Gå til innhold

Det vi leser i Bibelen er sannheten.


Anbefalte innlegg

Det er en klar misforståelse når det gjelder jødene. For de som kalles for jøder i dag er IKKE av judah stamme, og dermed er de heller ikke av Israel.

De som kalles for jøder i dag er jøder fordi de har en religion som kalles for jødedommen, og fordi de ganske enkelt har stjålet Israels identitet, og utgir seg nå for å være Israel.

 

Disse falske jødene er nevnt i Bibelen.

 

Revelation 2:9

I know thy works, and tribulation, and poverty, (but thou art rich) and I know the blasphemy of them which say they are Jews, and are not, but are the synagogue of Satan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel beskrevet i første setningen av Bibelen, i det minste den delen kristne tror på, det Nye Testamentet
 

Dette er ættetavlen til Jesus Kristus, Davids sønn og Abrahams sønn...


... og deretter alle leddene fra Abraham til Jesus. Lukas kapittel 3 har også ættetavlen, slik at det er liten tvil om at Jesus var etnisk jøde.

 

Religiøse jøder derimot, de som bekjenner seg til jødedommen, enten de er etniske jøder eller ikke, tror ikke Jesus var Messias, og er derfor per definisjon ikke kristne, de er jøder.

De som tror Jesus er Messias er per definisjon kristne, uansett etnisitet, og de som tror både Jesus og Mohammed var profeter, er muslimer, å alle tror på den samme "Gud", Abrahams Gud.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Dette er ganske sikkert forandret, for det riktige skal være Israel, i betydning folket Israel, eller judah. Jesus kom fra Judah stamme, men Han var ikke jøde.

Og det riktige er da at FRELSEREN kommer fra judah. Men siden judah er en av Israels stammer, så er det også riktig å si at frelsen kommer fra Israel.

 

Allerede på Jesu tid så var de fleste i landet falske jøder. Det var andre folkeslag som ble flyttet inn i landet da Israel og senere Judah ble ført i fangenskap til Assyria og Babylon.

Hva er belegget for at teksten er forandret og når skjedde det? Har vi andre tekster som viser det rette?

 

Hva tenker du er en rett jøde?

 

Bla dette som du nevner her, brukes av jødene for å få kristne til å tilbe dem, men uansett om jødene i dag hadde vært ekte jøder av judah stamme, så skal vi likevel ikke tilbe jødene.

 

Det er Gud du skal tilbe, og det er Gud vil skal takke for at Han sendte sin sønn Jesus Kristus for å kjøpe oss fri fra satans grep. Og det er Jesus vi skal følge. Og ingen andre.

Nei, vi skal jo ikke tilbe jødene, men gjør vi det, mener du?

Lenke til kommentar

Dette er vel beskrevet i første setningen av Bibelen, i det minste den delen kristne tror på, det Nye Testamentet

 

Dette er ættetavlen til Jesus Kristus, Davids sønn og Abrahams sønn...

... og deretter alle leddene fra Abraham til Jesus. Lukas kapittel 3 har også ættetavlen, slik at det er liten tvil om at Jesus var etnisk jøde.

 

Religiøse jøder derimot, de som bekjenner seg til jødedommen, enten de er etniske jøder eller ikke, tror ikke Jesus var Messias, og er derfor per definisjon ikke kristne, de er jøder.

De som tror Jesus er Messias er per definisjon kristne, uansett etnisitet, og de som tror både Jesus og Mohammed var profeter, er muslimer, å alle tror på den samme "Gud", Abrahams Gud.

 

At alle tror på den samme Abrahams Gud er ikke riktig, for Abrahams Gud er den eneste Gud og den som kristne tror på. Det var Han som sendte sin sønn Jesus Kristus for å frelse oss.

 

Det gjorde han fordi det er satan som er denne verdens "gud" og slik ble det fordi de første menneskene valgte å følge og tro på satan og ikke Gud vår Far, og derfor kom Jesus for at de som tror på Ham og følger Ham, skal bli reddet.

 

satan er som sagt denne verdens "gud" og satan er også muslimenes og jødenes "gud"

 

satan tror også på Jesus,og satan tror også at Jesus er messias. Men satan følger ikke Jesus verken i ord eller gjerninger, og det gjør verken jøder eller muslimer.

