Gå til innhold

Traumatiserende kjørelærer


Anbefalte innlegg

Er det slik å forstå at du satt bakpå, for det kan nesten høres slik ut? Dersom du føler deg ubekvem og ikke skikket til å kjøre videre kjører du rolig inn til siden og stopper, med mindre det var midt i et kryss eller tunnel. 

 

Nå er det snakk om moped, så da kjører vel læreren på egen sykkel bak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det slik å forstå at du satt bakpå, for det kan nesten høres slik ut? Dersom du føler deg ubekvem og ikke skikket til å kjøre videre kjører du rolig inn til siden og stopper, med mindre det var midt i et kryss eller tunnel. 

 

 

Nå er det snakk om moped, så da kjører vel læreren på egen sykkel bak?

Læreren kjørte egen sykkel bak ja. Vi var som nevnt midt i et stort lyskryss med flere titalls biler midt rushtiden i sentrum uten noen mulighet for å kjøre ut. Skal likevel være sagt at jeg løste den situasjonen helt feil da jeg valgte å gjøre det jeg trodde kjørelærer sa i sinne, istedenfor å ta valget selv etter situasjonen.

Lenke til kommentar

 

aklla: Hva er det du ønsker å oppnå med din kommentar? Den er totalt verdiløs. Det er utrolig lett for deg å være etterpå klok. Har du aldri gjort noe på en måte som ikke var helt optimal?

Det var nå bare ett spørsmål, om jeg tar på ett hodesett som ikke passer er det jo natturlig for meg å justere det så det passer :)

TS svarte jo på hvorfor det ikke gikk.

Du må ikke ta helt av.

 

 

Men vil egentlig anbefalle TS å ta det opp med kjøreskolen, dette er noe absolutt ikke bør være slik TS beskriver. Samtidig få en ny lærer.

Tror kjøreskolen setter pris på å få høre hvordan han er også, slik at de kan ta det opp med han.

 

 

Selvfølgelig trenger jeg å ta helt av. Finnes det noe mer irriterende enn etterpåklokskap. Hjelp, jeg brant meg på fingeren hva burde jeg gjøre. Hvorfor brant du deg til å begynne med? 

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spurte var jo at TS viste headsettet ikke var riktig når TS startet å kjøre.

Det er ikke etterpåklokskap når man vet hva som kommer til å skje, så alikevel gjøre det :)

 

Som at man vet man kommer til å brenne seg, og alikevel gjøre det, så klage på at man brenner seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spurte var jo at TS viste headsettet ikke var riktig når TS startet å kjøre.

Det er ikke etterpåklokskap når man vet hva som kommer til å skje, så alikevel gjøre det :)

 

Som at man vet man kommer til å brenne seg, og alikevel gjøre det, så klage på at man brenner seg.

Det blir ikke det samme i det hele tatt.

 

"Det startet med at headsettet som skal i hjelmen ble så dårlig plassert som overhodet mulig, som gjorde at få av kommandoene hans var overhodet gjennomførbare. Hjelp fikk jeg heller ikke med dette."

 

Det er tydelig at han har prøvd å si fra, gjøre det han kan i den gitte situasjonen. Her har man en uerfaren person, som gjør det beste ut fra situasjonen, men blir ikke hørt. Han tok en kalkulért risiko i det gitte øyeblikket, og regnet med at det skulle gå bra.

 

Da er det -ledelsens- egen feil. Hvorfor i all verden var det ikke standard kontrollrutine, å sjekke at alle hører klart og tydelig på bluetooth-hodetelefonene? Det høres jo ut som toppen av ignoranse å bare regne med at dette fungerer som det skal??

 

Når man så har noen som nesten ikke har erfaring på veien, som er der for å lære, så er det ingen unnskyldning for kjørelæreren å oppføre seg sånn som det her.

Lenke til kommentar

 

Grunnen til at jeg spurte var jo at TS viste headsettet ikke var riktig når TS startet å kjøre.

Det er ikke etterpåklokskap når man vet hva som kommer til å skje, så alikevel gjøre det :)

 

Som at man vet man kommer til å brenne seg, og alikevel gjøre det, så klage på at man brenner seg.

Det blir ikke det samme i det hele tatt.

 

"Det startet med at headsettet som skal i hjelmen ble så dårlig plassert som overhodet mulig, som gjorde at få av kommandoene hans var overhodet gjennomførbare. Hjelp fikk jeg heller ikke med dette."

 

Det er tydelig at han har prøvd å si fra, gjøre det han kan i den gitte situasjonen. Her har man en uerfaren person, som gjør det beste ut fra situasjonen, men blir ikke hørt. Han tok en kalkulért risiko i det gitte øyeblikket, og regnet med at det skulle gå bra.

 

Da er det -ledelsens- egen feil. Hvorfor i all verden var det ikke standard kontrollrutine, å sjekke at alle hører klart og tydelig på bluetooth-hodetelefonene? Det høres jo ut som toppen av ignoranse å bare regne med at dette fungerer som det skal??

