Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har planer om å anskaffe en 7960X til uken og har i den forbindelse et par spørsmål.

 

Først litt bakgrunnsinfo:

 

Skal brukes i lydstudio med lydproduksjonsprogramvare (såkalt DAW) som både liker høy klokkefrekvens og mange kjerner. Slik software benytter seg ikke av AVX512. Og foreløpig også i svært liten grad (få tilfeller) AVX2.

 

Det er viktig at PC-en lager så lite støy som mulig.

 

Har allerede noe utstyr liggende. Bl.a. et Gigabyte WindForce GTX 1050 grafikkort, noe som sikkert høres underdimensjonert ut, men DAW-bruk krever ikke mye av den typen kraft, og regner med at viftene på dette kortet aldri kommer til å starte.

 

Har også en Corsair HX750i strømforsyning (750 W, platina, med mulighet for 2 x 8 pin til CPU), 64 GB (2 stk. 32 GB-sett, altså 4 stk. 16 GB-stikker) Corsair Vengeance 3000 MHz CL15 RAM og et Fractal Define R5 (uten vindu).

 

 

 

Så til mine spørsmål:

 

Er det naivt å håpe at en Noctua D15 skal kunne kjøle CPU-en tilstrekkelig? Nok til også å kunne kjøre relativt moderat overklokking?

 

Er det noen grunner til ikke å kjøpe ASUS Prime X299 Deluxe, eller er det solide saker? Er VRM-implementeringen OK? Forventer man f.eks. en versjon 2, slik man har sett tidligere? Er det noen grunn til å vente på X299-WS (må vel i så fall kanskje bytte case også dersom det er E-ATX)? Har jo lest her at ASUS lar en manuelt klokke enkeltkjerner etter hva hver kjerne tåler, og til mitt bruk høres nettopp dette gunstig ut siden jeg ønsker å ha ca. 4 kjerner med ekstra høy frekvens selv om alle de andre kjernene også er aktive (noe Intels vanlige Turbo Boost ikke gir rom for).

 

Tusen takk for hjelp og tips!

 

 

 

 

(Bonusspørsmål:

 

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å de-lidde CPU-en, men, dere som har erfaring med de-lidding, har dere utført dette selv?

 

Erstattet dere Intels pasta med en bedre pasta eller med flytende metall?

 

Er det tilfelle (har lest dette på nettet) at flytende metall må påføres på nytt igjen med jevne mellomrom?

 

Og har de største i9-ene mindre å tjene på de-lidding ettersom de har større die-size?)

Lenke til kommentar

12-18 core x299 har større kjerne, og er lettere å kjøle enn 10 og mindre.

 

Selv har jeg en 7900x på kraken x62 og 7980xe på køstom ek vannkjøling.

 

Noe dårligere enn kraken x62 ville ikkje jeg anbefale.

 

Asus apex og Asus rvi er helt konge til hva det måtte være av x299 cpuer.

 

7900x kjører jeg på asrock taichi. Oppgradert asrock taichi xe med enda bedre vrm, kommer straks ut. Beregnet på opp til 18core.

 

Delidding trengs ikkje, med mindre du skal overklokke dritten ut av den. 4.8ghz+ 1.3v+

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

snipp

 

Siden du skal bruke CPU til mer proffe programmer, så vil jeg påstå at stabilitet er veldig viktig, så overklokking er vel ikke det første man tenker på da. Med en luftkjøler, og du sier du vil ha stillhet, så kan du glemme OC på Skylake-X. Som Nizzen sa, en Kraken X62 AIO er minste du bør ha.

 

Hva med en i7 8700K og kjøre den stock (uten OC)? 12 tråder og 4.3 Ghz er vel habilt nok for deg? Den kan kjøles med en Noctua D15 også. Eller gå for en AMD Threadripper.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Nesten all testing tilsier at du MÅ ha gode kjøleløsninger da disse blir relativ varme.

 

  

 

Takk for innspill, funkweb. Ja, har lest litt rundt og fått inntrykk av det. Har dessuten fått inntrykk av at det har vært noen kontroverser ang. noen av testene som har blitt gjort med standardinstillinger på hovedkortet ved launch, hvor autoinnstillingen i praksis overklokker CPUen og samtidig setter en generisk spenning som i praksis har vist seg å være for høy (og derfor mindre effektiv/høyere varmeutvikling). Noen tester har vel dessuten latt være å ta høyde for en AVX-offset. I tillegg er resultatet påvirket av variabler som TIM, die-size og kvalitet på hver enkelt kjerne. Og ikke minst type bruk. Alt i alt synes jeg det er vanskelig å danne meg et pålitelig og realistisk bilde av hva jeg kan forvente meg, så derfor forsøker jeg å spørre så konkret som mulig.

