Gå til innhold

Det vi leser i Bibelen er sannheten.


Anbefalte innlegg

 

Istedet for å gå til psykiater og spise piller skrevet ut av en som får betalt for å høre på deg så burde folk gå i kirka, for det er faktisk sånne ting kirka er der for.

Tolker jeg deg rett om jeg sier at du mener at psykologifaget bør avskrives til fordel for kirken? Det er i så fall en meget radikal holdning.

 

 

Nei det gjør du ikke i det heletatt.

 

Psykologi er essensielt det, både for å behandle ateister men og kristne, og for å vurdere folks arbeidsevne eller innleggelse utifra hvor dårlig helsetilstand en person er, det er psykisk/sjelelige ting hvor det faget absolutt er viktig.

 

Men for mange er kirke og sjelesorg alt de trenger, eller som supplement til psykiatri, og har du tro så er jeg og overbevist om at du kan bli helt frisk ved å ta til deg Guds ord og la Jesus helberede. For mange så kan og kirken være det som gir livet det innholdet man savner og som er grunnen til at man er deprimert. Kommert mao. helt ann på hvem og hva det gjelder.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Vi er ikke hedninger, men de fleste kristne tror det fordi de tror på Jødene og følger jødene.

 

Poenget, som jeg også nevnte, var at apostlene skulle forkynne for Israels stammer, og så skulle vi, Israels stammer, forkynne for alle folkeslag. Noe som også har skjedd, for hvite europeere av den kaukasiske rase har forkynt for alle folkeslag.

 

Frelsen skulle komme fra Israel og Abrahams ætt.

 

Ingen av apostlene skulle gå til hedningene, slik Jesus sa. Misforståelsen kommer som sagt av at de fleste kristne tror det fordi de tror på Jødene og følger jødene.  Men det har ikke alltid vært slik.

Regner du oss i Norge blandt Israels stammer??

 

Hvite europeere av den kaukasiske rase er etterkommere etter Israels stammer, og dette inkluderer også Norge.

Det er ikke så lenge siden at dette var vanlig kunnskap blant kristne i Norge.

 

Det er hvite europeere som har forkynt for alle folkeslag, og sendt ut misjonærer til alle verdenshjørner.

 

 

Vel, det er jo faktisk mulig det, men vi vet ikke for det står ikke spesifisert at nordmenn er av israels 12 stammer i bibelen noe sted såvidt jeg kan se, mao er det en antakelse. Spiller uansett liten rolle i NT, der det ikke settes noe skille mellom jøde og greker, untatt 144 000 fra Israels 12 stammer med en helt spesiell rolle i endetiden jfr Johannesevangeliet.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo faktisk mulig det, men vi vet ikke for det står ikke spesifisert at nordmenn er av israels 12 stammer i bibelen noe sted såvidt jeg kan se, mao er det en antakelse. Spiller uansett liten rolle i NT, der det ikke settes noe skille mellom jøde og greker, untatt 144 000 fra Israels 12 stammer med en helt spesiell rolle i endetiden jfr Johannesevangeliet.

Nei. Dette er faktisk fullstendig umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vel, det er jo faktisk mulig det, men vi vet ikke for det står ikke spesifisert at nordmenn er av israels 12 stammer i bibelen noe sted såvidt jeg kan se, mao er det en antakelse. Spiller uansett liten rolle i NT, der det ikke settes noe skille mellom jøde og greker, untatt 144 000 fra Israels 12 stammer med en helt spesiell rolle i endetiden jfr Johannesevangeliet.

Nei. Dette er faktisk fullstendig umulig.

 

 

Hvorfor? Det er bare spekulasjoner mht hvor 10 av de ble av. Greia er at en ikke kan anta at en spesiell gruppe, som f.eks nordmenn, er det, for det er ikke noe bevis for det.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

 

Istedet for å gå til psykiater og spise piller skrevet ut av en som får betalt for å høre på deg så burde folk gå i kirka, for det er faktisk sånne ting kirka er der for.

 

Tolker jeg deg rett om jeg sier at du mener at psykologifaget bør avskrives til fordel for kirken? Det er i så fall en meget radikal holdning.

 

Nei det gjør du ikke i det heletatt.

 

Psykologi er essensielt det, både for å behandle ateister men og kristne, og for å vurdere folks arbeidsevne eller innleggelse utifra hvor dårlig helsetilstand en person er, det er psykisk/sjelelige ting hvor det faget absolutt er viktig.

 

Men for mange er kirke og sjelesorg alt de trenger, eller som supplement til psykiatri, og har du tro så er jeg og overbevist om at du kan bli helt frisk ved å ta til deg Guds ord og la Jesus helberede. For mange så kan og kirken være det som gir livet det innholdet man savner og som er grunnen til at man er deprimert. Kommert mao. helt ann på hvem og hva det gjelder.

