Gå til innhold

Det vi leser i Bibelen er sannheten.


Anbefalte innlegg

Ole Morten skrev (22 timer siden):

Hvis Bibelen er korrekt ,hvorfor står det da ingenting om Dinosaurene der da.? De har vært på jorden mye lengre en menneskeheten.Hvis det har vært noe gudomelig med de som skrev Bibelen så har de vist dette....Det finnes også milliarder med gallakser med trillioner med planeter i verdensrommet,der det dannes nye planeter hver dag..ingenting gudomelig eller overnaturlig ved det.Bibelen og religion handler bare om uvitenhet..Tidligere i historien handlet det om makt..

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ole Morten skrev (21 timer siden):

Ikke så underlig,men sant.Har vært dusinvis av kriger mot andre religioner siste 2000 år.Også en del kriger innad i kristendommen.Katolikkere mot protestanter etc foruten de mange millioner afrikanske slaver som ble tatt av kristne land med bibel i hand..Kristendommen har også nesten utryddet indianerne,urfolk i Sør Amerika,og Nord Amerika for ikke så lenge siden..De hadde også gull prestene ville ha for og komme nærmere Gud....

har kristne virkelig vært involvert i så mange kriger? er det kristne land du tenker på, så finnes det ikke noe kristne "land" men det finnes kristne individer, og det var kristne som fikk avskaffet slaveriet. Først var det forbud mot å ta kristne slaver, så ble det avskaffet i europa, så ble den stoppet globalt, og det begynte med William Wilberforce. Hørt "amazing grace"? Hvis ikke, er det kanskje på tide. Hadde muslimer hatt den posisjonen kristne har hatt, hadde slaveriet aldri vært avskaffet.

Endret av Engel1
Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (4 timer siden):

Det er ikke sann kristendom

Sann kristendom tilber en treenig Gud, 5 mosebok 6:4 - Hør Israel, vår Gud er en (ECHAD, flere i en, ikke yachid, som du har fått grundig dokumentert her før). Jesaja 9:6 -> Joh 1. Hvis du kjente Gud, hadde du bøyd deg for treenigheten som bibelen lærer.

Lenke til kommentar
Engel1 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke tenkt å la dette spore av så tilbake til treenigheten.

Et tips er å slutte å høre på slike storkjeftede løgnere som "Aiven", putt det irrelevante trollet på blokklisten for dette er ikke vanskelig å se:

https://biblehub.com/interlinear/genesis/2-24.htm

Mann og kvinne blir EN (ECHAD).


For de som ikke har klart å holde følge med @Engel1s luftige og usammenhengende argumentasjon, så er poenget hans med å sitere dette Bibelverset at fordi to blir til én i dette verset, så betyr det at når Hebreerne bruker tallet 1 så mener de alltid mange i én. Grunnen til at dette er viktig for ham er at i 5. Mosebok 6:4 (Hear, O Israel: The LORD our God is one LORD) kan han da lese inn den kristne tanken om treenigheten, altså at Gud er tre i en, Faderen Sønnen og Den hellige ånd. Ingen Bibler har denne oversettelsen av 5. Mosebok 6:4 og ingen ordbøker nevner denne betydningen av echad (én på hebraisk).

 @Engel1 virker så langt ikke å ha noen andre argumenter for dette enn at i 1 av 952 ganger når Det gamle testamentet bruker tallet én, så er det flere som blir én, altså i 1. Mosebok 2:24 (også kjent som genesis som han siterer i innlegget over). Han har i tillegg postet et par bloggposter fra tilfeldige personer som tror dette, samt en hebraisk-engelsk ordbok som han misforstår siden han ikke forstår forskjellen mellom one (number) og one (substantive) i det engelske språket.

Jeg har forståelse for at endel sikkert har falt av lasset for lenge siden. Det krever grammatisk innsikt og jeg har 30 studiepoeng i hebraisk med A i karakter fra Menighetsfakultetet i Oslo. Det er forsmedelig å ikke nå fram til en person som sikkert kunne bidratt positivt med litt mer innsikt.

