Gå til innhold

Riktig å gi jobbplasser til innvandrere fremfor etniske nordmenn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innvandrere burde ikke få en fortrinnsrett ved å positivt diskriminere dem inn i stillinger. I hvert fall så lenge det finnes nordmenn som kunne fylt stillingen.

 

Derimot burde det fasitliteres eksempelvis med norsk -og jobbsøkerkurs som styrker deres mulighet til å ta annen utdanning, kurs og muligens få arbeid. I tiden de er under utdanning eller deltar i mer målrettede kurs kan eksempelvis innvandrerne arbeide i lavferdighets yrker. Enn så lenge de yrkene eksisterer i hvert fall.

Med en slik tilnærming burde innvandrere få en rett til deltakelse på forberedendekurs, som norskkurs. En rett som igjen burde følges av en plikt til å delta på kursene samt søke arbeid etterpå.

En slik ordning ville vært en fornuftig forutsetning for statsborgerskap og velferdsgoder. Hvorfor jeg foreslår slike tiltak avslører et blikk på SSB sin statistikk over arbeidsledighet.

 

Ovennevnte endrer seg for arbeidsinnvandrer som tiltrer en jobb umiddelbart. 

Lenke til kommentar

Det ligger også et kjempestort problem i stivbeinte regler for godkjennelse av utenlandske kvalifikasjoner.  Like nede i gata her bor det en Moskva-utdannet sivilingeniør fra Tsjetsjenia med 16 års arbeidserfaring.  Han fikk med seg papirene sine da han flyktet fra krigen der, men siden staten også krever bekreftelse fra høyskolen og dagens styre generelt ser på tsjetsjenere i utlendighet som opprørere og forrædere så vil den aldri komme.  Dermed har han kjørt taxi i snart 20 år.

 

Så vet jeg om en lege som kjører buss, flere sykepleiere som jobber som assistenter eller rengjøringspersonale og diverse annet.  Alle disse, og på landsbasis er det selvsagt snakk om flere tusen, representerer ressurser som Norge i alle høyeste grad har bruk for, men bare kaster bort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

innvandrere burde tvinges til en ting, å lære godt norsk. Da kan dem jobbe overalt og bli godt integrert. Alle innvandrere jeg kjenner som snakker godt norsk har gode jobber og er veldig veldig fornøyde med livet sitt. Dem som ikke lærer norsk er i fare for å falle utenfor samfunnet, bli misfornøyde og bli en belastning for samfunnet. Å lære norsk er elementært. 

Lenke til kommentar

Joda, mange innbiller seg at det er så enkelt; lær deg ordentlig norsk, så løses alle problemer.  Alle undersøkelser og all forskning viser imidlertid at det ikke er tilfelle.  At jobbsjansene øker formidabelt om man snakker godt norsk er det ingen som helst tvil om og det burde helt klart være et generelt krav om språkmestring etter en gitt tid, men at det er det eneste problemet som forhindrer en fra å få en jobb skal man være rimelig innesnødd for å tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spør deg selv da, hvorfor skal innvandrere ta seg jobb når de kan leve fett på den norske stat uten å gjøre en dritt?

Liten motivasjon for å gjøre noe selv. Det er jo derfor folk kommer hit, pga historier om hvor mye man får uten noe som helst tilbake.

Folk som reiser omtrent hele kloden rundt for å komme til dette isødet er i realiteten ikke flyktninger men utelukkende lykkejegere.

Flyktning er bare en fin front og unnskyldning, og staten Norge er verdens sosialkontor. Dette er dyrt, og det vil man merke store endringer på denne staten i løpet av bare et par tiår. Verdens velferdsstater er i ferd med å kollapse og det med god grunn.

Lenke til kommentar

"Tenk logisk da" er et dårlig argument når man heller kan vise til empirisk data, spesielt når man kommer man kommer med belastede påstander så er det viktig å holde tunga rett i munnen. 6.5% av innvandrere er arbeidsledige, 10,4% av de er av afrikansk bakgrunn, ledigheten går nedover og flyktninger er overrepresentert i sammenligning med innvandrere.

 

Det finnes mange sosiologer, samfunnsøkonomer som har forsket på innvandrere og arbeidsledighet, så jeg slår en appeal to authority og spør de istedet for å "spørre meg selv".

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Prioritere og prioritere. Det er viktig å få innvandrere i arbeid om man vil ha de som integrerte og nyttige samfunnsborgere

 

De bør heller komme til nytte for sitt eget samfunn, så prioriteten må være å sende dem hjem igjen, snartest mulig. Å forsøke å integrere de her er sløsing av resurser som vi kan bruke på bedre ting. F.eks hjelp i deres eget hjemland. 10 ganger billigere.

Lenke til kommentar

Nå utelater du jo en viktig faktor da; rasisme/fremmedfrykt.  Hvis du følger litt med så burde du ha fått med deg at mer enn en undersøkelse har vist at identiske jobbsøknader med f.eks Ola Hansen og Ahmad Rashid som avsendere har vidt forskjellig sjanse til å ende opp med intervju eller jobb.