Men det er jo nok av psykiatritilfeller som såvisst ikke har hatt fordel av kristne påvirkninger. Styrk psykologiske fag for all del, men jeg synes det er på et visst nivå uforsvarlig å si at kirken hjelper deg med psyken åkke som så lenge du er "kristen nok".

 

Selvfølgelig vil det for mange hjelpe bra å ha en følelse av samhold og aksept. Men dette er ikke noe som er unikt ved den kristne kirke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Istedet for å gå til psykiater og spise piller skrevet ut av en som får betalt for å høre på deg så burde folk gå i kirka, for det er faktisk sånne ting kirka er der for.

Tolker jeg deg rett om jeg sier at du mener at psykologifaget bør avskrives til fordel for kirken? Det er i så fall en meget radikal holdning.

 

Nei det gjør du ikke i det heletatt.

 

Psykologi er essensielt det, både for å behandle ateister men og kristne, og for å vurdere folks arbeidsevne eller innleggelse utifra hvor dårlig helsetilstand en person er, det er psykisk/sjelelige ting hvor det faget absolutt er viktig.

 

Men for mange er kirke og sjelesorg alt de trenger, eller som supplement til psykiatri, og har du tro så er jeg og overbevist om at du kan bli helt frisk ved å ta til deg Guds ord og la Jesus helberede. For mange så kan og kirken være det som gir livet det innholdet man savner og som er grunnen til at man er deprimert. Kommert mao. helt ann på hvem og hva det gjelder.

Men det er jo nok av psykiatritilfeller som såvisst ikke har hatt fordel av kristne påvirkninger. Styrk psykologiske fag for all del, men jeg synes det er på et visst nivå uforsvarlig å si at kirken hjelper deg med psyken åkke som så lenge du er "kristen nok".

 

Selvfølgelig vil det for mange hjelpe bra å ha en følelse av samhold og aksept. Men dette er ikke noe som er unikt ved den kristne kirke.

 

 

Jeg vet utifra egen erfaring at mange psykiske plager er demonisk, og derfor sjelelig. Satan kan påvirke sinnet vårt og ødelegge oss sjelelig, Jesus derfor også helberede det satan har ødelagt, det blir jo "utenfor", evt på lag med, det å lese bibelen og ha samtaler med en prest eller andre kristne. En psykiaters viktigste oppgave er å vurdere akutte tilfeller og restarbeidsevne i forhold til arbeidsliv/trygd, det kan ikke en prest avgjøre. Men for å bli "hel" åndelig i et litt lengre tidsperspektiv, så tror jeg den beste veien er kirken og at psykiatrien egentlig ikke kan særlig annet enn å lappe over symptomene med piller - som er nødvendig for endel, men ellers går det jo bare på å snu tankegangen din litt rundt din egen situasjon, og det er en prest og bibelen akkuratt like gode til som en psykolog. 

 

I et litt bredere perspektiv er det viktig for ALLE å ha "familie"/venner som løfter deg opp og gir deg et "hjem", og derfor mener jeg at kirka er et viktig bidrag til folks sjelelige/mentale helse, også for folk som ikke er så dårlige at de trenger behandling, men ganske enkelt så de kan ha det bra med seg selv og fylle livet med noe.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Det er en forskjell når du begynner å snakke som om psykologiske problemer er noe som skyldes ukjente, overnaturlige vesener (demoner) som terroriserer ofrene. Det er uforenlig med det etablerte psykologifaget i hvert fall. Ikke at det er en bauta av perfeksjon, men jeg stoler heller på en psykolog enn en prest som sier jeg er demonisert om jeg skulle få trøbbel med slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en forskjell når du begynner å snakke som om psykologiske problemer er noe som skyldes ukjente, overnaturlige vesener (demoner) som terroriserer ofrene. Det er uforenlig med det etablerte psykologifaget i hvert fall. Ikke at det er en bauta av perfeksjon, men jeg stoler heller på en psykolog enn en prest som sier jeg er demonisert om jeg skulle få trøbbel med slikt.

 

Og derfor sier jeg jo at jeg har andre erfaringer enn deg og derfor går i kirka, men hvis du skulle ha behov for hjelp så kan du heller gå til en psykolog. Som kristen er jeg helt for fri vilje, og har ikke tenkt å tvinge deg inn i noe kirke for å høre på noe du ikke tror på, det er for det første ingen vits for all tro må komme innenfra og være fra deg selv, og for det andre bryter mot prinsippet om fri vilje.

Lenke til kommentar

Hva med noe mer håndfast?

