Gå til innhold

Hva slags skatt er mest rettferdig?


Anbefalte innlegg

 

Ok, kan du vise til noe faktisk empiri som viser så sikkert at det "Ikke er riktig", det virker for meg litt spesielt at det er så bendene åpenbart at dyre arbeidere og høy skatt skader effektivitet, når det viser seg at landene med dyre arbeidere og høy skatt har svært høy effektivitet.

 

AtW

Du har nektet å lese forskning jeg har vist deg tidligere, så akkurat det har jeg gitt opp. Det er ikke så vanskelig å finne på egen hånd om du vil.

 

 

Når da? Jeg synes jeg er ganske flink til å lese det som blir postet av seriøs forskning på forumet. Selv om det sikkert har hendt at jeg har oversett noe eller ikke hatt tid. 

 

Jeg har prøvd å google, og ikke funnet noe som er en så sterk sammenheng som du innsiunerer (nemlig en "førsteklasse-pensum selvsagthet"), og det virker jo heller ikke så unaturlig, om dette var en så grunnleggende selsagthet, hvorfor er typiske sosialdemokrati gjerne høyt oppe på effektivitet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når da? Jeg synes jeg er ganske flink til å lese det som blir postet av seriøs forskning på forumet. Selv om det sikkert har hendt at jeg har oversett noe eller ikke hatt tid.

Fra "aksje" eller "fonds"-tråden.

 

Jeg har prøvd å google, og ikke funnet noe som er en så sterk sammenheng som du innsiunerer

Hint: Det heter "deadweight loss" på engelsk, så kan du prøve videre.
Lenke til kommentar

 

Når da? Jeg synes jeg er ganske flink til å lese det som blir postet av seriøs forskning på forumet. Selv om det sikkert har hendt at jeg har oversett noe eller ikke hatt tid.

Fra "aksje" eller "fonds"-tråden.

 

Jeg har prøvd å google, og ikke funnet noe som er en så sterk sammenheng som du innsiunerer

Hint: Det heter "deadweight loss" på engelsk, så kan du prøve videre.

 

 

Ok, kan vitterlig ikke huske å ha nektet å lese noe forskning der, dvs jeg husker du postet en lenke til en bok, det er en bok jeg ikke har kjøpt, er det det du sikter til?

 

Prøvde et kjapt søk nå, og ble ikke så mye klokere av resultatene, søker man på det alene som kommer det endel ganske rene teoretiske betraktninger, men sliter med å finne empiri som faktisk viser at det er klinkende klart at samfunn med høy skatt og lønn er mindre effektive. For meg virker det som et ganske sammensatt problem.

AtW

Lenke til kommentar

Du svarer ikke på spørsmålet. Er det fri fantasi at eieren trekker mindre ut av bedriften, om eieren får mindre skatt?

 

AtW

Du mener formodentlig at vedkommende trekker MER ut av bedriften om eieren får mindre skatt.

 

Vel, det var igrunne dette jeg svarte på over, men tydeligvisk ikke klart nok.

 

En eier som får beholde mer av sine egne penger (mindre beskattning) kan:

 

A. Trekke MER penger ut av bedriften enn før (for eget eller andres forbruk, eller for investeringer i andre bedrifter)

B. Trekke ut akkurat det samme som før

C. Trekke ut mindre enn før, dvs investere mer i denne nå mer lønnsomme bedriften

 

Det er ingen automatikk i hva vedkommende vil gjøre ... så lenge bedriften går med overskudd (og det forventes å fortsette).

Lenke til kommentar

 

Du svarer ikke på spørsmålet. Er det fri fantasi at eieren trekker mindre ut av bedriften, om eieren får mindre skatt?

 

AtW

Du mener formodentlig at vedkommende trekker MER ut av bedriften om eieren får mindre skatt.

 

Vel, det var igrunne dette jeg svarte på over, men tydeligvisk ikke klart nok.

 

En eier som får beholde mer av sine egne penger (mindre beskattning) kan:

 

A. Trekke MER penger ut av bedriften enn før (for eget eller andres forbruk, eller for investeringer i andre bedrifter)

B. Trekke ut akkurat det samme som før

C. Trekke ut mindre enn før, dvs investere mer i denne nå mer lønnsomme bedriften

 

Det er ingen automatikk i hva vedkommende vil gjøre ... så lenge bedriften går med overskudd (og det forventes å fortsette).

 

Så¨det er det ingen automatikk i, mens lønn er det fri fantasi å tro at endres når skattene endres?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Har du forøvrig et fnugg av empirisk dekning for at høy skatt (og forsåvidt, lønn) senker produktivitet? Om noe virker det motsatt.

 

AtW

All skatt medfører effektivitetstap. Det er førsteklassepensum.

 

 

Ifølge økonom og tidligere vinner av Nobel minnepris Joseph Stiglitz, så vil produktiviteten øke med riktig type skatt. (Kilde: https://youtu.be/Fg6UwAQJUVo?t=2h12m34s )
Da er neppe førsteklassepensum den motsatte påstanden.
Lenke til kommentar

Ifølge økonom og tidligere vinner av Nobel minnepris Joseph Stiglitz, så vil produktiviteten øke med riktig type skatt. (Kilde: https://youtu.be/Fg6UwAQJUVo?t=2h12m34s )

Da er neppe førsteklassepensum den motsatte påstanden.