 

Cry me a river. Vil de ha jobb kan de søke jobb i sitt eget land.

 

For å unngå at de må flykte til Norge kan vi unnlate å støtte ødeleggelsen av landene deres og fordømme USA sine kriger og involveringer i andre land. Da kan vi redde langt flere.

Lenke til kommentar

Nå utelater du jo en viktig faktor da; rasisme/fremmedfrykt.  Hvis du følger litt med så burde du ha fått med deg at mer enn en undersøkelse har vist at identiske jobbsøknader med f.eks Ola Hansen og Ahmad Rashid som avsendere har vidt forskjellig sjanse til å ende opp med intervju eller jobb.

 

Trenger dette å være rasisme eller fremmedfrykt?

 

Hvis noen som skal leie hos meg sier de har NAV garanti eller lignende sier jeg at det er uaktuelt å leie ut til dem. Dette er ikke fordi jeg innbiller meg at personer som av en eller annen grunn går på sosiale tjenester er uegnet til å leie, er dårlige betalere eller vil herpe boligen. Men det er et faktum at denne gruppen har en høyere forekomst av psykiske lidelser og rusmisbruk, og andre sosiale problemer. Det gjelder selvsagt bare noen av sosialklientene, men prosenten der er høyere enn blandt den øvrige befolkningen.

 

Den lille økningen medfører en betydelig risiko, en kostnad, som gjør det mindre lønnsomt å leie ut. Selv med utleieforsikring er risikoen betydelig og hvis du har flere alternativer, tar du ikke det med minst risiko? Selvsagt kan jeg gjøre mer arbeid med å invitere flere på visning og analysere dem og bli kjent. Men det medfører jo også en reell kostnad.

 

Nigeria svindlere anstrenger seg for å fortelle de er en prins fra Nigeria, hvorfor i allverden gjør de det når "alle" vet om nigeriasvindelen? Jo, det er nettopp for å filtrere ut alle som vet om nigeriasvindelen, for å hindre å kaste bort tid på personer som ikke vil falle for svindelen. Slik filtrerer de effektivt ut de mest oppegående menneskene. 

 

Når man ansetter noen medfører det en risiko fra alt til noen hundre tusen til mange millioner avhengig av hvor stort selskap man er og slikt. En ansatt kan ødelegge omdømmet til firmaet eller føre til ødeleggelser for hundretusenvis. Å ansette feil person kan forsure arbeidsmiljøet og føre til betydelig reduksjon i inntjening. Og i Norge er det fryktelig vanskelig å bli kvitt noen kun fordi de er ufordragelige så lenge de gjør et minimum av det som er nødvendig.

 

Så hva gjør en arbeidsgiver? Du har 200 søkere, du vil helst ikke intervjue mer enn tre. Jeg ville kastet halvparten i søppla (jeg vil ikke ansette noen med uflaks), fjernet alle som potensielt ikke kunne norsk flytende (dersom språk er nødvendig i yrket), fjernet alle som hadde CVer som så ut som de gjør når de har gått på "Jobbklubb" eller jobbsøkerkurs (sannsynlig derfor de som går på slike kurs har mindre sjans for å få jobb og ender opp med lavere lønn enn de so ikke gjør det) og så ville jeg fjernet alle som hull i CVen eller som har hatt mange arbeidsgivere.

 

Personlig skulle jeg gjerne sett at det offentlige ansatte personer som ikke behersker norsk, eller av andre grunner mangler arbeidserfaring. Det offentlige står ikke for noe verdiskapning og der kan vi godt plassere de som er for evneveike til å føre en mopp. Sosialt er det langt bedre å ha folk i ordinære jobber. I det private synes jeg at man bør kunne ansette på akkurat de kriteriene man selv ønsker så lenge man opplyser om det. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne diskriminere på kjønn, etnisitet eller andre arbitrære atributter. Hvis jeg kun vil jobbe meg 19 år gamle blondiner med grønne øyne i min bedrift, hvorfor skal noen blande seg i det? 

Lenke til kommentar

Man får ikke ha sine egne meninger, det er rasisme og fremmedfrykt.

Kan ikke alle disse som elsker nye landsmenn ta de inn i sitt eget hjem der de kan bo, og ta de med på sin egen arbeidsplass der de kan arbeide?

Så får de hvertfall hjulpet dem, som er så veldig viktig for dem?

Eller kanskje var det ikke så viktig likevel når det går ut over dem selv?

Lenke til kommentar

Disse debattene blir ofte ufruktbare fordi mens noen faktisk er interessert i å finne en løsning på integreringsproblemene så er det andre som bare har som utgangspunktet at de ikke ønsker å ha innvandrere her overhodet og dermed ikke ønsker at integreringen skal fungere til å begynne med. De vil ikke at innvandrerne skal få jobber for da tar de jobbene til nordmenn, samtidig vil de ikke at innvandrere skal gå på NAV for da snylter de på pengene til nordmenn som jobber (i de samme jobbene innvandrerne skal nektes), og så blir man helt forferdet når det viser seg at enkelte innvandrere (surprise suprise!) blir dritt lei av hele greia og tiltrekkes av kriminelle eller ekstreme miljøer. :roll:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen av oss gjør nettopp det.