 

Om en kristen kar vil gi folk generelle råd og sier at om man faller om og skjelver og skummer ut av munnen så kan det være demonbesettelse. Det funker like greit å gå til Bibelen og Jesus som det gjør å gå til legen og få behandling mot epilepsi. Premisset er at man er ren i troen og at det kommer innenfra.

Lenke til kommentar

Hva med noe mer håndfast?

 

Om en kristen kar vil gi folk generelle råd og sier at om man faller om og skjelver og skummer ut av munnen så kan det være demonbesettelse. Det funker like greit å gå til Bibelen og Jesus som det gjør å gå til legen og få behandling mot epilepsi. Premisset er at man er ren i troen og at det kommer innenfra.

 

Det var ikke det jeg sa, var det? Epilepsi er en fysisk sykdom og ikke en psykisk sykdom (som f.eks depresjon, angst, bipolare lidelser, til og med schitzofreni som er åndelig/sjelelig relatert). At Jesus kan helberede epilepsi også tviler jeg ikke på, men det er opp til Jesus og går under "mirakler", men det nytter ikke å basere et velferdssystem på mirakler. Nå snakker jeg først og fremst om å helberede sinn med tankemønster som gjør folk dårlige, det er veldig konkret og noe du kan gjøre selv ved å ta til deg det som står i bibelen og ta tanker som gjør deg dårlig til fange - for det er på det planet der satan først og fremst opererer og han vil gjerne drive folk til selvskading, selvmord, vold, hor, kriminalitet, løgn etc, men det forutsetter tro.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Er det ikke fysiske elementer i psykologi? Er det ikke hjernens fysikk som definerer ens sinn?

 

bibelen snakker om kropp sjel og ånd, jeg snakker om ting som foregår på et sjelelig/åndelig plan. hjerneskade kan påvirke hukommelse og oppførsel til en viss grad, men jeg tror allikevel sjelen er hel selv om hjernen som er sjelens kontrollsenter over kroppen er skadd, og en frisk kropp/hjerne kan gi inntrykk av å være skadet også pga en skadet sjel. alle mennesker er i varierende grad utsatt for plaging fra demoner.. hvis du holder sjelelige problemer utenfor så vet jeg at du tar feil, sjelen er nøkkelen til hvem vi er.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at når du sier sjel så tenker jeg selvet. Det er rimelig fastslått at det som vi kaller for selvet eller sjelen om du vil er et produkt av en fysisk hjerne. Om det er det uenigheten bunner i så blir det umulig for oss å enes om dette.

 

Sjelen er selvet bæres inn i evigheten av ånden, og det er uavhengig av noe fungerende fysisk hjerne. Jeg tror ikke vi bare er biologiske maskiner.

Lenke til kommentar

Psykiske problemer -> demoner har skylda -> presten fikser (or does he...).

 

Høres ut som et dårlig film plot.

 

Hvorfor det, når det er sant? Presten fikser det ikke annet enn som veileder, Jesus fikser det, og du selv, ved å snu tankegangen din.

 

Seriøst? Demoner har aldeles ikke skylden og hvis man sier at demoner finnes og har skylden så har de ikke det i alle tilfeller uansett. Det er, hvis vi snakker kristent, den frie vilje som har skylden. Det er fri vilje som fører til forferdelige handlinger som igjen skader andre psykisk. Å snakke om fri vilje og lempe alle psykiske problemer over på demoner er for enkelt.

 

I forhold til hva du skriver nå og det jeg svarte på i stad så trekker jeg tilbake det jeg skrev :)

Lenke til kommentar

Vel, det er jo faktisk mulig det, men vi vet ikke for det står ikke spesifisert at nordmenn er av israels 12 stammer i bibelen noe sted såvidt jeg kan se, mao er det en antakelse. Spiller uansett liten rolle i NT, der det ikke settes noe skille mellom jøde og greker, untatt 144 000 fra Israels 12 stammer med en helt spesiell rolle i endetiden jfr Johannesevangeliet.

 

Dette er  bevist med DNA og historise beviser. Ruten som våre forfedre dro fra fangenskapet i Assyria gjennom Asia og til Europa er kartlagt.

Vi vet at de fleste i Norge er av den kaukasiske rase, og derfor vet vi at vi også er av Israels stammer.

 

Alt står ikke i Bibelen, men Bibelen er grunnlaget til all sann kunnskap. Jødene er IKKE etterkommere etter Israels stammer, så dem må du bare glemme.

Jødene er heller ikke kristne, og når det gjelder frelsen, så er det kun kristne som følger Jesus  dette gjelder.

Endret av Larzen_91
Fjernet sitatpyramide.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...