Gå til innhold

Hjelp til oppsett av virtuelle maskiner


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt en server fra en bedrift, som med årene har fått fler og fler oppgaver. Det er flere som har anbefalt med å dele opp dette i virtuelle maskiner for enklere oppdateringer av maskinene, backup og stabilitet. Mine spørsmål går på mye av de grunnleggende tingene slik at jeg ikke starter på feil fot.

 

Server Hardware:

HP Proliant ML350 G6

2stk Xeon X5650 2,67Ghz, 6kjerner, HT

42GB RAM

 

Lagring:

OS ligger på Kingston SSDNow 120gb

VM er tenkt på RAID10 oppsett med diskene som fulgte maskinen. SAS 15.000RPM. Totalt 600gb med speiling.

StableBit DrivePool med flere Seagate Archive disker og en SSDNow 240gb som skrivebuffer.

 

Tjenestene som jeg i dag kjører eller som skal kjøres:

- Crashplan/Yotta for backup

- StableBit DrivePool og Scanner

- Plex Media Server

- PlexPy

- Media Companion

- Torrentklient, Sonarr/Radarr/Jackett 

- Unifi Controller software

- Homeseer hjemmeautomasjonsprogram. <- Avhengig av tilgang til USB-enheter.

- HikVision Software for oppdatering/kontroll av 

- Muligens noe Teamspeak eller tilsvarende etterhvert og

 

I dag har jeg Windows 10 som host operativsystem, og kjører 2 virtuelle maskiner for å teste (Plex og torrent på hver sin). 

 

Jeg foreslår følgende inndeling av tjenestene:

VM 1 (Lite ressurser): 

- Crashplan/Yotta

- Stablebit Drivepool og Scanner

- Unifi Controller Software

- HikVision software

 

VM 2 (Medium ressurser)

- Torrentklient, Sonarr/Radarr/Jackett

- Media Companion

 

VM 3 (Lite Ressurser)

- HomeSeer

 

VM 3 (Godt med ressurser)

- Plex Media Server

- PlexPy

 

Mine spørsmål blir da:

  1. Hvilken virtualiseringssoftware bør jeg gå for? VMWare Workshop?
  2. Hvilket Host OS er anbefalt, kan jeg bare beholde Windows 10? (vil gjerne slippe å formatere den...)
  3. Hvordan ville dere ha delt inn ressursene og tjenestene som er nevnt over her? (mitt forslag under)
  4. Må ressursene begrenses til det som finnes tilgjengelig på serveren? Eller kan f.eks 3 maskiner har tilgang på 16gb RAM, og dette blir løst av host?
  5. Hvordan overvåker jeg best ressursbruken til de virtuelle maskinene? I dag går jeg inn på oppgavebehandling på hver enkelt, og det er ikke gunstig. Jeg må også inn via remote desktop på host OS for deretter å gå inn i VM. Jeg får ikke til remote direkte til VM slik det er nå.
  6. Hvordan deler jeg best DrivePool mellom virtuelle maskiner? I dag har jeg det som en Shared Folder i VMWare, også har jeg mappet det som en nettverksdisk i Windows 10.

 

Takker for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her bør du vurdere å installere et hypervisor eller et bedre egnet os heller enn 'desktop virtualisering', da blir overvåking, ressurstildeling og annet du nevner lettere.

 

Først når du har valgt dette vil det være enklere å gi konkrete svar. Går du med Windows 10 nå vil det bli en større migreringsjobb dersom du senere vil dette.

 

Alternativer er esxi, kvm/xen (kanskje vha proxmox) eller hyperv på Windows server (dyrere).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg ville anbefalt Microsoft Hyper-V Server 2016 (gratis), men ser server du har, som er relativt gammel, kun støtter Win2012R2. Det finnes også en gratis versjon av 2012R2 på samme side som linken over.

 

Angående ressursfordeling så kan du gi serverene dine (Hyper-V) dyanmisk minne, slik at de kun "spiser" det de faktisk bruker. Da er det vanligvis rom for litt overallokering.

 

For å konvertere har 5Nine et supert verktøy til dette (gratis).

 

 

Microsoft Hyper-V Server 2016

Endret av ExNihilo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her bør du vurdere å installere et hypervisor eller et bedre egnet os heller enn 'desktop virtualisering', da blir overvåking, ressurstildeling og annet du nevner lettere.