Jaha? Du har huset flykninger hjemme hos deg? Og hvis du har det vil jeg også informere om at det er underskudd av folk som er villige til å være forsterhjem for barn i Norge, og hva er årsaken til at du mener flykningene var viktigere, sånn generelt?

 

Og du har de på arbeidsplassen? Det har jeg å, eller ikke flykninger, men ikke-vestlige migranter som ikke kan språket så godt. Men vi har ikke ansatt de fordi de var migranter, vi gjorde det fordi de var de mest kvalifiserte søkerne vi hadde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at man sjeldent nekter noen jobb fordi man ikke er etnisk norsk. Det finnes tilfeller selvsagt, men ikke som helhet.

Er det riktig? Vel, delvis. Argumentene må veies opp etter sammenhengen. Dersom de ikke kan språket eller god engelsk er dette et åpenbart problem.

 

Som en nevnte tidligere har noen blitt nektet anerkjennelse av utdanningen sin. Dette har utelukkende med kvalitetssikring å gjøre. Hvis man åpner for å ikke trenge anerkjennelse kan enhver tulling fra mormors søndagsskole i Namibia få jobb. Man kan med 100% sikkerhet si at standarden av utdanningen ikke er like god som her hjemme. Dette betyr åpenbart ikke at de ikke er flinke og kan bli dyktig i jobben sin med litt hjelp i starten, men når alternativet da er en med utdanning her hjemme og som snakker perfekt norsk, så blir det betydelig enklere og mindre kostbart. Det er av slike årsaker at sånt skjer. Men det er jo noen få bedrifter som ønsker å ta det ekstra bryderiet og kostnaden med å hjelpe innvandrere. Da vil naturligvis etnisk norske søkere som kanskje er bedre kvalifisert ikke få jobben. Men det er særdeles mye enklere for de å få jobb en annen plass, enn for utlendingen.

 

Det skal også nevnes at det å jobbe med mange utlendinger med særdeles ikke-vestlig kultur kan bli et problem for andre etnisk norske ansatte. Dette har ingenting med rasisme å gjøre, men rett og slett at det sosiale på jobb ikke er særlig stimulerende. Det kan veie ganske mye i hvorvidt noen ønsker å søke jobb i bedriften eller feltet, eller om noen ønsker å fortsette i bedriften eller ikke. Et par utlendinger går som regel fint, men hvis noen ser for seg noe mer enn 30/70 miks eller lignende vil det utgjøre stor forskjell.

 

Dette burde forbli opp til hver enkelt bedrift. Den mest attraktive for dem burde få jobben. Så kan man jo diskutere innvandring i utgangspunktet heller. Vil det virkelig bli bedre i regioner med uro og/eller dårlige forhold og lave lønninger bli bedre av at de kommer hit? Hvem skal fikse konfliktene, hvem skal bygge opp landet når konfliktnivået er lavt, hvem skal betale skatt til land som Polen for å få opp velferden? Skal vi i vesten stå for alt dette og alle disse menneskene? Et kompromiss kan jo være midlertidig opphold, hvor man blir tvunget på norskkurs og deretter til å søke jobb. Litt startkapital fra staten. Man sikrer livet sitt og familien sin. Så mister man oppholdstillatelsen når det blir beregnet trygt og forsvarlig å sende folk tilbake hvor de kom fra. Så kan man søke oppholdstillatelse og statsborgerskap på vanlig vis(helst med høyere krav enn det vi har i dag, man skal virkelig ville det og kunne gi tilbake til samfunnet). Det høres litt brutalt ut, men enda mer brutalt er det hvis halve verden skal bo her i vesten og ha samme levestandard som oss. Sånn er verden enn så lenge, dessverre.

 

Så svaret er kort oppsummert, den mest attraktive(bemerk at jeg ikke skriver mest kvalifiserte) for bedriften burde få jobben. Det er opp til bedriften. I likhet vil det bli opp til bedriften å ta konsekvensene av dette, enten de er god eller dårlig. Hvis en utlending har bedre sannsynlighet til å få en jobb enn deg er du antakeligvis ikke kvalifisert nok.

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykket at de fleste her inne mener at befolkningsvekst fører til mer fattigdom og arbeidsledighet. Det vil si-det finnes bare et vist antall jobber/penger og nye mennesker bare tar jobber/penger fra de som allerede har jobber/penger

 

Har jeg misforstått den helt galt formulering?

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykket at de fleste her inne mener at befolkningsvekst fører til mer fattigdom og arbeidsledighet. Det vil si-det finnes bare et vist antall jobber/penger og nye mennesker bare tar jobber/penger fra de som allerede har jobber/penger

 

Har jeg misforstått den helt galt formulering?

Ja, det har du. Snakket om at innvandre tar jobbene, handler egentlig om lønnsdumping i lavtlønnsyrker.

 

Og i Norge er vi mest bekymret over at innvandre ikke klarer å få seg jobb. Uansett hva du mener er årsaken, så bør man løse det problemet først før man tar imot masse flere innvandre.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...