Gå til innhold

FM-stillheten inntar Sør- og Vestlandet


Anbefalte innlegg

Radioens fortrinn er at den er enkel, og inntil nylig reklamefri.

 

Om FM utgår er ikke alternativet DAB-adapter, men Spotify, MP3, samme CDen på alle turene, og youtube.

Youtube har like mye musikk som spotify, men et litt vanskeligere brukergrensesnitt for mobilbruk.

Youtube har også vanvittig mye innhold som ikke er musikk, slik som dokumentarfilm.

Jeg setter ofte på en dokumentar i bilen.

Jeg følger med på veien, ikke skjermen. Men jeg hører innholdet.

 

Det finnes apper som har et bedre brukergrensesnitt for å bruke Youtube som Spotify, enn den innebygde appen som insisterer på at du skal se videoen også.

 

Jeg ble nylig nødt til å erstatte to biler med "nye" bruktbiler. Ingen av dem kommer med DAB heller.

2008 og 2011-modell.

Mulig jeg vil høre på DAB når bilen min støtter det, men disse gjør det ikke, og jeg planlegger å ha dem en stund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lyttertall måles ved et intervju fra norsk gallup. Javel, de og mange andre har jeg blokka for lengst. Er møkk lei slike telefoner midt i middagen. Og med dab forsvant radioen i bilen og huset. Forøvrig var det NRK sine kanaler jeg hørte på. Det andre reklamerælet kutta jeg ut for 10 år siden. Men nå er det stille her i gården. Hurra for Ola pottit.

Lenke til kommentar

Jeg tror NRK, gjennom å tvinge igjennom DAB+ (en allerede foreldet teknologi som i tillegg er overkomprimert for å gi plass til en haug med kanaler uten mål og mening) kommer til å lære på den harde måten at de ikke lenger "kan gjøre som de vil" og fortsatt beholde lytterne.

 

Det aller meste av innhold er også tilgjengelig for forbruker via andre "kanaler" enn radio. Det som gjenstår er kvalitetssendinger - som NRK har vært kjent for. Når NRK nå i tillegg til å slukke FM begynner med å levere kvantitet fremfor kvalitet er det bare nok en spiker i kista.

 

En æra er i ferd med å være over - og de kan kun takke seg selv.

 

De få gangene jeg ønsker å lytte til NRK Radio benyttes streaming. I bilen hører jeg på de FM-stasjonene som er tilgjengelige.

 

Bye-bye NRK Radio.

Endret av trondkk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For kort tid sidan måtte eg teste DAB-signala på vestlandsvegane. Mellom to ferjerkaiar (Gjermundshamn og Hodnanes) høyrde eg på DAB heilie vegen som tek ein liten time å køyra.

Eg trur eg hadde signal omtrent 10 minutt totalt ... og i gjennomsnitt hadde eg vel signal i periodar på 0,5-1 minutt.

 

Eg vart ikkje imponert :-(

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For kort tid sidan måtte eg teste DAB-signala på vestlandsvegane. Mellom to ferjerkaiar (Gjermundshamn og Hodnanes) høyrde eg på DAB heilie vegen som tek ein liten time å køyra.

Eg trur eg hadde signal omtrent 10 minutt totalt ... og i gjennomsnitt hadde eg vel signal i periodar på 0,5-1 minutt.

 

Eg vart ikkje imponert :-(

 

Da er spørsmålet.

- hvilken type radio har du ?

- hvilken type antenne har du ?

- hørte du på RIKS (P4, Radio Norge) eller NRK ?

- dersom du hørte på NRK, var det NRK Rogland eller NRK Hordaland og har din radio funksjonen Service-Following ?

 

Uten å vite dette er det vanskelig å ta stilling til din påstand. 

Lenke til kommentar

 

For kort tid sidan måtte eg teste DAB-signala på vestlandsvegane. Mellom to ferjerkaiar (Gjermundshamn og Hodnanes) høyrde eg på DAB heilie vegen som tek ein liten time å køyra.