 

Først når du har valgt dette vil det være enklere å gi konkrete svar. Går du med Windows 10 nå vil det bli en større migreringsjobb dersom du senere vil dette.

 

Alternativer er esxi, kvm/xen (kanskje vha proxmox) eller hyperv på Windows server (dyrere)

 

 

Hei.

Jeg ville anbefalt Microsoft Hyper-V Server 2016 (gratis), men ser server du har, som er relativt gammel, kun støtter Win2012R2. Det finnes også en gratis versjon av 2012R2 på samme side som linken over.

 

Angående ressursfordeling så kan du gi serverene dine (Hyper-V) dyanmisk minne, slik at de kun "spiser" det de faktisk bruker. Da er det vanligvis rom for litt overallokering.

 

For å konvertere har 5Nine et supert verktøy til dette (gratis).

 

 

Microsoft Hyper-V Server 2016

 

Er det noe jeg misforstår her? Process sier Hyper-V er dyrere, mens ExNihilo mener det er gratis?

 

Noen store forskjeller for meg mellom ESXI og Hyper-V? Jeg kjenner ikke til noen av de eller hvordan hypervisor fungerer i det hele tatt. Installeres det som OS forøvrig på maskinen?

 

Jeg er klar over at serveren i utgangspunktet kun støtter 2012R2, men jeg har jo fått inn Windows 10 på den (som den heller ikke støtter), og det fungerer fint. Win10 og Server 2016 er vel basert på samme platform? Andre maskiner på nettverket har Windows 10, og det ble litt kål for meg å få til deling osv fra en 2012 server (serveren ble opprinnelig levert med 2012R2 når jeg kjøpte den).

Lenke til kommentar

Hyper-V er innebygget i Windows 10 og Windows Server. Der installerer du f.eks. Windows 10 som vanlig, og legger på Hyper-V tjenesten. Deretter kan du kjøre VMer oppå Windows 10.

 

ESXi gjør det litt annerledes, da du ikke har et fullverdig OS i bunn, kun hypervisoren. Du installerer den og setter IP-adresse på den, og så bruker du web GUI for å installere VMer.

Jeg hadde valgt ESXi free til ditt bruk, da det krever mindre ressurser enn å ha et helt Windows OS kjørende. Finnes mange Youtube-guider som hjelper deg med oppsett steg for steg om du skulle trenge det.

Lenke til kommentar

Microsoft Hyper-V server er gratis. Microsoft Server 20xx er ikke gratis*.

Du kan kjøre Hyper-V både direkte og som tjeneste under MS server. Da er den ene løsningen gratis og den andre ikke.

 

Bruker VMware ESXi her hjemme og er godt fornøyd. Også prøvd Hyper-V på jobb og personlig liker jeg ESXi bedre. (Hadde mye knoting med en Linux klient i Hyper-V som jeg ikke har opplevd i ESXi.)

 

* Med mindre man regner inn eval, skole osv.

Lenke til kommentar

Vær klar over at Hyper-V Server (som er gratis) ikke har fullt grafisk grensesnitt som en vanlig Windows Server eller Windows Desktop OS som Windows 10. (= Server Core med Hyper-V.) For å administrere den er det enklest å ha en Windows (10) klient som du kan kjøre managementverktøy fra. Men... hvis ikke begge maskinene er medlem av samme Active Directory, er det litt kilent å sette opp.

 

Man kan fint sette opp en Windows Server med fullt grafisk grensesnitt, legge inn Hyper-V og sette opp VM-er. Utfordringen din blir lisens.

 

Jeg forstår deg dit at du ikke har inngående kjennskap til server OS og tilhørende verktøy. Vil da anbefale deg å gå for ESXi eller tilsvarende.

 

Alternativt, at du setter av tid til å lære deg litt om de forskjellige virtualiseringsmiljøene (hyoervisorene), labber litt ig så bestemmer deg for hva du vil bruke. Det er fordeler og ulemper og ulik læringskurve på de forskjellige hypervisorene. For Windows Server 2016 med grafisk grensesnitt (Windows Server with Desktop Experience) kan du laste ned en 180 dagers trial. Se https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/windows-server-2016 for info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår deg dit at du ikke har inngående kjennskap til server OS og tilhørende verktøy. Vil da anbefale deg å gå for ESXi eller tilsvarende.