Generelt er jo dette en rimelig kjedelig diskusjon, men jeg liker ikke å la folk komme unna med feilaktige påstander basert på feil-lesning av Bibelen.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (1 time siden):

Sann kristendom tilber en treenig Gud, 5 mosebok 6:4 - Hør Israel, vår Gud er en (ECHAD, flere i en, ikke yachid, som du har fått grundig dokumentert her før). Jesaja 9:6 -> Joh 1. Hvis du kjente Gud, hadde du bøyd deg for treenigheten som bibelen lærer.

Min Gud, Min Gud hvorfor har du forlatt meg. ( Matt 27:45-46) Han oppfylte derved Salme 22:2. Jesus ropte naturligvis ikke til seg selv eller spurte seg selv hvorfor han hadde forlatt seg selv. Det var ikke noe hyklersk i Jesu ord. Han ropte virkelig til sin Gud i himmelen.

Den morgen han oppsto, reiste han ikke seg selv fra de døde, han erfarte ikke det som noen prester har kalt en selvoppvekkelse.

Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (14 minutter siden):

Min Gud, Min Gud hvorfor har du forlatt meg. ( Matt 27:45-46) Han oppfylte derved Salme 22:2. Jesus ropte naturligvis ikke til seg selv eller spurte seg selv hvorfor han hadde forlatt seg selv. Det var ikke noe hyklersk i Jesu ord. Han ropte virkelig til sin Gud i himmelen.

Den morgen han oppsto, reiste han ikke seg selv fra de døde, han erfarte ikke det som noen prester har kalt en selvoppvekkelse.

Da har vi slått fast at 5 mosebok 6:4 IKKE går imot treenigheten, men heller taler til fordel for den, er vi enige?

Ja, Jesus ber til Gud, vi tror jo Jesus var menneske, lærte seg å gå etc som vi har snakket om før, og at han for en kort tid ble gjort lavere enn englene (hebreerne 2:7) og mikael er jo en engel. Samtidig er Jesus Gud, og det forklarer hvorfor hebreerne 2:7 viser han var høyere enn englene. I Johannes 1:14 står det:  "Og Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss. Og vi så hans herlighet, en herlighet som den en enbåren Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet."

Hva tror du ligger i begrepet "Ordet"?

Lenke til kommentar
Engel1 skrev (14 minutter siden):

Da har vi slått fast at 5 mosebok 6:4 IKKE går imot treenigheten, men heller taler til fordel for den, er vi enige?

Ja, Jesus ber til Gud, vi tror jo Jesus var menneske, lærte seg å gå etc som vi har snakket om før, og at han for en kort tid ble gjort lavere enn englene (hebreerne 2:7) og mikael er jo en engel. Samtidig er Jesus Gud, og det forklarer hvorfor hebreerne 2:7 viser han var høyere enn englene. I Johannes 1:14 står det:  "Og Ordet ble kjød og tok bolig iblant oss. Og vi så hans herlighet, en herlighet som den en enbåren Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet."

Hva tror du ligger i begrepet "Ordet"?

I 1.Mos 1:1 er tittelen Gud oversatt fra det hebraiske ordet elohim som er en flertallsform. Treenighetslærens tilhengere tolker dette som et tegn på at Gud er en treenighet. Elohim betyr ikke personer men guder. Ved å komme med et slikt argument gjør derfor treenighetstillhengerne seg selv til polyteister, det vil si til tilbedere av mange guder.

Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (6 minutter siden):

I 1.Mos 1:1 er tittelen Gud oversatt fra det hebraiske ordet elohim som er en flertallsform. Treenighetslærens tilhengere tolker dette som et tegn på at Gud er en treenighet. Elohim betyr ikke personer men guder. Ved å komme med et slikt argument gjør derfor treenighetstillhengerne seg selv til polyteister, det vil si til tilbedere av mange guder.

