Gå til innhold

LO går inn for boikott av Israel


Israel-boikott  

65 stemmer

  1. 1. Støtter du boikott av Israel?

    • Ja
      16
    • Nei
      49


Anbefalte innlegg

193 mot 117 stemmer gikk inn for at LO ønsker at Norge skal jobbe for en internasjonal økonomisk, kulturell og akademisk boikott av Israel.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lo/lo-vil-boikotte-israel/a/23996659/

 

LO-kongressen går i mot sin egen leder og Jonas Gahr Støre, så det spørs vel om dette blir satt ut i live.

 

Jeg er veldig for dette forslaget. Israel behandler palestinerne verre enn udyr, og tiden er overmoden for at denne terrorstaten får smake siviliserte menneskers vrede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi det liksom er så farlig å mislike Israel. Jødehat skal vi ikke ha noe av så de får frikort uansett hva de gjør...

 

Lenge siden krigen nå, altså den med Hitlers dusjer, får slutte å se mellom fingrene snart synes jeg.

Endret av 4 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Israel behandler palestinerne verre enn udyr, og tiden er overmoden for at denne terrorstaten får smake siviliserte menneskers vrede.
Årsaken til at jeg lurte på om det var ironi, var at Israel såvisst ikke ikke behandler palestinere som udyr. Jeg har aldri før sett noen som utnevner dyr(eller udyr) til høyesterettsdommere. Eller representater i stortinget(knesset).
Arabere i Israel deltar i alle samfunnslag.
 
Røde kors kritiserer Israels politikk og okkupasjon, men oppfordrer til edruelighet. De sier Israel ikke er en apartheid-stat, og Israel er et av de få landene som har åpenhet om hva  militæret deres driver med - til forskjell fra selv europeiske land.
Det er åpenbare grunner til å være bekymret for situasjonen i Israel, og Israels regjering kan definitivt kritiseres  - blant annet at dagens regjering ikke virker interesserte i å prøve å få til en fredsløsning, men bare fortsetter utbygging av bosettinger. Det kan definitivt kritiseres.
Men å svartmale Israel så til de grader, virker for meg så overkill at det fremstår som ironi.
Hva med alle andre land i midtøsten? På et humanistisk grunnlag opptrer de faktisk verre
 
De hijab-kledde damene som roper på arabisk mot soldatene, roper ikke nedsettende ting. De ønsker soldatene velkommen tilbake til landsbyen. Soldatene er drusere - en muslimsk sekt(som forøvrig har vært forfulgt av andre muslimer). Alle drusere i Israel deltar frivillig i militæret.
 
 

 

Fordi det liksom er så farlig å mislike Israel. Jødehat skal vi ikke ha noe av så de får frikort uansett hva de gjør...
Ingen her som har snakket om jødehat. Kan godt hende det var og delevis fortsatt er en hersketeknikk fra enkelte.
Men synes jeg ser flere kritikere av Israel som klager på at de blir urettmessig beskyldt for jødehat, fordi de er så "modige" å kritisere Israel, uten at noen i debatten faktisk har beskyldt dem for dette. Det er vel en slags omvendt hersketeknikk.
Endret av Drogin
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skryte på seg tøffhet ved å si at man blir kalt jødehater når man har en negativ mening om Israel. Gir merkelig nok mening :)

 

Men det er mange som skriker jødehat/israelhat mot motstanderne av Israels oppførsel og politikk, har sett det før desverre.

 

De som skriker høyest blir hørt så det er jo en ting man må ta med i likningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er pussig er at LO ikke boikotter Saudi Arabia som er vesentlig verre.

 

Ikke det det handler om.

 

Saken er ulovlig okkupasjon og annektering, dvs. brudd på internasjonal lov & rett

 

Israel har tatt land både fra Syria, Jordan, og palestinerne.

