Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fordeling av malejobb kostnader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har de nederste brukt stillaset?

Regner med at det forenklet jobben betraktelig

 

Blir litt sånn som de som spiser nesten hele måltidet før de klager på at maten smaker dårlig

 

Dei nederste har absolutt nytte av stillaset.

Både som du er inne på fordi det forenkler jobben slik at den koster mindre totalt sett.

Men også fordi at uten stillas så blir ikkje overliggende fasade vedlikeholdt, noke som medfører at også dei med bolig i nederste etasje må være med å betale for å repare fasaden.

 

 

Dei som bur nederst har akkurat like stor interesse og nytte i at fasaden blir malt øverst, som dei som bur øverst har interesse og nytte i at grunnmuren blir vedlikeholdt.

Lenke til kommentar

 

Fludium (maling) renner nedover (tyngdekraft).

 

Hvor bør man derfor starte å male?

 

 

[ ] Nederst

[ ] Øverst

Hvis malingen renner nedover veggen når du maler vil jeg anbefale deg å kjøpe skikkelig utstyr og gjøre noe med maleteknikken din!

 

 

Utstyr/maleteknikk har lite med fysikk å gjøre. Hvis du maler og det ikke tidvis renner litt maling så bør du sjekke maleteknikken din. Det er liten vits å male med en helt tørr kost/rulle. 

 

 

Man sparkler før man maler.

Man begynner å male oppe/øverst. 

Man setter på lister tilslutt.

osv osv osv..

Det er liksom en naturlig rekkefølge i ting.

 

Du kan jo ringe proffene og spørre dem hvor de begynner. Er nokså sikker på at 0% begynner å male nede og maler seg oppover. 

Jeg fikk for noen år siden totalrenovert en hel bygård hvor de malte alt både utvendig og innvendig, og pussig nok begynte de øverst både ute og inne..

Lenke til kommentar

Hvis det tidvis begynner å renne litt maling så stryker du det ut med rulle/kost. Hvis det drypper så bruker du enten billig utstyr eller feil teknikk.

Jeg har flere ganger malt nede først da det passer seg best, kanskje har jeg ikke hatt stige elker lift tilgjengelig før senere...helt uproblematisk!

Jeg sier ikke at det er feil eller unormalt å male seg nedover. Men du er fryktlig bombastisk/spydig/sarkastisk når du fremfører din påstand, synes du drar det vel langt når du sammenligner male nedenfra og opp med å sparkle etter du har malt!

Lenke til kommentar

Hos oss fordeles slike kostnader etter eierbrøk. Dvs de som har store rekkehus leiligheter (for eks eierbrøk på 3/50) betaler 3 ganger mer enn de som har små leiligheter (eierbrøk 1/50). Alle kostnader fordeles etter denne modellen, uansett om deres seksjon kunne blitt malt uten stillas eller ikke. Enkelt og greit, ryddig og rettferdig, aldri noen som protesterer på dette vedtaket. 

Lenke til kommentar

Etter noen år i styret i et boretslag kom jeg raskt frem til at slike brøker og fordelinger av kostnader aldri kan bli 100% rettferdig. Man må ettervært bare gjøre antakelser og så gode som mulige fordelinger. Noen ganger taper man i dette regnskapet og andre ganger vinner man.

 

Skal man begynner å flisespikka alle småting blir man ettervært sprø. For eksempel hvem skal betale for oppussing av fellestrappa. De i 1. etg. benytter ikke trappa videre opp til 2. etg. osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...