Gå til innhold

Mazda: Nå øker vi bensinmotorens effektivitet med 20-30 prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette høres ut som en bedre løsning for generatordrift med et fast optimalt turtall enn som hovedmotor for kjøretøy.

 

Evt hybrid uten girkasse/mekanisk overføring fra motor. Dvs et lite batteri, elmotorer og regen på hjul, og motor går konstant på optimalt turtall.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Dette høres ut som en bedre løsning for generatordrift med et fast optimalt turtall enn som hovedmotor for kjøretøy.

 

Evt hybrid uten girkasse/mekanisk overføring fra motor. Dvs et lite batteri, elmotorer og regen på hjul, og motor går konstant på optimalt turtall.

Tror det er lasten som er den relevante parameteren her, turtall blir sekundert.

Lenke til kommentar

Maclaren faktisk ...

 

At Honda ikke får til moderne motorer i Formel 1 er vel tidenes understatement. Er lenge siden jeg har sett en motor som underpresterer i så stor grad sammenlignet med konkurrentene.

 

Men nå er vel ikke asiatiske bilprodusenter på generelt grunnlag kjent for å være gode på motorteknologi. Virker som de alltid henger etter Europa.

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Daf kjørte også motorene sine på et optimalt turtall, de brukte dog ikke elektrisk overføring, men variomatic-giring, altså trinnløs mekanisk overføring. Resultatet var dog det samme, motoren surret og gikk på det samme turtallet og hastigheten ble regulert med giringen. Daf-bilene hadde forresten samme toppfart i revers som forover, fordi variomaticen fungerte like bra i begge retninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter som jeg har forstått så har det da aldri vært noe problem å få bensin til å selvantenne med kompresjon. Problemet har vært at flammefronten da har blitt supersonisk => en detonasjon som også kalles "tenningsbank" og dette fører til stor slitasje på motoren (ventiler, stempler, toppen, ol innvendig) og tap av motoreffekt siden det ikke skjer på riktig tidspunkt.

 

Hvis man bytter ut veivakselen og lager en konstantkompressjons motor og setter inn høytrykks direkte injection som på diesel biler kan man bli kvitt timing problemet, men fremdeles har man altså detonasjonsproblemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Daf kjørte også motorene sine på et optimalt turtall, de brukte dog ikke elektrisk overføring, men variomatic-giring, altså trinnløs mekanisk overføring. Resultatet var dog det samme, motoren surret og gikk på det samme turtallet og hastigheten ble regulert med giringen. Daf-bilene hadde forresten samme toppfart i revers som forover, fordi variomaticen fungerte like bra i begge retninger.

"fordi variomaticen fungerte like bra i begge retninger."

 

Hva var/er det  negative ved variomaticen ?  Jeg husker Daf  som en god  kjøreopplevelse. Og den var ikke daff.

 

 

Redigert:

Jeg fikk svar på noe av det i denne fine artikkelen om Variomatic.

https://www.uniquecarsandparts.com.au/how_it_works_variomatic_transmission

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Økt effektivitet kommer muligens av økt kompresjon og forbrenningstemperatur? Slipper man i så fall unna NOX og annet svineri som dieselen sliter med?

NOx er knyttet nettopp til høy forbrenningstemperatur, så denne teknologien vil antakelig gi tilsvarende NOx-utslipp som en dieselmotor. Partikkelutslippene vet jeg ikke nok om hvordan oppstår til at jeg kan vurdere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Økt effektivitet kommer muligens av økt kompresjon og forbrenningstemperatur? Slipper man i så fall unna NOX og annet svineri som dieselen sliter med?

NOx er knyttet nettopp til høy forbrenningstemperatur, så denne teknologien vil antakelig gi tilsvarende NOx-utslipp som en dieselmotor. Partikkelutslippene vet jeg ikke nok om hvordan oppstår til at jeg kan vurdere det.

Det samme tenkte jeg. Normalt vil høy forbrenningstemperatur gi høye NOx-utslipp. Betyr det at de må rense dette i etterkant (AdBlue eller tilsvarende), eller klarer de å unngå at det skapes høye NOx-verdier i selve forbrenningsprosessen? Hvis ikke er jo dette et totalt dødt løp, så noe må de ha gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å ha lest at en kombo av bensin drift med "on demand" insprøytning av hydrogen er den desidert beste forbrenningen som kan finne sted, mulig jeg tar helt feil, men mener det var en kar på 70-80 tallet som fant ut dette men ble fort "tøylet" med penger fra de store bilprodusentene. Men flott at Mazda går ut og prøver ut "nye" ting som er gammelt, for mye av det som er bra er patenter som nå ligger "Up for grabs" igjen og bør virkelig testes ut mer.

Lenke til kommentar

"så noe må de ha gjort."

Du er mer optimistisk enn jeg da - hvis dagens direkte innsprøytning bensin motor slipper ut 10-100 ganger mer partikkel og mer NOx enn dagens diesel motor, hvorfor skal de bryr seg om økt utslipp med denne nye type motor? Det eneste ting det betyr er at det sannsynligvis finnes ikke god regelverk ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...