Gå til innhold

– Hvis du setter på vaskemaskinen når strømmen er billigst, vil du ikke være våken for å oppdage om det begynner å brenne


Anbefalte innlegg

 

Mye synsing her

Bør skru av strømmen før en fyrer på med vann eller annet slukkemiddel

Vann brukes da ikke som slukkemiddel i privat boliger i Norge. Det brukes pulver og CO2. Og disse leder ikke strøm.

 

Jo det gjer det. Brannslange blir mykje brukt.

 

2. Ha slukkemidler lett tilgjengelig

Alle hjem skal ha brannslukningsapparat og/eller brannslange tilkoblet vann. Det er det pålegg fra myndighetene om. Ha brannslukningsapparatet lett tilgjengelig, og sørg for at det virker. Står trykkmåleren på rødt, må du enten bytte apparatet eller ta det med til service. Brannslukningsapparater må ha ettersyn, akkurat som bilen. Pulverapparater skal på kontroll hvert femte år, og til service hvert tiende år. Har du brannskumapparat, skal dette til service hvert femte år.
Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har hatt brannslange i dei to siste leilegheitene i blokk eg har budd i. Det er gjerne mindre praktisk i større hus sidan du må ha ganske lang slange for å få fram.

 

Uansett så er brannslukningsapparat og brannslange sidestilt. Du er påkrevd å ha det eine eller det andre.

Lenke til kommentar

Mye brukt? Jeg har aldri sett det i et privat hus.

 

Eneste jeg har sett av brannslanger i private boliger er vel i fellesarealet på noen blokker.

 

Det er noe mindre i bruk i dag. Men nesten alle eldre blokker med fellesgang har eller har hatt brannslanger. Ofte i overmalte og umerka skap i fellesgangen der sameiget ikkje har sørga for å holde dei ved like.

Eldre leilegheiter har eller har hatt brannslange under utslagsvasken på kjøkkenet eller på vaskerommet, men det er ofte ting som har blitt tatt vekk ved oppussing.

Dei fleste eineboligar har brannslange i kjellaren.

 

Så ja, det er ganske vanlig i private boligar, men det er nok mange stadar der bebuaren har fjerna heile greia utan å eigentleg vite kva slangen var tenkt til.

Lenke til kommentar

Strømprisen vil da ikke ene og alene være lav om natta? Jeg ser for meg at prisen kan være lav på dagtid når sola skinner og vinden blåser, også. Kunne det vært en idé å utvikle en app som varsler brukerne om lav strømpris, når den inntreffer på dagtid?

Tror du kan sette det opp nå. Prediksjonen finnes jo. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...