Gå til innhold

Anthem - Nyheter og diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Kritisk sett ser ikke det ut til at BioWare har tatt et kvantesprang i popularitet siden Andromeda, for å si det slik

 

Det er jo masse penger i denne nye sjangeren, men BioWare må jo ha visst at fansen som de siste 10-15 årene har elsket RPG'ene deres ville bli veldig skuffet over dette.

 

De har ikke prøvd engang når det gjelder RPG og story biten. SWTOR var et MMO, men BioWare gjorde likevel en helhjertet innsats på story der, og det står det respekt av. Anthem derimot, har enda mindre av det enn jeg ville ha gjettet. Her har all innsatsen blitt puttet inn å klone tilsvarende multiplayer shooters, bare litt penere og sannsynligvis med høyere budsjett, men uten noen ekstra ambisjoner overhodet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo masse penger i denne nye sjangeren, men BioWare må jo ha visst at fansen som de siste 10-15 årene har elsket RPG'ene deres ville bli veldig skuffet over dette.

 

De har ikke prøvd engang når det gjelder RPG og story biten. SWTOR var et MMO, men BioWare gjorde likevel en helhjertet innsats på story der, og det står det respekt av. Anthem derimot, har enda mindre av det enn jeg ville ha gjettet. Her har all innsatsen blitt puttet inn å klone tilsvarende multiplayer shooters, bare litt penere og sannsynligvis med høyere budsjett, men uten noen ekstra ambisjoner overhodet. 

På tide å innse at Bioware som laget KOTOR, Mass Effect, Jade Empire, Neverwinter Nights, Baldur's Gate, og Dragon Age: Origins ikke eksisterer lengre. Nå er det EA bak spakene, og da skal man lage mest mulig multiplayer og mikrotransaksjoner.

 

 

Spillet var helt åpenbart ombygget fra bunnen av minst en gang i løpet av utviklingen, og etter en stund var EA lei og ga dem en låst dato for å få spillet ferdig.

 

Jeg tror selv at spillet startet som et fullblods Bioware-RPG lignende Mass Effect og Dragon Age. På et eller annet tidspunkt, siden de allerede brukte Frostbite, fant de ut at de kunne prøve å legge inn Coop sømløst i oppdrag. Ideen hadde nok varierende støtte blant utviklerne, og tidlige tester viste at det var vanskelig å få det til å fungere bra. Under en av oppdateringene til EA var det en som oppfattet ordene "multiplayer" og "coop", og han våknet øyeblikkelig opp fra kokain-rusen og sa noe sånt som "Glimrende! Vi trenger noe som er i stand til å konkurrere med Destiny i looter-shooter-sjangeren!"

Som sagt, så gjort, spillet skrotes (igjen), og ombygges til en multiplayer alltid-online looter-shooter. I denne prosessen måtte de kaste vekk mange måneder, kanskje år, med arbeid. I den neste oppdateringen til EA er den samme typen overrasket over hvor tregt det går fremover, og sier det er uakseptabelt å gi en utsettelse "dere har jo allerede jobbet med spillet i 5 år, hvordan kan dere trenge mer tid? Bare sleng på noen fetch-quest og lag noen achievements, gamere elsker slikt." Noen uker senere rapporterer Bioware med et tilsynelatende mirakel, selv om de måtte kutte vekk masse innhold vil spillet være klart for lansering den 22. februar.

 

"Herlig! Vi kan lansere demoen en uke før, og noen alpha/beta-tester i ukene før."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trur også bioware som laget alle de gode spillene ikke eksisterer. ikke nødvendigvis pga, men rett og slett at det er gått mange år. mange har byttet jobber innad i EA eller startet for seg selv eller andre steder. Samme gjelder jo blizzard, dice og en rekke andre som tidligere har levert kvalitet og som nå leverer under forventning hver gang. 