Her tar du nok dessverre feil. Jeg kjenner ikke til noen større kirkelige denominasjoner som tolker elohim til inntekt for treenighetslære. Den gjeldende tolkningen er at flertallsformen symboliserer ufattelig størrelse, ikke flertall. Jeg har ikke oversikt over de tusenvis av evangeliske kirkene i USA og de mener mye forskjellig rart, så godt mulig endel av dem tolker det som du sier.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (6 minutter siden):

I 1.Mos 1:1 er tittelen Gud oversatt fra det hebraiske ordet elohim som er en flertallsform. Treenighetslærens tilhengere tolker dette som et tegn på at Gud er en treenighet. Elohim betyr ikke personer men guder. Ved å komme med et slikt argument gjør derfor treenighetstillhengerne seg selv til polyteister, det vil si til tilbedere av mange guder.

Når har vi som tror på treenigheten sagt vi tror på flere Guder? Echad betyr ikke 2 eller 3, men 1, poenget er at det mer spesifikt brukes om flere i en og ikke som et utrykk for en singularit som yahid som ville vært brukt da, som feks mann og kvinne som blir en (echad). Jeg fikk aldri noe klart svar på om du mener ånden er Gud og de 2 Jehova er som en annen her spurte om. Elohim er også et flertallsord ja.

Lenke til kommentar

Det mest tydelige denne tråden har vist meg er at den langt på vei bekrefter at religion er lite annet enn et problem, siden troende innad i samme religion, selv kristendom, ikke klarer å bli enige om sine egne religiøse skrifter.
Og alle kaller de seg selv "sanne kristne" og ser på andre som falske kristne. Katolikker vs. protestanter, "vanlige" kristne vs. Jehovas Vitner... selv i dagens moderne tidsalder krangler man om religion.

Når man ser dette, er det virkelig tvil om at religiøse kriger er og har vært en ting?

Jeg er ateist på min lest, agnostiker i beste fall (da jeg er åpen for at det kan finnes en gud, men ikke føler noen tro på noen av de "etablerte" gudene) og alle uenighetene bidrar ikke akkurat til å gjøre meg mildere stemt mot religion.

Jeg har ingen ønske om å delta i diskusjonen, bare slenge inn min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (Akkurat nå):

Det mest tydelige denne tråden har vist meg er at den langt på vei bekrefter at religion er lite annet enn et problem, siden troende innad i samme religion, selv kristendom, ikke klarer å bli enige om sine egne religiøse skrifter.
Og alle kaller de seg selv "sanne kristne" og ser på andre som falske kristne. Katolikker vs. protestanter, "vanlige" kristne vs. Jehovas Vitner... selv i dagens moderne tidsalder krangler man om religion.

Når man ser dette, er det virkelig tvil om at religiøse kriger er og har vært en ting?

Jeg er ateist på min lest, agnostiker i beste fall (da jeg er åpen for at det kan finnes en gud, men ikke føler noen tro på noen av de "etablerte" gudene) og alle uenighetene bidrar ikke akkurat til å gjøre meg mildere stemt mot religion.

Jeg har ingen ønske om å delta i diskusjonen, bare slenge inn min mening.

Som jeg har sagt før er ikke dette noe mysterium. Jehovas vitner er en sekt og vi diskuterer for å vise at de ikke følger Guds ord. Dette er ingen krig, men en diskusjon. Og ateistisk kommunisme har vært den mest drepende ideologien i det 20 århundre, hadde dette vært hva folk trodde på opp igjennom årene hadde de gått forbi islam i antall drepte med god margin

Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (3 minutter siden):

Det mest tydelige denne tråden har vist meg er at den langt på vei bekrefter at religion er lite annet enn et problem, siden troende innad i samme religion, selv kristendom, ikke klarer å bli enige om sine egne religiøse skrifter.
Og alle kaller de seg selv "sanne kristne" og ser på andre som falske kristne. Katolikker vs. protestanter, "vanlige" kristne vs. Jehovas Vitner... selv i dagens moderne tidsalder krangler man om religion.

