Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Relger om filming


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På offentlig plass kan du filme og ta bilder slik du ønsker.. Men med en gang du beveger deg på privat eiendom er det deres regler som gjelder... I alle tilfellene det gjelder er du i teorien pliktig til å få samtykke av alle personene du har filmet om du skal vise filmen til andre, på private steder samtykker du til overvåkningskamera da det opplyses om det ved inngangen eller lignende...

Lenke til kommentar

Du er vell egentlig pliktig til og få samtykke av de du filmer uavhengig av hvem du filmer men det er det ingen som bryr seg om nå om dagen.

Nei, dette er feil. Det er kun hvis filmen skal gjengis eller vises offentlig.

 

Man har altså lov til å ta bilder og filme så mye man vil av ting og personer som befinner seg på offentlig sted. Privat eiendom er untatt, men man kan stå på offentlig sted å filme inn på privat eiendom så mye man måtte ønske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du er vell egentlig pliktig til og få samtykke av de du filmer uavhengig av hvem du filmer men det er det ingen som bryr seg om nå om dagen.

Det stemmer ikke. Du kan filme i vei, men du trenger i utgangspunktet samtykke for å publisere.

 

 

 

Du er vell egentlig pliktig til og få samtykke av de du filmer uavhengig av hvem du filmer men det er det ingen som bryr seg om nå om dagen.

Nei, dette er feil. Det er kun hvis filmen skal gjengis eller vises offentlig.

 

Man har altså lov til å ta bilder og filme så mye man vil av ting og personer som befinner seg på offentlig sted. Privat eiendom er untatt, men man kan stå på offentlig sted å filme inn på privat eiendom så mye man måtte ønske.

 

Ja, det er riktig. Mente og ha det med i det jeg skrev. Men det er uhyre sjeldent at folk filmer nå om dagen og ikke deler det/publiserer det så litt implisitt er det jo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du er vell egentlig pliktig til og få samtykke av de du filmer uavhengig av hvem du filmer men det er det ingen som bryr seg om nå om dagen.

Nei, dette er feil. Det er kun hvis filmen skal gjengis eller vises offentlig.

 

Man har altså lov til å ta bilder og filme så mye man vil av ting og personer som befinner seg på offentlig sted. Privat eiendom er untatt, men man kan stå på offentlig sted å filme inn på privat eiendom så mye man måtte ønske.

 

nja, denne er i grenseland

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er riktig. Mente og ha det med i det jeg skrev. Men det er uhyre sjeldent at folk filmer nå om dagen og ikke deler det/publiserer det så litt implisitt er det jo.

 

 

Jeg tror du tar feil der. Jeg vil til og med mene at det meste som blir filmet på offentlig gate forblir upublisert og kun brukt privat i ettertid.

Lenke til kommentar

 

Du er vell egentlig pliktig til og få samtykke av de du filmer uavhengig av hvem du filmer men det er det ingen som bryr seg om nå om dagen.

Det stemmer ikke. Du kan filme i vei, men du trenger i utgangspunktet samtykke for å publisere.

Så om politiet arresterer noen venner av meg, eller vill snakke med meg, har jeg full rett å dra opp mobilen og filme?

Lenke til kommentar

 

Privat eiendom er untatt, men man kan stå på offentlig sted å filme inn på privat eiendom så mye man måtte ønske.

 

Selve eiendommen med hus og hage kan du filme fotografere så mye du vil. Filmer du beboerne er du nok i en gråsone...

 

Dette er iallefall ikke akseptert i Tysland. Å filme/ta bilder folks eiendom og hus og publisere dette er ulovlig uten samtykke. Det faller under privatlivets fred.

 

Er det ikke slik i Norge også?

Lenke til kommentar

Så om politiet arresterer noen venner av meg, eller vill snakke med meg, har jeg full rett å dra opp mobilen og filme?

Ja. Med et par unntak.

Om du hindrer politiet i sitt arbeid er det selvsagt ikke lov.

 

Så har du den litt mer "sketchy" delen. Du må fortsatt følge politiets pålegg. Politiet har vide fullmakter når det gjelder å bortvise folk fra et sted. Blir du bedt om å gå er det ikke sikkert det lureste å la være å høre på dem. Du kan fort havne i håndjern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Privat eiendom er untatt, men man kan stå på offentlig sted å filme inn på privat eiendom så mye man måtte ønske.

 

Selve eiendommen med hus og hage kan du filme fotografere så mye du vil. Filmer du beboerne er du nok i en gråsone...

 

Dette er iallefall ikke akseptert i Tysland. Å filme/ta bilder folks eiendom og hus og publisere dette er ulovlig uten samtykke. Det faller under privatlivets fred.

 

Er det ikke slik i Norge også?

 

Det tror jeg ikke.

I Norge er det Åndsverksloven som regulerer publisering av fotografier med personer på. (§45c).

Her står det at man i utgangspunktet ikke kan publisere bilder av personer offentlig uten samtykke.

Det er dog noen unntak.

 

Det er ingenting i denne loven som sier noe om bygninger eller eiendom, så det er i utgangspunktet fritt frem etter det jeg vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Privat eiendom er untatt, men man kan stå på offentlig sted å filme inn på privat eiendom så mye man måtte ønske.