 

12-18 core x299 har større kjerne, og er lettere å kjøle enn 10 og mindre.

Selv har jeg en 7900x på kraken x62 og 7980xe på køstom ek vannkjøling.

Noe dårligere enn kraken x62 ville ikkje jeg anbefale.

Asus apex og Asus rvi er helt konge til hva det måtte være av x299 cpuer.

7900x kjører jeg på asrock taichi. Oppgradert asrock taichi xe med enda bedre vrm, kommer straks ut. Beregnet på opp til 18core.

Delidding trengs ikkje, med mindre du skal overklokke dritten ut av den. 4.8ghz+ 1.3v+

 

 

Takk for svar, Nizzen. Større kjerne lover i det minste godt. Dersom TIM ikke vil være en vesentlig flaskehals ved "normal" bruk av disse HCC-brikkene, høres det bra ut.

 

Har lest at Kraken X62 støyer betraktelig mer enn NH-D15, så det ideelle hadde nok vært om jeg kunne ha klart meg med et kjøp av NH-D15. En vannpumpe lager i tillegg en annen type lyd etter hva jeg har forstått, og den kan oppleves høyere/mer forstyrrende enn lyden fra et støytilpasset viftedesign. Opplever du X62 som bråkete? Må X62 stilles inn på full guffe for å kunne overgå NH-D15? Er custom-loopen din stillere?

 

Apex har ikke Thunderbolt header, noe jeg helst vil ha for en slags future proofing (en god del lydutstyr drar nytte av Thunderbolts lave latency), og Rampage er temmelig kostbart. Så Taichi XE på digitalimpuls.no for et par dager siden. Det ser ut til å være et kort med mange features og med mulighet for Thunderbolt AIC. Grunnen til at jeg hadde sett meg ut Prime Deluxe var fordi det fulgte med Thunderbolt AIC og fordi det er relativt enkelt vedrørende RGB og slikt. Kan Taichi klokke hver enkelt kjerne separat?

 

Det beste er om de-lidding ikke er nødvendig, men jeg kan være tilbøyelig til å vurdere det (evt. på sikt etter behov) dersom det vil gi vesentlig bedre resultat med NH-D15. Er det noe å hente i så tilfelle, tror du, eller er NH-D15 + HCC i9 urealistisk?

 

 

 

snipp

 

 

Siden du skal bruke CPU til mer proffe programmer, så vil jeg påstå at stabilitet er veldig viktig, så overklokking er vel ikke det første man tenker på da. Med en luftkjøler, og du sier du vil ha stillhet, så kan du glemme OC på Skylake-X. Som Nizzen sa, en Kraken X62 AIO er minste du bør ha.

 

Hva med en i7 8700K og kjøre den stock (uten OC)? 12 tråder og 4.3 Ghz er vel habilt nok for deg? Den kan kjøles med en Noctua D15 også. Eller gå for en AMD Threadripper.

Takk for svar og forslag, Betroz. Ja, stabilitet er veldig viktig. Faktisk kan en DAW-maskin (Digital Audio Workstation) være mer stabil med manuelle innstillinger uten f.eks. speedshift, speedstep, ettersom det meste foregår i realtime med små buffere og lav latency. Dersom man manuelt overklokker til en moderat innstilling på f.eks. 4,2 GHz, vil det kunne gi bedre respons og mer stabilitet enn om Turbo Boost skal hoppe opp og ned. Man mister dessverre litt energieffektivitet på dette viset, men ikke så mye. Med mulighet for finjustering av hver enkelt kjerne hadde jeg håpet på å kunne klokke de svake kjernene lavere og de sterke litt høyere, men effekten av akkurat dette har jeg ingen erfaring med.

 

8700K ser ut til å være veldig, veldig bra i sin prisklasse, og jeg vurderte en stund å bygge to slike og kjøre dem i tandem via Ethernet (noe som ikke er veldig uvanlig i deler av audio-verdenen), men det blir mye mer brukervennlig om jeg kan ha alt i én maskin. Threadripper har ikke den samme latency-ytelsen som Intel, dessverre. Funker nok helt rått på offline rendering, men i min verden er nesten alt realtime. Den har foreløpig heller ikke Thunderbolt-options (selv om Gigabytes Designare visstnok kunne ha hatt det når det kommer - var visst noe kluss med spesifikasjonene vedrørende grafikk), noe jeg helst vil ha når jeg bygger en maskin for de neste fem årene. Men heier på AMD, generelt sett.