Når man ser dette, er det virkelig tvil om at religiøse kriger er og har vært en ting?

Jeg er ateist på min lest, agnostiker i beste fall (da jeg er åpen for at det kan finnes en gud, men ikke føler noen tro på noen av de "etablerte" gudene) og alle uenighetene bidrar ikke akkurat til å gjøre meg mildere stemt mot religion.

Jeg har ingen ønske om å delta i diskusjonen, bare slenge inn min mening.

Som ateist vil du nok heller aldri gi deg selv muligheten til å få et godt inntrykk av religion heller, på grunn av bekreftelsesbias og at du ikke har noe med religion å gjøre.

Lenke til kommentar
Engel1 skrev (10 minutter siden):

Når har vi som tror på treenigheten sagt vi tror på flere Guder? Echad betyr ikke 2 eller 3, men 1, poenget er at det mer spesifikt brukes om flere i en og ikke som et utrykk for en singularit som yahid som ville vært brukt da, som feks mann og kvinne som blir en (echad). Jeg fikk aldri noe klart svar på om du mener ånden er Gud og de 2 Jehova er som en annen her spurte om. Elohim er også et flertallsord ja.

Treenighetstillhengerne sier at Gud (elohim) her talte med seg selv og at han kunne tale med seg selv fordi han er, ikke en Person men tre personer, en treenighet. Men er det ikke noe som er galt her. ?

Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (4 minutter siden):

Treenighetstillhengerne sier at Gud (elohim) her talte med seg selv og at han kunne tale med seg selv fordi han er, ikke en Person men tre personer, en treenighet. Men er det ikke noe som er galt her. ?

Hva er galt? En familie består av flere personer, det er likevel EN familie.. ikke 4 forskjellige familier med en familie pr person. Derfor er Gud ECHAD, og Jesus fra evighet av som du kan se feks i Mika 5:2 som oversetter hebraisk riktig eller Johannes 1 i en usensurert bibel.

Hvis du ser helt i begynnelsen av 1 mosebok så sier Gud at VI skapte mennesket i VÅRT bilde. Engler skapte ikke mennesket. Det var Gud som gjorde det. Men du er kanskje uenig?

Endret av Engel1
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (3 minutter siden):

at de har funnet mykt vev i dinosaur bein ja... mener du i fult alvor dette er 60-70 mill år gammelt?

Det vil være såpass gammelt og muligens eldre også. Det er direkte komisk at de sitter og sier at mennesker og dinosaurer levde samtidig. Ser da bort fra dinosaurene som enda er blant oss selvsagt. 

Scientists Find Soft Tissue in 75-Million-Year-Old Dinosaur Bones Controversial T. Rex Soft Tissue Find Finally Explained

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
^fmj skrev (5 minutter siden):

Det vil være såpass gammelt og muligens eldre også. Det er direkte komisk at de sitter og sier at mennesker og dinosaurer levde samtidig. Ser da bort fra dinosaurene som enda er blant oss selvsagt. 

Scientists Find Soft Tissue in 75-Million-Year-Old Dinosaur Bones Controversial T. Rex Soft Tissue Find Finally Explained

 

Kreativt. Noe må de jo finne på for å forklare dette, men har de observert det? Nå er det altså bare å krydre kjøttet med jern så slipper du fryse det ned. Jeg har forøvrig ingen problemer med å tro mennesker levde samtidig med dinosaurer. Fortsett å se den serien, det vil bli en åpenbaring. Nå fokuserer vi på treenigheten.

Endret av Engel1
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (6 minutter siden):

Hva er galt? En familie består av flere personer, det er likevel EN familie.. ikke 4 forskjellige familier med en familie pr person. Derfor er Gud ECHAD, og Jesus fra evighet av som du kan se i Mika 5:2 som oversetter hebraisk riktig.

Det at disse avgudene ble omtalt med tittelen elohim betydde naturligvis ikke at enhver av dem var en treenighet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...