 

Matthew 7:20

 

Wherefore by their fruits ye shall know them.

 

De som tror og følger Jesus, vil også vise dette i gjerninger, i kjærlighet, og i søken etter rettferdighet og sannhet.

 

Dette er de to budene Jesus ga oss, og som omfatter alle de ti bud og hele loven.

 

37 Jesus said unto him, Thou shalt love the Lord thy God with all thy heart, and with all thy soul, and with all thy mind.

 

38 This is the first and great commandment.

 

39 And the second is like unto it, Thou shalt love thy neighbour as thyself.

 

40 On these two commandments hang all the law and the prophets.

 

 

Verken jøder eller muslimer har kjærlighet, de vet heller ikke hva kjærlighet er for noe.

Lenke til kommentar

 

Dette er ganske sikkert forandret, for det riktige skal være Israel, i betydning folket Israel, eller judah. Jesus kom fra Judah stamme, men Han var ikke jøde.

Og det riktige er da at FRELSEREN kommer fra judah. Men siden judah er en av Israels stammer, så er det også riktig å si at frelsen kommer fra Israel.

 

Allerede på Jesu tid så var de fleste i landet falske jøder. Det var andre folkeslag som ble flyttet inn i landet da Israel og senere Judah ble ført i fangenskap til Assyria og Babylon.

Hva er belegget for at teksten er forandret og når skjedde det? Har vi andre tekster som viser det rette?

 

Hva tenker du er en rett jøde?

 

Bla dette som du nevner her, brukes av jødene for å få kristne til å tilbe dem, men uansett om jødene i dag hadde vært ekte jøder av judah stamme, så skal vi likevel ikke tilbe jødene.

 

Det er Gud du skal tilbe, og det er Gud vil skal takke for at Han sendte sin sønn Jesus Kristus for å kjøpe oss fri fra satans grep. Og det er Jesus vi skal følge. Og ingen andre.

Nei, vi skal jo ikke tilbe jødene, men gjør vi det, mener du?

 

Bibelen har vært under konstant press i flere tiår, med stadig nye versjoner med små og forandringer i teksten som de fleste overser.

Forandringen av Israelitter og Israelittene til jødene, er en slik forandring som jeg selv har lagt merke til.

For i mine første Bibler så sto det Israel og Israelitter der det nå er forandret til jøder og jødene.

 

 

Folk i dag, også de dessverrre fleste kristne, tror på jødene, de tror at jødene er "guds utvalgte folk" og de fleste kristne har forlatt Jesus, og følger nå jødene, fordi de tror at frelsen ligger i å velsigne og støtte jødene.

De drar til og med jødiske rabbiser inn i kirkene.Og de tror heller ikke på dokumentasjon fra Bibelen som viser hva Jesus selv mente og sa om jødene. At jødene i sin tid drepte Jesus bryr de seg heller ikke om.

 

Så ja, folk tilber jødene. Når det er sånn at folk tror alt jødene sier, og når det blir slik at det nesten er forbudt,og faktisk ER forbudt i mange land, å kritisere jødene og stille kritiske spørsmål ved det de gjør eller påstår.

Da ER det snakk om nesegrus og blind tilbedelse av jødene, også blant dem som ikke kaller seg kristne.

Lenke til kommentar

 

 

Har du tenkt den tanken at det kanskje er disse vitenskapsfolkene som lyver, og at de gjør det fordi de har en skjult agenda ?

 

 

 

Klart jeg har det. Jeg er skeptiker. 

 

Bibelens idioti avfeier jeg uten en gang å ha lest hele greia. Jeg var kristen speidergutt, men fikk et problem med "autoriteter" som ikke ville svare på spørsmål. Vi hørte kun om snille ting og det var naturlig for meg å stille spørsmål om ting som "overasket" meg.

 

Jeg er en teknisk person, ikke vitenskaps mann, men som danner seg egne meninger om hva vitenskap hevder. 

 

Jeg finner det uforskammet og kritikkverdig når kristne hever en skjult agenda hos vitenskap. Snakk om å kaste sten i et glasshus.

Hvis det er noen som har en skjult agenda og velger å unnlate eller forvrenge ubehageligheter så er det de kristne løgnerne.

 

Klart det er "falske" vitenskapsmenn også. Vi hadde et grelt eksempel med en norsk forsker for noen år siden.

