Gå til innhold

– Hvis du setter på vaskemaskinen når strømmen er billigst, vil du ikke være våken for å oppdage om det begynner å brenne


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

 

Om da vaskemaskinen bruker 80L vann så koster dette kr. 4.40

Det gjør den heller ikke, den bruker nok godt under halvparten av det. :)

 

Her er iallfall noen som mener det: https://changemaker.no/vanlig-stilte-sporsmal-til-undervanngrensa

Min gamle LG-maskin er oppgitt til å bruke maksimalt 20-25, rundt 15 for en "normal vask".

 

Ok, jeg kan garantere deg at en vaskemaskin bruker mer enn to bøtter vann.

 

Min bruker ca. 80 liter på en vanlig vask. En oppvaskmaskin derimot kan bruke 10-15 liter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Folk flest vil neppe følge med strømforbruket fra time til time, og dersom det er overbelastning av nettet som er argumentet ville det gamle systemet med overforbruk være det aller beste.

 

Det er nok kraftverkene sitt ønske om å tjene mer penger som er motivet bak disse nye målerne.

Du glemte viljen til å samle inn så mye opplysninger de kan grave frem om adferden vår. Kraftselskapene er akkurat like hungrige etter Big Data som Google et. al. er. Og disse AMS målerne har etter ryktene mulighet til å logge med rimelig høy samplingsrate.

 

Får vel bare budsjettere med en PowerWall etterhvert. Eller faktisk bruke elbilen til denne utjevninga. Men da må jeg først ha et vesentlig større batteri på bilen, og dernest garantere meg at den Vehicle-2-Grid protokollen avgrenses som en Vehicle-2-MyHouse protokoll.

Kunne du forklart litt mer om big data? Slik jeg forstår det, får ikke strømleverandør annet enn faktureringsgrunnlag basert på timesbruk, i motsetning til nå hvor det hos meg innrapporteres månedlig.

Lenke til kommentar

 

 

Får vel bare budsjettere med en PowerWall etterhvert. Eller faktisk bruke elbilen til denne utjevninga. Men da må jeg først ha et vesentlig større batteri på bilen, og dernest garantere meg at den Vehicle-2-Grid protokollen avgrenses som en Vehicle-2-MyHouse protokoll. 

kostnadsbesparelse ved bruk av batteri:

Strømforbruk enebolig: 20 000 kWh pr år (1 666 kWh pr mnd/ 55kW per dag), kilde fjordkart.

bruker nordpool data i fra idag.

Kraftselskaps påslag og avgifter vil være like uavhengig av tidspunkt på døgnet.

 

ved å bruk alt det på dagen så koster det 20x(240*1,25+5)=6100kr i året.

ved å flytte alt det til natt, og bruk batteri på dagen, koster det 20x(165*1,25+5)=4225kr

 

For at du skal ha nok batteri kapasitet(gjennomsnitt) til å kun bruke den billigste strøm, så må du ha et 4stk Tesla 14kW powerwall.

I følge Tesla vil 4 stk koste deg 255 000kr, så det vil ta deg 140 år tenne inn igjen en batteri investering i norge, men dages differanse på strøm.

Endret av Eide'n
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder vannpris så må du også legge på kloakkavgiften som er minst like dyr som vann, men dette varierer fra kommune til kommune. Pr. kubikk/1000 liter så koster her hos meg ca 55 kr.

Sitter de og måler kloakken?

 

I min kommune så legger de vannforbruket til grunn for kloakkavgift.

Bruker du 10 liter vann må du betale for 10 liter vann og 10 liter kloakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Når det gjelder vannpris så må du også legge på kloakkavgiften som er minst like dyr som vann, men dette varierer fra kommune til kommune. Pr. kubikk/1000 liter så koster her hos meg ca 55 kr.

Sitter de og måler kloakken?