Lenke til kommentar

Ettersom Battlefield V skuffet noe så voldsomt, har jeg plutselig mye mer tid enn planlagt til å pløye igjennom eldre titler, så sånn sett er det jo vel og bra for backloggen, som sant nok aldri ser ut til å bli mindre :p Battlefield er vel stort sett det eneste jeg har spilt online de siste årene, så det er føles litt merkelig i grunn. 

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Nå syns jeg det tar seg opp med problemer. Opplever disse problemene oftere enn vanlig:


- Ca. 5-10% -> Server problemer som gjør at man dette ut til menyen og eller må vente. En og annen gang låser den seg på "connection problem", og eneste løsning er å avlutte spillet via ALT + F4. 


- 10-75% (alt etter tid på dag og vanskelighetsgrad, av tiden man joiner et quickmission) så er det i et oppdrag som har bugget seg. Man får ingen framgang, og må bare forlate spillet igjen.


- 1-10%, veldig sporadisk, får man lydbuggen hvor all lyd forsvinner. Eneste løsning er å avslutte spillet og starte det på nytt igjen. 


 


Når man legger disse, + noen andre små problemer, oppå det at jeg stort sett alltid spiller med 2 til 3 andre - ja da kan det bli fryktelig mye venting mens enten jeg eller en av de andre må starte spillet på nytt. Det er litt dårlig flyt i opplevelsen med Anthem akkurat nå. I tillegg så er det litt for lav drop-rate. Jeg begynner å bli litt lei av å utføre Strongholds eller oppdrag på høy vanskelighetsgrad kun for å få akkurat samme legendary drop som sist runde. Jeg begynner å miste lysten til å grinde, for problemene har begynt å fjerne moroa. 


 


Jeg syns i tillegg at det er litt vanskelig å gi beskjed til BW om problemene, for den eneste plassen jeg finner at man kan gi beskjed om buggs er via forumet. Ta en kjikk der og se tempoet postene kommer i. Jeg ser ikke for meg at den faktisk blir lest skikkelig av de som arbeidet med utbedring av buggs. 

Lenke til kommentar

Jeg syns i tillegg at det er litt vanskelig å gi beskjed til BW om problemene, for den eneste plassen jeg finner at man kan gi beskjed om buggs er via forumet. Ta en kjikk der og se tempoet postene kommer i. Jeg ser ikke for meg at den faktisk blir lest skikkelig av de som arbeidet med utbedring av buggs.

Hvilket forum?

Bioware la ned forumene sine i 2016

https://forum.bioware.com/

Lenke til kommentar

Hvor mange sutretråder om Anthem trenger vi egentlig? Gleder meg sykt til å få spille, men er jo klin umulig å diskutere noe som helst med folk som faktisk liker spillet. Er bare syting og klaging over hele fjøla.

Hva synes du om spillet nå da, etter at du har spilt det ei god stund nå? Vet du sa du ikke ville snakke om det mer, men hadde vært fint å høre synspunktet ditt nå. Bra eller dårlig!

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvilket forum?

Bioware la ned forumene sine i 2016

https://forum.bioware.com/

Det er jo et dårlig tegn når en utvikler bare legger ned sitt eget forum..

 

Battlefield har ihvertfall et svært aktivt forum, og er i grunnen det DICE trenger.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Viser seg at det er en bug og at de skal fikse dette.

 

En ting skal de ihvertfall ha uansett hvor humpete oppstart spillet har hatt: de er raske på labben med oppdateringer og patcher.

 

Får bare håpe at Bioware etterhvert får gjort det de egentlig ville med spillet istedenfor å stå bak et såpass bugga og uferdig spill som slapp ut så altfor tidlig. Skulle nesten tro at EA var mer opptatte av å tjene penger enn å slippe et ferdig spill...?

Lenke til kommentar

Viser seg at det er en bug og at de skal fikse dette.

 

En ting skal de ihvertfall ha uansett hvor humpete oppstart spillet har hatt: de er raske på labben med oppdateringer og patcher.