 

Er jeg overbevist over  problemet med CO2 i atmosfæren? Nei.Jeg gjetter at vanndamp er et større problem. Jeg har også hørt bortforklaringene av "Hide the decline" gjentatt til det kjedsommelige.

 

Likevel velger jeg vitenskap fremfor idioti.

 

Jeg frykter ikke døden.

Endret av CiaroScuro
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

Har du tenkt den tanken at det kanskje er disse vitenskapsfolkene som lyver, og at de gjør det fordi de har en skjult agenda ?

 

 

 

Klart jeg har det. Jeg er skeptiker. 

 

Bibelens idioti avfeier jeg uten en gang å ha lest hele greia. Jeg var kristen speidergutt, men fikk et problem med "autoriteter" som ikke ville svare på spørsmål. Vi hørte kun om snille ting og det var naturlig for meg å stille spørsmål om ting som "overasket" meg.

 

Jeg er en teknisk person, ikke vitenskaps mann, men som danner seg egne meninger om hva vitenskap hevder. 

 

Jeg finner det uforskammet og kritikkverdig når kristne hever en skjult agenda hos vitenskap. Snakk om å kaste sten i et glasshus.

Hvis det er noen som har en skjult agenda og velger å unnlate eller forvrenge ubehageligheter så er det de kristne løgnerne.

 

Klart det er "falske" vitenskapsmenn også. Vi hadde et grelt eksempel med en norsk forsker for noen år siden.

 

Er jeg overbevist over  problemet med CO2 i atmosfæren? Nei.Jeg gjetter at vanndamp er et større problem. Jeg har også hørt bortforklaringene av "Hide the decline" gjentatt til det kjedsommelige.

 

Likevel velger jeg vitenskap fremfor idioti.

 

Jeg frykter ikke døden.

 

 

...og akkuratt pga folk som dette her, "gammel nok", så tror jeg kristne gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å være for unnvikende mht ubehagelige spørsmål. Pussig nok har jeg en veldig lik historie som denne figuren her, forskjellen på ham og meg, er at jeg gikk så langt ned i mørket at jeg så demoner, og pga. det faktisk skjønte at bibelen var reell. Det var ingen andre enn Jesus som kunne dra meg ut av det helvete jeg var i for rundt 2 år siden og merkelig nok passet det jeg hørte og opplevde i for og etterkant av dette her med det som står i bibelen, jeg har såvidt nevnt litt av hva som holdt på rundt meg da uten å ha gått alt for mye i detalj rundt hva det var.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har du tenkt den tanken at det kanskje er disse vitenskapsfolkene som lyver, og at de gjør det fordi de har en skjult agenda ?

 

Klart jeg har det. Jeg er skeptiker. 

 

Bibelens idioti avfeier jeg uten en gang å ha lest hele greia. Jeg var kristen speidergutt, men fikk et problem med "autoriteter" som ikke ville svare på spørsmål. Vi hørte kun om snille ting og det var naturlig for meg å stille spørsmål om ting som "overasket" meg.

 

Jeg er en teknisk person, ikke vitenskaps mann, men som danner seg egne meninger om hva vitenskap hevder. 

 

Jeg finner det uforskammet og kritikkverdig når kristne hever en skjult agenda hos vitenskap. Snakk om å kaste sten i et glasshus.

Hvis det er noen som har en skjult agenda og velger å unnlate eller forvrenge ubehageligheter så er det de kristne løgnerne.

 

Klart det er "falske" vitenskapsmenn også. Vi hadde et grelt eksempel med en norsk forsker for noen år siden.

 

Er jeg overbevist over  problemet med CO2 i atmosfæren? Nei.Jeg gjetter at vanndamp er et større problem. Jeg har også hørt bortforklaringene av "Hide the decline" gjentatt til det kjedsommelige.

 

Likevel velger jeg vitenskap fremfor idioti.

 

Jeg frykter ikke døden.

 

Det er trist at du fikk en slik dårlig behandling, men faktum er at kirkene er fulle a falsk lære, og brukes til å kontrollere folket.