 

Selve eiendommen med hus og hage kan du filme fotografere så mye du vil. Filmer du beboerne er du nok i en gråsone...

 

Dette er iallefall ikke akseptert i Tysland. Å filme/ta bilder folks eiendom og hus og publisere dette er ulovlig uten samtykke. Det faller under privatlivets fred.

 

Er det ikke slik i Norge også?

 

Det tror jeg ikke.

I Norge er det Åndsverksloven som regulerer publisering av fotografier med personer på. (§45c).

Her står det at man i utgangspunktet ikke kan publisere bilder av personer offentlig uten samtykke.

Det er dog noen unntak.

 

Det er ingenting i denne loven som sier noe om bygninger eller eiendom, så det er i utgangspunktet fritt frem etter det jeg vet.

 

Merkelig. Det var en stor sak om dette i Europeiske medier for noen år siden fordi Google ble nødt til å sensurere private hjem fra Google Streetview og måtte avslutte hele streetview i Tyskland på grunn av reglene og lovene. Såvidt jeg husker var det også en del diskusjon om dette i Norge, men jeg kan ikke huske utfallet.

 

Jeg mener dog å huske at Norske synspunkt var rimelig nær det Tyske standpunktet.

 

Men lovene i Norge angående privatlivet er jo også regulert av datatilsynet, uten at jeg kjenner reglene i detalj. Det var endel snakk om dette her på forumet for rundt ett år siden i forbindelse med dronebilder og dronevideo. Konklusjonen var vel forøvrig at man ikke kan publisere bilder/video av folk som kan gjenkjennes uten deres tillatelse.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Privat eiendom er untatt, men man kan stå på offentlig sted å filme inn på privat eiendom så mye man måtte ønske.

Selve eiendommen med hus og hage kan du filme fotografere så mye du vil. Filmer du beboerne er du nok i en gråsone...

Dette er iallefall ikke akseptert i Tysland. Å filme/ta bilder folks eiendom og hus og publisere dette er ulovlig uten samtykke. Det faller under privatlivets fred.

 

Er det ikke slik i Norge også?

Det tror jeg ikke.

I Norge er det Åndsverksloven som regulerer publisering av fotografier med personer på. (§45c).

Her står det at man i utgangspunktet ikke kan publisere bilder av personer offentlig uten samtykke.

Det er dog noen unntak.

 

Det er ingenting i denne loven som sier noe om bygninger eller eiendom, så det er i utgangspunktet fritt frem etter det jeg vet.

Merkelig. Det var en stor sak om dette i Europeiske medier for noen år siden fordi Google ble nødt til å sensurere private hjem fra Google Streetview og måtte avslutte hele streetview i Tyskland på grunn av reglene og lovene. Såvidt jeg husker var det også en del diskusjon om dette i Norge, men jeg kan ikke huske utfallet.

 

Jeg mener dog å huske at Norske synspunkt var rimelig nær det Tyske standpunktet.

 

Men lovene i Norge angående privatlivet er jo også regulert av datatilsynet, uten at jeg kjenner reglene i detalj. Det var endel snakk om dette her på forumet for rundt ett år siden i forbindelse med dronebilder og dronevideo. Konklusjonen var vel forøvrig at man ikke kan publisere bilder/video av folk som kan gjenkjennes uten deres tillatelse.

Om du kjører rundt i en bil som tar bilde av hele byen og legger det ut på internett må du anonymisere mennesker.

 

Det er ikke det vi snakker om her. Dersom du står på offentlig sted og fotograferer eller filmer inn på privat område er det lovlig. Det kan være straffbart om omfanget eller adferden tilsier at du trakasserer den du filmer, men det blir uansett et litt annet spørsmål. Det er også noe annet med et stasjonært kamera, det vil være ulovlig overvåkning inn i hagen til naboen, for eksempel.

 

Det er uansett ikke en sak for Datatilsynet om noen filmer et privat bolighus i forbifarten.

 

At det er implisitt at bilder og video publiseres betyr ikke (som noen virker å tro) at man må innhente samtykke for filmingen eller fotograferingen. Det betyr ene og alene at man må innhente samtykke for å publisere. Og som andre påpeker er det ingen automatikk i at det kreves samtykke for å publisere heller, gitt at én av unntakene i §45c er oppfylt.

 

I hovedsak kan man si at dersom du har lov til å være der du er, og det ikke er noe postet fotoforbud, så kan du ta bilder. Og filme. Se ellers det jeg skriver over om adferd og omfang.

Lenke til kommentar

 

 

Privat eiendom er untatt, men man kan stå på offentlig sted å filme inn på privat eiendom så mye man måtte ønske.

 

Selve eiendommen med hus og hage kan du filme fotografere så mye du vil. Filmer du beboerne er du nok i en gråsone...

 

Dette er iallefall ikke akseptert i Tysland. Å filme/ta bilder folks eiendom og hus og publisere dette er ulovlig uten samtykke. Det faller under privatlivets fred.

 

Er det ikke slik i Norge også?

 

 

Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...