Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hevn mot butikk med dårlig kundeservice


Anbefalte innlegg

Jeg leverte inn en mobil til en butikk som skulle fikse den på 3-4 dager. De har prøvd å unngå meg når jeg ringer og de har bedt meg om å komme, selv om de ikke hadde noen telefon. De har gått på ferier osv så da har jeg ikke fått tak i dem. De sier bare at de skal ringe tilbake.

Jeg spør om de i det hele tatt har mobilen men de unngår å svare ordentlig.

En måned har gått siden de fikk mobilen.

 

Er drittlei av dem nå og hva skal jeg gjøre? Ta med Politiet?

 

Anonymous poster hash: 94b4a...ce4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring i morgen, og si til de at du møter opp fredag kl 13:00. Hvis de ikke har tlf da, så anmelder du de til politi for tyveri. Håper du har kvittéring og bevis. Og ta opp samtalen med voicerecorder-appen når du møter opp, hvor du referérer til telefonsamtalen fra i går (Torsdag).

 

Da har du gitt dem en advarsel.

Lenke til kommentar

Næh, kom igjen? Hvor mange er det ikke som har truet med dét i pressede situasjoner, noen virkemidler må man jo ha som privatperson? Det er jo derfor rettssystemet finnes, for å beskytte uskyldige folk og bedrifter? Og så langt jeg kan se er dette nært tyveri, han får ikke klare svar når han spør hvor telefonen er blitt av.

 

Hva skal han gjøre da?

Lenke til kommentar

Det er ikke tyveri fordi han ikke har blitt frarøvet noenting mot sin vilje. Han har frivillig, og ved sine fulle fem, overlatt telefonen til dem. Den mest aktuelle betegnelsen ville vel vært underslag, men jeg er ikke jurist.

 

Det han skal gjøre, er som han har fått beskjed om tidligere: ta det videre til Forbrukerrådet (eller Forbrukerklagenenmda? Usikker…), som er nettopp det virkemiddelet man som privatperson har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det å true med å bruke rettssystemet er ikke ulovlig, man kan feks si at man tar saken til politiet dersom de ikke utleverer mobilen. Jeg ville tatt saken til politiet dersom de ikke tilbakeleverer mobilen og nekter å forholde seg til dine henvendelser.

 

Forøvrig er det vel et forsettskrav for å bli dømt for utpressing? Dersom man oppriktig tror denne saken går under tyveribestemmelsen, er det vel ikke straffbart å opplyse om at man kommer til å anmelde dette som et tyveri? Det er ikke forventet at enhver skal kunne alle detaljer i norges lover.

Lenke til kommentar

Det er ikke tyveri fordi han ikke har blitt frarøvet noenting mot sin vilje. Han har frivillig, og ved sine fulle fem, overlatt telefonen til dem. Den mest aktuelle betegnelsen ville vel vært underslag, men jeg er ikke jurist.

 

Det han skal gjøre, er som han har fått beskjed om tidligere: ta det videre til Forbrukerrådet (eller Forbrukerklagenenmda? Usikker…), som er nettopp det virkemiddelet man som privatperson har.

Han har ikke frivillig gitt den til dem, men han har gitt dem til den i den tro at de skal utføre en lovt tjeneste, ergo å reparere den! Ok, det er kanskje ikke tyveri, men svindel da.

Lenke til kommentar

Næh, kom igjen? Hvor mange er det ikke som har truet med dét i pressede situasjoner, noen virkemidler må man jo ha som privatperson?

Alle kjører for fort, derfor bør det ikke være straffbart...

 

Det er jo derfor rettssystemet finnes, for å beskytte uskyldige folk og bedrifter?

Helt riktig, og i denne saken er det derfor det sivile rettssystemet finnes.  

 

Det å true med å bruke rettssystemet er ikke ulovlig, man kan feks si at man tar saken til politiet dersom de ikke utleverer mobilen. Jeg ville tatt saken til politiet dersom de ikke tilbakeleverer mobilen og nekter å forholde seg til dine henvendelser.

Det å true med sivilt søksmål er ikke ulovlig. Å true med politiet er ikke å true med rettssystemet. Å true med politiet er å forsøke å påberope seg politiets makt og autoritet for å få løst en konflikt i din favør.

 

Forøvrig er det vel et forsettskrav for å bli dømt for utpressing? Dersom man oppriktig tror denne saken går under tyveribestemmelsen, er det vel ikke straffbart å opplyse om at man kommer til å anmelde dette som et tyveri? Det er ikke forventet at enhver skal kunne alle detaljer i norges lover.

Den som ikke visste at forholdet ikke rammes av tyveribestemmelsen dømmes hvis det var uaktsomt av ham å ikke vite det, jf. straffeloven § 26. Det er ikke forventet at enhver skal kunne alle detaljer, men å vite at for at noe skal være tyveri må vedkommende faktisk ha tatt noe bort fra deg er ganske grunnleggende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

....Å true med politiet er ikke å true med rettssystemet. Å true med politiet er å forsøke å påberope seg politiets makt og autoritet for å få løst en konflikt i din favør.

.....

Å vite at for at noe skal være tyveri må vedkommende faktisk ha tatt noe bort fra deg er ganske grunnleggende.

Du har vel nå definert det til straffbart å si til noen at de blir anmeldt for lovbrudd?

Jeg mener du tar feil; Å informere/true om en anmeldelse er ikke å påberope seg politiets makt. Derimot overlater man til politiet å avgjøre om det bør tas ut tiltale.

 

Dersom noen nekter å gi tilbake noe du eier, er det å frata deg råderett over gjenstanden. I dagligtale omtales dette som tyveri. At du, som jurist, mener at alle burde forstå at dette ikke er tyveri, tror jeg ikke er avgjørende for den alminnelige oppfatning av hva som er tyveri.

Dersom jeg ber noen ta bilde av meg med mitt kamera, og de stikker av med det, så vil man anse det som tyveri og ikke svindel - eller hva korrekt juridisk terminologi er.

 

Forøvrig er det krav om uberettiget vinning samt utilbørlig trussel om anmeldelse for at noe skal være utpressing, jeg kan vanskelig se at noen av de er oppfylt her.

Lenke til kommentar

Den som ikke visste at forholdet ikke rammes av tyveribestemmelsen dømmes hvis det var uaktsomt av ham å ikke vite det, jf. straffeloven § 26. Det er ikke forventet at enhver skal kunne alle detaljer, men å vite at for at noe skal være tyveri må vedkommende faktisk ha tatt noe bort fra deg er ganske grunnleggende.

 

 

Vil det si at en bedrift i prinsippet kan nekte å utlevere din gjenstand eller gjøre seg utilgjengelig til evig tid uten å kunne anmeldes for tyveri? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...