 

Når man så har noen som nesten ikke har erfaring på veien, som er der for å lære, så er det ingen unnskyldning for kjørelæreren å oppføre seg sånn som det her.

 

 

Jeg er helt enig i at kjørelærer opptrådte klandreverdig spesielt siden han er den profesjonelle part, men det fritar uansett ikke TS for ansvar. Det blir litt som at man har forkjørsrett, men ikke påkjørsrett i trafikken. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at TS brøt veitrafikklovens paragraf 3 ved å starte kjøringen selv om han viste at sambandet ikke var i orden. Det samme gjorde selvfølgelig kjørelærer. Slike holdninger som at "jeg har retten på min side så da får det bare gå som det går" er rett og slett ikke ønskelig i trafikken. Vi har alle en plikt til unngå skade og at farlige situasjoner oppstår. Jeg sier det igjen, TS er muligens ikke moden nok til å inneha førerkort, men det er han absolutt ikke alene om. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden det er mopedlappen det er snakk om, er det kanskje greit å avklare hvor gammel TS er? Det er én ting å sitte som tjuefemåring og tenke at "her er det bare å kjøre inn til siden, stoppe og fortelle kjørelæreren hvor skapet skal stå". Kan hende jeg til og med kunne klart å gjøre noe slikt selv, som 28-åring. Det er noe ganske annet for en femten-sekstenåring å opponere når man hele sitt liv har blitt kondisjonert til å holde kjeft og gjøre som folk som vet bedre enn deg sier.

 

Hadde min fremtidige eventuelle sønn eller datter kommet hjem med en slik historie ville jeg nok ta kontakt med kjøreskolen, eventuelt godkjennende myndighet dersom det var snakk om enkeltmannsforetak. Man kan, bør og må stille høye krav til folk som skal veilede oss komplette idioter så vi blir i stand til å ferdes trygt i et virvar av stålklumper med høy hastighet. Ikke bare krav til faglig kompetanse, men også krav til mellommenneskelig kompetanse, pedagogiske evner og sinnelag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden det er mopedlappen det er snakk om, er det kanskje greit å avklare hvor gammel TS er? Det er én ting å sitte som tjuefemåring og tenke at "her er det bare å kjøre inn til siden, stoppe og fortelle kjørelæreren hvor skapet skal stå". Kan hende jeg til og med kunne klart å gjøre noe slikt selv, som 28-åring. Det er noe ganske annet for en femten-sekstenåring å opponere når man hele sitt liv har blitt kondisjonert til å holde kjeft og gjøre som folk som vet bedre enn deg sier.

 

Hadde min fremtidige eventuelle sønn eller datter kommet hjem med en slik historie ville jeg nok ta kontakt med kjøreskolen, eventuelt godkjennende myndighet dersom det var snakk om enkeltmannsforetak. Man kan, bør og må stille høye krav til folk som skal veilede oss komplette idioter så vi blir i stand til å ferdes trygt i et virvar av stålklumper med høy hastighet. Ikke bare krav til faglig kompetanse, men også krav til mellommenneskelig kompetanse, pedagogiske evner og sinnelag.

 

Som sagt er jeg helt enig med deg, denne kjørelæreren burde mistet jobben. MEN det fritar ikke TS for ansvar. Det man egentlig burde vurdere er om 15 åringer er modne nok til å ferdes i trafikken? Det hjelper verken andre billister eller TS at vi alle er enige om at kjørelæreren er en idiot dersom det skjer en ulykke fordi TS ikke satt foten ned og følte seg presset til å fortsette. Dette med modenhet passer også fint inn i din lille avhandling om krav for å ferdes trygt i et virvar av stålklumper med høy hastighet. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

?

Det er én ting å sitte som tjuefemåring og tenke at "her er det bare å kjøre inn til siden, stoppe og fortelle kjørelæreren hvor skapet skal stå". Kan hende jeg til og med kunne klart å gjøre noe slikt selv, som 28-åring. Det er noe ganske annet for en femten-sekstenåring å opponere når man hele sitt liv har blitt kondisjonert til å holde kjeft og gjøre som folk som vet bedre enn deg sier.

Er heilt uenig, det går ann å stoppe for å ordne opp i problemet utan å gå i konflikt med kjøyrelæraren, der har med modenheit å gjere. Sjølv om aldersgrensa er 16 år, så betyr ikkje det at alle 16 åringar er modne nok.

Det er ikkje verre for ein 15 åring å stoppe for å gi beskjed til køyrelæraren om at sambandet ikkje fungerer, enn det er å spørre norsklæraren om kva side ein skulle slå opp i boka på.

 

Kva om det her hadde vært snakk om ei punktering? Fortsatt berre tur-og-kjør til kjøyrelæraren gir beskjed om noke anna?

 

Eg er sjølvsagt heilt enig i at kjøyrelæraren har eit ansvar, men det forsvarer ikkje at trådstarter kjøyrde på raudt lys i panikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Grunnen til at jeg spurte var jo at TS viste headsettet ikke var riktig når TS startet å kjøre.

