganda. Hva kan det komme av at de ikke nevner noe om hva palestinske fanger blir utsatt for? 

Tråden handler om den nåværende krigen mellom Israel og Hamas, som startet med terrorangrepet 7. oktober. Om du ikke tåler at det nevnes, så er kanskje ikke denne tråden for deg.

CNN har publisert en rekke artikler om de israelske menneskerettighetsbruddene mot palestinske fanger, blant annet denne under, så den whataboutismen treffer dårlig.

Strapped down, blindfolded, held in diapers: Israeli whistleblowers detail abuse of Palestinians in shadowy detention center
https://edition.cnn.com/2024/05/10/middleeast/israel-sde-teiman-detention-whistleblowers-intl-cmd

  • Liker 3
Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Tråden handler om den nåværende krigen mellom Israel og Hamas, som startet med terrorangrepet 7. oktober. Om du ikke tåler at det nevnes, så er kanskje ikke denne tråden for deg.

CNN har publisert en rekke artikler om de israelske menneskerettighetsbruddene mot palestinske fanger, blant annet denne under, så den whataboutismen treffer dårlig.

Strapped down, blindfolded, held in diapers: Israeli whistleblowers detail abuse of Palestinians in shadowy detention center
https://edition.cnn.com/2024/05/10/middleeast/israel-sde-teiman-detention-whistleblowers-intl-cmd

Sikkert lassevis av kritikk av Israel der. Hva kan det komme at du postet propagandaen til Israel bare minutter etter det jeg skrev?

Skrevet
Fazam skrev (1 minutt siden):

Sikkert lassevis av kritikk av Israel der. Hva kan det komme at du postet propagandaen til Israel bare minutter etter det jeg skrev?

Sikkert fordi jeg jobber for Mossad og elsker Netanyahu!

  • Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Sikkert fordi jeg jobber for Mossad og elsker Netanyahu!

Først kommer du med at jeg ikke tåler at pro-Israel innlegg postes, og så dette. Tar man bort de siste bokstavene i brukernavnet ditt, så viser det hva du er. Fullstendig useriøs.

Skrevet

Nå får dere gi dere. Tror dere virkelig på ryktene om at israelerne trener hunder til å voldta fanger? 
Jeg gir opp. 

  • Liker 6
Skrevet
Fazam skrev (9 timer siden):

7.oktober nok en gang. CNN=israelsk propaganda. Hva kan det komme av at de ikke nevner noe om hva palestinske fanger blir utsatt for? 

Barbariet 7. oktober var verre enn først antatt. Så det var en viktig rapport som kom idag, også fordi en del forsøker å spille ned overgrepene 7.oktober. 

Men det forteller også hva man har i vente dersom maktbalansen i konflikten en dag skulle snus på hodet. Slik en del jobber for.

  • Liker 9
Skrevet
Jeezebel skrev (7 timer siden):

Nå får dere gi dere. Tror dere virkelig på ryktene om at israelerne trener hunder til å voldta fanger? 
Jeg gir opp. 

Hvem er dere? Tror du på at IDF er verdens moralske hær?

  • Liker 1
Skrevet
Fazam skrev (2 timer siden):

Hvem er dere? Tror du på at IDF er verdens moralske hær?

Du og Snikpellik. 
Nei, det tror jeg ikke. Men jeg tror ikke på at de bruker hunder til å voldta med. At de er truende til å skremme fanger vha hunder, ja. At det forekommer seksuell vold fra enkeltstående IDF mot palestinske fanger, absolutt. 
Hørte forresten debatten hos Pierce i går. 

  • Liker 5
Skrevet
Jeezebel skrev (38 minutter siden):

Men jeg tror ikke på at de bruker hunder til å voldta med. At de er truende til å skremme fanger vha hunder, ja. At det forekommer seksuell vold fra enkeltstående IDF mot palestinske fanger, absolutt. 

Enkeltstående tilfeller? Hvordan vet du det? Israelere behandler palestinere som dyr og verre enn det. Hvorfor slipper ikke journalister inn? Det er opplagt at de ønsker å skjule djevelskapen.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Redaktøren til CBS, Bari Weiss, la føringer for at Benjamin Netanyahu ikke skulle få noen kritiske spørsmål under 60 Minutes. Krigsforbryteren fikk selv velge hvem som skulle intervjue han. Det er ingen overraskelse, når man ser på hva som har skjedd med oppkjøp av mainstream media, men det er trist å se hva som har skjedd med et tidligere respektert program (som tidligere hadde journalistikk av verdi). Dette kunne like gjerne vært postet i krigstråden til Iran.

https://www.youtube.com/watch?v=TeFew0ifclY

Endret av Fazam
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...