 

Alternativt, at du setter av tid til å lære deg litt om de forskjellige virtualiseringsmiljøene (hyoervisorene), labber litt ig så bestemmer deg for hva du vil bruke. Det er fordeler og ulemper og ulik læringskurve på de forskjellige hypervisorene. For Windows Server 2016 med grafisk grensesnitt (Windows Server with Desktop Experience) kan du laste ned en 180 dagers trial. Se https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/windows-server-2016 for info.

 

I en perfekt verden så hadde jeg hatt tid til dette, for det interesserer meg jo en god del.. Dessverre tror jeg ikke at det er det jeg skal bruke tiden min på nå.

 

Du har forstått det rett i at jeg ikke har særlig kjennskap til dette. Jeg tror jeg forholder meg til dagens løsning inntil videre, den fungerer jo forsåvidt sånn som det er. En ny løsning basert på ESXi kan nok være aktuelt når jeg merker mer til begrensningene.

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Liten oppdatering av hvordan dette har gått ettersom jeg kun fortsatt som originalt med virtuelle maskiner kjørende via VMWare Workstation med Windows 10 i alle maskiner.

 

Det fungerer stort sett veldig bra, men det er noe "rart" med tilgangstider, hastigheter og stabilitet på nettverket til de virtuelle maskinene. Dette gjorde at torrents og extractions kræsjet i tide og utide. Her er en enkel harddisktest fra host og fra guest, til samme disk men via network drive på guest OS.

 

post-91287-0-81296300-1495375965_thumb.png

 

Jeg har googlet litt, men de fleste anbefaler det samme som dere her å kjøre via Hypervisor fremfor Windows 10 som host OS. Forståelig nok. 

 

Ettersom jeg ikke har planer om full reinstallasjon av serveren nå blir det å "løfte" alle tjenestene som krever mye skriving/lesing/nettverk til host OS.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er beste måten å sette opp deling av fysiske disker mellom VMs i et ESXi miljø?

 

Jeg har en rekke medie-disker som er samlet med StableBit Drivepool. Bør jeg da sette opp Windows-deling av disken, eller er det andre måter som gir bedre ytelser?

 

Jeg har mappet diskene direkte til VM som kjører Drivepool.

Lenke til kommentar

Den beste måten er nok en shared vmdk i esxi eller tilsvarende for andre hypervisor.

 

I ditt oppsett blir nok deling over nettverket det beste. SMB/CIFS (widows sharing), NFS, iscsi.  Hovedforskjellen her er om det er protokoller på blokk eller filnivå.  Det kommer litt an på hvordan du skal bruke den. Det kan godt være smb/cifs er flott for ditt bruk.

 

EDIT: Ah, så dette gjaldt esxi.  Da kan du sette opp en shared vmdk. http://theitbros.com/share-disk-between-vms-on-vmware-esxi/

Endret av process
Lenke til kommentar

esxi må installeres "fysisk" på maskinen, så hvis det er snakk om Proliant-serveren kan du ikke ha win 10 ("fysisk") installert på den. Stablebit er et windows-program, slik jeg forstår det, og kan dermed ikke brukes direkte i esxi.

 

Etter det jeg vet er dette mulighetene for å bruke både esxi og Stablebit drivepool'en:

 

Bruke drivepool'en som den er, ved å installere windows i en VM og bruke raw disk mapping (RDM) i esxi til å lage en vmdk-fil for hver "Stablebit-disk", som så kan legges til vm'en. vm'en kan da lese diskene som om de skulle vært "fysisk" installert i vm'en, og du kan installere Stablebit og den bør finne/kunne bruke drivepool'en som idag. Deretter må du så dele ut drivepool'en med vanlig windows fildeling for å få den tilgjengelig på andre vm'er.

 

En annen mulighet er som process nevner å bruke shared vmdk (virtuell disk) som kan legges til flere vm'er, men da må du nok antakelig også få kopiert alt fra drivepool'en inn i den virtuelle disken. Du får da (i praksis) ikke brukt Stablebit og mister (ekstra) funksjonalitet denne tilbyr.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Ser jeg kanskje var litt uklar her, men HawP har likevel tolket hvordan jeg har gjort det helt rett. Det ser da ut som om løsningen blir et Windows share fra Windows VM med Drivepool installert.

