Gå til innhold

Fra august blir det tillatt å ha reptiler i norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flotte nyheter. Har aldri vært en tilhenger av forbudet.

Håper slanger følger etter.

Følgende slanger blir også tillatt:

Grønn trepyton - Morelia viridis

Hagetreboa – Corallus hortulanus

Kongeboa - Boa constrictor

Kongepyton - Python regius

Kongesnok - Lampropeltis getula

Kornsnok - Pantherophis guttatus

Melkesnok - Lampropeltis triangulum

Regnbueboa - Epicrates cenchria

Teppepyton - Morelia spilota

Lenke til kommentar

Generelt veldig skeptisk til at dette forbudet blir opphevet, men håper i det minste at det er gjort en grundig vurdering av hva som blir lovlig og hva som evt forsatt vil være forbudt. Registrerer at denne regjeringen har opphevet både bokseforbudet og reptilforbudet...

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Hageslangen blir den eneste tillatte her i huset. :)

 

Og hvor mange katt-unger kommer til å forsvinne etterhvert?

Sikkert like mange som nå? Små dyr med masse klør er vel ikke helt heldig å mate slanger med? Man får kjøpt døde, frosne rotter i dyrebutikken. 

Lenke til kommentar

Evt. kunne man hevet straffenivået og beholdt forbudet.

Hvor streng straff mener du man skulle få for å holde en reptil da? Siden dagens straffenivå overhodet har hatt en preventiv effekt selv om straffene har vært strenge allerede? Lite tyder på at strengere straffer hjelper. Hverken mot reptiler eller narkotika. Så merkelig at noen fortsatt tror dette hjelper, men gjerne utdyp.

 

På andre siden vil fjerning av et forbud gjøre at dyrene kan tas med til dyrlegen om de blir syke og slippe å lide under eiers frykt for å miste dyret de er glad i. Og man får kontroll over et marked som i dag har vært i det skjulte og ofte styrt av kriminelle smuglermiljø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs bare Isbilen. Jeg er neppe alene om å ville ha reptiler og bry meg såpass om dyr at jeg har ringt rundt til veterinærene​ i nærområdet for å høre om de har kompetanse på slike dyr før jeg avskaffer. For meg er det helt utenkelig å ha en firfisle som det ikke er mulig å få hjelp til hvis behovet skulle melde seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Evt. kunne man hevet straffenivået og beholdt forbudet.

Hvor streng straff mener du man skulle få for å holde en reptil da? Siden dagens straffenivå overhodet har hatt en preventiv effekt selv om straffene har vært strenge allerede? Lite tyder på at strengere straffer hjelper. Hverken mot reptiler eller narkotika. Så merkelig at noen fortsatt tror dette hjelper, men gjerne utdyp.

På andre siden vil fjerning av et forbud gjøre at dyrene kan tas med til dyrlegen om de blir syke og slippe å lide under eiers frykt for å miste dyret de er glad i. Og man får kontroll over et marked som i dag har vært i det skjulte og ofte styrt av kriminelle smuglermiljø.

Jeg vet ikke hvordan straffene er nå, og vil heller ikke foreslå et straffenivå, men høye bøter virker fornuftig. De mest alvorlige lovbruddene bør straffes med fengsel.

Lenke til kommentar

 

 

Evt. kunne man hevet straffenivået og beholdt forbudet.

Hvor streng straff mener du man skulle få for å holde en reptil da? Siden dagens straffenivå overhodet har hatt en preventiv effekt selv om straffene har vært strenge allerede? Lite tyder på at strengere straffer hjelper. Hverken mot reptiler eller narkotika. Så merkelig at noen fortsatt tror dette hjelper, men gjerne utdyp.

På andre siden vil fjerning av et forbud gjøre at dyrene kan tas med til dyrlegen om de blir syke og slippe å lide under eiers frykt for å miste dyret de er glad i. Og man får kontroll over et marked som i dag har vært i det skjulte og ofte styrt av kriminelle smuglermiljø.

Jeg vet ikke hvordan straffene er nå, og vil heller ikke foreslå et straffenivå, men høye bøter virker fornuftig. De mest alvorlige lovbruddene bør straffes med fengsel.
Hvorfor bør det straffes?
Lenke til kommentar

Det spørs bare Isbilen. Jeg er neppe alene om å ville ha reptiler og bry meg såpass om dyr at jeg har ringt rundt til veterinærene​ i nærområdet for å høre om de har kompetanse på slike dyr før jeg avskaffer. For meg er det helt utenkelig å ha en firfisle som det ikke er mulig å få hjelp til hvis behovet skulle melde seg.

Det er ikke gitt at det vil sprette opp masse reptilspesialister blant veterinærer bare forbudet løftes. Alle dyrleger har allerede en grunnkompetanse som skal gjøre dem i stand til å utføre grunnleggende behandling på alle dyr, lovlige eller ei. Tror uansett avliving vil være den mest nærliggende "behandlingen" på mer kompliserte skader og sykdommer hos reptiler, og det klarer alle.

Skilpadder har jo også vært tillatt med dispensasjon en stund.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...