Lenke til kommentar

Hei Potassium. Kjører selv Cubase på x299. Tror du fint kan klare deg med en Noctua D15. Load temps i DAWs er lavere enn de man ser i eksempel noen spill og bench. Isåfall bare i offline exports o.l. man kan risikere at viftene spinner opp og da er det jo ikke så farlig uansett. Som du sier er nok en fast, moderat/lav oc det beste.

VRM kjøleren på Asus Prime korta er nok ikke av de beste, ser ganske høye temperaturer selv. Skulle jeg kjøpt nytt nå ville jeg valgt et av de nyere korta med bedre vrm kjøling, ihvertfall om det var snakk om 7960X som trekker en god del strøm i utgangspunktet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat ferdig å delidde or relidde en ny en. Prøvde å legge på ny silikon på ihs, fjerna gamle fra den, men ikke fra cpu. Synes det var veldig vrient å få silikon fort nok ut fra tuben for å få en nøyaktig stripe, større tube ville vært et stort pluss.

Ellers gikk delidding bokstavelig talt delvis av seg selv. Etter hvert synes jeg at nå burde den vært av, tok en kort pause og circa 5 sekunder etterpå så var det et forsiktig lite kakk, og da var lokket av. Så trykket ordnet delidding. Overraskende lettvint må jeg si!

Ville vært kjekt fjernet silikon fra die også, men håper på at det ikke skal være nødvendig. Spent på om dette limer seg greit fast.

Brukte rockit99, 7920x.

Lenke til kommentar

"I am sure others already know but Windows 10 1709 supports favored cores natively! It uses my two 4.8 GHz cores preferentially all the time now. It is much better than Intel's Turbo boost 3.0 driver. biggrin.gif

 

Uninstall the Intel Turbo Boost 3.0 application and then reboot and switch the CPU power management configuration "MFC Driver Override" option to "OS Native Support". This was in the BIOS of my Asus R5 Apex.

 

Much improved, I hated that Turbo Boost application. "

Lenke til kommentar

"I am sure others already know but Windows 10 1709 supports favored cores natively! It uses my two 4.8 GHz cores preferentially all the time now. It is much better than Intel's Turbo boost 3.0 driver. biggrin.gif

 

Uninstall the Intel Turbo Boost 3.0 application and then reboot and switch the CPU power management configuration "MFC Driver Override" option to "OS Native Support". This was in the BIOS of my Asus R5 Apex.

 

Much improved, I hated that Turbo Boost application. "

 

Problemet med å fjerne den Intel Turbo Boost appen er at den blir lastet ned fra Windows Update automatisk igjen. Fant ut at jeg måtte bare disable den fra ikonet ved systray, og disable den i Services.

Lenke til kommentar

Har deliddet nå med Rockit99. Får lavere temperaturer i ca 2-3 minutter men så er det noe "mystisk" som skjer og cpu'en ender opp et par grader varmere enn før delid  :love: .  Har brukt Noctua NT-H1 TIM over die og får litt på følelsen den er crap sammenlignet med eks GC Extreme eller Thermal Grizzly. Noen som kan bekrefte?

Lenke til kommentar

Har deliddet nå med Rockit99. Får lavere temperaturer i ca 2-3 minutter men så er det noe "mystisk" som skjer og cpu'en ender opp et par grader varmere enn før delid  :love: .  Har brukt Noctua NT-H1 TIM over die og får litt på følelsen den er crap sammenlignet med eks GC Extreme eller Thermal Grizzly. Noen som kan bekrefte?

Har selv bare brukt gelid extreme på die, dog bare delidded 3770k/4770k og 4790k.

Lenke til kommentar

Har deliddet nå med Rockit99. Får lavere temperaturer i ca 2-3 minutter men så er det noe "mystisk" som skjer og cpu'en ender opp et par grader varmere enn før delid  :love: .  Har brukt Noctua NT-H1 TIM over die og får litt på følelsen den er crap sammenlignet med eks GC Extreme eller Thermal Grizzly. Noen som kan bekrefte?

Kan tenkes at du har throttlet før delid?

Lenke til kommentar

Kan tenkes at du har throttlet før delid?

 

 

 

Nei, lå på maks 90grader under bench før delid.  Nå i løpet av dagen har også bare temperaturen steget og steget, og er nå 10+ grader over det det var før delid :p  Lurer på om den TIM'en rett og slett har evne til å renne av. 

Jeg ville definitivt brukes LM istedenfor ordinær TIM. Det tror jeg kan ha stor påvirkning på problemet ditt.

Ja, sikkert et godt råd. Er bare redd jeg skal klare å kløne det til å kortslutte noe på CPU'en med LM. 

Du tok vel vekk limet/silikonet på pcb'en også. Er det igjen noe klaring mellom IHS og die?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...