De følger ikke Bibelen, men får sine retningslinjer fra staten. Dette begynte ganske tidlig, og den katolske kirke ble o sin tid opprettet i den hensikt å sørge for statens kontroll med kristne,

 

Men du bør være klar over at det er satan ssom er denne verdens "gud" Dr fleste av denne verdens ledere er satanister, og FN som også er opprettet for å kontrollere folket, har et alter for satan i FN bygningen i New York.

https://fellowshipoftheminds.com/2011/04/05/un-hotbed-of-new-age-satanism-the-meditation-room/

 

Du har for øvrig rett når det gjelder C02 og vanndamp.

Lenke til kommentar

[...]

[...]

Kristendommens "jobb" er å lede mennesker vekk fra synd, altså å få mennesker til å være snille (mot andre).

 

Du har nok misforstått hva kristendom handler om,. Jeg er litt usikker på hva du mener her men kristendommens "jobb" er ikke å få mennesker til å være snille og gode mot hverandre.

 

Det handler riktignok om kjærlighet, sannhet og rettferdighet. Men ikke på denne verdens premisser, for i denne verden fins ikke noe kjærlighet, ikke noe sannhet, og ikke noen rettferdighet. Alt er styrt av politiske ideologier.

 

Kristendommen handler først og fremst å følge Jesus Kristus. Mao følge Hans eksempel og budskap.

 

Jeg skrev hovedbudskapet til Jesus. Jesus oppsummert er omtrent som Bastian, altså mannen bak kardemommeloven.

 

CrGMk7pWAAQ6ZJc.jpg

 

Du er en rimelig elendig kristen hvis du ikke engang vet hva Jesus sto for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Har du tenkt den tanken at det kanskje er disse vitenskapsfolkene som lyver, og at de gjør det fordi de har en skjult agenda ?

 

Klart jeg har det. Jeg er skeptiker. 

 

Bibelens idioti avfeier jeg uten en gang å ha lest hele greia. Jeg var kristen speidergutt, men fikk et problem med "autoriteter" som ikke ville svare på spørsmål. Vi hørte kun om snille ting og det var naturlig for meg å stille spørsmål om ting som "overasket" meg.

 

Jeg er en teknisk person, ikke vitenskaps mann, men som danner seg egne meninger om hva vitenskap hevder. 

 

Jeg finner det uforskammet og kritikkverdig når kristne hever en skjult agenda hos vitenskap. Snakk om å kaste sten i et glasshus.

Hvis det er noen som har en skjult agenda og velger å unnlate eller forvrenge ubehageligheter så er det de kristne løgnerne.

 

Klart det er "falske" vitenskapsmenn også. Vi hadde et grelt eksempel med en norsk forsker for noen år siden.

 

Er jeg overbevist over  problemet med CO2 i atmosfæren? Nei.Jeg gjetter at vanndamp er et større problem. Jeg har også hørt bortforklaringene av "Hide the decline" gjentatt til det kjedsommelige.

 

Likevel velger jeg vitenskap fremfor idioti.

 

Jeg frykter ikke døden.

 

 

...og akkuratt pga folk som dette her, "gammel nok", så tror jeg kristne gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å være for unnvikende mht ubehagelige spørsmål. Pussig nok har jeg en veldig lik historie som denne figuren her, forskjellen på ham og meg, er at jeg gikk så langt ned i mørket at jeg så demoner, og pga. det faktisk skjønte at bibelen var reell. Det var ingen andre enn Jesus som kunne dra meg ut av det helvete jeg var i for rundt 2 år siden og merkelig nok passet det jeg hørte og opplevde i for og etterkant av dette her med det som står i bibelen, jeg har såvidt nevnt litt av hva som holdt på rundt meg da uten å ha gått alt for mye i detalj rundt hva det var.

 

De fleste kristne forstår ganske enkelt ikke hva kristendom er og hva det dreier seg om, og dette kommer av falsk lære i kirkene.

 

Det prester og kristne lærere burde gjøre er å be folk om å lese Bibelen og følge Jesus Kristus og Hans eksempel og budskap , så godt de kan.

Det er derfor vi har Bibelen.

 

Men dette gjær de ikke fordi de er for glad i makt, for grunnen til at staten ansetter preser i kirkene, er for å kontrollere de kristne, og føre oss dit staten vil.

Lenke til kommentar

 

 

 

[...]

[...]

Kristendommens "jobb" er å lede mennesker vekk fra synd, altså å få mennesker til å være snille (mot andre).

