Gå til innhold

Bør transseksuelle få konkurrere mot kvinner?


  

20 stemmer

  1. 1. Bør transseksuelle få lov til å konkurrere mot kvinner?

    • Ja
      2
    • Nei
      18


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, vi tillater ikke doping, så jeg ser ikke hvorfor det burde være lov. Selv om de bruker hormoner så vil det fortsatt være en stor fordel å være født som en gutt når man konkurrerer mot andre kvinner.

Det blir motsatt den andre veien, hvor kvinner som bytter kjønn vil være fysisk underlegne mange andre motstandere som er født menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opererte transkjønnede har ikke større mengder testosteron enn kvinner, og det er derfor helt rettferdig at opererte transkjønn kan delta i den klassen de identifiserer seg med.

 

IOC identifiserer kvinner og menn på testosteron-nivået, så det spiller ingen rolle hva du ble født som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opererte transkjønnede har ikke større mengder testosteron enn kvinner, og det er derfor helt rettferdig at opererte transkjønn kan delta i den klassen de identifiserer seg med.

 

IOC identifiserer kvinner og menn på testosteron-nivået, så det spiller ingen rolle hva du ble født som.

 

Det er likevel en forskjell i kroppsbygning?

Lenke til kommentar

Opererte transkjønnede har ikke større mengder testosteron enn kvinner, og det er derfor helt rettferdig at opererte transkjønn kan delta i den klassen de identifiserer seg med.

 

IOC identifiserer kvinner og menn på testosteron-nivået, så det spiller ingen rolle hva du ble født som.

 

Så hvis jeg har lave nok nivåer så kan jeg kose meg med kvinnene selv om jeg har en svær snabel og et par kokosnøtter mellom beina?

Lenke til kommentar

Nei, vi tillater ikke doping, så jeg ser ikke hvorfor det burde være lov. Selv om de bruker hormoner så vil det fortsatt være en stor fordel å være født som en gutt når man konkurrerer mot andre kvinner.

Det blir motsatt den andre veien, hvor kvinner som bytter kjønn vil være fysisk underlegne mange andre motstandere som er født menn.

 

Men noen er jo uansett født med fordelaktige hormoner og gener. Dermed har ikke alle like muligheter. Kanskje doping også burde tillates, for å jevne ut medfødte forskjeller?

Lenke til kommentar

Ellers kan man bare slutte å ha kjønnsinndeling i idrett i det hele tatt.

 

Jepp. F.eks. Ved å klassifisere utøvere gjennom hormontilførsel.

 

 

 

At noen kutter av seg snoppen, og tror i hodet sitt at de er kvinne gjør dem ikke til kvinne. 

 

Det er ikke det som er argumentet. Det er at de kan konkurrere rettferdig med andre kvinner.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Men hva er problemet med å redefinere klassene? I motorsport slik som FIA GT så konkurrerer hyperbiler med vanlige sportsbiler, men de blir gruppert gjennom bla. forholdet mellom vekt og motoreffekt. I OL så har de nå begynt å gjøre det samme, bare gjennom hormoner. Om dette har en god suksess gjennom å få en jevn fordeling av peniser og vaginaer på podiene så ser jeg inderlig ikke hvorfor vi skal bry oss ytterligere.

Lenke til kommentar

Å skape nye klasser definert på hormoner og lignende er noe helt annet enn å tillate menn som skiftet kjønn å konkurrere i kvinners klasse. Hva om noen er trans men ikke har medisiner som senker testosteron-nivået?

 

Jeg har ikke noe i mot at det lages nye klasser som åpner for at menn og kvinner kjemper sammen/mot hverandre, men å fjerne/endre klassen der bare biologiske kvinner får være er det bare kvinner som taper på. Menn har på et generelt grunnlag en utrolig stor fordel når det kommer til fysikken. La kvinner få konkurrere med menn men la det også ha en egen klasse der de kan se hvordan de ligger an og hevder seg blant egne.

 

Det er det mest rettferdige og riktige for kvinner, menn og sport i seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg argumenterer hovedsaklig for å redefinere klassene i idrett, blant annet fordi det løser hele denne kjønnsskifte-problematikken, og gir begge kjønn muligheter til å konkurrere i en klasse som er rettferdig. Det finnes menn som har naturlig lavt testosteron, og disse ender bare opp som dårlige spillere på mennene sine lag, når de kunne vært betydelige spillere på en lavere klasse sammen med kvinner med tilsvarende kjemi i kroppen.

 

Et hint til å forstå argumentet mitt bedre: Slutt å tenk på kvinner og menn, og tenk mer på komposisjon av hormoner.

 

 

Det er det mest rettferdige og riktige for kvinner, menn og sport i seg selv.

 

Nei. Ikke på noen måter. Det mest rettferdige er å ta tak i det som skiller kvinner og menn og la de konkurrere på lik plattform uavhengig av kjønn.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er mer som skiller menn og kvinner enn det nåværende testosteronet. Dermed er ikke det nåværende hormonnivået nok til å dele inn klasser.

 

Om en person går på steroider og trener vanvittig i flere år, og så stopper og tar noe testosteron-senkende midler så kan de konkurrere i en klasse langt under det de er kvalifisert for.

 

Steroider gir fordeler som varer mye lengre enn tiden det er på utestengelser. Muskelminne er en ekte ting, sant at nervesystemet kan være laget for å takle mer fysisk arbeid.

 

Jeg forstår tankegangen, men hvis man analyserer personene godt nok så blir det fortsatt såpass store forskjeller at det blir i praksis delt inn i kjønn, med noen få unntak.

 

100% åpen klasse som kun reguleres av doping-regler (der skal heller ikke midler som trans-personer får være lovlig hvis det er prestasjonsfremmende) er det mest rettferdige. Da går det bare på kroppen som naturen har gitt samt arbeidet man har lagt inn.

Lenke til kommentar

Er det da rettferdig at hvite, latinoer, svarte og asiater konkurrerer sammen? Burde de ikke også skilles etter testosteronnivå?

 

Ja. Det som hadde vært diskriminerende var om vi bruke rase og hudfarge som en unnskyldning til å gjøre et unntak. Det er ikke vanskelig.

Lenke til kommentar

Synes egentlig at det er meir problematisk at personer med kroppstilpassningar får konkurere på like vilkår. Som blant anna "blade runner" som fikk konkurere både som handikappa og funksjonsfrisk.

 

Etter mi meining så må ein enten holde på ei konservativ holdning med kjønnsinndeling og dopingkontroll. Eller så må ein kjøyre ei meir liberal holdning der alt er lov, og det einaste som betyr noke er kor raskt ein kan flytte ein person 100m, få ein person over hinderet, osv.

 

Det kjem nok ei tid der det blir mulig å kjemisk styre hormonmengden slik at ein utdøver kan ha kvinnelige verdiar ein gong, og mannlige neste gong.

Og då er det meiningslaust å fordele på ulike kjønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...