Gå til innhold

Det vi leser i Bibelen er sannheten.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
41 minutes ago, ikkesidet said:

Jesus sier til henne ( Maria Magdalena): Rør meg ikke for jeg er ennå ikke faret opp til Faderen. Men gå til mine brødre og si til dem at jeg farer opp til ham som er min Far og Far for dere, min Gud og deres Gud.(Joh 20:17)

Den oppstandne Jesus sa altså at Faderen var hans Gud.

Det stemmer, han sier også: "..jeg har ikke funnet dine gjerninger fullkomne for min Gud" - Åpenbaringen 3:2.

Jesus og bibelen sier masse som kan få oss til å tenke at Jesus kun er et menneske:

Mar 10:18  Men Jesus sa til ham: "Hvorfor kaller du meg god? Ingen er god uten én, det er Gud.
1Ti 2:5  For det er én Gud og én mellemmann imellem Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus

Men spørsmålet er, når en tar alt til etterretting, hvordan skal man forklare dataene? Jeg skjønner det ikke fullt ut. Men om et eller flere vers vitner om at Jesus er Gud/Jehova eller opphavet til det menneske eller engeler ikke kan være, så gjør jeg ikke han til noe mindre, fordi noen andre sier jeg må. 

Nå ser det jo ut som Jehovas vitner iallefall kan gi Jesus en større plass enn et rent menneske, ja en slags gud. Men det er nokså innlysende at dere omskriver skriften på steder som det passer inn vedrørende dette. Dette er ikke ærlig og gjør at man ikke kan stole på dere. Bedre å si vet ikke, enn å misinnformere basert på grunnteksten, kun fordi man må beskytte en viss lære. Tar jeg feil? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuberen skrev (47 minutter siden):

Det stemmer, han sier også: "..jeg har ikke funnet dine gjerninger fullkomne for min Gud" - Åpenbaringen 3:2.

Jesus og bibelen sier masse som kan få oss til å tenke at Jesus kun er et menneske:

Mar 10:18  Men Jesus sa til ham: "Hvorfor kaller du meg god? Ingen er god uten én, det er Gud.
1Ti 2:5  For det er én Gud og én mellemmann imellem Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus

Men spørsmålet er, når en tar alt til etterretting, hvordan skal man forklare dataene? Jeg skjønner det ikke fullt ut. Men om et eller flere vers vitner om at Jesus er Gud/Jehova eller opphavet til det menneske eller engeler ikke kan være, så gjør jeg ikke han til noe mindre, fordi noen andre sier jeg må. 

Nå ser det jo ut som Jehovas vitner iallefall kan gi Jesus en større plass enn et rent menneske, ja en slags gud. Men det er nokså innlysende at dere omskriver skriften på steder som det passer inn vedrørende dette. Dette er ikke ærlig og gjør at man ikke kan stole på dere. Bedre å si vet ikke, enn å misinnformere basert på grunnteksten, kun fordi man må beskytte en viss lære. Tar jeg feil? 

 

All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot ånden skal ikke bli tilgitt. Den som taler et ord mot Menneskesønnen skal få tilgivelse. Men den som taler mot den hellige ånd skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende. ( Matt 12:31-32)

Hvis den hellige ånd var en person og den var Gud ville dette skriftstedet ha betydd at den på en eller annen måte var større enn sønnen. Det ville ha vært i strid med treenighetslæren. Det Jesus sa viser snarere at Faderen som ånden tilhørte er større enn Jesus, menneskesønnen. Jesus sa: Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Faderen for han er større enn jeg.(Joh 14:28)

Lenke til kommentar
Engel1 skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er interessant at du bruker som sannhetsvitne en side som begynner med å slå fast at forholdet mellom Faderen, sønnen og den Hellige ånd har vært kilde til diskusjon i 2000 år - samtidig som du totalt avviser at det er noe som helst uklarhet rundt det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det er interessant at du bruker som sannhetsvitne en side som begynner med å slå fast at forholdet mellom Faderen, sønnen og den Hellige ånd har vært kilde til diskusjon i 2000 år - samtidig som du totalt avviser at det er noe som helst uklarhet rundt det. 

Det er ingen uklarhet rundt dette. Jeg og andre her har postet vers etter vers som klart og tydelig viser at Gud er en treenighet. Men for moderne talmudiske jøder fra rundt år 200 år utover så er det det, selv om de har en slags treenighet selv.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (26 minutter siden):

samtidig som du totalt avviser at det er noe som helst uklarhet rundt det. 