 

 

Du har nok misforstått hva kristendom handler om,. Jeg er litt usikker på hva du mener her men kristendommens "jobb" er ikke å få mennesker til å være snille og gode mot hverandre.

 

Det handler riktignok om kjærlighet, sannhet og rettferdighet. Men ikke på denne verdens premisser, for i denne verden fins ikke noe kjærlighet, ikke noe sannhet, og ikke noen rettferdighet. Alt er styrt av politiske ideologier.

 

Kristendommen handler først og fremst å følge Jesus Kristus. Mao følge Hans eksempel og budskap.

 

 

Jeg skrev hovedbudskapet til Jesus. Jesus oppsummert er omtrent som Bastian, altså mannen bak kardemommeloven.

 

CrGMk7pWAAQ6ZJc.jpg

 

Du er en rimelig elendig kristen hvis du ikke engang vet hva Jesus sto for.

 

Jeg vet hva Jesus sto for, men det vet dessverre ikke du. Selv om du tror du vet det.

 

Hvis du tror at Jesu budskap er "omtrent som kardemommeloven" så tar du nok feil.

Lenke til kommentar

Opplys meg da du altvitende herre.

Takk for tilliten, men jeg er slett ikke allvitende.

 

Jesus ga oss to bud:

Matthew 22:36-40

 

36 Master, which is the great commandment in the law?

 

37 Jesus said unto him, Thou shalt love the Lord thy God with all thy heart, and with all thy soul, and with all thy mind.

 

38 This is the first and great commandment.

 

39 And the second is like unto it, Thou shalt love thy neighbour as thyself.

 

40 On these two commandments hang all the law and the prophets.

 

 

 

 

Men jeg må be deg om å lese NT på nytt for å se selv hva Jesus sier. Og da bør du ikke lese hva Paulus sier. Gå direkte til de opprinnelige apostlene som gjengir det Jesus selv sa.

 

Her er en god online Bibel, som jeg selv bruker.

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew+22%3A36-40&version=KJV

Endret av Gammel Nok
Lenke til kommentar

Takk for tilliten, men jeg er slett ikke allvitende.

 

Det viser du veldig tydelig i det du skriver. Du klarer heller ikke å forklare med egne ord, å lime inn diverse tekst fra bibelen er ikke godt nok!

 

Så bekrefter du jo akkurat det jeg skriver med den ene innlimingen din, Thou shalt love thy neighbour as thyself.

 

Så har vi den gyldne regel. Så har vi tonnevis av andre ting som kort fortalt blir kardemommeloven. Jeg forstår ikke hvordan du presterer å bekrefte det jeg skriver med det du skriver og samtidig si at det jeg skriver er feil. Det er en utrolig bragd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste kristne forstår ganske enkelt ikke hva kristendom er og hva det dreier seg om, og dette kommer av falsk lære i kirkene.

 

Okay, så jødene er noe dritt, de skal man ikke følge, å de er i hvert fall ikke Guds utvalgte folk, det er deg som er det.

Staten er noe dritt, for de styrer kirkene som .... wait for it .... også er noe dritt.

Muslimene er vel også noe dritt, for de tror ikke på Jesus, annet enn at han var en profet.

De fleste andre kristne er naturligvis noe skikkelig dritt, for de forstår ganske enkelt ikke kristendommen, å driver med falsk lære.

 

Egentlig er det bare deg som har forstått dette, og når dommedag kommer, så er det bare du som kommer inn perleporten.

Alle vi andre blir tatt av Satan, enten vi tror på Gud, Mullah Krekar eller spagettimonster, fordi vi driver med vranglære i henhold til dine overbevisninger og tro.

 

Snakk om å være kristen, du har jo totalt misforstått hva det dreier seg om ?

Endret av adeneo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

De fleste kristne forstår ganske enkelt ikke hva kristendom er og hva det dreier seg om, og dette kommer av falsk lære i kirkene.

 

Det prester og kristne lærere burde gjøre er å be folk om å lese Bibelen og følge Jesus Kristus og Hans eksempel og budskap , så godt de kan.

Det er derfor vi har Bibelen.

 

Men dette gjær de ikke fordi de er for glad i makt, for grunnen til at staten ansetter preser i kirkene, er for å kontrollere de kristne, og føre oss dit staten vil.

