Gå til innhold

Riktig å gi jobbplasser til innvandrere fremfor etniske nordmenn?


Anbefalte innlegg

Er det riktig å prioritere innvandrere i arbeidslivet når dette vil skape økt press på arbeidsplassene og gjøre det vanskeligere for etnisk norske å skaffe seg arbeid?

Endret av Gavekort
Redigerte tilbake originalt innhold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prioritere og prioritere. Det er viktig å få innvandrere i arbeid om man vil ha de som integrerte og nyttige samfunnsborgere

Det virker som man må tvinge dem.

Innvandrere har veldig lav deltakelse i yrkeslivet i Norge, mye kommer av manglende språkforståelse og noe av kulturforskjeller.

Det vil ta lang tid å rette på dette, særlig når disse innvandrerne stort sett holder seg kun med folk fra sitt eget hjemland og der de snakker kun språket fra sitt hjemland i det miljøet.

Lenke til kommentar

Nå utelater du jo en viktig faktor da; rasisme/fremmedfrykt.  Hvis du følger litt med så burde du ha fått med deg at mer enn en undersøkelse har vist at identiske jobbsøknader med f.eks Ola Hansen og Ahmad Rashid som avsendere har vidt forskjellig sjanse til å ende opp med intervju eller jobb.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Noe som ikke løser seg ved å dumpe de på et asylmottak og si at de ikke får jobbe. Men lav yrkesdeltakelse er først og fremst begrenset til innvandrere fra Afrika og Midtøsten, og mye av dette er fordi de forblir isolert fra samfunnet gjennom språk, kultur, sin koselige kommunalbolig og tilstrekkelige trygd. Jeg mener vi i hvert fall bør forsøke å vende den flisa litt mer, med gulrot, ikke pisk.

Endret av Gavekort
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nå utelater du jo en viktig faktor da; rasisme/fremmedfrykt.  Hvis du følger litt med så burde du ha fått med deg at mer enn en undersøkelse har vist at identiske jobbsøknader med f.eks Ola Hansen og Ahmad Rashid som avsendere har vidt forskjellig sjanse til å ende opp med intervju eller jobb.

Vel begrunnet også, det er en grunn til alt dette. Veldig mye med slike personer er annerledes enn en etnisk nordmann, bare så veldig mye.

Det tar flere tiår å "få de norsk" om du skjønner hva jeg mener.

For de som ansetter ser de ikke så langt i horisonten, de ser på om denne personen kan gjøre en jobb for meg fra dag en, ikke hva han kan gjøre om 5 år.

Da blir nordmannen det trygge og sikre valget.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å få de norske, men å få de til å delta til det norske samfunnet. Brunost, langrennski og nisselue kan de skaffe selv.

 

Man har jo allerede eksempler på godt integrerte innvandrere som er i full jobb, snakker norsk og holder seg lovlydige. Poenget med integrering er å få flere til å bli som disse, og jeg mener at aktiv deltakelse i samfunnet fra dag 1 er en viktig faktor.

 

Jeg er ikke helt enig i det du sier om arbeidserfaring. Det aller viktigste for en bedrift er å få arbeidere med erfaring. Kunnskap må være på plass, men i mange yrker så er nyansatte en belastning på bedriften som er en investering i fremtiden.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel begrunnet også, det er en grunn til alt dette. Veldig mye med slike personer er annerledes enn en etnisk nordmann, bare så veldig mye.

 

Med en slik holdning kan jeg bare anta at du ikke kjenner noen innvandrere.

 

Det tar flere tiår å "få de norsk" om du skjønner hva jeg mener.

 

Nei, jeg skjønner ikke det i det hele tatt.  Jeg jobber sammen med innvandrere hver dag, fra kanskje 12-15 forskjellige land, og de er stort sett akkurat som nordmenn hele gjengen.  De har litt andre skikker og vaner og tror på ting jeg ikke tror på, men det gjelder jo en mengde av nordmennene jeg jobber sammen med også.

 

I den grad de skiller seg ut er det nok først og fremst i gjestfrihet, høflighet og hjelpsomhet.  Jeg får langt flere innbydelser til middager og fester enn jeg orker å takke ja til (har vært i 5 eller 6 bryllup, tre konfirmasjoner, fire begravelser og en rekke ordinære fester/selskap så langt) og hver gang jeg nevner at jeg holder på med noe (male hus, hagearbeid, litt snekring el.l.) kommer det automatisk spørsmål om det er noe jeg trenger hjelp til.  Heimfødingene har derimot stort sett nok med sitt.

 

For de som ansetter ser de ikke så langt i horisonten, de ser på om denne personen kan gjøre en jobb for meg fra dag en, ikke hva han kan gjøre om 5 år.

Da blir nordmannen det trygge og sikre valget.

 

Tullprat.  En bedrift bør i utgangspunktet være ute etter den best skikkede personen, men når identiske søknader blir behandlet på vidt forskjellige måter uten at man engang har møtt eller snakket med søkerne er det fullstendig åpenbart hva som ligger bak.

Endret av Belfaborac
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Prioritere og prioritere. Det er viktig å få innvandrere i arbeid om man vil ha de som integrerte og nyttige samfunnsborgere

Det virker som man må tvinge dem.

Innvandrere har veldig lav deltakelse i yrkeslivet i Norge, mye kommer av manglende språkforståelse og noe av kulturforskjeller.

Det vil ta lang tid å rette på dette, særlig når disse innvandrerne stort sett holder seg kun med folk fra sitt eget hjemland og der de snakker kun språket fra sitt hjemland i det miljøet.

 

Gjelder dette også øst-europa?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe som ikke løser seg ved å dumpe de på et asylmottak og si at de ikke får jobbe. Men lav yrkesdeltakelse er først og fremst begrenset til innvandrere fra Afrika og Midtøsten, og mye av dette er fordi de forblir isolert fra samfunnet gjennom språk, kultur, sin koselige kommunalbolig og tilstrekkelige trygd. Jeg mener vi i hvert fall bør forsøke å vende den flisa litt mer, med gulrot, ikke pisk.

Ikke utelukkende. Folk fra Sri Lanka eller Vietnam har jo også like store kulturelle og språklige forskjeller. Men er alikevell svært aktive i arbeidslivet. Jeg tror det også ligger en slags iboende latskap, eller tanke om å ikke bry seg om noe felleskap, i visse kulturer i midtøsten og nord-afrika. Man ser det jo delevis selv i sør-europa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Noe som ikke løser seg ved å dumpe de på et asylmottak og si at de ikke får jobbe. Men lav yrkesdeltakelse er først og fremst begrenset til innvandrere fra Afrika og Midtøsten, og mye av dette er fordi de forblir isolert fra samfunnet gjennom språk, kultur, sin koselige kommunalbolig og tilstrekkelige trygd. Jeg mener vi i hvert fall bør forsøke å vende den flisa litt mer, med gulrot, ikke pisk.

Ikke utelukkende. Folk fra Sri Lanka eller Vietnam har jo også like store kulturelle og språklige forskjeller. Men er alikevell svært aktive i arbeidslivet. Jeg tror det også ligger en slags iboende latskap, eller tanke om å ikke bry seg om noe felleskap, i visse kulturer i midtøsten og nord-afrika. Man ser det jo delevis selv i sør-europa.

 

Innvandrerne fra disse landene er hovedsaklig hinduer og buddhister og har derfor evnen til å tilpasse seg det samfunnet de lever i, istedet for å kreve at samfunnet tilpasser dem slik muslimer krever.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...