 

Man skulle tro det - men kloakkavgiften regnes ut etter hvor mye man tapper. Og kloakkavgiften er dyrere enn vannet (her jeg bor). Ca 22 for tusen liter vann og 30 for kloakk. Så kommer fastleddet/fastavgifen i tillegg.

 

Det rare er at disse kostnadene skal være priset til kostpris hos kommunen, men de varierer ikke, bare øker jevnt vært år. Det burde egentlig vært større svingninger og skulle gjerne likt å sett regnestykket.

 

Sjekket akkurat prisene for Oslo, og de er svært lave i forhold til andre mange andre deler av landet.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Nå er det tydeligvis allerede en svært liten del av brannene i bolighus som skyldes oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel. Det er ikke noe som tilsier at denne prosenten vil øke hvis man vasker om natten. Så er det også sannsynligvis slik at mange branner i bolighus kunne vært unngått hvis folk flest utførte nødvendig vedlikehold av utstyret. Opphoping av lo og tøyrester i vaskemaskin og tørketrommel for eksempel. Hadde det ikke vært bedre med litt positiv informasjon, enn med skremselspropaganda?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Blir strømmen billigere om natta med AMS, eller får man bare straff om man bruker mye innenfor en time?

se Nordpool -> timevis -> chart
Prisen vil ikke bare variere etter prisen på Nordpool, men også som en funksjon av belastningen.

Målet er å få folk til å slutte å bruke strøm når alle bruker strøm, typisk tidlig på morgenen.

 

Prisen på nettleie vil da være høy tidlig på morgenen selv om prisen på strøm er lav.

har noen en sikker kilde til fremtidig pris fakturering (nettleie, kraft, effekt)???

Lenke til kommentar

har noen en sikker kilde til fremtidig pris fakturering (nettleie, kraft, effekt)???

Se hvordan det gjøres hos Norgesnett i Østfold:

https://norgesnett.no/effektbasert-nettleie/

 

Fra NVE sine sider:

 

"Effektbasert nettleie betyr at nettleien avhenger av hvor mye strøm du bruker, eller kan bruke, på en gang. Målet med effekttariffer er å stimulere strømkundene til å bruke strøm på en smartere måte, slik at nettleien kan holdes så lav som mulig."

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-elmarkedstilsyn/viktig-a-forsta-nettleien/

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

I andre land er det gjerne to inntak for vatn til vaskemaskiner, eitt til varmt og eitt til kaldt vatn. Dersom vaskemaskina kan ta inn ferdig oppvarma vatn og blande sjølv til rett temperatur, i staden for å måtte varme opp alt vatnet frå 10 til 60 grader, kan det aller meste av forbruket enkelt flyttast frå vaskemaskina til varmtvasstanken. Den er både enklare og sikrare å regulere tidspunktet for, og dermed kan du trygt vaske når som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En har statistikk over hvor mange branner som skyldes vaskemaskiner. Man har neppe statistikk over branner i slike maskiner som er avverget fordi folk har oppdaget dem og klart å slukke dem før huset brant ned (hvilket de ikke ville ha gjort om natten). Ved å ta en større utspørring kunne en ha fått noenlunde brukbare data her. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til bruk av vaskemaskin/tørketrommel når ingen er hjemme/sover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne du forklart litt mer om big data? Slik jeg forstår det, får ikke strømleverandør annet enn faktureringsgrunnlag basert på timesbruk, i motsetning til nå hvor det hos meg innrapporteres månedlig.

  

Nei, det kan jeg ikke. For dataplyndring er ikke mitt fagfelt.

 

Det jeg vet er på linje med hva Wikipedia oppsummerer. Big Data er egentlig små data. Veldig mange små data, som til sammen blir en kjempestor å. For stor til at tradisjonell, frittstående datakraft kan håndtere saken. Den siden av saken er dog uinteressant, det interessante er hva for konsekvenser denne dataplyndringen har for forbruker, som jo både er kilden til dataene og som står i mottakende ende av saken når essensen er ekstrahert.