 

Forhistorien er riktignok annerledes enn f.eks. Russlands annektering av Krim-halvøya, så en generell boikott av Israel som sådan blir feil synes jeg. Men boikott av Israelske eksportvarer, produsert i de annekterte landområdene, burde være rimelig konsekvens i det minste.

Lenke til kommentar

Til dømes er MIFF glade i å bruke retorikk om jødehat når dei kritiserer motstandarar. 

 

Gidd ikkje legge meg særleg bort i debatten, men å påstå at IDF er gjennomsiktig er ein drøy påstand. Har to søsken som har jobba upartisk på Vestbreidda og kjenner fleire andre som har arbeidd med konflikta, og kan bekrefte at det er lett for militære å jukse med rapportar. Dette vert anekdotisk, men t.d. snudde ein soldat seg og begynte urpovosert å skyte mot fredlege demonstrantar med gummikuler sommaren 2014. Dette veit eg fordi han attmed brodern vart skoten i hovudet og brodern sat og heldt vedkommande til ambulansen kom. I påfølgande rapportar var det ikkje nemnt eit ord om vald frå israelsk side.

 

Det sagt, er det nok mange land som juksar med rapportar, men eg ser ofte folk forsvare Israel med at det er demokrati og at IDF er gjennomsiktig. Men om demokrati fører til så bedriten behandling av folk i t.d. Hebron, synest eg det er eit dårleg forsvar at Israel er eit demokrati.

Endret av Teitgutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det som er pussig er at LO ikke boikotter Saudi Arabia som er vesentlig verre.

Ikke det det handler om.

 

Saken er ulovlig okkupasjon og annektering, dvs. brudd på internasjonal lov & rett

 

Israel har tatt land både fra Syria, Jordan, og palestinerne.

 

Forhistorien er riktignok annerledes enn f.eks. Russlands annektering av Krim-halvøya, så en generell boikott av Israel som sådan blir feil synes jeg. Men boikott av Israelske eksportvarer, produsert i de annekterte landområdene, burde være rimelig konsekvens i det minste.

Nord-Kypros er ulovlig okkupert av Tyrkia og har blitt fordømt av FN og EU, og er ikke annarkjent av et eneste land utenom Tyrkia. Skal vi også boikotte Tyrkia?

 

Årsaken til at Israel ikke trekker seg ut av vestbredden, er fordi det ville ikke ha hjulpet. Sannsynligvis så vil Vestbredden begynne å ekportere terrorisme som Gaza og LO ville fortsette å boikotte Israel. De vil bare finne på en ny grunn til å boikotte dem.

 

Og Israel har aldri tatt land fra palestinerene, fordi det har aldri vært en palestinsk nasjon.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nord-Kypros er ulovlig okkupert av Tyrkia og har blitt fordømt av FN og EU, og er ikke annarkjent av et eneste land utenom Tyrkia. Skal vi også boikotte Tyrkia?

Gjerne det! Er fullt enig i deg at Saudi-Arabia må fordømmes, boikottes og egentlig bare brytes all kontakt med.

 

Men denne diskusjonen handler om Israel. Kan vi aldri diskutere en sak uten at noen må poengtere en verre sak?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

193 mot 117 stemmer gikk inn for at LO ønsker at Norge skal jobbe for en internasjonal økonomisk, kulturell og akademisk boikott av Israel.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lo/lo-vil-boikotte-israel/a/23996659/

 

LO-kongressen går i mot sin egen leder og Jonas Gahr Støre, så det spørs vel om dette blir satt ut i live.

 

Jeg er veldig for dette forslaget. Israel behandler palestinerne verre enn udyr, og tiden er overmoden for at denne terrorstaten får smake siviliserte menneskers vrede.

Så palestinerne er feilfri? Jeg vil si 50/50.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nord-Kypros er ulovlig okkupert av Tyrkia og har blitt fordømt av FN og EU, og er ikke annarkjent av et eneste land utenom Tyrkia. Skal vi også boikotte Tyrkia?