...og hvis du føler noe er uklart her, synes jeg vi skal ta en runde på dette igjen for å få oppklart det for deg. Jeg er sikker på alle her er spente på å høre hva du synes er uklart etter å ha sett det vi har postet til nå. Vi kan godt ta mer, teologi er ikke kjedelig (for meg).

Lenke til kommentar
Engel1 skrev (3 timer siden):

Tullprat, det betyr flere i en:

https://news.kehila.org/the-meaning-of-the-word-echad-one

Talmudiske jøder tror også på en slags treenighet

https://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/3028/jewish/Three-Divine-Echoes-Singularity-Plurality-and-Oneness.htm

Legger til: KJV er en ypperlig oversettelse og holder lenge fram til du møter sekt medlemmer som feks Jehovas vitner og muslimer, da kan det være greit å kunne litt hebraisk fordi de forvrenger og juger om Guds ord. Anbefaler biblehub.com til det.

Ok, så fordi et par tilfeldige bloggere har en annen oppfatning enn ALLE hebraiske ordbøker og leksikon, så har du liksom bevist påstanden din. Har du i det hele tatt vært på internett før og sett hvor mye rart som finnes der ute? Det er mye jeg kunne gitt kilder på, om det der liksom er nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (3 minutter siden):

Ok, så fordi et par tilfeldige bloggere har en annen oppfatning enn ALLE hebraiske ordbøker og leksikon, så har du liksom bevist påstanden din. Har du i det hele tatt vært på internett før og sett hvor mye rart som finnes der ute? Det er mye jeg kunne gitt kilder på, om det der liksom er nok.

Nå er jeg spent på å høre hvor du har fra at chabad.org og kehila er tilfeldige blogger. Du må gjerne og dele med oss hvor du har fra at alle hebraiske ordbøker og leksion sier imot dette.

Endret av Engel1
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (35 minutter siden):

Nå er jeg spent på å høre hvor du har fra at chabad.org og kehila er tilfeldige blogger. Du må gjerne og dele med oss hvor du har fra at alle hebraiske ordbøker og leksion sier imot dette.

Med mindre du finner noen ordbøker som sier noe annet, så står påstanden min. Jeg har flere av dem i mitt eie og jeg sjekket dem. Det styrker heller ikke påstanden din at ingen Bibeloversettelser synes å ta hensyn til din påstand (jeg sjekket 25 Bibler, inkludert King James som du er så glad i). Hva en eller annen tilfeldig pastor blir inspirert til å si i prekenen sin har ingenting å gjøre med hva ordet egentlig betyr, for å finne ut det går man til ordbøker og leksikon.

 

Jeg har møtt folk som deg før, som liker å finne "dype hemmeligheter" for å føle seg smart og viktig. Men jeg gidder ikke la deg komme unna med åpenbar løgn, uansett om du tror på det sjøl. Du vet jo godt hvem løgnens far er.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (17 minutter siden):

Med mindre du finner noen ordbøker som sier noe annet, så står påstanden min. Jeg har flere av dem i mitt eie og jeg sjekket dem. Det styrker heller ikke påstanden din at ingen Bibeloversettelser synes å ta hensyn til din påstand (jeg sjekket 25 Bibler, inkludert King James som du er så glad i). Hva en eller annen tilfeldig pastor blir inspirert til å si i prekenen sin har ingenting å gjøre med hva ordet egentlig betyr, for å finne ut det går man til ordbøker og leksikon.

 

Jeg har møtt folk som deg før, som liker å finne "dype hemmeligheter" for å føle seg smart og viktig. Men jeg gidder ikke la deg komme unna med åpenbar løgn, uansett om du tror på det sjøl. Du vet jo godt hvem løgnens far er.

ser nestekjærligheten du skryter på deg går deg til hodet her...jeg har alt postet 2 artikler om det og det holder lenge, alle her kan gå til profet google og finne ut av dette selv hvis de tror de i artiklene mine juger og konspirerer sammen, sånn du tydeligvis tror. og hva du tror, bryr jeg meg faktisk ikke om.

Lenke til kommentar
ikkesidet skrev (På 11.5.2021 den 17.47):

Mange har spurt hvorfor egyptiske opptegnelser ikke nevner et ord om Israels folks utgang av Egypt og om ødeleggelsen av Egypts elitestyrker i rødehavet. Her er det svar egyptologen Wilson gir dette spørsmålet: De egyptiske beretninger var alltid positive. Det de understreket, var faraonens eller gudens framgang, mens mistak og nederlag aldri blir nevnt.