 

Første resultat å bemerke er at der ikke finnes noe som heter anonymiserte data - er informasjonen mangesidig nok så kan man alltid regne seg tilbake til identifiserbar info. Og konklusjonen fra dataplyndringen brukes naturlig nok ikke til å gjøre livet ditt som forbruker bedre, den brukes som alltid til å gjøre selskapets bunnlinje bedre. For øvre kvantil av forbrukerne vil disse interessene til tider sammenfalle (under prinsippet sleike oppetter ryggen av Armaniskjorten.) For resten av befolkningen er resultatet mer det velkjente.

 

Hva kraftselskapene sier de har intensjoner om å gjøre med disse AMS boksene har i seg selv ingen verdi. Det eneste som betyr noe er hva disse AMS boksene er i stand til rent teknologisk - det er den eneste faktiske begrensningen. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Blir strømmen billigere om natta med AMS, eller får man bare straff om man bruker mye innenfor en time?

 

f.eks. 12.aug 2017 NO1: 00:00 -> 240,89 kr / MWh, 02:00 -> 199,53 kr / MWh, 05:00 -> 165,32 kr / MWh, 07:00 -> 222,37 kr / MWh, 09:00 -> 242,86 kr / MWh ... (netto)

Forekjem meg at systemet med fastavgift etter inntakssikringer, og overforbrukmåler som % av dette ville vere like så bra løsning.

Tilbake til 70 tallet. Men passer neppe for middelklassen med basseng, nu da man har måttet kvitte seg med oljefyren.

Modellen med overforbruk var fin den, men gir ikke samme mulighet for myndighetene, til totalovervåking, noe som er et gjennomgående mønster for alt vi er i befatning med.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Får vel bare budsjettere med en PowerWall etterhvert. Eller faktisk bruke elbilen til denne utjevninga. Men da må jeg først ha et vesentlig større batteri på bilen, og dernest garantere meg at den Vehicle-2-Grid protokollen avgrenses som en Vehicle-2-MyHouse protokoll. 

kostnadsbesparelse ved bruk av batteri:

Strømforbruk enebolig: 20 000 kWh pr år (1 666 kWh pr mnd/ 55kW per dag), kilde fjordkart.

 

Er klar over det regnestykket. Det var da også derfor jeg mumlet om å bruke elbilen til denne utjevninga. Sunk Cost osv. Bare at elbilen i så tilfelle må ha nok resterende batterikapasitet til å betjene den daglige bruk av bilen. Min elbil skal dog ikke jevne ut forbruket for resten av nabolaget, så kraftselskapet skal ikke ha tilgang på bilen. Problematikken rundt ønsket om fulladet batteri for langtur vil likefullt bestå. Disse avveininger er de samme som gjør solceller uøkonomisk i Norge enn så lenge. 

 

Men der er også en annen brist i regnestykket ditt - jeg tenker ikke flytte hele forbruket over til natt, bare overforbruket. Da skal kostnaden for et vesentlig mindre batteri regnes opp mot vesentlig høyere straffetakst av typen effektrater. Uten at jeg har regnet på det så tviler jeg likevel på at kostnadene går opp i opp. Men med økende strømpriser og fallende batteripriser så kommer der før eller siden et break-even. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I andre land er det gjerne to inntak for vatn til vaskemaskiner, eitt til varmt og eitt til kaldt vatn. Dersom vaskemaskina kan ta inn ferdig oppvarma vatn og blande sjølv til rett temperatur, i staden for å måtte varme opp alt vatnet frå 10 til 60 grader, kan det aller meste av forbruket enkelt flyttast frå vaskemaskina til varmtvasstanken. Den er både enklare og sikrare å regulere tidspunktet for, og dermed kan du trygt vaske når som helst.

 

Eller enda bedre, til varmepumpen. FInnes det slike vaskemaskiner tilgjengelig til en fornuftig pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...