Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Person anklager meg for å kjørt på bilen hans, noe jeg ikke har gjort? Hva bør jeg gjøre


henrikrox

Anbefalte innlegg

Hei

 

- Så i dag stod bilen min parkert der den alltid har gjort.

- Jeg parkerer bilen på morgenen, drar på jobb, henter den 17:30

- 1900 ringer en person og sier jeg har kjørt på bilen hans når jeg parkerte, og at han sender meg en regning fra verkstedet. Han var på vei til å legge på før jeg bare "Hello, hva snakker du om".

- Var vist en bil en som stod ved siden av min bil i dag. Den bilen stod der når jeg parkerte og den stod der når jeg dro fra parkeringsplassen. Så hvordan han vet det er meg? Vet jeg ikke.

- Når jeg parkerte på morgenen var det flere personer rundt omkring, men ingen har sagt noe til meg om at jeg var bort i noe bil. Har heller ikke merket noe selv.

- Han virkete nesten truende på tlf, og jeg spurte om han hadde noe bevis. Noe han mente han hadde, men har ikke fått noe på eposten enda.

- Prøvde å ringe forsikringsselskapet for å forhøre meg, men de var stengt.

- Han sa han nettopp hadde kjøpt bil til flere hundre tusen kr, men det var en gammel kassebil som stod ved siden av meg.

Første jeg gjorde når han sa jeg hadde vært borti han var å gå ut og se på bilen min, jeg har noe steinsprut skade på den siden, men var ikke noe maling å se, bilen hans var hvit, men er svart, så burde vært enkelt å se.

Har ikke et problem med å eie opp for feil jeg gjør, men blir irritert når folk ringer meg og sier de skal sende regninger i hytt og gevær uten til og med og gå igjennom forsikringsselskapet. 

Bør jeg bare ta det med ro? Blir ikke dette ord mot ord hvis ikke han har noen bevis? Og jeg kan jo faktisk bevise at bilen er uten merker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ich kalle das ochsen scheiße.

 

Nå vet ikke jeg om du har kjørt på bilen til vedkommende eller ikke, men det er mange som prøver seg.

Dersom du vet at du ikke har skadet bilen til denne fyren, så ville jeg rett og slett bedt han å ryke og reise dersom han ringer igjen.

 

Foreløpig trenger du ikke foreta deg noe som helst.

 

Mottar du brev i posten, eller for den saks skyld regning, vær rask med å bestride kravet.

Send rekommandert tilbake. Du trenger ikke skrive noen avhandling, det beste er kort og kontant, at du bestrider kravet som grunnløst, punktum. 

 

Dersom det virkelig er lureri, så vil de fleste gi seg når de forstår at det kan komme til å koste saksomkostninger å fortsette, og at du ikke gir etter umiddelbart.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Vent på beviset hans. Si til han at du garantérer at du ikke har vært borti noen bil, og med mindre han har noe bevis, så kommer du ikke til å ta det her seriøst. Hvis han truer, så sier du at du kommer til å anmelde alt til politiet hvis han ikke gir seg, at du regner det som et svindelforsøk.

 

Si også at du er 100% sikker på at du ikke har skadet noen bil. Du må ha bevis, det må ha vært noen andre.

 

Kan også tipse om å laste ned Voicerecorder - app, la den spille gjennom hele dagen, da tar du opp alle telefonsamtaler. Dét som er litt dumt med det tar litt lang tid å slå den på, så det går ikke å gjøre dét idét noen ringer. Da må den være aktivért.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok ikke ligget søvnløs her hvis jeg var deg. Altså hvis du ikke har noe med dette å gjøre. Bilen din er like hel, mens hans er oppripet. Ta bilder av bilen din slik den ser ut i dag med dagens avis i bakgrunnen for å bekrefte datoen. 

 

Man kan ikke bare slenge av gårde en faktura på måfå og håpe på det beste. Slikt skal man være forsiktig med. Bestrid kravet kort og greit uten å si noe som helst annet. Hver minste ting du sier mer enn det som er nødvendig vil bli brukt mot deg hvis saken skulle blusse opp.

 

Skriv at du bestrider kravet og at du ikke har noe med skaden å gjøre. Punktum. 

 

Hvis han hardnakket tror at det er deg, så må han jo anmelde deg til politiet. Du vil sikkert bli inkalt til et avhør eller samtale, men finnes det ingen bevis så vil saken bli henlagt ganske kjapt og da har du en politirapport og vise til i tillegg.

 

Fortsetter fyren og mase på deg og fortsatt sender deg fakturaer så er det din tur til å anmelde han for trakassering/svindel (you name it). Men det finnes mange "ustabile" mennesker der ute, så forhold deg rolig og saklig hele veien. Husk at også han kan ha Voice recorder. 