 

 

Nja ... bibelen for meg har vært et våpen (mot satan) ... når han prøver å plante paranoia, raseri, depresjon etc i hodet mitt, tar jeg tankene til fange med Guds ord. Sånn kan du helberede deg selv fra mange plager, jeg er sikker på bibellesning og tro hadde kurert mange i det landet her for mye sjelelige plager (fra depresjon til schitzofreni) så bibelen er like mye en medisinbok, en forklaring på virkeligheten rundt deg, og et verktøy for din egen helliggjørelse (dvs forstå Gud, gjøre hans vilje og komme på godfot med ham). Bibelen kan med andre ord brukes til så mangt.

 

Oversettelsene i dag er fortsatt basert på de orginale greske tekstene, at det er noen små forandringer hadde ikke jeg gjort noe stort nummer ut av. At king james bibelen er den eneste gyldige, vil jeg si er feil, det er f.eks den eneste bibelen jeg vet om som bruker begrepet "enhjørning" om det som antageligvis er et nesehorn, så myten om enhjørninger har vi derifra, det var et fabeldyr folk faktisk trodde eksisterte i middelalderen, men det er ikke bibelsk (om vi ser bort fra den 500 år gamle King James-versjonen).

 

Ellers går det ann å komme inn på et farlig spor, vet ikke om du har hørt om Randy Weaver og disse her som barrikaderte seg på et sted som heter Ruby Ridge i USA? USA har mange rare kristne grupper, mange av dem mener FN er satans system (antikrist). Godt mulig de har rett, men hadde de lest det som står i bibelen, så er ikke millitsgrupper og skytevåpen, som mange av de folkene bunkrer opp med, veien å gå. På 1990-tallet særlig var det mye av dette, jeg skjønner godt tankegangen og jeg delte mye av det sjøl, til jeg leste bibelen (hele nye testamentet) og la det av meg. Er fortsatt litt "på linje" med mye av det amerikanere snakker om, som individuell frihet, retten til å eie våpen osv, men det sklir vekk fra det som er bibelsk kristendom og man plukker seg ut "favorittvers", og det er når man gjør det at det kan gå ille (gjelder kun noen veldig få kristne, disse som sprenger abortklinikker osv). Derfor sier man ofte at det er viktig å følge bibelen som kristen, så man ikke bare plukke ut biter av den og gjør "sin egen greie". Det er og da man begynner å skjønne detaljene og alle tingene som står "mellom linjene" i bibelen, som sier mye mer enn det det ser ut som ved første øyekast.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Får legge til at det er antageligvis akkuratt pga folk som Randy Weaver, christian identity, folk som sprenger abortklinikker, begår terrorattentat etc, at bibelen finnes. For selv om du er kristen og kan føle og se åndsmaktene, så er ikke det noen garanti for at ting ikke kan skli ut og ta en stygg retning, derfor leser vi bibelen og ser hva autoriteten selv, Gud, sier. For jeg så det samme sjøl, jeg trodde det jeg så var en konspirasjon men det jeg i realiteten så var åndsmakter som sto i opposisjon til meg, og det gjorde meg forbannet. Jeg var overbevist om at myndighetene i det landet her lurte folk i en felle med overlegg. Nå er Norge en liten irrelevant nasjon i den globale sammenhengen, men jeg kan jo bare tenke meg åssen det er å ha det sånn og bo i et stort, mektig land som alene kan diktere retningen verden går i som f.eks USA. Men det å lese bibelen hjalp meg å legge dette bak meg.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Bibelen har vært under konstant press i flere tiår, med stadig nye versjoner med små og forandringer i teksten som de fleste overser.

Forandringen av Israelitter og Israelittene til jødene, er en slik forandring som jeg selv har lagt merke til.

For i mine første Bibler så sto det Israel og Israelitter der det nå er forandret til jøder og jødene.

Da tenker du på de norske oversettelsene? Kan du gi noen eksempler?

 

I Joh. 4, 22 står det i hvertfall "jødene" på gresk - "frelsen kommer fra jødene". Og det tenker jeg stemmer med slik Jesus presenteres, Han har jødisk avstamming, og - ikke minst - blir omskåret, det fysiske tegnet på en mannlig jøde. Hele "forankringen" av Jesus er basert på at han kommer fra det jødiske folk, Guds utvalgte folk.

