Gå til innhold

FM-stillheten inntar Sør- og Vestlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men nå forutsetter du at politikerene vil snu og at DAB ikke kommer til å bli bedre med tiden.

 

FM var svært dårlig i starten og veldig lite egnet for bruk i bil når det ble tatt i bruk. Det var til og med uenigheter om å ta i bruk FM i stede for å bruke AM, for å ikke snakke om fargetv i stede for svart hvitt! DAB er en naturlig utvikling med sine naturlige utfordringer i starten.

Lenke til kommentar

Det tenker du, men det er mange som tenker at streaming av internettradio og/eller Satelitt-radio er framtiden og at DAB forblir en anekdote i den teknologisk historieboka  :wee:

 

Streaming det har man allerede utstyret til å få til i dagens mobiltelefoner, er bare å kjøpe seg heftige datapakker når disse blir rimelige nok.

 

Satelitt kan skytes opp slik at det dekker mer enn Nord - og mellomamerika. Men det fordrer at en enten kjøper utstyr som er kompatibelt med eksisterende aktører, eller at en må finne opp hjulet på nytt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja det er det nok - men så er det jo bare for de som mener det å ta i bruk streaming av internettradio eller satelittradio da. Ser ikke problemet. I stede for skal en bruke mye tid på å klage på at den gamle løsningen man mener er utdatert blir byttet ut med en ny løsning man ikke liker(eller er utdatert)...

Lenke til kommentar

For å kunne gjenoppta FM-sendingene, kanskje?

 

Hvis DAB-eksperimentet ble avsluttet i morgen, var det lettere å gå tilbake til FM om utstyret fremdeles var på plass.

 

Selvsagt vil DAB-forkjempere rive FM-utstyret raskest mulig, slik at vi ikke skal ha noe valg.

Vi har valget å ikke bruke katastrofe prosjektet som er DAB og heller kun bruke streaming over 4G

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er det nok - men så er det jo bare for de som mener det å ta i bruk streaming av internettradio eller satelittradio da. Ser ikke problemet. I stede for skal en bruke mye tid på å klage på at den gamle løsningen man mener er utdatert blir byttet ut med en ny løsning man ikke liker(eller er utdatert)...

 

Man betaler skatt og da har man rettigheter om å få bry seg om hvordan fellespengebingen forvaltes. Er ikke så mye vanskeligere enn det.

 

Dessuten så ville det spart mye for miljøet og mye frustrasjon om en bare behold FM.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja det er det nok - men så er det jo bare for de som mener det å ta i bruk streaming av internettradio eller satelittradio da. Ser ikke problemet. I stede for skal en bruke mye tid på å klage på at den gamle løsningen man mener er utdatert blir byttet ut med en ny løsning man ikke liker(eller er utdatert)...

 

Radio har sin nytte, fordi det er overalt og billig. Dvs den nytten har ikke DAB, så jeg har sluttet med radio og i sin helhet gått over til streaming.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja det er det nok - men så er det jo bare for de som mener det å ta i bruk streaming av internettradio eller satelittradio da. Ser ikke problemet. I stede for skal en bruke mye tid på å klage på at den gamle løsningen man mener er utdatert blir byttet ut med en ny løsning man ikke liker(eller er utdatert)...

 

Radio har sin nytte, fordi det er overalt og billig. Dvs den nytten har ikke DAB, så jeg har sluttet med radio og i sin helhet gått over til streaming.

 

AtW

 

Ikke sant, og en FM motager kan man lage uten store for kunnskaper (noe som ble gjort under krigen), DAB derimot krever mye mer.

DAB kommer til å gå ned i historien for hva som skjer når NRK ikke vil tape fjes og vedgå at de tar grådig  feil.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For kort tid sidan måtte eg teste DAB-signala på vestlandsvegane. Mellom to ferjerkaiar (Gjermundshamn og Hodnanes) høyrde eg på DAB heilie vegen som tek ein liten time å køyra.

Eg trur eg hadde signal omtrent 10 minutt totalt ... og i gjennomsnitt hadde eg vel signal i periodar på 0,5-1 minutt.

 

Eg vart ikkje imponert :-(

Eg kjørte nå under Tysnesfest mellom Hodnanes og Gjerstad(samt mye rundt i Våge). Hadde stort sett DAB dekning hele veien. Eneste stedet det falt ut var ved tunnellene i Uggdal og på bakketoppen på vei ned mot Våge hamn. Ellers hadde eg dekning.

 

Dette da med DAB-adapter for å bruke eksisterende FM/AM-antenne i bilen til DAB.

Lenke til kommentar

Men nå forutsetter du at politikerene vil snu og at DAB ikke kommer til å bli bedre med tiden.

 

FM var svært dårlig i starten og veldig lite egnet for bruk i bil når det ble tatt i bruk. Det var til og med uenigheter om å ta i bruk FM i stede for å bruke AM, for å ikke snakke om fargetv i stede for svart hvitt! DAB er en naturlig utvikling med sine naturlige utfordringer i starten.

Her kan jeg korrigere litt. FM var fremdeles ikke noe særlig bra ved slutten. Ihvertfall ikke nord for Bergen og i Sogn og Fjordane. Det å kjøre bil og lytte til radio i Sogn og Fjordane har vært en strevsom affære. Etter min erfaring har DAB allerede vært bedre enn det FM noensinne har klart å være, og det har det vært i allerede noen år nå.

Endret av Quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det mye surmuling. Ok, DAB låter komprimert med lav bitrate.

 

Har hatt original DAB i S-max i mange år og signalet detter skjelden ut. Låter klart bedre enn FM.

 

NRK på mobil via nettet låter litt bedre på høyeste kvalitet. Men skjelden jeg gidder å fikle i gang på mobilen hver gang jeg setter meg i bilen.

 

Før dere som digger Spotify, kjør på. Podcast can være bra, men det innebærer fikling. Dermed står man igjen med NRK P1 og P2 som kan gi noe matnyttig til hjernecellene. På DAB.

Lenke til kommentar

Det er vel nettopp der problemet ligger for min del, FM innebærte lite fikling og høy tilgjengelighet, DAB gjør det ikke. Man kan jo snakke om tekniske fordeler hele dagen, men realiteten (for min del), er at jeg gikk fra å høre endel på vanlig radio til å nesten aldri gjøre det (unntaket er når jeg sitter i en fremmed bil som har fått dab installert) når man gikk over til dab.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er vel nettopp der problemet ligger for min del, FM innebærte lite fikling og høy tilgjengelighet, DAB gjør det ikke. Man kan jo snakke om tekniske fordeler hele dagen, men realiteten (for min del), er at jeg gikk fra å høre endel på vanlig radio til å nesten aldri gjøre det (unntaket er når jeg sitter i en fremmed bil som har fått dab installert) når man gikk over til dab.

 

AtW

Enig, Når jeg kjørte bil før så hørte jeg på radio men nå er det bluetooth rett til min telefon for og så spotify. 

 

Jeg har ingen tro på at DAB kommer til å bli noe stort uansatt hvor mye dems forkjemper ønsker det tvert imot det går motsatt retting,  kvalitet messig er FM bedre, teknisk er den også overlegen ved at man kan bygge en FM mottager uten stor teknisk kompetanse, men å bygge en FM mottager krever en vis grad av kompetanse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...