Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil til ungdom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare å gå på finn og se etter biler under 70k det. Forsikringen kan du sjekke med forsikringskalkulator.

 

Det kan kanskje være lurt å ikke sprenge budsjettet da. Er ikke alltid at førstebil kommer seg gjennom første vinter uten å gå i grøfta.

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å komme med noen gode forslag, når du ikke har satt opp noen krav. Og man får mye bil for 70 000 i dag om man velger rett merke, og undersøker markedet. Noen eksempler er for eksempel VW Golf 5, eller Opel av alle modeller - med unntak av Omega. Her kan man finne godt utstyrte eksemplarer, med nokså lav km.stand. 

 

En tommelfingerregel for å unngå høye forsikringspriser, er å styre unna bakhjulstrekkere, biler med stort motorvolum eller biler med høy motoreffekt. BMW er gjerne bare "å glemme", med mindre man setter forsikringen på sine foreldre - noe som kan ha både fordeler og ulemper. Sist jeg sjekket kostet det i overkant av 20 000 i året for en 18-åring å eie en 199x BMW 318 med 12 000km. 

 

Selv om 70 000 for en førstegangsbil er langt ifra det høyeste tallet jeg har hørt, så synes jeg personlig det er litt voldsomt. Som nevnt av E.C. - man er ung, har nettopp fått lappen og risikoen for ulykker er høy - enten det skyldes uforsiktighet/råkjøring eller lite erfaring. Men, her er man ulik, og mens noen klarer seg med litt lakkflekker her og der, er det andre som gjerne vil at bilen skal være "strøken". 

Endret av ColdCode
Lenke til kommentar

Biler er som isfjell - du ser bare en brøkdel av tilstanden ved første blikk. Du må under og inni for å faktisk gjøre en vurdering. Bilen er kanskje "strøken" utvendig, men hva med det opprustede gulvet som eieren ikke har fortalt deg om? Eller at motoren har begynt å bruke vann? 

 

Som et (typisk) eksempel kjøpte en bekjent en E46 for ca fire år siden. Siden den gang har han tettet allverdens lekkasjer i hver eneste rute, byttet radiator samt toppakning. Her er det selvsagt stor variasjon, og man kan kjøre en tilsvarende bil i mange år uten å gjøre noen ting. Poenget er at en bil som ser helt strøken ut utvendig, ikke nødvendigvis er bra. 

Selv har jeg kjørt i underkant av 60 000km med min bil siden jeg kjøpte den(bikker snart 300 000), og der har jeg kun byttet eksosanlegg. 

Endret av ColdCode
Lenke til kommentar

Skulle ønske det fantes en liste som viste forsikringspriser per bil og selskap. Fritt marked betyr også fri flyt av informasjon.

 

Fant denne:

 

http://e24.no/bil/forsikringer/spar-20-000-kroner-paa-bilforsikring/10078360

 

Generelt sett er et råd: Billig er ikke billig, med mindre du vil bruke kveldene dine på å skru og mekke. Hvis ikke du vil, så må du bruke verksted. Med en bil til ca 50 000, kan du regne med minst 10 000 per år bare i vedlikehold. Med drivstoff, forsikring, vedlikehold og uventede reparasjoner, kan du regne med minst 50 000 i året i utgifter til bil. Dét er rundt 4000 i måneden. Da tenker jeg på -alt-, fra dekk, til spylervæske, bremsevæske, frostvæske, oljeskift, vindusviskere, kanskje en sprekk i vinduet, ripe i lakken, punktert dekk, bremseklosser, bremseskiver, nye lyspærer, prøv å kjøre med -ett- manglende lys om vinteren, polisen gir deg bot før du får blunket, for ikke å snakke om hvor trafikkfarlig det er, hvis det er aircondition må den "fylles" på med noe greier som ofte kun verksted kan gjøre. Kanskje du låser bilen ved et uhell og må ha NAF til å åpne den? 2000 kr med én gang, dog du kan bruke forsikring, 500 kr. Uventet stans? Må ha tauebil til å hente, minst 1500kr, + reparasjon. Det er så mye utgifter med bil at du aner ikke ^^ Bare vent og se.

 

Dét du kan vurdére, er å kjøpe en 2-3 år gammel bil, nypris 180-200 000, som selges for ca 100 000. Da har du 5-årsgarantien. Selg så bilen når garantien går ut. Gjenta prosessen. Da kan du utnytte garantien som vedlikehold, du får en tryggere bil, du slipper å betale for reparasjoner som skyldes slitasje. Det koster litt i omregistréring og jobb rundt dette, og du må jo så klart selge litt billigere enn du kjøpte den, men dét sparer du fort inn i forhold til å ligge og skru på en gammel skrothaug av en bil som du aldri kan stole på starter om morgenen når du skal på jobb. Det er i denne perioden bilen taper seg MINST i verdi også. En 5 år gammel bil er ikke "gammel".

 

Alt avhenger også av hvor mye og hvordan bilen er brukt. Prøv å finn en som har hatt -EN- eier, og som kan vise verkstedshistorikk på bilen! Forhåpentligvis bare hatt den på -ett- verksted, som kjenner bilen.

 

Ikke kjøp deg jobb! Målet med å kjøpe seg bil er at -den- skal gjøre livet -ditt- lettere, ikke omvendt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det er vel en forutsetning at du kan skru eller har tenkt deg å lære om du kjøper en E46 eller tilsvarende. Så er det antaglivis lurt å regne med 1-3k i måneden til service, etter at drivstoff, bom, årsavgift og forsikring er betalt. Skal du levere på verksted må du legge på en del tusen til.

Lenke til kommentar

Du mener en E46 trenger i området 12 til 36k i service per ÅR?!

Blir dyr bil gitt.

Jeg har ett råd: Ikke kjøp for billig, det blir jævlig dyrt!

Uansett hva du ender opp med vil du få problemer før eller siden, og du vil nok lære mye både om bilkjøp, service og kostnader i løpet av den tiden du har den første bilen. 

Husk at det er mange luringer der ute som skal selge gamle biler til høye priser, og det er ikke alltid den billigste og blankeste av dem som er det beste kjøpet. "Uta blank, inna krank" er et lokalt ordtak her. Et annet er "nymalt, ikke overhalt".

Pass deg for alle disse kjeltringene som finnes rundt omkring, og spesielt er det mange som handler med BMW-er da disse er svært populære blant nye landsmenn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel en forutsetning at du kan skru eller har tenkt deg å lære om du kjøper en E46 eller tilsvarende. Så er det antaglivis lurt å regne med 1-3k i måneden til service, etter at drivstoff, bom, årsavgift og forsikring er betalt. Skal du levere på verksted må du legge på en del tusen til.

 

Anekdotisk er 1-3k per måned et grovt overestimat. Vil heller si at man bør ha 7-10k på bok til når en service kommer.

 

Men minn meg på hvorfor vi fortsatt fronter E46 som et alternativ til en som har satt lav forsikring som ca. eneste krav.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...