 

Får bare håpe at Bioware etterhvert får gjort det de egentlig ville med spillet istedenfor å stå bak et såpass bugga og uferdig spill som slapp ut så altfor tidlig. Skulle nesten tro at EA var mer opptatte av å tjene penger enn å slippe et ferdig spill...?

Dem har jo hatt 6 år på seg, så tror feilen ligger mer hos Bioware. Det er vell en bug ifølge dem, men latterlig at det engang er slik når spillet handler om å loote. 

Lenke til kommentar

Nå føler jeg at jeg med hånda på hjerte kan komme med egne og ærlige tanker om spillet. Har vært idiot nok til å spille rett over 70 timer siden lansering 15.feb. Her er noen av tankene jeg har gjort meg opp om spillet.

 

Anthem byr på mye bra:

1) Friheten når man flyr rundt i javelin er utrolig bra. Det er en stor og nydelig verden. Noe nedjustert fra tidligere gameplay vi har fått servert fra BW, men alt i alt syns jeg verden er utrolig variert og vakker.

 

2) De ulike egenskapene, evnene om du vil, til de fire ulike draktene er store. Det er 4 totalt forskjellige måter å spille på, og dette syns jeg BW har klart bedre enn veldig mange andre spill i denne sjangeren. Det er rett og slett bygge opp en nesten udødelig Collossus som skal prime motstandere for resten av laget, eller spille en smidig Interceptor satt opp til ekstrem høy dps med sniper. Denne store forskjellen gjør at man kanskje grinder mer enn vanlig, for de ulike egenskapene er moro å utforske.

 

3) Selve kampene syns jeg er veldig moro. Det er et «fast-paced» spill med gode lydeffekter og nydelige visuelle effekter alt etter hvilke egenskaper som brukes. Måten de enkelt har byggett opp et combo-system på liker jeg godt. Til tider kan det være litt vel flashy hvis mange bruker eksplosiver eller flamme ved siden av hverandre, men jeg liker det.

 

Herfra og nedover kommer det et lite skille, for nå har jeg ikke noe igjen som jeg utelukkende syns er positivt med spillet. Det blir mer en blanding av «god tanke – ikke optimalt / dårlig gjennomført».  

 

4) Måten man utrolig enkelt kan spille sammen med en gruppe fungerer veldig bra. Derimot så er det et veldig lite sosialt spill. Ingen, ever, snakker når de spiller – så her burde det kanskje vært en chat også. Det ville senket terskelen for å snakke sammen. Selv har det ikke vært et stort problem, for jeg har spilt mye sammen med venner, men jeg regner med at det er mange som tuller rundt alene.

 

5) Vanskelighetsgraden i Anthem er faktisk litt latterlig. Easy  - Hard er fin fin til man kommer opp på level 30. Grandmaster 1 er akkurat såpass greit at de som akkurat har nådd maks level får dette til, spesielt om én erfaren spiller er med. Derimot så skjer det helt syke ting når man velger å gå lengre opp i vanskelighetsnivå. Grandmaster 2 er akkurat like enkelt som G1, men det tar ca 70% lengre tid å drepe fiender. Det er langtekkelig og på grensen til kjedelig. G3 er rett og slett helt sykt. Man kan gå fri for ammo på selv den enkleste motstanderen, uten at man klarer å få de drept. Hele laget må konstant samarbeide for å drepe fiendene og det blir rett og slett kjedelig. Det er heller ikke slik at man får mye mer igjen for å bruke lengre tid på å drepe fiender, for looten er stort sett like bra / dårlig som i G1.

 

Jeg ble faktisk ganske skuffet over disse nivåene, for jeg hadde en forhåpning om at BW skulle hente litt inspirasjon fra f.eks. SWTOR eller andre MMORPGs. Hvorfor kan det ikke innføres nye og vanskelige mekanismer som må overkommer for å ta ut bossene når vanskelighetsnivået øker? Det er akkurat samme om og om igjen, bare at fiendene har flere 100% mer liv og gjør mer skade. Kjedelig løsning!