 

Det ville ikke bli åpnet en inkassosak uansett så lenge det er en "pågående tvist". Så fort du avviser et krav så blir det en tvist og da må den løses først evt. 

 

Les mer om dette her:

https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bil får frem det værste i folk dessverre, biler i dag er konstruert for å tåle minst mulig og være dyrest mulig å reparere. Hvordan i huleste kom noen på å legge et syltynnt lag med svært skjør lakk utenpå enhver bil som koster flere titalls tusen kroner å reparere hvis noen så mye som skraper en nøkkel forsiktig borti. Det er ren idioti å kjøre rundt i noe slikt. Uansett, han fyren kan ta seg en bolle, bare nekt og henvis til forsikringsselskap slik som nevnt over her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bil får frem det værste i folk dessverre, biler i dag er konstruert for å tåle minst mulig og være dyrest mulig å reparere.

 

Du mente selvsagt at de er konstruert for å være tryggest mulig og samtidig tåle mest mulig...?

 

Biler i dag er laget for at de skal være tryggest mulig, for både de i bilen ode utenfor

Biler før i tiden brydde seg ikke om hverken de inni eller de ute

Lenke til kommentar

 

Bil får frem det værste i folk dessverre, biler i dag er konstruert for å tåle minst mulig og være dyrest mulig å reparere.

 

Du mente selvsagt at de er konstruert for å være tryggest mulig og samtidig tåle mest mulig...?

 

Nye biler idag "tåler lite". dvs de blir fort smadret sammen i motsettning til eldre biler.

De er jo laget slik sånn at de skal absorbere mest mulig kraft. Før var det jo bare metall hele suppa.

 

Så de tåler jo egentlig veldig lite idag, men på en annen side mye tryggere for bilisten som sitter inni.

 

TS:

Du skulle bare tatt en "pix or it didnt happen" så lagt på :p

 

Hvordan fikk han nummeret ditt uansett?

Lenke til kommentar

 

Bil får frem det værste i folk dessverre, biler i dag er konstruert for å tåle minst mulig og være dyrest mulig å reparere.

 

Du mente selvsagt at de er konstruert for å være tryggest mulig og samtidig tåle mest mulig...?

 

Biler er konstruert for å være tryggest mulig, men også penest mulig. Og den siste biten gjør dessverre også at de er ekstremt skjøre og ekstremt dyre å reparere rent kosmetisk. Den bilprodusenten som kommer ut med en bil som er like trygg, men koster en brøkdel å fikse kosmetisk kommer til å gjøre god business, er ikke alle som bryr seg om å se så fjollete ut på veien. Dessverre er denne kvaliteten forbeholdt litt eldre biler da alt ikke behøvde se så "pretty" ut... 

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens. Jeg har snakket med forsikringsselskapet og de anbefalte meg å bare si til han hvis han fortsetter å ringe meg, og ta det gjennom sitt forsikringsselskapet. Hvis han fortsetter å plage meg sa forsikringsselskapet at jeg skulle ta det opp med Politiet. Men de lagde uansett en skadesak, så venter vi på å høre fra hans forsikringsselskap.

 

Enda ikke fått noen bilder.

 

Men fikk en mail av han at han satt inn i bilen når det skjedde, lurer da svært på hvorfor han ikke gikk ut og sa ifra... Lukter ugler i mosen lang vei. Fyren virker dog ustabil, så parkerer ikke der igjen flere ganger.

Endret av henrikrox
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Bil får frem det værste i folk dessverre, biler i dag er konstruert for å tåle minst mulig og være dyrest mulig å reparere.

 

Du mente selvsagt at de er konstruert for å være tryggest mulig og samtidig tåle mest mulig...?

 

Nye biler idag "tåler lite". dvs de blir fort smadret sammen i motsettning til eldre biler.

De er jo laget slik sånn at de skal absorbere mest mulig kraft. Før var det jo bare metall hele suppa.

 

Så de tåler jo egentlig veldig lite idag, men på en annen side mye tryggere for bilisten som sitter inni.

 

TS:

Du skulle bare tatt en "pix or it didnt happen" så lagt på :p

 

Hvordan fikk han nummeret ditt uansett?

 

Har ikke peiling. Syntes hele greia er litt ekkelt. Jeg er usøkbar på nett med tlf og adresse etc.

 

Men igjen, håper jeg ikke hører noe mer fra han.

Lenke til kommentar

Vegvesenet har en SMS-tjeneste som gir deg navn på eieren hvis du sender inn registreringsnummeret.

Altså kan han lett få navnet ditt.

 

Om telefonnummeret ditt ikke står i telefonkatalogen, vet jeg ikke hvordan han fikk det.

Sikker på at han har parkert ved siden av din bil i det hele tatt? Han kan jo forsøke seg på en Nigeria-svindel fra en helt annen kant av landet, eller fått feil nummer.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...