Her har du ikke motargumentert noe som helst. 
 

Det er sant egypterne aldri erkjente å ha mistet de jødiske slavene sine. Men arkeologiske bevis har samtidig påvist at det var egypterne selv som bygde pyramidene. Det har heller aldri vært noen jødiske slaver i Egypt, eller noen masseflukt. Det finnes ikke et eneste bevis for dette. Det finnes derimot tusenvis av bevis for at egypterne selv bygget sine egne byggverk. 
 

Du må først løse et ad-hoc problem for å danne et argument. Det har du feilet fullstendig. 
 

PS: Jeg vet at du ikke er i stand til å ha noen fornuftig samtale. Besvarelsen er for andre lesere enn deg.

Endret av dDork
Noe utbedring
Lenke til kommentar
dDork skrev (36 minutter siden):

Her har du ikke motargumentert noe som helst. 
 

Det er sant egypterne aldri erkjente å ha mistet de jødiske slavene sine. Men arkeologiske bevis har samtidig påvist at det var egypterne selv som bygde pyramidene. Det har heller aldri vært noen jødiske slaver i Egypt, eller noen masseflukt. Det finnes ikke et eneste bevis for dette. Det finnes derimot tusenvis av bevis for at egypterne selv bygget sine egne byggverk. 
 

 

Jeg spurte deg hvor i Bibelen det står at jødene bygde pyramidene, det har du ikke svart på ennå. Jeg er nokså sikker på at det ikke står noe sted, ergo er det en uinteressant problemstilling.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (51 minutter siden):

ser nestekjærligheten du skryter på deg går deg til hodet her...jeg har alt postet 2 artikler om det og det holder lenge, alle her kan gå til profet google og finne ut av dette selv hvis de tror de i artiklene mine juger og konspirerer sammen, sånn du tydeligvis tror. og hva du tror, bryr jeg meg faktisk ikke om.

Troen på vitenskapelig tenkning er rett nok gått for langt i vår tid, men man må være nokså blåst for å tro alt man leser på nettet framfor anerkjente kilder.

For noen sider siden så var det en jødisk konspirasjon for å tilsløre at Jesus er Messias, men nå plutselig er noen jødiske bloggere å stole på framfor ordbøker. Absurd.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (På 11.5.2021 den 17.13):

Det tviler jeg på, hvor står det i så fall?

I den hebraiske bibelen brukes det tilsvarende ordet for en pyramide. Dette fremkommer ikke i den norske eller engelske oversettelsen. 

Man kan krangle om semantikk så mye man vil. Poenget er at det ikke var noen israelitter i bibelen, og det er en historisk faktafeil. 

Lenke til kommentar
dDork skrev (5 minutter siden):

I den hebraiske bibelen brukes det tilsvarende ordet for en pyramide. Dette fremkommer ikke i den norske eller engelske oversettelsen. 

Man kan krangle om semantikk så mye man vil. Poenget er at det ikke var noen israelitter i bibelen, og det er en historisk faktafeil. 

hvilket ord? i min bibel står det de laget murstein. Se forøvrig:

https://youtu.be/LakLiOxf_zM

Bibelen er korrekt.

Endret av Engel1
Lenke til kommentar
dDork skrev (4 minutter siden):

I den hebraiske bibelen brukes det tilsvarende ordet for en pyramide. Dette fremkommer ikke i den norske eller engelske oversettelsen. 

Man kan krangle om semantikk så mye man vil. Poenget er at det ikke var noen israelitter i bibelen, og det er en historisk faktafeil. 

Jeg leser hebraisk, så bare send meg det. Hvis ikke må jeg dessverre anta at dette er oppspinn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Engel1 skrev (2 timer siden):

Det er ingen uklarhet rundt dette. Jeg og andre her har postet vers etter vers som klart og tydelig viser at Gud er en treenighet. Men for moderne talmudiske jøder fra rundt år 200 år utover så er det det, selv om de har en slags treenighet selv.

...samtidig er det postet vers som indikerer at Jesus ikke regnet seg som Gud, og vers som viser at Jesus var usikker på Guds vilje. Men selv lenken du valgte å bruke sier jo klart ut at dette er noe som har blitt diskutert i 2000 år. Jeg betviler ikke at du synes alt i Bibelen er perfekt og helt klart, men jeg synes allikevel det er merkelig at du er så blind for at ting kan oppfattes annerledes enn slik du ser dem.