Eg trur eg hadde signal omtrent 10 minutt totalt ... og i gjennomsnitt hadde eg vel signal i periodar på 0,5-1 minutt.

 

Eg vart ikkje imponert :-(

 

Da er spørsmålet.

- hvilken type radio har du ?

- hvilken type antenne har du ?

- hørte du på RIKS (P4, Radio Norge) eller NRK ?

- dersom du hørte på NRK, var det NRK Rogland eller NRK Hordaland og har din radio funksjonen Service-Following ?

 

Uten å vite dette er det vanskelig å ta stilling til din påstand. 

Jadå, eg er klar over det der. Eg har ein ny Pioneer bilradio AVH-X490DAB med ekstern antenne på taket. Høyrde på NRK Hordaland med Service following.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

For kort tid sidan måtte eg teste DAB-signala på vestlandsvegane. Mellom to ferjerkaiar (Gjermundshamn og Hodnanes) høyrde eg på DAB heilie vegen som tek ein liten time å køyra.

Eg trur eg hadde signal omtrent 10 minutt totalt ... og i gjennomsnitt hadde eg vel signal i periodar på 0,5-1 minutt.

 

Eg vart ikkje imponert :-(

 

Da er spørsmålet.

- hvilken type radio har du ?

- hvilken type antenne har du ?

- hørte du på RIKS (P4, Radio Norge) eller NRK ?

- dersom du hørte på NRK, var det NRK Rogland eller NRK Hordaland og har din radio funksjonen Service-Following ?

 

Uten å vite dette er det vanskelig å ta stilling til din påstand. 

 

Jeg setter pris på den systematiske tilnærmelsen din, men når du må stille så mange spørsmål, tyder det på at DAB er mer komplisert enn de burde være. Jeg har FM-radio i bilen, og den bare virker...

Lenke til kommentar

 

 

For kort tid sidan måtte eg teste DAB-signala på vestlandsvegane. Mellom to ferjerkaiar (Gjermundshamn og Hodnanes) høyrde eg på DAB heilie vegen som tek ein liten time å køyra.

Eg trur eg hadde signal omtrent 10 minutt totalt ... og i gjennomsnitt hadde eg vel signal i periodar på 0,5-1 minutt.

 

Eg vart ikkje imponert :-(

 

Da er spørsmålet.

- hvilken type radio har du ?

- hvilken type antenne har du ?

- hørte du på RIKS (P4, Radio Norge) eller NRK ?

- dersom du hørte på NRK, var det NRK Rogland eller NRK Hordaland og har din radio funksjonen Service-Following ?

 

Uten å vite dette er det vanskelig å ta stilling til din påstand. 

 

Jeg setter pris på den systematiske tilnærmelsen din, men når du må stille så mange spørsmål, tyder det på at DAB er mer komplisert enn de burde være. Jeg har FM-radio i bilen, og den bare virker...

 

Du kan tulle med det naturligvis men det er akkurat samme fremgangsmåte som med FM :)

 

Når FM kom var heller ikke mottak i bilen så enkelt. Dårlige antenner, dårlige radioer og veldig varierende dekning. Etterhvert som teknologien ble tatt i bruk ble radioene bedre, antennene bedre integrert i bilene og dekningen utvidet i hele det langstrakte landet.

 

Det at du har sluppet å forholde deg til FM og dermed mener det er mindre kompliert, er ikke ensbetydende. Hadde du hatt en bil som ikke ble levert med hverken FM-antenne eller radio i dag(eller for eks kun AM/MW) så ville du hatt nøyaktig de samme tekniske utfordringene i bilen din som alle som nå monterer DAB+ har.

 

Eg har akkurat montert Pinoeer AVH-X5800DAB i bilen min(en Passat fra 2010) og bruker an antenneovergang som bruker de innebygde FM-antennene i bilen. Eg har nesten akkurat like god dekning på DAB+ der eg kjører som eg har på FM.