 

Har allerede mappet diskene til denne VM, og funnet eksisterende Pool. Jeg ville bare høre om det fantes noen bedre måter enn smb å dele dette på :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trekker igjen frem denne tråden da det stadig er mer jeg lurer på. Jeg har opplevd kræsj av 3 disker den siste måneden, og har bare jobbet med å hente meg inn fra datatap. Nå må jeg finne en løsning som har redundans/parity for å slippe et helvete hver gang en disk ryker.

 

Jeg spurte \r\datahoarders, og ble anbefalt UnRAID. Tilsvarende spurte jeg på Covecubes forum (Drivepool), de anbefalte SnapRAID i kombinasjon med Drivepoo. Så fant jeg en tråd på \r\unraid som anbefalte en fyr å skifte ut UnRAID med Drivepool. En annen bruker vSAN oppå eSXI (?)

 

Jeg er mildt sagt forvirret. Jeg har nå en gyllen mulighet til å skifte løsning dersom jeg ønsker det. Disk-kræsjene betyr at jeg har nye disker som er større enn det eksisterende lageret, og da kan jeg eventuelt bygge opp alt fra grunnen uten å miste data. 

 

Har dere noen anbefalninger?

 

Sånn jeg ser det virker Unraid som en god løsning for meg, men den har nok ikke like kraftig ressursstyring/utvidelsesmuligheter som eSXI ifm VM. Den ser derimot bedre ut til lagring/Plex/sonarr etc da den har mindre overhead og har et ryddigere dashboard enn å styre med eSXI. UnRAID har også begrenset antall disker, selv om dette tallet er høyt

Lenke til kommentar

Datalagring er relativt omfattende og det finnes en haug med løsninger. Er nok derfor du får så mange varierende svar.

 

Selv kjører jeg ESXi på en server med 4 harddisker satt opp i RAID 5. Dette sikrer meg rask tilgang og høy båndbredde til de virtuelle maskinene jeg kjører.

 

Har også en maskin kjørende med Freenas opprinnelig brukt som ren NAS med flere volum med en blanding av Raid-Z og Raid-Z2 bassert på hvor kritisk data er. (Tilsvarer RAID 5 og 6. Og har selvsagt offline backup på dette også.)

 

Driver å tester ut en SAN løsning mellom Freenas og ESXi for øyeblikket med iSCSI, men sliter med treg akksestid for øyeblikket. Ikke hatt tid eller motivasjon for å feilsøke videre.

 

For OP kommer dette ned til hvor avansert og krevende du ønsker løsningen. Hvor mye penger ønsker du å legge i dette og hva ønsker du å oppnå. Til hjemmebruk tør jeg påstå at RAID 5 på disker opp mot 1TB og RAID 6 på større disker skulle holde. Om du bruker et ordentilg kontrollerkort eller software raid kommer ann på hvilken hardware/OS du ønsker å legge deg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar :) Er tydelig som du sier mange alternativer, og at det bare avhenger av ambisjonsnivå, kunnskapsnivå og lommebok. 

 

Og der er vel kanskje mitt problem. Jeg har høyt ambisjonsnivå, (relativt) lavt kunnskapsnivå og liten lommebok :p

 

Umiddelbart så syns jeg UnRaid så ut som en god kombinasjon av ytelse, redundans og brukervennlighet. Noe av ulempen er kostnad for lisens og ekstra SSD til cache-disken, men det er fremdeles rimelig sammenlignet med alt annet enn å beholde dagens løsning.

Lenke til kommentar

Ser jo at Snapraid tilbyr det samme som Unraid hva gjelder parity, men kan brukes på dagens løsning uten ekstra investeringer. Ubesluttsom!

 

Hvordan kan jeg vite at diskene er passert riktig til VM med eSXI? Jeg har fått opp SMART informasjon i Scanner, men jeg skulle kanskje bare ha passert kontrolleren direkte, ikke hver disk som jeg har gjort nå? Eller må jeg ta begge deler? Har en magefølelse på at de ikke spinner ned, kan det stemme?

 

EDIT: Ikke rart diskene ikke spinner ned. Dette er en disk som ikke er i bruk (har tatt den ut av poolen fordi den er skadet.) Forslag til hva det kan være som forårsaker dataen, eller hvordan jeg kan feilsøke?

 

post-91287-0-10339200-1497101208_thumb.png

 

EDIT2: Viser seg at det skyldtes Drivepool. Rettet nå.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...