 

Folk i dag, også de dessverrre fleste kristne, tror på jødene, de tror at jødene er "guds utvalgte folk" og de fleste kristne har forlatt Jesus, og følger nå jødene, fordi de tror at frelsen ligger i å velsigne og støtte jødene.

De drar til og med jødiske rabbiser inn i kirkene.Og de tror heller ikke på dokumentasjon fra Bibelen som viser hva Jesus selv mente og sa om jødene. At jødene i sin tid drepte Jesus bryr de seg heller ikke om.

 

Så ja, folk tilber jødene. Når det er sånn at folk tror alt jødene sier, og når det blir slik at det nesten er forbudt,og faktisk ER forbudt i mange land, å kritisere jødene og stille kritiske spørsmål ved det de gjør eller påstår.

Da ER det snakk om nesegrus og blind tilbedelse av jødene, også blant dem som ikke kaller seg kristne.

Mye henger nok sammen med det som hendte under krigen, og jeg kan til dels være enig i at i mange frimenigheter er det et for stort fokus på Israel. Samtidig tror jeg vi skal være forsiktig med å avskrive jødenes stilling hos Gud. Paulus er jo tydelig på det i Rom 11 etter å ha argumentert mye rundt forholdet jøder og troende ikke-jøder:

 

"På grunn av evangeliet er de blitt Guds fiender, for at dere skal få frelsen. Men på grunn av utvelgelsen er de elsket av Gud, for fedrenes skyld. For Gud angrer ikke sine nådegaver og sitt kall. Dere var en gang ulydige mot Gud, men nå har dere fått barmhjertighet fordi de andre var ulydige. På samme måte har de nå vært ulydige, men den barmhjertighet dere har fått, skal føre til at også de nå får barmhjertighet. Gud lukket alle inne i ulydigheten for å kunne forbarme seg over alle."

 

Jesus var isrelitt av judah stamme,men Han var ikke jøde, og Han kom heller ikke til jødene.

Ordet "jøde" kommer nettopp fra Judah stamme, eller Judea, så han var nok det. Så sier jo og Johannes at "han kom til sine egne" (Joh, 1, 11), men at de ikke tok i mot ham.

 

Jeg tror heller ikke vi kan bruke "Israelitt" om Jesus som motsetning til "jøde". I det delte riket etter Salomo var Israel i nord og Juda i sør og Betlehem lå i Juda.

 

Når Jesus i Matt 15 snakker med den kanaeeiske kvinnen sier han "Jeg er ikke sendt til andre enn de bortkomne sauene i Israels hus." Det betyr nok ikke nordriket, men alle etterkommere etter Israel, Abrahams sønn. Evangeliet skulle komme gjennom og fra Guds utvalgte folk ut til hele verden.

 

At jødene i sin tid drepte Jesus bryr de seg heller ikke om.

Om det tenker jeg at de gjorde det - sammen med romerne - på våre alles vegne. Vi var alle tilstede og ikke noe vi skal belaste jødene med spesielt.

 

Jeg tenker på det hver gang jeg synger spirituals'en "Where you there when they crucified my lord?". Ja, på en måte var jeg det og jeg er redd for at jeg ville ropt korsfest.

Endret av Romeren
Lenke til kommentar

Jeg skrev hovedbudskapet til Jesus. Jesus oppsummert er omtrent som Bastian, altså mannen bak kardemommeloven.

 

(...)

 

Du er en rimelig elendig kristen hvis du ikke engang vet hva Jesus sto for.

Dette slår meg som en grov forenkling, samt en fjerning av en del kontekst. Det er noen ting man må anerkjenne dersom man vil ha "hovedbudskapet" til Jesus, deriblant...

  • Historiene vi har om Jesus har blitt skrevet av fire forskjellige forfattere, med sin egne teologiske agendaer. (Sistnevnte skinner tydelig gjennom fra tid til annen.)
  • Det er lite sannsynlig at noen av disse forfatterne var øyevitner, og de hadde en tendens til å bare finne på ting, som de to fødselshistoriene.
  • Jesus snakket om både ris (helvete) og en gulrot (himmelen), og det er vanskelig å se bort ifra dette når man snakker om adferden historiene om han sier han oppfordret til.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...