Jo faktisk, dog Stiglitz er kanskje ute etter en til Nobelpris om han klarer å bevise påstanden, og motbevise førsteklassepensum (mao det det er generell enighet om).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge økonom og tidligere vinner av Nobel minnepris Joseph Stiglitz, så vil produktiviteten øke med riktig type skatt. (Kilde: https://youtu.be/Fg6UwAQJUVo?t=2h12m34s )

Da er neppe førsteklassepensum den motsatte påstanden.

Jo, det er det. Enn så lenge er den allment aksepterte ideen om effektivitetstap ved skatt fortsatt gjeldende. Jeg tror Stiglitz også vil svare ja på det :)
Lenke til kommentar

Ja, men dere virker å snakke om to ulike ting. Grunnleggende mikroteori sier at en innføring av skatt i et marked uten eksternaliteter umiddelbart fører til et effektivitetstap, fordi skatteinntektene ikke vil være nok til å dekke det samfunnsøkonomiske tapet. Det er ingen motsetning mellom det og å si at det også kan påtvinge innovasjon som etter hvert vil øke den enkelte arbeiders produktivitet nok til at det mer enn oppveier for det opprinnelige dødvektstapet når langsiktig gevinst/tap i markedet skal utregnes.

Lenke til kommentar

Hva visst MVA hadde blitt endret til noe ala progressive skatt?

 

Altså lavere MVA for billigere varer så høyere MVA på dyre varer

 

Det betyr at du må betale høyere MVA for en billigbil enn du må betale for en veske til 50,000. Det vil også føre til at man deler opp betalingene, sånn at man kan betale mindre i MVA. 

 

Om vi skal ha en progressiv MVA, så mener jeg hva som får lav og høy MVA bør bestemmes av folket og ikke politikerene. 

Lenke til kommentar

 

 

Ja, illusterer ikke det poenget mitt? At den lavere aksjeverdien i stor grad veies opp av lavere formueskatt, så du ikke må selge noe særlig mer?

 

AtW

Er det rettferdig at en som er dobbelt så rik betaler 30 % mer skatt?

 

Tjener du 500 000 så skal du betale 30 % skatt, som er 150 000. Tjener du en 500 000 mer skal du da ifølge logikken betale 45 000 mer i skatt(30 % mer). Make sense?

- En inntekt på 1 million kroner gir en skatteprosent på 35,1 prosent.

En inntekt på 500 000 gir en skatteprosent på 27,0 %.

 

[lenke]

 

Forøvrig betyr ikke dobbelt så stor inntekt at du er dobbelt så rik, men derimot betyr det at du har langt mer enn dobbelt så mye økonomisk handlingsrom når overlevelse er dekket. Så ja, toppskatt er rettferdig på alle måter.

 

Jeg betaler forøvrig toppskatt selv, og har ikke noe problem med det. De som har reelle problemer med å betale skatt er alenemødre og uføretrygdede, men jeg hører ikke dem klage.

God dag mann økseskaft.

Lenke til kommentar

Noe som ville vært fint er om vi fikk et system hvor vi kunne velge selv hva skattepengene våre skulle gå til. De kunne hatt et skjema på selvangivelsen hvor du selv krysset av hvilke samfunnsområder DINE skattepenger skulle gå til; skatt skulle man selvfølgelig betale uansett. MEN - du fikk selv velge hva du mente skatten din skulle gå til. Da ville flere betalt sin skatt med glede og vi hadde kanskje fått en mer fornuftig offentlig pengebruk. Hadde ikke dette vært genialt. Jeg vet ihvertfall hva JEG ville pengene skulle gått til og hva de IKKE skulle gått til. En vinn-vinn-situasjon. :w00t:

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Ja, det er bare tull at noen skal betale mer fordi de gjør det bedre. Folk får heller betale mindre fordi de gjør det dårlig og skamme seg.

 

«Beklager, du kom først på femmila på ski, nå skylder du fellesskapet 2.9 millioner kroner.»

 

I bakvendtland (Norge), der går ingen ting an.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Faste avgifter er den eneste rettferdige formen for skatt.

Der eksisterer ingen rettferdig form for skatt såvidt jeg kan se, dog det er avhengig av at man har en viss forståelse for hva som er rett og hva som er galt.

 

Hvorvidt TS har noen forståelse for hva "rettferdig" betyr er høyst ussikkert ettersom TS ikke har avklart hva han legger i dette begrepet.

Lenke til kommentar

Det første som skjer hvis du starter et selskap eller som selvstendig næringsdrivende er at de sender deg krav om forskuddsskatt jamfør hva som er normalt i bransjen. Hvorvidt du faktisk går i pluss eller ikke er ikke deres problem.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

Faste avgifter er den eneste rettferdige formen for skatt.

Der eksisterer ingen rettferdig form for skatt såvidt jeg kan se, dog det er avhengig av at man har en viss forståelse for hva som er rett og hva som er galt.

 

Hvorvidt TS har noen forståelse for hva "rettferdig" betyr er høyst ussikkert ettersom TS ikke har avklart hva han legger i dette begrepet.

 

Med unntak av faste avgifter så alle betaler like mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...