 

Engel1 skrev (2 timer siden):

...og hvis du føler noe er uklart her, synes jeg vi skal ta en runde på dette igjen for å få oppklart det for deg. Jeg er sikker på alle her er spente på å høre hva du synes er uklart etter å ha sett det vi har postet til nå. Vi kan godt ta mer, teologi er ikke kjedelig (for meg).

For egen del er ikke ting spesielt uklart. For meg ser det klart ut at Bibelen er skrevet av mange mennesker som ikke nødvendigvis var så opptatt av alt stemte perfekt overens, og jeg ser få eller ingen gode grunner til å tro at noe av det er mer enn menneskers tanker.

Jeg har allikevel ingen problemer med å forstå og respektere at andre mennesker har en annen tro enn meg, men jeg har problemer med å forstå og respektere at noen er så fanatisk sikre på at de har den fulle sannhet, slik som du er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Aiven skrev (7 minutter siden):

Jeg leser hebraisk, så bare send meg det. Hvis ikke må jeg dessverre anta at dette er oppspinn.

Nå klarer jeg ikke la være:

Hvis du leser hebraisk burde du vite forskjellen på echad og yachid, istedenfor å hyle løgner

echâd, ekh-awd'; a numeral from H258; properly, united, i.e. one; or (as an ordinal) first:—a, alike, alone, altogether, and, any(-thing), apiece, a certain, (dai-) ly, each (one), eleven, every, few, first, highway, a man, once, one, only, other, some, together,

https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?t=kjv&strongs=h259

yâchîyd, yaw-kheed'; from H3161; properly, united, i.e. sole; by implication, beloved; also lonely; (feminine) the life (as not to be replaced):—darling, desolate, only (child, son), solitary.

https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?t=kjv&strongs=h3173

 

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden):

...samtidig er det postet vers som indikerer at Jesus ikke regnet seg som Gud, og vers som viser at Jesus var usikker på Guds vilje. Men selv lenken du valgte å bruke sier jo klart ut at dette er noe som har blitt diskutert i 2000 år. Jeg betviler ikke at du synes alt i Bibelen er perfekt og helt klart, men jeg synes allikevel det er merkelig at du er så blind for at ting kan oppfattes annerledes enn slik du ser dem.

 

For egen del er ikke ting spesielt uklart. For meg ser det klart ut at Bibelen er skrevet av mange mennesker som ikke nødvendigvis var så opptatt av alt stemte perfekt overens, og jeg ser få eller ingen gode grunner til å tro at noe av det er mer enn menneskers tanker.

Jeg har allikevel ingen problemer med å forstå og respektere at andre mennesker har en annen tro enn meg, men jeg har problemer med å forstå og respektere at noen er så fanatisk sikre på at de har den fulle sannhet, slik som du er.

vis oss de versene der du mener Jesus ikke regner seg som Gud og diverse annet du lurer på så kan vi gå igjennom de her.

Det å se det overnaturlige ved bibelen krever at du ser det selv. Bibel profetier er en god start å begynne, men du må jo ville det. Hvordan få vilje? Be til Gud om å få det. Det er første skritt mot å kjenne Gud.

Lenke til kommentar
Engel1 skrev (38 minutter siden):

vis oss de versene der du mener Jesus ikke regner seg som Gud og diverse annet du lurer på så kan vi gå igjennom de her.

Mange av de versene har jo blitt sitert i tråden her, jeg ser ikke noen grunn til å gjenta dem. Og i den grad jeg lurer på noe, har jeg ingen grunn til å tro at du vil gi meg noen opplysende svar. Og poenget mitt er jo at både denne tråden og historien har vist at det har vært usikkerhet og diskusjon rundt tre-enighetens status, ikke hvilken konklusjon du og andre har kommet fram til.

 

Engel1 skrev (41 minutter siden):

Det å se det overnaturlige ved bibelen krever at du ser det selv. Bibel profetier er en god start å begynne, men du må jo ville det. Hvordan få vilje? Be til Gud om å få det. Det er første skritt mot å kjenne Gud.

Nå har jeg ikke noe ønske om å skulle tro på Gud, hverken den kristne eller noen annen, og selv om det er urettferdig overfor kristendommen generelt, gjør du en god innsats for å skremme meg enda lenger unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...