 

Man kunne jo for eks prøvd å montere en FM-radio i bilen i dag og ei FM-antenne man klistrer i frontruta. Da tror eg flere ville oppdaget at FM ikke var så enkelt allikevel...

Endret av nomore
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

For kort tid sidan måtte eg teste DAB-signala på vestlandsvegane. Mellom to ferjerkaiar (Gjermundshamn og Hodnanes) høyrde eg på DAB heilie vegen som tek ein liten time å køyra.

Eg trur eg hadde signal omtrent 10 minutt totalt ... og i gjennomsnitt hadde eg vel signal i periodar på 0,5-1 minutt.

 

Eg vart ikkje imponert :-(

 

...............

 

Eg har akkurat montert Pinoeer AVH-X5900DAB i bilen min(en Passat fra 2010) og bruker an antenneovergang som bruker de innebygde FM-antennene i bilen. Eg har nesten akkurat like god dekning på DAB+ der eg kjører som eg har på FM.

 

Man kunne jo for eks prøvd å montere en FM-radio i bilen i dag og ei FM-antenne man klistrer i frontruta. Da tror eg flere ville oppdaget at FM ikke var så enkelt allikevel...

 

Eg monterte min Pioneer AVH-X490DAB med ny ekstern antenne, ein av dei beste antennene sa dei i butikken. Så eg tok meg bryet med å demontere den originale FM-antenna på bilen og satte inn ny.

Når eg no køyrer rundt på øya der eg ferierer i Hardanger så er det elendige DAB-signal der.

 

Så eg er ikkje imponert nei.

Lenke til kommentar

 

Bedre om de stenger DAB, og bruker ressursene på å gjenoppbygge og forbedre FM, samt mobilnettet langs veiene.

Det toget er jo gått for leeenge siden og ikke verdt å mesje om lenger.

 

 

Ja, om noen år snakker vi heller om "husker du den gangen vi hadde radio, og de skulle legge om til DAB - så mange sluttet å høre på radio at radio forsvant" ..... :evil:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har mer troen på nettradio eller satelittradio fremover. I september skal jeg benytte en eldre mobiltelefon som hotspot og media-enhet. Tunein, tidal, spotify, youtube mm. Og et simkort med mobilt bredbånd abonnement i som holder ca. 10 GB + tvillingsim til dual sim telefonen min. Da er verden reddet og null montering i bilen ellers av radioutstyr. DAB kan kysse meg der sola aldri skinner.

Lenke til kommentar

Jeg tror NRK, gjennom å tvinge igjennom DAB+ (en allerede foreldet teknologi som i tillegg er overkomprimert for å gi plass til en haug med kanaler uten mål og mening) kommer til å lære på den harde måten at de ikke lenger "kan gjøre som de vil" og fortsatt beholde lytterne.

 

Det aller meste av innhold er også tilgjengelig for forbruker via andre "kanaler" enn radio. Det som gjenstår er kvalitetssendinger - som NRK har vært kjent for. Når NRK nå i tillegg til å slukke FM begynner med å levere kvantitet fremfor kvalitet er det bare nok en spiker i kista.

 

En æra er i ferd med å være over - og de kan kun takke seg selv.

 

De få gangene jeg ønsker å lytte til NRK Radio benyttes streaming. I bilen hører jeg på de FM-stasjonene som er tilgjengelige.

 

Bye-bye NRK Radio.

 

Jeg syns vi som er unge nok til å ha innsikt i hva blåtann (bluetooth), bærbare blåtannhøytalere, og blåtannaktivering på mobiltelefoner har en form for plikt å opplyse den eldre garde om mulighetene.

 

Dersom man i tillegg kunne fått en lov som gir f.eks. Telia og andre rett til å la radiostreaming ikke rammes av dagens regler lengre, så kunne man fått en ordning hvor datakvoten ikke blir spist opp av radiostreaming. Tror jeg da.

 

Det er jo en begynnelse at Spotify med flere er gratis å stream'e (strømme).

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...