Gå til innhold

Anbefalte innlegg

http://www.overclock.net/t/1638490/asrock-x299-oc-formula-oc-guide-living-review

 

Første posten her, er det en grei guide? Eller ville dere ha gjort noe annerledes? Har akkurat fått igang 7940x min. Den er deliddet, så er gira på en fin OC :)

 

Å slik jeg har lest meg opp, så er x299 litt mer innviklet å overklokke enn x99.

Så setter pris på all feedback jeg kan få! :)

Endret av uggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket firma har det beste BIOS for overklokking av X299? Er det slik at det kun er Asus som har muligheten for å stille inn spenningen (i tillegg til frekvens) per core?

 

Fikk fatt i en 7940X og en X62 til gode priser under singles day og black friday, så nå mangler jeg bare et hovedkort. Står mellom disse tre:

 

Asus WS X299 Pro (To M.2 slots og Thunderbolt header)

Asrock X299 Taichi XE (Tre M.2 slots og Thunderbolt header)

Gigabyte X299 Designare XE (Tre M.2 slots og to innebygde Thunderbolt 3-tilslutninger)

 

Noen tips eller anbefalinger? Takker for all hjelp.

 

Edit: Trenger ikke WiFi/Bluetooth, og antall SATA ports/PCIe slots er ikke så viktig for meg.

Endret av Potassium
Lenke til kommentar

 

Kan tenkes at du har throttlet før delid?

 

Nei, lå på maks 90grader under bench før delid. Nå i løpet av dagen har også bare temperaturen steget og steget, og er nå 10+ grader over det det var før delid :p Lurer på om den TIM'en rett og slett har evne til å renne av.

Jeg ville definitivt brukes LM istedenfor ordinær TIM. Det tror jeg kan ha stor påvirkning på problemet ditt.

 

Ja, sikkert et godt råd. Er bare redd jeg skal klare å kløne det til å kortslutte noe på CPU'en med LM.

Du tok vel vekk limet/silikonet på pcb'en også. Er det igjen noe klaring mellom IHS og die?

 

Kan tenkes at du har throttlet før delid?

 

Nei, lå på maks 90grader under bench før delid. Nå i løpet av dagen har også bare temperaturen steget og steget, og er nå 10+ grader over det det var før delid :p Lurer på om den TIM'en rett og slett har evne til å renne av.

Jeg ville definitivt brukes LM istedenfor ordinær TIM. Det tror jeg kan ha stor påvirkning på problemet ditt.

 

Ja, sikkert et godt råd. Er bare redd jeg skal klare å kløne det til å kortslutte noe på CPU'en med LM.

Du tok vel vekk limet/silikonet på pcb'en også. Er det igjen noe klaring mellom IHS og die?

blinc, fant du ut av dette?

Endret av Potassium
Lenke til kommentar

Hvilket firma har det beste BIOS for overklokking av X299? Er det slik at det kun er Asus som har muligheten for å stille inn spenningen (i tillegg til frekvens) per core?

 

Fikk fatt i en 7940X og en X62 til gode priser under singles day og black friday, så nå mangler jeg bare et hovedkort. Står mellom disse tre:

 

Asus WS X299 Pro (To M.2 slots og Thunderbolt header)

Asrock X299 Taichi XE (Tre M.2 slots og Thunderbolt header)

Gigabyte X299 Designare XE (Tre M.2 slots og to innebygde Thunderbolt 3-tilslutninger)

 

Noen tips eller anbefalinger? Takker for all hjelp.

 

Både Asus og Asrock har gode BIOS'er for overklokking. Av de hovedkorta der ville jeg valgt Asrock Taichi XE fordi det ser ut som VRM kjølingen er bedre på det enn Asus kortet. Nizzen burde kunne svare deg bedre :)

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener at det kun er ASUS som har per core voltage config. Altså at du kan justere spenningen til den aktuelle kjernen, og med en CPU på 14/16 kjerner, så er det et must i mine øyne.

 

EDIT: Taichi XE har veldig god kjøling. Klarer å håndtere en 7980XE overklokket dersom jeg husker riktig. Bedre kjøling enn noen av Asus kortene. Ref @OCN.

Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere VRM-kjølingen på WS X299 Pro vil være for dårlig? Ser ut til å være én rett over VRM og to enheter sammenkoblet ned langs I/O og venstresiden. Ser ikke helt håpløst ut, men skulle vel helst hatt flere og tynnere finner på et WS-kort.

 

Per core voltage tror jeg kan være ganske hendig å ha for dem som bryr seg om temperaturer og støy i tillegg til mange cores med høy frekvens. Vanskelig å finne noe særlig info om per core voltage for andre hovedkort enn Asus. Er det mest sannsynlig at også WS X299 Pro har per core voltage config ettersom det er Asus?

 

Takk igjen.

Lenke til kommentar

snipp

 

Altså med en X62 kjøler så tror jeg du kan glemme noe over 4.4 Ghz med din 7940X innenfor et fornuftig varme og støy nivå. Skal man ha det stille og klokke mer enn det, så trenger man kjølinga som Nizzen har, og hvor stillegående maskina hans er under load vet jeg egentlig ikke noe om. 7940X klokker seg i grunn bra opp selv ved stock settings.

 

Med en 14-core CPU, så kan man jo skru av Hyperthreading (HT) i BIOS også for enda lavere temps :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

snipp

 

Altså med en X62 kjøler så tror jeg du kan glemme noe over 4.4 Ghz med din 7940X innenfor et fornuftig varme og støy nivå. Skal man ha det stille og klokke mer enn det, så trenger man kjølinga som Nizzen har, og hvor stillegående maskina hans er under load vet jeg egentlig ikke noe om. 7940X klokker seg i grunn bra opp selv ved stock settings.

 

Med en 14-core CPU, så kan man jo skru av Hyperthreading (HT) i BIOS også for enda lavere temps :)

 

4,5 ghz er lett med x62 og ved spilling på 7900x 10 core :) JEg har dette på gamer nr2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, Nizzen. Ja, CAM-softwaren for monitorering og kontroll. Har hørt at noen har hatt problemer med DPC latency spikes når de bruker CAM, noe som fort fører til trøbbel med hakkete lyd. Du har ikke merket noe slikt?

 

At flere har hatt problemer med pump failure for X62, har også bekymret meg litt, men har lest at det trolig skyldes feilinstallasjon ved at enkelte velger å plassere radiatoren i front av case og med slangene opp, noe som visstnok gir luftbobler i pumpen. Tenkte jeg skulle prøve å unngå det, selv om jeg skjønner at det kanskje bare er urban myth.

Lenke til kommentar

Takk, Nizzen. Ja, CAM-softwaren for monitorering og kontroll. Har hørt at noen har hatt problemer med DPC latency spikes når de bruker CAM, noe som fort fører til trøbbel med hakkete lyd. Du har ikke merket noe slikt?

 

At flere har hatt problemer med pump failure for X62, har også bekymret meg litt, men har lest at det trolig skyldes feilinstallasjon ved at enkelte velger å plassere radiatoren i front av case og med slangene opp, noe som visstnok gir luftbobler i pumpen. Tenkte jeg skulle prøve å unngå det, selv om jeg skjønner at det kanskje bare er urban myth.

 

Jeg bruker også CAM, men jeg har den ikke åpen hele tiden. Så har jeg montert min X62 i front av kabinettet, og ingen problemer så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...