 

«Loot» - denne trenger et eget avsnitt:
Anthems loot er regelrett elendig spør du meg. Visuelt så er det samme våpen om og om igjen, bare med forskjellig power level. Det å bare male en ny farge på våpenet gir ingen glede når man sitter med en masterwork eller legendary.

 

Nå har de fikset litt opp i RNG som man får på «inscriptions» på de ulike artiklene, så man slipper å få en sniperrifle med 10% ekstra amme til pistol. Men selv om de fikset noe opp i dette, kan man ende få ulike stats som +1% damage. Absolutt helt ubrukelig. Ser at de skal fikse litt mer opp i dette når en ny stor patch kommer 12.mars! – men det var faktisk et av de minste problemene. Følg med videre:

 

Drop raten i starten av spillet var bra. Man fikk støtt og stadig en legendary item, og i løpet av 10-15 Strongholds kunne man sitte igjen med 5-10 stykker. Dette mener jeg er bra for spillet, for det gjorde det litt artig å grinde med tanke på at det er 4 ulike karakterer som alle er artig å spille. Det fins vanvittig mange forskjellige komponenter man kan få, så her gjelder det å ikke være gjerrig. Nå derimot, nå er man rimelig heldig hvis man sitter igjen med 1 etter 10 Stronghold. Har en venn som ble med å spille for bare 10 dager siden, og han har enda ikke fått en eneste legendary.

 

Dette gjør at man faller inn i en ny kategori: «Endgame grinding»
Akkurat nå sitter jeg her og lurer litt på hvorfor jeg spiller Anthem enda. Hvorfor gidder jeg bruke en time eller to til, når jeg sitter igjen med nesten ingenting? Det er veldig lite innhold etter at man når maksimal level i Anthem. Det fins tre ulike Strongholds, hvor det ene er et 100% copy/paste fra historiefortellingens siste oppdrag. Ja, hva mer kan man gjøre? De tilbyder ulike kontrakter man kan ta, noe vi kan kalle dailys. Tre av disse er merket i lilla farge og de gir en Masterwork når de fullføres. Man kan jo også fly rundt i den åpne verden og… gjøre samme «random event» om og om igjen. Jeg finner få insentiv til å spille mer Anthem, og det hjelper ikke stort på når man tar en titt på framtidsutsiktene til Anthem:

DFOeMTf.jpg?1

Her er alt som kommer i hele Mars. Altså – det kommer ingenting nytt. Et legendary mission høres jo for øvrig litt moro ut, men da kommer vi på nytt over i et annet problem med Anthem:

 

«Oppdrag»
Det fins ingen spill i verden som har så djevelsk kjedelige oppdrag som Anthem. Tror faktisk jeg koste meg mer med Destiny, et spill som ikke har historie engang. Man gjør det samme hver eneste gang:

1) Samle artifacts eller echos for å stoppe en gal portal (portal til hva?!)
2) Stå i en sirkel mens en sensor sender eller mottar data. Det vil komme horder med fiender hele tiden, konstant.
3) Drep en Ursix eller en Titan.

Disse oppdragene gjøres helt fra start til slutten av hovedhistorien, og fortsetter jaggu meg gjennom Endgame også. Det er nada variasjon. NULL! Dette er regelrett skuffende, og selv ME:A var mange hakk bedre enn dette. Jeg er veldig veldig lei av disse oppdragene, og ser ikke for meg at framtidige oppdrag skal bli noe bedre. Regelrett karakter 2/10 på dette området.

 

Hva med resten av tingene vi har blitt lovet? Jeg satt selv å så på en live stream som ble holdt av utviklerne nå før jul. Her gikk de gjennom de ulike «customization» vi ville få tilgang til når vi spiller Anthem. Legger ved noen bilder av dette:

zbH3MNc.jpg

VED4EjG.jpg

ElB9z2k.jpg

 

Hvis du starter opp spillet, ja da vil du se at det bare fins en brøkdel av dette. 2-3 forskjellige armor sets, 1-2 emoter og en brøkdel av disse ulike materialene man kan bruke til å designe mønster med. Hvor er alt dette innholdet?!? De er jo allerede i spillet, så hvor i svarte ble de av? Har de fjernet det ut av spillet nå i starten, slik at de kan slippe «mer innhold» framover? Det er en gigantisk nedtur å se hvordan alle disse er blitt borte. Skuffende!