Gjerne det! Er fullt enig i deg at Saudi-Arabia må fordømmes, boikottes og egentlig bare brytes all kontakt med.

 

Men denne diskusjonen handler om Israel. Kan vi aldri diskutere en sak uten at noen må poengtere en verre sak?

 

Og Russland må gi fra seg Karjala, Salla  og Petsamo til Finland? (skravert rødt)

Finnish_areas_ceded_in_1944.png

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor har LO i det hele tatt tatt en stilling til den konflikten, og hvorfor bryr vi oss?

Solidaritet med undertrykte folk utover Norges landegrenser står sentralt i LOs ideologi.

 

Sant, men å syte ut av norge er ok, men lønn til lo sjefen på 1.2mill i året(3) etter hun har gått av er ikke snakkis.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor har LO i det hele tatt tatt en stilling til den konflikten, og hvorfor bryr vi oss?

Solidaritet med undertrykte folk utover Norges landegrenser står sentralt i LOs ideologi.

 

 

Har LO en ideologi nå? Jeg trodde LO var en fagforening (samling av fagforeninger) som arbeidet med å beskytte og forhandle arbeidernes rettigheter. Fronter ikke LO seg som en "tverrpolitisk organisasjon"? Ta stilling til slike betente saker høres ikke akkurat tverrpolitisk ut.

Endret av Gavekort
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Til dømes er MIFF glade i å bruke retorikk om jødehat når dei kritiserer motstandarar. 

 

Gidd ikkje legge meg særleg bort i debatten, men å påstå at IDF er gjennomsiktig er ein drøy påstand. Har to søsken som har jobba upartisk på Vestbreidda og kjenner fleire andre som har arbeidd med konflikta, og kan bekrefte at det er lett for militære å jukse med rapportar. Dette vert anekdotisk, men t.d. snudde ein soldat seg og begynte urpovosert å skyte mot fredlege demonstrantar med gummikuler sommaren 2014. Dette veit eg fordi han attmed brodern vart skoten i hovudet og brodern sat og heldt vedkommande til ambulansen kom. I påfølgande rapportar var det ikkje nemnt eit ord om vald frå israelsk side.

 

Det sagt, er det nok mange land som juksar med rapportar, men eg ser ofte folk forsvare Israel med at det er demokrati og at IDF er gjennomsiktig. Men om demokrati fører til så bedriten behandling av folk i t.d. Hebron, synest eg det er eit dårleg forsvar at Israel er eit demokrati.

Vel, ingen her i debatten har beskylt noen for jødehat.

 

Akkuratt den episoden du skriver om er det vanskelig å etterprøve eller si noe om.

Angående åpenhet, så har jo som kjent Israel et dusin NGO'er som overvåker militærets minste operasjoner på vestbredden.

Søsknene dine kan jo prøve å dra til Gaza og Vestbredden for å overvåke og rapportere alt Hamas og væpnede palestinske grupper finner på. Se hvor lenge dere lever. Det ville nok vært passelig upopulært i Tyrkia, Irak, Saudi-Arabia, Egypt, Yemen, Libanon, Syria, Iran, Algerie, Libya, Marokko og de fleste andre land i midtøsten også.

 

Demokrati fører ikke til beriten behandling av folk. 60+ år med konflikt over landområder fører til slik bedritenhet.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det som er pussig er at LO ikke boikotter Saudi Arabia som er vesentlig verre.

 

Ikke det det handler om.

 

Saken er ulovlig okkupasjon og annektering, dvs. brudd på internasjonal lov & rett

 

Israel har tatt land både fra Syria, Jordan, og palestinerne.

 

Forhistorien er riktignok annerledes enn f.eks. Russlands annektering av Krim-halvøya, så en generell boikott av Israel som sådan blir feil synes jeg. Men boikott av Israelske eksportvarer, produsert i de annekterte landområdene, burde være rimelig konsekvens i det minste.

 

Kan du si meg hvorfor israel tok land fra dem :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...