Det er ikke etterpåklokskap når man vet hva som kommer til å skje, så alikevel gjøre det :)

 

Som at man vet man kommer til å brenne seg, og alikevel gjøre det, så klage på at man brenner seg.

Det blir ikke det samme i det hele tatt.

 

"Det startet med at headsettet som skal i hjelmen ble så dårlig plassert som overhodet mulig, som gjorde at få av kommandoene hans var overhodet gjennomførbare. Hjelp fikk jeg heller ikke med dette."

 

Det er tydelig at han har prøvd å si fra, gjøre det han kan i den gitte situasjonen. Her har man en uerfaren person, som gjør det beste ut fra situasjonen, men blir ikke hørt. Han tok en kalkulért risiko i det gitte øyeblikket, og regnet med at det skulle gå bra.

 

Da er det -ledelsens- egen feil. Hvorfor i all verden var det ikke standard kontrollrutine, å sjekke at alle hører klart og tydelig på bluetooth-hodetelefonene? Det høres jo ut som toppen av ignoranse å bare regne med at dette fungerer som det skal??

 

Når man så har noen som nesten ikke har erfaring på veien, som er der for å lære, så er det ingen unnskyldning for kjørelæreren å oppføre seg sånn som det her.

 

 

Jeg er helt enig i at kjørelærer opptrådte klandreverdig spesielt siden han er den profesjonelle part, men det fritar uansett ikke TS for ansvar. Det blir litt som at man har forkjørsrett, men ikke påkjørsrett i trafikken. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at TS brøt veitrafikklovens paragraf 3 ved å starte kjøringen selv om han viste at sambandet ikke var i orden. Det samme gjorde selvfølgelig kjørelærer. Slike holdninger som at "jeg har retten på min side så da får det bare gå som det går" er rett og slett ikke ønskelig i trafikken. Vi har alle en plikt til unngå skade og at farlige situasjoner oppstår. Jeg sier det igjen, TS er muligens ikke moden nok til å inneha førerkort, men det er han absolutt ikke alene om. 

 

Nei, men når autoritéter misbruker sin makt, så kan man føle seg maktesløs, at man føler seg tvunget til handling selv om man egentlig vil noe helt annet. Hvilke lover og regler finnes for slike situasjoner? Det må vel finnes noen?

Lenke til kommentar

Som sagt er jeg helt enig med deg, denne kjørelæreren burde mistet jobben. MEN det fritar ikke TS for ansvar. Det man egentlig burde vurdere er om 15 åringer er modne nok til å ferdes i trafikken? Det hjelper verken andre billister eller TS at vi alle er enige om at kjørelæreren er en idiot dersom det skjer en ulykke fordi TS ikke satt foten ned og følte seg presset til å fortsette. Dette med modenhet passer også fint inn i din lille avhandling om krav for å ferdes trygt i et virvar av stålklumper med høy hastighet.

Er heilt uenig, det går ann å stoppe for å ordne opp i problemet utan å gå i konflikt med kjøyrelæraren, der har med modenheit å gjere. Sjølv om aldersgrensa er 16 år, så betyr ikkje det at alle 16 åringar er modne nok.

Det er ikkje verre for ein 15 åring å stoppe for å gi beskjed til køyrelæraren om at sambandet ikkje fungerer, enn det er å spørre norsklæraren om kva side ein skulle slå opp i boka på.

 

Kva om det her hadde vært snakk om ei punktering? Fortsatt berre tur-og-kjør til kjøyrelæraren gir beskjed om noke anna?

 

Eg er sjølvsagt heilt enig i at kjøyrelæraren har eit ansvar, men det forsvarer ikkje at trådstarter kjøyrde på raudt lys i panikk.

Det var da voldsomt til ansvar dere legger på TS. Det er snakk om et ungt (antagelig, vi vet jo ikke enda) menneske i starten av en opplæringssituasjon. TS har i praksis ikke peiling på hva som foregår eller hva han skal gjøre, det er derfor det skulle kjøre en knark bak ham med informasjon på øret.

Å kreve en erfaren 28-årings evne til å sette ned foten når han blir presset forbi egne begrensinger av en 15-åring som ikke har noen anelse om hvilke begrensninger som i det hele tatt eksisterer blir litt som å kreve at en nygift brud skal være erfaren som en pornostjerne og samtidig jomfru og ukysset. Verden fungerer rett og slett ikke slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da velger jeg å ikke se mer på evt. Svar da føler at saken er på vei ut av hodet mitt :) takker for alle positive oppmuntringer, og forstår fra innsiden til utsiden at noen mener jeg burde reagert anderledes osv, men det er det som er så fint; vi er alle forskjellige og hvis man setter 100 personer inn i samme situasjon vil man aldri få samme resultat. Jeg er også forståelsesfull over at kjørelæreren valgte å bruke stemmen sin som han gjorde, men det ble veldig ukomfortabelt for meg med alt som foregikk.

Takk for at dere tok dere tid til å lese og svare på innlegget, for det har vært viktig for meg for å få lagt det bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...