 

Et annet eksempel på noe som har blitt borte kunne man se fra gameplayet de viste under E3 for 2 år siden. Her kunne vi se dette skje når man noe legendarisk droppet i en kiste:

Gz6ItD4.jpg

 

Hvor ble dette av? Det er jo sjukt å tenke på at denne løsningen var foretrukket i 2017, mens vi nå må sitte i lasteskjerm i lange tider før man kan sjekke ut og prøve ut nye items. Hvor har alt innholdet tatt veien?

 

Så kan vi avslutte med det som faktisk er det aller verste med hele spillet. Her blir jeg bare å nevne de jeg selv har vært ute for, for det finnes enda flere --> «Bugs i Anthem»:

1) Lyden forsvinner plutselig fra spillet. Eneste løsning er å lukke / åpne spillet.
2) Quickplay er totalt ødelagt ved at man kommer i en loop hvor man blir satt inn i oppdrag som ikke kan løses. Om og om igjen kommer man inn, ser at oppdraget ikke kan løses og må gå tilbake til Fort Tarsis.
3) Strongholdene blir borte fra kartet og kan dermed ikke spilles.
4) Området hvor det er «critical hit» fungerer ikke til tider.
5) Flere av de ulike statsene gir ikke det de lover, eventuelt at de gir alt alt for mye (flere våpen eller components er deaktivert nå på grunn av dette).

6) Mange, mange andre små irriterende bugs. 

 

Det jeg finner verst av alt er at BW ikke uttaler seg om noe rundt dette. De er flinke til å svare på bugs, det skal de ha, men ikke på noe annet. Jeg skulle gjerne likt å vist hva som har skjedd her. Jeg nekter å tro at de faktisk har brukt 6 år på dette, og om de faktisk har gjort det – da har noe alvorlig skjedd i utviklingen slik at de har måtte starte helt på nytt. Dette produktet kan ikke et så stort selskap som BW gi ut etter 6 år med utvikling.

 

I bunn og grunn vil jeg fraråde alle å kjøpe Anthem. På sitt beste er det klasseledende og på sitt dårligste er det langt unna sine konkurrenter. Spillet er på sitt beste bare 20-25% av tiden man bruker, noe som gjør at jeg anbefaler folk til å ikke kjøpe spillet.  

 

Karakter etter 70 timer:

4/10

Endret av Espp
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Synes fortsatt spillet er skikkelig gøy jeg. Mange feil og mangler men gameplay er såpass bra at jeg kommer sikkert til å holde på i 10-20+ timer til før jeg føler det må nytt innhold på plass. Spesielt nå som jeg har begynt på grand master vanskelighets gradene. Nå blir en virkelig satt på prøve og gear jaget er absolutt der. Fått endel grandmaster saker til Colossus og han kan ta ganske mye juling nå.

 

Så jeg har ikke noe anger eller planer om å stoppe. Tror og håper det her kommer til å bli skikkelig bra når dem kommer seg over den kneika dem er i nå. 

Endret av LarZen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor mange sutretråder om Anthem trenger vi egentlig? Gleder meg sykt til å få spille, men er jo klin umulig å diskutere noe som helst med folk som faktisk liker spillet. Er bare syting og klaging over hele fjøla.

Du sa at du ikke skulle snakke mer om spillet, men nå har du jo spilt det ei god stund og det er nå tråder på reddit om hvor ødelagt hele loot / gear systemet er. Er bare nysgjerrig på dine erfaringer nå som du har spilt det lenge, iogmed du forsvarte spillet som du gjort. Om du enda liker det og er fornøyd er jo det bra såklart. 

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...